Urzeala hibridelor: am condus un BMW 330e si am tras cu ochiul la viitor

- Autonomia 100% electrica este de 20-30 km
- Incarcarea totala a acumulatorului dureaza 3 ore
- Poti gestiona curentul in 3 moduri de condus
Ma simt ca intr-o toamna londoneza. Ploua de trei zile, canalele s-au infundat si bannerele primarilor pentru alegeri atarna in vant, ca niste fantome spanzurate. Am timp sa observ ce marca de anvelope are Fordul de langa mine. Si ca taximetristului din stanga nu-i merge un stop pe frana. Sau ca o gagica blonda, care vrea sa-si minta varsta, are mai mult smecleu pe fata decat un bloc anvelopat. Pe Iuliu Maniu, coada fraierilor ca mine care se bucura la fiecare metru avansat incepe de la Pacii si ajunge la Cotroceni. E abia ora opt, la radio 'Ma ucidea ea' si mi se aprinde un beculet: diseara incepe Game of Thrones. Si tare as vrea sa fac drumul asta la bordul unui BMW hibrid...
Am avut pentru cateva zile un BMW la test-drive. Dar nu vreun M, nimic super-sport, nimic arogant sau macar limuzina in care s-a plimbat Lady Gaga. Ci un Seria 3, urmasul Ursului si al Pisicii, care insa din animal s-a transformat, 20 de ani mai tarziu, intr-un fel de R2D2 din viitor. Adica intr-o masinarie complexa, electrica, hibrida, cu eDrive, plug-in, EcoPro, Adaptive Cruise Control si alte nebunii despre care mi-ar trebui 3 litri de cerneala ca sa scriu in detaliu. Ideea este insa una simpla: am condus cel mai tehnologizat BMW Seria 3 pe care il poti cumpara azi, un autoturism care mi-a dat un sut direct in viitor.
La test-drive am mai avut cateva modele cu motorizari diferite, diesel sau benzina, din aceasta ultima generatie de Seria 3. Dar inainte sa ma urc macar intr-una, stiam ce ma asteapta si nimic nu reusea sa ma surprinda. Poate doar pretul, care mereu ma facea sa ma gandesc la modele mult mai scumpe, din pricina suprasaturatiei de echipari si dotari pe care le aveau aceste masini de test-drive. Practic, niste modele de prezentare cu tot ce e mai bun pe ele...
Coada in parcarea Kaufland din Bucuresti, unde a fost instalata o statie rapida de incarcare
Asa ca nu o sa ma lungesc ca alte dati cu detalii despre aspectul exterior, despre spatiu, vizibilitate, siguranta si alte balarii. Le spune oricine, le stie oricine, le repeta toata lumea, dar nu intereseaza pe nimeni. Oricum, esti hazliu daca ai impresia ca cineva care este dispus sa achite si 60.000 de Euro pe un automobil va sta sa citeasca ce scrie presa din Romania, cand are la dispozitie un ocean de informatie calitativa, video sau in scris, de la jurnalisti de afara... Dar asta e alt subiect.
Nu mai pierd vremea cu cifre sau date pe care le are oricine sub nas. Ci voi incerca sa insist pe faptul ca discutam de o masina cu propulsie hibrida, un BMW hibrid. Mai bine zis, plug-in hybrid, ca sa fim deontologi auto... Pentru ca dincolo de aspectul si functionalitatea unui Seria 3, in cazul acestui 330e, conteaza altceva: din punctul meu de vedere, aici se ascunde secretul eficientei absolute in condusul viitorului.
Ce inseamna plug-in hybrid?
Inseamna o masina cu propulsie hibrida si posibilitatea incarcarii de la priza. In timp ce hibrizi obisnuiti sunt multi, adica cei care merg ba electric, ba pe motorul termic, ba pe amandoua, dar incarcarea acumulatorului electric se face in mers, hibrizii plug-in sunt mai putini dar incep sa prinda teren. Pentru ca au ceva in plus, nimic in minus. Se pot incarca si de la priza, dar si in mers, pentru un maximum de mobilitate si eficienta.
