Urzeala hibridelor: am condus un BMW 330e si am tras cu ochiul la viitor
- Autonomia 100% electrica este de 20-30 km
- Incarcarea totala a acumulatorului dureaza 3 ore
- Poti gestiona curentul in 3 moduri de condus
Ma simt ca intr-o toamna londoneza. Ploua de trei zile, canalele s-au infundat si bannerele primarilor pentru alegeri atarna in vant, ca niste fantome spanzurate. Am timp sa observ ce marca de anvelope are Fordul de langa mine. Si ca taximetristului din stanga nu-i merge un stop pe frana. Sau ca o gagica blonda, care vrea sa-si minta varsta, are mai mult smecleu pe fata decat un bloc anvelopat. Pe Iuliu Maniu, coada fraierilor ca mine care se bucura la fiecare metru avansat incepe de la Pacii si ajunge la Cotroceni. E abia ora opt, la radio 'Ma ucidea ea' si mi se aprinde un beculet: diseara incepe Game of Thrones. Si tare as vrea sa fac drumul asta la bordul unui BMW hibrid...
Am avut pentru cateva zile un BMW la test-drive. Dar nu vreun M, nimic super-sport, nimic arogant sau macar limuzina in care s-a plimbat Lady Gaga. Ci un Seria 3, urmasul Ursului si al Pisicii, care insa din animal s-a transformat, 20 de ani mai tarziu, intr-un fel de R2D2 din viitor. Adica intr-o masinarie complexa, electrica, hibrida, cu eDrive, plug-in, EcoPro, Adaptive Cruise Control si alte nebunii despre care mi-ar trebui 3 litri de cerneala ca sa scriu in detaliu. Ideea este insa una simpla: am condus cel mai tehnologizat BMW Seria 3 pe care il poti cumpara azi, un autoturism care mi-a dat un sut direct in viitor.
La test-drive am mai avut cateva modele cu motorizari diferite, diesel sau benzina, din aceasta ultima generatie de Seria 3. Dar inainte sa ma urc macar intr-una, stiam ce ma asteapta si nimic nu reusea sa ma surprinda. Poate doar pretul, care mereu ma facea sa ma gandesc la modele mult mai scumpe, din pricina suprasaturatiei de echipari si dotari pe care le aveau aceste masini de test-drive. Practic, niste modele de prezentare cu tot ce e mai bun pe ele...
Asa ca nu o sa ma lungesc ca alte dati cu detalii despre aspectul exterior, despre spatiu, vizibilitate, siguranta si alte balarii. Le spune oricine, le stie oricine, le repeta toata lumea, dar nu intereseaza pe nimeni. Oricum, esti hazliu daca ai impresia ca cineva care este dispus sa achite si 60.000 de Euro pe un automobil va sta sa citeasca ce scrie presa din Romania, cand are la dispozitie un ocean de informatie calitativa, video sau in scris, de la jurnalisti de afara... Dar asta e alt subiect.
Nu mai pierd vremea cu cifre sau date pe care le are oricine sub nas. Ci voi incerca sa insist pe faptul ca discutam de o masina cu propulsie hibrida, un BMW hibrid. Mai bine zis, plug-in hybrid, ca sa fim deontologi auto... Pentru ca dincolo de aspectul si functionalitatea unui Seria 3, in cazul acestui 330e, conteaza altceva: din punctul meu de vedere, aici se ascunde secretul eficientei absolute in condusul viitorului.
Ce inseamna plug-in hybrid?
Inseamna o masina cu propulsie hibrida si posibilitatea incarcarii de la priza. In timp ce hibrizi obisnuiti sunt multi, adica cei care merg ba electric, ba pe motorul termic, ba pe amandoua, dar incarcarea acumulatorului electric se face in mers, hibrizii plug-in sunt mai putini dar incep sa prinda teren. Pentru ca au ceva in plus, nimic in minus. Se pot incarca si de la priza, dar si in mers, pentru un maximum de mobilitate si eficienta.
BMW propune in acest moment, pe langa super-sportivul i8, 4 modele plug-in hybrid: Seria 3, Seria 7, X5 si Seria 2 Active Tourer. Sunt masini foarte targetate, pentru un anumit segment de oameni, care circula zilnic in oras pe distante scurte, dar la sfarsit de saptamana sau in vacante abordeaza calatorii lungi. Adica acei oameni care nu au ce sa faca intr-o masina 100% electrica, inutila in afara zonelor urbane. Sau care nu vor un consum crescut in timpul saptamanii, cand circula exclusiv in oras...
Aici intervine masina hibrida. Care are insa o problema: ca sa incarci acumulatorul, trebuie sa mergi cu motorul termic, adica sa consumi carburant. Aici intervine masina plug-in hybrid. Care te lasa sa o incarci de la priza si, cu putin noroc, nu pornesti niciodata in oras motorul termic. Mai pe scurt, asta iti ofera un plug-in: doua masini intr-una singura.
Cum functioneaza BMW 330e?
Pleci pana la Mamaia, ca sa-ti bronzezi urechile si sa bei un Cico la Fratelli. Intra motorul pe benzina in functiune. Dar in tot acest timp, acumulatorul se incarca. Si cand ajungi pe litoral, apesi butonul magic de Max eDrive si circuli gratis cu incarcatura de pe drum... Seria 3 are doua motoare: un 2.0 bi-turbo pe benzina de 184 cp, 290 Nm cuplu si un motor electric de 88 cp, 250 Nm cuplu. Motorul pe benzina este transversal si are cuplata transmisia automata cu 8 rapoarte, in care este incorporat si motorul electric. Acumulatorul este pozitionat in spate, sub podeaua portbagajului, pentru echilibrarea maselor. Oricum, un 330e este mai greu decat un 330i sau decat un 330d cu peste 100 de kilograme...
Cu masina asta poti conduce in 3 moduri diferite, in functie de mediu, urban sau extraurban. Auto eDrive – gestioneaza automat propulsia, in functie de datele de navigatie (optimizeaza incarcarea bateriei pentru mersul urban). Mai pe romaneste, atunci cand e nevoie de putere si accelerezi intra si motorul termic daca esti la viteza mica sau, daca esti la viteza mare si functioneaza motorul termic, dar vrei un plus de putere, intra motorul electric sa te ajute. Totul se face automat, de la incarcarea bateriei, la activarea motorului electric si cel termic.
Modul meu preferat se numeste Max eDrive. Adica automobilul circula doar electric, cat il tine bateria, dar si pana la o viteza maxima de 120 km/h. Este modul pe care vrei sa-l abordezi de fiecare data cand acumulatorul este incarcat la maximum.
Al treilea mod este pentru calatoriile extra-urbane, cand te indrepti spre un oras. Cu Save Battery mergi pe autostrada pe benzina, timp in care acumulatorul electric se incarca, iar atunci cand intri in oras ai rezerve ca sa circuli 100% electric.
Pare complicat? Chiar este. Insa ideea este usor de retinut: iti incarci masina la priza, acasa. Ai autonomie in jur de 20-30 de kilometri 100% electric, destul incat sa ajungi la birou, unde iti lasi masina iar la incarcat. Adica circuli ca si cu o masina electrica. Dupa care, pleci pana la Mamaia, ca sa-ti bronzezi urechile si sa bei un Cico la Fratelli. Adio electric, intra motorul pe benzina in functiune. Dar in tot acest timp, acumulatorul se incarca. Si cand ajungi pe litoral, apesi butonul magic de Max eDrive si circuli gratis cu incarcatura de pe drum...
Avantajele propulsiei hibride cu care a venit BMW pe piata
In randurile Seriei 3, acest 330e se pozitioneaza ca pret intre un 330i si un 330d. Partea atragatoare, care ii va face pe multi sa ia masina in considerare, este ca foloseste aceeasi tehnologie ca cea de pe i8. Bateria nu se goleste niciodata 100%, mereu pastreaza rezerve si mereu este incarcata de motorul pe benzina, cand acesta merge. De exemplu, cand pleci de pe loc, de la semafor, de exemplu, pleci electric, dupa care porneste si motorul termic fara sa-ti dai seama (motorul electric are rol si de demaror, fiind in cutia de viteze).
Tehnologia acestui model ii permite sa recupereze energia cinetica la franare. Adica atunci cand franezi, acumulatorul se incarca suplimentar. In plus, cand ridici piciorul de pe acceleratie, motorul pe benzina se opreste, indiferent de viteza, ca sa economiseasca carburant, iar atunci cand accelerezi iar, motorul electric isi reia rolul de demaror si reporneste masina usor.
Un alt avantaj al acestui model hibrid este ca tot ce tine de accesorii este pe baterie. Adica pompa de frana, de servo, compresorul de aer conditionat, nu mai sunt pe curea, ca la o masina conventionala, ci sunt electrice. Asa ca nu mai depinzi de motorul termic, nici macar pentru a te bucura de racoarea climatizarii. Care, apropo: poate fi preconditionata, ca sa te strecori pe timp de vara direct la racoare, cu motorul oprit!
Cateva detalii despre bateria care alimenteaza motorul electric
Fie ca vorbim de un telefon mobil, de un trenulet electric sau de cel mai bun prieten al femeii din noptiera, orice device care functioneaza pe acumulatori ii va pune pe acestia mai devreme sau mai tarziu pe butuci. Fie ca vorbim de un telefon mobil, de un trenulet electric sau de cel mai bun prieten al femeii din noptiera, orice device care functioneaza pe acumulatori ii va pune pe acestia mai devreme sau mai tarziu pe butuci. Nu degeaba laptopurile mai tin doar 5 minute sau deloc fara conexiune la priza, iar unele tablete necesita reincarcare la 2 ore. Asa este si cu masinile electrice, din pacate...
Oricat de dezvoltate si performante sunt bateriile, acestea sunt garantate doar 8 ani sau 100.000 de kilometri la BMW. Destul, daca ne gandim ca vom circula cu masina mai mult in oras. Dar in cazul lui 330e, acumulatorul are o putere totala de 7,7 kWh si se incarca de la priza normala in 3,5 ore. Sau in putin peste o ora la o statie speciala de incarcare rapida.
Cea mai mare problema a unui hibrid actual va iesi la iveala mai tarziu. Nu vreau sa ma gandesc la ziua in care, din cauza unui numar mare de cicluri incarcare-descarcare, acumulatorul va face figuri. Evident, dupa ce ai depasit 100.000 de kilometri si adio garantie. Atunci o sa ai doar doua posibilitati: sa investesti multe mii de Euro in baterii noi, pentru un BMW care la acea ora va costa o cincime din pretul actual, sau sa te obisnuiesti cu ideea ca tocmai te-ai pricopsit cu un 320i, ce functioneaza exclusiv pe benzina...
Pe romaneste, sa inteleaga si saracul, si bogatul: e bun de ceva un plug-in hybrid?
E cel mai bun. Dar nu in Romania, din pacate... Cel putin, nu acum. Este un sistem foarte bun pentru ca asa ai si masina electrica, dar si pe benzina. Poti sa mergi gratis in oras, poti sa te bucuri de performanta la drum intins. Poti sa ajungi dintr-un foc pana la Timisoara, lucru pe care nu il poti face cu nicio electrica din lume. Adica nu iti trebuie doua masini, una de oras electrica si una ca sa pleci in vacante...
Hibridul plug-in are, din pacate, o singura problema, care ii sta ca un ghimpe in coaste. In cazul lui 330e, aceasta problema se cheama 320d si este cu peste 6000 de Euro mai ieftin. O masina pe motorina, cu 190 cp, tot cu motor 2.0 in 4 pistoane, dar care, pe langa economia la cumparare, are niste avantaje clare in fata hibridului, cel putin pentru situatia din Romania.
Ce face de fapt 330e? Motorul electric inlocuieste cu orice ocazie are motorul termic, pentru a economisi carburant. E ca atunci cand copilul tau de 5 ani oboseste de atata joaca si il iei in brate, sa se odihneasca si sa recupereze energia. Problema este ca, in mod real, nu sunt multi cei care au de facut doar 20 de kilometri pe zi ca sa mearga numai electric. In Romania nu aveam statii de incarcare peste tot ca sa ne permitem incarcarea pe unde avem treaba sau in parcari. Si pentru ca avem niste kilograme in plus de la baterii, nu trebuie sa ne mire daca la drum intins, motorul pe benzina va fi destul de gurmand...
Oricum am calcula, oricat de optimisti am incerca sa fim, daca vom trage linie si vom face calcule, cu tot cu ajutorul motorului electric, fie total, fie partial, cu 330e o sa avem un consum mediu de circa 6-7 l/100 km. Sau mai mult, daca ne gaseste aglomeratia capitalei cu bateria goala... Adica mai mult decat un 320 diesel.
BMW 330e este o masina senzationala, gandita pentru viitor, pentru tari civilizate, cu infrastructura bine pusa punct, in care politicienii se gandesc la locuitori. Dar nu este o masina pentru Romania. Cel putin, nu din punctul de vedere al economisirii de carburant sau al poluarii, pentru ca la aceste capitole dieselul castiga. Din pacate, pentru ca aceasta masina sa ti se potriveasca manusa, ai de bifat multe casute, mai ceva ca intr-un CV de angajare la NASA, majoritatea imposibile in tara noastra minunata:
- trebuie sa stai la casa cu garaj ca sa iti incarci masina peste noapte
- trebuie sa ai de efectuat pana la munca maximum 20 de kilometri
- trebuie sa ai la birou statie de alimentare sau macar priza obisnuita la locul de parcare ca sa incarci pentru drumul de intoarcere
- parcarea trebuie sa fie pazita ca altfel vei ramane fara cablu
Daca nu indeplinesti toate aceste cerinte, acest BMW 330e iti va fi inutil. Ori te folosesti de masina asta asa cum a fost ea gandita, adica sa mergi in oras, zi de zi, complet electric, iar afara cu motorul pe benzina, ori iti iei alt model. Un diesel care este si mai ieftin, si mai economic, iar care cand va implini 8 ani sau 100.000 de kilometri nu iti va da emotii legate de acumulatorul care moare putin cate putin in fiecare zi, pare varianta mai buna pentru Romania. Cel putin azi, in aceasta zi ploioasa si suprasaturata de aglomeratie...
BMW 330e 2016 plug-in hybrid
Cutie de viteze: 8AT
Putere: 252 cp, 450 Nm cuplu (184 cp benzina si 88 electric, nu se aduna, nu ating puterea maxima in acelasi timp)
Viteza maxima: 220 km/h
Viteza maxima 100% electric: 120 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6.1 secunde
Pret de baza 330e: 44.040 Euro cu TVA
Pret model testat: 62.220 Euro cu TVA
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw touran diesel 2011 5790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei