Taxa auto naste noi probleme: Romania risca sanctiuni UE daca nu o modifica si nu restituie banii

O taxa facuta de mantuiala, sa nu-i zicem ca a fost facuta cu cur... iozitate. Laszlo Borbely, care nu demult avea saptamana si varianta de Taxa Auto, primeste acum cateva suturi in dos de la UE. A incasat banii pe aceasta taxa aberanta, dar acum este obligat sa o modifice si sa restituie banii celor peste 40.000 de oameni care au cerut-o in instanta. Bravo, domnule Ministru!
Trimite unui prieten
Mediafax: Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.
Avertismentul a fost transmis Executivului de catre expertii juridici din Ministerul Justitiei , care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, releva un document intern al Guvernului obtinut de MEDIAFAX.
Juristii explica faptul ca litigiile privind concordanta dintre OU 50/2008 privind taxa auto si dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilitati legislative, in conditiile in care aceasta ordonanta a fost modificata succesiv de sapte ori in doar doi ani, si ca judecatorii Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, in versiunea sa initiala, ca reprezentand o discriminare indirecta intre vehiculele de ocazie importate si cele deja inmatriculate in tara inainte de intrarea in vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.
In acelasi timp insa, juristii arata ca discriminarea a fost mentinuta si in variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel ca declararea si a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".
"Daca aplicand taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constata, din calcule, ca se mentine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import in timp ce autovehicule similare de pe piata autohtona nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem ca efectul discriminatoriu a fost conservat si perpetuat in cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformitatii si a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se afla o alta cerere de pronuntare a unei hotarari preliminare introdusa de Tribunalul Gorj-cauza Nisipeanu, prin care instanta solicita Curtii sa se pronunte cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, asa cum a fost modificata prin alte ordonante", se arata in document.
Sursa citata releva totodata ca Ministerul Justitiei a atentionat Guvernul inca din februarie 2009 ca ar trebui avuta in vedere restituirea diferentei dintre taxa achitata conform OU 208/2008 (prima modificare a ordonantei 50-n.r.) si taxa calculata potrivit proiectului de act normativ de la acel moment.
Juristii avertizeaza astfel Guvernul ca o eventuala optiune de a nu adopta nicio masura legislativa in cazul taxei auto presupune ca statul va fi obligat de instantele de judecata, in toate litigiile, sa restituie taxa cu dobanzi si cheltuieli de judecata aferente, iar Comisia Europeana ar putea initia actiuni de sanctionare a statului roman.
"Orice decizie de mentinere a OU 50/2008 in varianta actuala, in conditiile in care a fost declarata neconforma cu dreptul UE, presupune asumarea riscului de declansare a actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor. Aplicarea unor sanctiuni pecuniare statului roman (sub forma unei sume forfetare si/sau al unor penalitati) poate interveni in conditiile in care acesta nu va respecta hotararea pronuntata de CJUE in cadrul unei eventuale proceduri de infringement", se arata in document.
Sanctionarea pecuniara a unui stat membru poate interveni in cadrul unei a doua proceduri declansate de catre Comisie, daca statul in cauza nu a respectat prima hotarare a CJUE.
In acelasi timp, expertii juridici recomanda Guvernului sa emita o ordonanta de urgenta pentru returnarea taxei auto, avertizand ca orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobanzilor si a cheltuielilor de judecata.
"Neconformitatea OU 50/2008 in varianta initiala presupune ca perceperea taxei este incompatibila cu dreptul UE, consecinta fiind restituirea taxei, Guvernul avand posibilitatea sa demareze o reforma legislativa in domeniu, valorificand sugestiile discrete ale CJUE. Conform unei jurisprudente stabile a Curtii, contribuabilii au dreptul la rambursarea impozitelor si taxelor prelevate de un stat membru cu incalcarea dreptului european. Ratiunea acestui drept este ca un stat membru nu poate profita, iar contribuabilul nu poate suferi o pierdere, ca urmare a aplicarii unei dispozitii fiscale nationale incompatibile cu dreptul european", arata juristii.
Potrivit acestora si conform jurisprudentei instantei de la Luxemburg, pentru exercitarea dreptului de rambursare "sunt considerate rezonabile perioade cuprinse intre trei si cinci ani" de la data pronuntarii hotararii Curtii prin care s-a constatat ca taxa este incompatibila cu dreptul european.
In ceea ce priveste impactul previzibil asupra activitatii instantelor, juristii atentioneaza ca exista posibilitatea ca, in urma popularizarii hotararii CJUE prin mass-media, instantele romanesti sa fie sesizate cu un numar mare de noi actiuni formulate de catre persoane care au platit taxa pe poluare in versiunea sa initiala, inclusiv de catre cei a caror actiune in instanta a fost respinsa initial.
"Neadoptarea unor masuri de restituire a taxei presupune aglomerarea rolului instantelor cu litigii privind restituirea taxei cu dobanzi si cheltuieli de judecata. Litigiile vor putea fi declansate chiar daca actiunea a fost respinsa initial (prin revizuire)", avertizeaza juristii.
Pentru a fi evitata "aglomerarea instantelor cu aceasta problema", expertii au transmis Guvernului ca este necesara instituirea procedurii de restituire administrativa a taxei incasate fara temei legal pe baza de ordonante de urgenta neconforme cu dreptul UE.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Un document guvernamental prezentat, saptamana trecuta de MEDIAFAX, releva ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
O alta varianta luata in calcul este transformarea taxei de poluare intr-o taxa platibila anual si impusa tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.
In sedinta de miercuri, Guvernul a amanat o decizie in privinta taxei auto, surse oficiale declarand agentiei MEDIAFAX ca decizia va fi luata dupa o analiza de impact si pe baza unor discutii care urmeaza sa aiba loc in cadrul coalitiei.
La finalul sedintei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca "ordonanta sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv saptamana viitoare si ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20-30%.
Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul.
In prezent, pe rolul instantelor de judecata se afla peste 40.000 dosare privind taxa auto.
Avertismentul a fost transmis Executivului de catre expertii juridici din Ministerul Justitiei , care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, releva un document intern al Guvernului obtinut de MEDIAFAX.
Juristii explica faptul ca litigiile privind concordanta dintre OU 50/2008 privind taxa auto si dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilitati legislative, in conditiile in care aceasta ordonanta a fost modificata succesiv de sapte ori in doar doi ani, si ca judecatorii Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, in versiunea sa initiala, ca reprezentand o discriminare indirecta intre vehiculele de ocazie importate si cele deja inmatriculate in tara inainte de intrarea in vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.
In acelasi timp insa, juristii arata ca discriminarea a fost mentinuta si in variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel ca declararea si a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".
"Daca aplicand taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constata, din calcule, ca se mentine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import in timp ce autovehicule similare de pe piata autohtona nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem ca efectul discriminatoriu a fost conservat si perpetuat in cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformitatii si a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se afla o alta cerere de pronuntare a unei hotarari preliminare introdusa de Tribunalul Gorj-cauza Nisipeanu, prin care instanta solicita Curtii sa se pronunte cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, asa cum a fost modificata prin alte ordonante", se arata in document.
Sursa citata releva totodata ca Ministerul Justitiei a atentionat Guvernul inca din februarie 2009 ca ar trebui avuta in vedere restituirea diferentei dintre taxa achitata conform OU 208/2008 (prima modificare a ordonantei 50-n.r.) si taxa calculata potrivit proiectului de act normativ de la acel moment.
Juristii avertizeaza astfel Guvernul ca o eventuala optiune de a nu adopta nicio masura legislativa in cazul taxei auto presupune ca statul va fi obligat de instantele de judecata, in toate litigiile, sa restituie taxa cu dobanzi si cheltuieli de judecata aferente, iar Comisia Europeana ar putea initia actiuni de sanctionare a statului roman.
"Orice decizie de mentinere a OU 50/2008 in varianta actuala, in conditiile in care a fost declarata neconforma cu dreptul UE, presupune asumarea riscului de declansare a actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor. Aplicarea unor sanctiuni pecuniare statului roman (sub forma unei sume forfetare si/sau al unor penalitati) poate interveni in conditiile in care acesta nu va respecta hotararea pronuntata de CJUE in cadrul unei eventuale proceduri de infringement", se arata in document.
Sanctionarea pecuniara a unui stat membru poate interveni in cadrul unei a doua proceduri declansate de catre Comisie, daca statul in cauza nu a respectat prima hotarare a CJUE.
In acelasi timp, expertii juridici recomanda Guvernului sa emita o ordonanta de urgenta pentru returnarea taxei auto, avertizand ca orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobanzilor si a cheltuielilor de judecata.
"Neconformitatea OU 50/2008 in varianta initiala presupune ca perceperea taxei este incompatibila cu dreptul UE, consecinta fiind restituirea taxei, Guvernul avand posibilitatea sa demareze o reforma legislativa in domeniu, valorificand sugestiile discrete ale CJUE. Conform unei jurisprudente stabile a Curtii, contribuabilii au dreptul la rambursarea impozitelor si taxelor prelevate de un stat membru cu incalcarea dreptului european. Ratiunea acestui drept este ca un stat membru nu poate profita, iar contribuabilul nu poate suferi o pierdere, ca urmare a aplicarii unei dispozitii fiscale nationale incompatibile cu dreptul european", arata juristii.
Potrivit acestora si conform jurisprudentei instantei de la Luxemburg, pentru exercitarea dreptului de rambursare "sunt considerate rezonabile perioade cuprinse intre trei si cinci ani" de la data pronuntarii hotararii Curtii prin care s-a constatat ca taxa este incompatibila cu dreptul european.
In ceea ce priveste impactul previzibil asupra activitatii instantelor, juristii atentioneaza ca exista posibilitatea ca, in urma popularizarii hotararii CJUE prin mass-media, instantele romanesti sa fie sesizate cu un numar mare de noi actiuni formulate de catre persoane care au platit taxa pe poluare in versiunea sa initiala, inclusiv de catre cei a caror actiune in instanta a fost respinsa initial.
"Neadoptarea unor masuri de restituire a taxei presupune aglomerarea rolului instantelor cu litigii privind restituirea taxei cu dobanzi si cheltuieli de judecata. Litigiile vor putea fi declansate chiar daca actiunea a fost respinsa initial (prin revizuire)", avertizeaza juristii.
Pentru a fi evitata "aglomerarea instantelor cu aceasta problema", expertii au transmis Guvernului ca este necesara instituirea procedurii de restituire administrativa a taxei incasate fara temei legal pe baza de ordonante de urgenta neconforme cu dreptul UE.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Un document guvernamental prezentat, saptamana trecuta de MEDIAFAX, releva ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
O alta varianta luata in calcul este transformarea taxei de poluare intr-o taxa platibila anual si impusa tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.
In sedinta de miercuri, Guvernul a amanat o decizie in privinta taxei auto, surse oficiale declarand agentiei MEDIAFAX ca decizia va fi luata dupa o analiza de impact si pe baza unor discutii care urmeaza sa aiba loc in cadrul coalitiei.
La finalul sedintei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca "ordonanta sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv saptamana viitoare si ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20-30%.
Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul.
In prezent, pe rolul instantelor de judecata se afla peste 40.000 dosare privind taxa auto.
Trimite unui prieten
Vezi toate comentariile (67)
-
Opel zafira 1.9 cdti 2008 999 €
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
-
Radiator turbo intercooler toyota rav 4 ii 2000 2001 2002 2003... 250 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Skoda octavia i 2014 6950 €
-
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Radio cd cu navigatie, 5p0035191g, seat leon (1p1) (id:314035) 590 Lei
Grila fata dacia duster 2010-2017 [v1] 595 Lei
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Set discuri frana față-spate 380 lei 380 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
-
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
-
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Capota fata, skoda octavia 3 combi (5e5) (id:659345) 1055 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
-
Vand piese yamaha r6 99-02 50 €
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei



Publicat în categoria: Taxa Auto
DATA PUBLICĂRII: 30 Mai 2011