BMW propune in acest moment, pe langa super-sportivul i8, 4 modele plug-in hybrid: Seria 3, Seria 7, X5 si Seria 2 Active Tourer. Sunt masini foarte targetate, pentru un anumit segment de oameni, care circula zilnic in oras pe distante scurte, dar la sfarsit de saptamana sau in vacante abordeaza calatorii lungi. Adica acei oameni care nu au ce sa faca intr-o masina 100% electrica, inutila in afara zonelor urbane. Sau care nu vor un consum crescut in timpul saptamanii, cand circula exclusiv in oras...
Aici intervine masina hibrida. Care are insa o problema: ca sa incarci acumulatorul, trebuie sa mergi cu motorul termic, adica sa consumi carburant. Aici intervine masina plug-in hybrid. Care te lasa sa o incarci de la priza si, cu putin noroc, nu pornesti niciodata in oras motorul termic. Mai pe scurt, asta iti ofera un plug-in: doua masini intr-una singura.
Cum functioneaza BMW 330e?
Pleci pana la Mamaia, ca sa-ti bronzezi urechile si sa bei un Cico la Fratelli. Intra motorul pe benzina in functiune. Dar in tot acest timp, acumulatorul se incarca. Si cand ajungi pe litoral, apesi butonul magic de Max eDrive si circuli gratis cu incarcatura de pe drum... Seria 3 are doua motoare: un 2.0 bi-turbo pe benzina de 184 cp, 290 Nm cuplu si un motor electric de 88 cp, 250 Nm cuplu. Motorul pe benzina este transversal si are cuplata transmisia automata cu 8 rapoarte, in care este incorporat si motorul electric. Acumulatorul este pozitionat in spate, sub podeaua portbagajului, pentru echilibrarea maselor. Oricum, un 330e este mai greu decat un 330i sau decat un 330d cu peste 100 de kilograme...
Cu masina asta poti conduce in 3 moduri diferite, in functie de mediu, urban sau extraurban. Auto eDrive – gestioneaza automat propulsia, in functie de datele de navigatie (optimizeaza incarcarea bateriei pentru mersul urban). Mai pe romaneste, atunci cand e nevoie de putere si accelerezi intra si motorul termic daca esti la viteza mica sau, daca esti la viteza mare si functioneaza motorul termic, dar vrei un plus de putere, intra motorul electric sa te ajute. Totul se face automat, de la incarcarea bateriei, la activarea motorului electric si cel termic.
Modul meu preferat se numeste Max eDrive. Adica automobilul circula doar electric, cat il tine bateria, dar si pana la o viteza maxima de 120 km/h. Este modul pe care vrei sa-l abordezi de fiecare data cand acumulatorul este incarcat la maximum.
Al treilea mod este pentru calatoriile extra-urbane, cand te indrepti spre un oras. Cu Save Battery mergi pe autostrada pe benzina, timp in care acumulatorul electric se incarca, iar atunci cand intri in oras ai rezerve ca sa circuli 100% electric.
Pare complicat? Chiar este. Insa ideea este usor de retinut: iti incarci masina la priza, acasa. Ai autonomie in jur de 20-30 de kilometri 100% electric, destul incat sa ajungi la birou, unde iti lasi masina iar la incarcat. Adica circuli ca si cu o masina electrica. Dupa care, pleci pana la Mamaia, ca sa-ti bronzezi urechile si sa bei un Cico la Fratelli. Adio electric, intra motorul pe benzina in functiune. Dar in tot acest timp, acumulatorul se incarca. Si cand ajungi pe litoral, apesi butonul magic de Max eDrive si circuli gratis cu incarcatura de pe drum...
