TAXA AUTO 2019: este buna sau rea o noua taxa auto?

TAXA AUTO 2019: este buna sau rea o noua taxa auto?
  • Taxa Auto ar putea fi introdusa in 2019
  • Sunt sanse sa existe o taxa generala platita la impozit
  • Nu se vor rezolva problemele de poluare si trafic
Distribuie pe Facebook

In februarie 2017, romanii au scapat de TAXA AUTO si asa a inceput exodul rablelor din vest, peste 1 milion de automobile vechi fiind inscrise in Romania. Soselele s-au umplut, poluarea a crescut si locurile de parcare au devenit insuficiente. Acum, guvernantii se gandesc la o noua taxa auto. O fi bine, o fi rau?

Cand romanii aveau o taxa auto, erau mult mai temperati in achizitia unei masini vechi. Un automobil care avea peste 10 ani avea o taxa mare, iar cele putin mai noi, cu norma de poluare Euro 3 si 4, aveau o taxa... moderata. Dar chiar si asa, destul de mare. Taxa se platea indiferent ca masina era sau nu inmatriculata in Romania, iar unui sofer care achita 3000 de Euro pe o masina nu-i mai venea sa plateasca inca 800 pe taxa. Si uite asa, mai punea niste bani si lua una deja inscrisa in Romania cu taxa platita.

Dupa ce PSD a dat directiva populista de eliminare a taxei auto, au fost aduse din vest peste 1 milion de automobile in termen de un an, si inscrise in Romania. Din nefericire, majoritatea acestora erau masini vechi, cu o varsta medie de 12-15 ani, in stare tehnica precara. E vorba de autoturisme pe care nemtii, austriecii, spaniolii si italienii le vindeau pe nimica toata, deoarece erau deja vechi si nu mai erau o investitie buna. Insa "vechitura" unui inseamna comoara altuia, asa ca romanii au adus de peste hotare o multime de vehicule care mai de care. Vehicule care acum umplu tara in lung si-n lat.

Numarul accidentelor rutiere a crescut in ultimul an, din cauza ca aglomeratia pe soselele nationale a crescut. Aglomeratia din marile orase s-a triplat, infrastructura nu mai face fata si locurile de parcare au ajuns acum o raritate, in Bucuresti batandu-se peste 11 autoturisme pe un singur loc de parcare. Cu tot acest trafic marit, evident, a crescut si poluarea, calitatea aerului in orase fiind extrem de slaba, motiv pentru care tara noastra a fost chemata in instanta de Curtea Europeana de Justitie.

Mai pe romaneste, eliminarea taxei auto a adus si lucruri negative. Dar si unele pozitive. Cum ar fi ca a oferit mobilitate oricui. Adica orice sofer, care nu isi permitea o masina noua, si-a cumparat un autoturism exact de bugetul avut. Adica si masini de 1000 de Euro, dar si de 5000. Practic, eliminarea taxei auto a transformat Romania intr-o tara de soferi, mai toata lumea permitandu-si o masina.

Inca sunt cozi la serviciile de inmatriculari, inca sunt aduse mii de automobile din vest in fiecare luna si inscrise in Romania. Programul Rabla insa nu reuseste sa scoata nici 5% din parcul auto vechi, din totalul masinilor care intra in tara. Asta inseamna ca tot mai multe automobile circula pe strazi care sunt din ce in ce mai sufocate.

Inghesuiti si luati la intrebari de UE, politicienii romani, acelasi PSD care a eliminat taxa, vor sa o reintroduca. Nu se stie sub ce forma, dar un lucru e sigur: va fi o taxa pentru absolut toate masinile, indiferent daca sunt sau nu la prima inmatriculare. Mai pe romaneste, taxa eliminata era doar pentru cei care nu o platisera niciodata la acea masina. Acum, lucrurile vor sta altfel: toti soferii o vor plati. Probabil introdusa la impozit.

Nu este clar cand va fi introdusa taxa auto, dar este estimata ca va intra in vigoare anul viitor. Cu siguranta va fi mai mica decat taxa auto care a fost scoasa, insa incasarile la buget vor fi mult mai mari. Pentru ca vor intra la socoteala si cele 1 milion de vehicule inmatriculate in ultimul an.

Sa fi fost asta o strategie a PSD de a incasa mai multi bani la buget? Adica au eliminat taxa stiind ca va urma o cascada de inmatriculari, ca ulterior sa o reintroduca si sa incaseze mai multi bani de la si mai multi contribuabili? Cu siguranta.

Insa, aparent, scopul politicienilor este de a scadea poluarea. Adica de a stopa inmatricularea rablelor. Daca adaugam o taxa la impozit, acest lucru nu se va rezolva. Pentru ca omul va prefera sa achite anual o taxa suplimentara la impozit in locul unei sume mari la prima inmatriculare. Dar se va rezolva scopul ascuns, de a incasa mai multi bani la buget din care sa se cheltuie pe contracte cu dedicatie.

Cat de buna este reintroducerea unei taxe auto in Romania? Depinde in ce formula va fi ea impusa. Daca va fi o taxa generala doar de incasat bani, soferii nu vor comenta, ca nu va fi mare, dar nu se va rezolva nicio problema reala in afara de insfacat banii cu sete. Daca se va apela iar la o taxare particulara a masinilor vechi, s-ar putea sa vedem o schimbare. Tu ce parere ai?

Distribuie pe Facebook
mai multe