Minciuna autoritatilor: aberatiile din Ordonanta 16/2013 si acciza pe masini

Minciuna autoritatilor: aberatiile din Ordonanta 16/2013 si acciza pe masini
  • Exista 6 noi litere introduse in articolul 207
  • Taxarea se face la circa financiara de sector
Distribuie pe Facebook

De la 1 septembrie a intrat in vigoare noua ordonanta numarul 16/2013 care a instaurat noi taxe denumite accize. Partea care ne intereseaza pe noi se refera la autoturismele care au motoare mai mari de 3000 cmc. Voluntar sau involuntar, presa si autoritatile au mintit populatia si au spus ca de acum inainte, orice transpunere de proprietar a unui autoturism care are motor mai mare de 3000 cmc va aduce cu sine o acciza de 1 Euro/cmc ce depaseste aceasta capacitate. Ei bine, surpriza si realitatea este alta.

In caz ca nu stiati, odata cu "ieftinirea" TVA-ului la paine, o reducere absolut inutila si nesemnificativa, realizata doar pentru ochii alegatorilor, au venit si o serie de scumpiri. Pe langa scumpirile carburantilor care au dus la cresteri de pret in lant, a venit si o taxa noua. E vorba de acciza pe diverse produse. Pe langa bijuteriile din aur, blanuri, iahturi, arme de vanatoare si cartuse cu glont, autoturismele cu motorizari mari sunt supuse taxarii.

Astfel, ordonanta numarul 16/2013 modifica legea 571/2003. Adauga niste paragrafe, mai precis. La articolul 207 se introduc mai multe specificatii ale produselor care urmeaza sa "se bucure" de taxarea suplimentara. La litera i) apar si masinile. Iata cum suna exact textul din lege:

i) autoturisme şi autoturisme de teren, inclusiv cele importate sau achiziţionate intracomunitar, noi sau rulate, cu codurile NC: 8703 23, 8703 24 şi 8703 33, a căror capacitate cilindrică este mai mare sau egală cu 3.000 cm3;

Pentru felul in care sunt taxate aceste masini trebuie sa verificam tabelul oficial din Anexa nr.2. Si la paragraful 8 avem: Autoturisme şi autoturisme de teren inclusiv din import rulate a căror capacitate cilindrică este mai mare sau egală cu 3.000 cm3 se taxeaza cu 1 Euro/cmc3.

Autoritatile au prezentat pana acum la televizor informatii false. La fel si presa. Se spunea ca daca vei cumpara o masina de 3.200 cmc, vei plati o acciza de 200 de Euro, adica cate 1 Euro/fiecare centimetru cub care depaseste valoarea de 3.000 cmc. Gresit insa. Legea spune clar ca trebuie platita acciza pentru fiecare centimetru cub in parte. Adica daca ai o masina de 3.200 cmc, vei plati acciza de 3200 de Euro.

Asta dovedeste nu doar ca ministrii care ne conduc habar nu au de legea votata si semnata de ei, dar manipularea cu ajutorul presei ajunge la cote maxime. Ne-au dat pe la nas cu reducerea TVA-ului la paine, care oricum este cel mai ieftin aliment de pe piata, dar au venit cu scumpiri colosale si taxe noi. E ca si cum am fi facut un pas in fata si 5 inapoi.

Ce inseamna asta?

Inseamna ca orice cumparator de masina noua sau la mana a doua va avea de platit o acciza egala in Euro cu capacitatea cilindrica, daca motorul depaseste 2.999 cmc. Orice motor care are 3.000 cmc sau mai mult este supus legii mentionate mai sus. Daca cumva vrei sa cumperi un Range Rover nou cu motor 4.2 sau 5.0 trebuie sa platesti o suma in plus: 4.200 de Euro sau 5.000 de Euro. Evident, la o suma de 100.000 de Euro cat costa un astfel de SUV, acesti bani nu mai conteaza, dar reprezinta totusi 5%, la care se mai adauga taxa de poluare si impozitul, asigurarea, etc.

Caz concret: BMW M5 F10 motor 4.4 = acciza de 4.400 Euro

Un cititor care s-a dus sa inmatriculeze un autoturism cu motor de 4.400 cmc (BMW M5 F10) ne-a semnalat ca in loc sa plateasca suma de 1400 de Euro, adica ceea ce era peste 3.000 cmc, a fost nevoit sa scoata din buzunar 4.400 de Euro, adica cate un Euro/cmc. Iata ce ne povesteste:

"Sper sa preia si altii stirea, ca sa stie lumea la ce sa se astepte. In acest caz, guvernul a mintit intr-un mod cat se poate de marsav. Avand in vedere ca intr-un an se inmatriculeaza probabil 150-200 de masini peste 3000 cm3, si probabil acciza medie incasata va fi undeva la 4000 de euro pe masina, mi se pare absolut JENANT ca un stat sa puna o taxa care ii aduce la buget intre 600-800 mii de euro. E penibila suma, mai ales avand in vedere ca au distrus piata auto cu toate restrictionarile de TVA si amortizare plus timbru de mediu retroactiv. Vor fi unii care din principiu nu vor mai lua peste 3000 cm3, dealerii auto avand marje foarte mari la astfel de masini, mai vindeau cate ceva scump ca sa compenseze scaderea dramatica de masini mai ieftine pe care le vand, acum le-au dat in cap si mai rau pentru 600 de mii de euro. Mie mi-ar fi rusine ca prim-ministru sa gandesc o taxa care aduce la buget 600 de mii de euro, mai ales cand aceste masini sunt taxate intr-un mod absolut nesimtit de catre stat.

Stateam sa ma gandesc daca merita sa ma duc sa imi fac o firma in Bulgaria doar ca sa imi inmatriculez singur masina, sa imi deduc si TVA sa scap si de acciza, si sa dau si un impozit sensibil. As face-o doar din principiu, primul M5 F10 care e inmatriculat pe Bulgaria. Daca imi fac socoteala am de plata 50% din TVA adica in cazul meu vreo 9 mii de euro plus 4400 plus 1300 impozit anual. In 3 ani cat tin masina inseamna in total 17300 de euro care ii dau la stat pe masina asta. Sunt convins ca ma costa mult mai putin sa platesc o chirie si un contabil in Bulgaria special pentru asta"

Masina scumpa, taxe mari. Dar asta nu justifica minciuna guvernului.

Veti spune ca obrazul gros, cu cheltuiala se tine. Nimic mai adevarat. Vrei masina de 100.000, scoate banul din buzunar. Vrei motor mare, vrei performante, scoate banul din buzunar. E normal si corect. Insa exista doua probleme: in Romania, din cauza impozitului colosal, numarul masinilor la mana a doua care isi schimba proprietarul din acte pe bune, cu inscriere la circa financiara si tot tacamul, este extrem de mic. La fel si numarul masinilor cumparate de noi care au astfel de motoare mari. Prin urmare, sumele asteptate sa fie incasate la buget sunt infime. Asadar, ideea guvernantilor USL de a lua bani de pe urma masinilor cu motoare mari, separat de timbrul de mediu si impozitul si asa aberant de mare, este foarte proasta. In loc sa obtina bani din alte surse mai eficiente si mai bogate. A doua problema este faptul ca aceasta lege a debutat cu o mare minciuna: veti plati orice depaseste 3.000 cmc. Ei bine, se plateste integral. Adica daca ai un motor de 2.9 nu platesti nimic. Daca ai un motor de 3.0 scoti din buzunar 3.000 de Euro. Cam mare diferenta, nu? Unde este logica?

Distribuie pe Facebook
mai multe