Avantajele propulsiei hibride cu care a venit BMW pe piata
In randurile Seriei 3, acest 330e se pozitioneaza ca pret intre un 330i si un 330d. Partea atragatoare, care ii va face pe multi sa ia masina in considerare, este ca foloseste aceeasi tehnologie ca cea de pe i8. Bateria nu se goleste niciodata 100%, mereu pastreaza rezerve si mereu este incarcata de motorul pe benzina, cand acesta merge. De exemplu, cand pleci de pe loc, de la semafor, de exemplu, pleci electric, dupa care porneste si motorul termic fara sa-ti dai seama (motorul electric are rol si de demaror, fiind in cutia de viteze).
Tehnologia acestui model ii permite sa recupereze energia cinetica la franare. Adica atunci cand franezi, acumulatorul se incarca suplimentar. In plus, cand ridici piciorul de pe acceleratie, motorul pe benzina se opreste, indiferent de viteza, ca sa economiseasca carburant, iar atunci cand accelerezi iar, motorul electric isi reia rolul de demaror si reporneste masina usor.
Un alt avantaj al acestui model hibrid este ca tot ce tine de accesorii este pe baterie. Adica pompa de frana, de servo, compresorul de aer conditionat, nu mai sunt pe curea, ca la o masina conventionala, ci sunt electrice. Asa ca nu mai depinzi de motorul termic, nici macar pentru a te bucura de racoarea climatizarii. Care, apropo: poate fi preconditionata, ca sa te strecori pe timp de vara direct la racoare, cu motorul oprit!
Cateva detalii despre bateria care alimenteaza motorul electric
Fie ca vorbim de un telefon mobil, de un trenulet electric sau de cel mai bun prieten al femeii din noptiera, orice device care functioneaza pe acumulatori ii va pune pe acestia mai devreme sau mai tarziu pe butuci. Fie ca vorbim de un telefon mobil, de un trenulet electric sau de cel mai bun prieten al femeii din noptiera, orice device care functioneaza pe acumulatori ii va pune pe acestia mai devreme sau mai tarziu pe butuci. Nu degeaba laptopurile mai tin doar 5 minute sau deloc fara conexiune la priza, iar unele tablete necesita reincarcare la 2 ore. Asa este si cu masinile electrice, din pacate...
Oricat de dezvoltate si performante sunt bateriile, acestea sunt garantate doar 8 ani sau 100.000 de kilometri la BMW. Destul, daca ne gandim ca vom circula cu masina mai mult in oras. Dar in cazul lui 330e, acumulatorul are o putere totala de 7,7 kWh si se incarca de la priza normala in 3,5 ore. Sau in putin peste o ora la o statie speciala de incarcare rapida.
Cea mai mare problema a unui hibrid actual va iesi la iveala mai tarziu. Nu vreau sa ma gandesc la ziua in care, din cauza unui numar mare de cicluri incarcare-descarcare, acumulatorul va face figuri. Evident, dupa ce ai depasit 100.000 de kilometri si adio garantie. Atunci o sa ai doar doua posibilitati: sa investesti multe mii de Euro in baterii noi, pentru un BMW care la acea ora va costa o cincime din pretul actual, sau sa te obisnuiesti cu ideea ca tocmai te-ai pricopsit cu un 320i, ce functioneaza exclusiv pe benzina...
Pe romaneste, sa inteleaga si saracul, si bogatul: e bun de ceva un plug-in hybrid?
E cel mai bun. Dar nu in Romania, din pacate... Cel putin, nu acum. Este un sistem foarte bun pentru ca asa ai si masina electrica, dar si pe benzina. Poti sa mergi gratis in oras, poti sa te bucuri de performanta la drum intins. Poti sa ajungi dintr-un foc pana la Timisoara, lucru pe care nu il poti face cu nicio electrica din lume. Adica nu iti trebuie doua masini, una de oras electrica si una ca sa pleci in vacante...
Hibridul plug-in are, din pacate, o singura problema, care ii sta ca un ghimpe in coaste. In cazul lui 330e, aceasta problema se cheama 320d si este cu peste 6000 de Euro mai ieftin. O masina pe motorina, cu 190 cp, tot cu motor 2.0 in 4 pistoane, dar care, pe langa economia la cumparare, are niste avantaje clare in fata hibridului, cel putin pentru situatia din Romania.
Adaptive Cruise Control
Un alt BMW in camerele video laterale...
Scaune electrice cu memorii
Ce face de fapt 330e? Motorul electric inlocuieste cu orice ocazie are motorul termic, pentru a economisi carburant. E ca atunci cand copilul tau de 5 ani oboseste de atata joaca si il iei in brate, sa se odihneasca si sa recupereze energia. Problema este ca, in mod real, nu sunt multi cei care au de facut doar 20 de kilometri pe zi ca sa mearga numai electric. In Romania nu aveam statii de incarcare peste tot ca sa ne permitem incarcarea pe unde avem treaba sau in parcari. Si pentru ca avem niste kilograme in plus de la baterii, nu trebuie sa ne mire daca la drum intins, motorul pe benzina va fi destul de gurmand...
Oricum am calcula, oricat de optimisti am incerca sa fim, daca vom trage linie si vom face calcule, cu tot cu ajutorul motorului electric, fie total, fie partial, cu 330e o sa avem un consum mediu de circa 6-7 l/100 km. Sau mai mult, daca ne gaseste aglomeratia capitalei cu bateria goala... Adica mai mult decat un 320 diesel.
BMW 330e este o masina senzationala, gandita pentru viitor, pentru tari civilizate, cu infrastructura bine pusa punct, in care politicienii se gandesc la locuitori. Dar nu este o masina pentru Romania. Cel putin, nu din punctul de vedere al economisirii de carburant sau al poluarii, pentru ca la aceste capitole dieselul castiga. Din pacate, pentru ca aceasta masina sa ti se potriveasca manusa, ai de bifat multe casute, mai ceva ca intr-un CV de angajare la NASA, majoritatea imposibile in tara noastra minunata:
- trebuie sa stai la casa cu garaj ca sa iti incarci masina peste noapte
- trebuie sa ai de efectuat pana la munca maximum 20 de kilometri
- trebuie sa ai la birou statie de alimentare sau macar priza obisnuita la locul de parcare ca sa incarci pentru drumul de intoarcere
- parcarea trebuie sa fie pazita ca altfel vei ramane fara cablu
Daca nu indeplinesti toate aceste cerinte, acest BMW 330e iti va fi inutil. Ori te folosesti de masina asta asa cum a fost ea gandita, adica sa mergi in oras, zi de zi, complet electric, iar afara cu motorul pe benzina, ori iti iei alt model. Un diesel care este si mai ieftin, si mai economic, iar care cand va implini 8 ani sau 100.000 de kilometri nu iti va da emotii legate de acumulatorul care moare putin cate putin in fiecare zi, pare varianta mai buna pentru Romania. Cel putin azi, in aceasta zi ploioasa si suprasaturata de aglomeratie...
BMW 330e 2016 plug-in hybrid
Cutie de viteze: 8AT
Putere: 252 cp, 450 Nm cuplu (184 cp benzina si 88 electric, nu se aduna, nu ating puterea maxima in acelasi timp)
Viteza maxima: 220 km/h
Viteza maxima 100% electric: 120 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6.1 secunde
Pret de baza 330e: 44.040 Euro cu TVA
Pret model testat: 62.220 Euro cu TVA
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw x3 (e83) (2004 - 2011)... 506 Lei
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Motor benzina apf 1.6 benzina volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 1000 Lei
-
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Debitmetru volkswagen polo 6r, 6c 2009 - > 1.2 tdi cfwa, skoda... 200 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Ford focus diesel 2012 3950 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
-
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 3 touring (e46)... 506 Lei
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
-
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €


