Timbru de Mediu 2013 vs. Inmatricularea in Bulgaria: ghid complet
Ca sa fie clar pentru toata lumea, voi atinge cele mai importante elemente pe care si le doreste un om care inscrie o masina cumparata la mana a doua: proprietate personala, costuri, legalitate, durata, probleme cu politia, revanzarea masinii. Si ma voi referi la Bulgaria, si nu la Anglia, Italia, Franta sau Spania, pentru ca sunt foarte multe masinile inmatriculate la vecinii nostri.
PROPRIETATE PERSONALA
Multe anunturi cu inmatriculari pe Bulgaria se promoveaza ca fac actele masinii direct pe numele noului proprietar. ESTE O MINCIUNA. Nu exista masina inscrisa in Bulgaria care sa fie proprietate personala a unui roman care o inscrie acolo. Masinile inscrise in Bulgaria pot fi proprietate personala numai a persoanelor care au cetatenie bulgara. Daca esti roman cu cetatentie bulgara, da, numai atunci vei fi trecut ca proprietar in actele masinii, adica in cartea de identitate si talon, la sectiunea DETINATOR.
Autoritatile bulgare permit trecerea in talon si carte a unui utilizator permanent al masinii. Dar acest lucru se face si in Romania. De exemplu, masina este proprietatea unei firme de leasing, iar in talon, la UTILIZATOR, este trecuta firma care plateste leasingul. Asa este si in Bulgaria.
Masinile inscrise pe Bulgaria sunt de 2 feluri: inmatriculate pe o firma bulgareasca sau pe o persoana fizica bulgara. Asadar, ori firma, ori persoana fizica este proprietarul de drept. Ca sa incurajeze insa inmatricularile pe BG, firmele au gasit o portita, adica sa fie trecut cumparatorul roman ca si utilizator. Dar cumparatorul este doar utilizator si nimic mai mult.
In plus, ca sa "intareasca" pozitia de proprietar, firmele de inmatriculari vor mai obtine o procura notariala prin care cumparatorul roman, cel trecut ca si utilizator, are drepturi depline, inclusiv de revanzare.
In cazurile foarte intalnite, in care masinile pe Bulgaria isi schimba proprietarii, acestia nu mai fac o procura notariala noua si nici nu trec numele cel nou in carte si talon, ca si nou utilizator. Astfel, daca cineva conduce o masina cu acte in care nu apare deloc, nu are niciun drept de proprietate a acestui vehicul.
Concluzia? Nu exista posesor de masina inscrisa pe Bulgaria care sa fie proprietar al masinii detinute, din punct de vedere legal. Numai daca este persoana bulgara sau cu cetatenie bulgara. Prin urmare, indiferent de procura primita, persoana fizica sau firma bulgareasca ce este trecuta ca si proprietar in acte, poate oricand sa ii ia utilizatorului roman trecut in acte masina, ii poate radia masina oricand, o poate scoate de la impozitul bulgaresc si ii poate anula cartea verde si asigurarea.
Posesorii de masini inmatriculate in Bulgaria nu sunt proprietarii lor de drept si legal. Sunt doar niste utilizatori imputerniciti prin intermediul unei procuri care nu are valoare juridica, nici in Romania si nici in Bulgaria (pusa fata in fata cu proprietarul de drept).
Masinile inmatriculate in Romania se confrunta cam cu aceeasi problema, dar la un nivel mai mic. O masina iti apartine ca si proprietate personala numai in momentul in care apari in carte si talon la detinator / proprietar. Daca ai cumparat o masina fara sa faci actele, chiar daca ai cartea si talonul, persoana care apare in carte la proprietar poate sa-ti ia masina, o poate declara furata si asa mai departe.
Singura varianta ca sa spui ca o masina este proprietatea ta, pe care ai dat bani si pe care ai drepturi depline 100%, este sa o inmatriculezi in Romania legal, cu toate actele pe numele tau.
COSTURI
Un lucru bun a facut si acest Timbru de Mediu: a omogenizat masinile aduse de afara cu cele deja inscrise in Romania, din punctul de vedere al preturilor. Adica daca inainte nici nu-ti trecea prin cap sa inscrii in Romania un BMW 318 din 1997, cu motor mic, pentru ca avea o taxa de plata de peste 4000 de Euro, acum cu noul timbru costa la fel taxa auto si daca ai inscrie masina pentru prima oara, dar si daca ai lua-o deja inmatriculata.
Iata insa cum sta treaba in functie de norma de poluare:
- Non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, cu motoare de pana in 2000 cmc: e mai ieftin sa o inscrii pe numele tau in Romania, decat in Bulgaria;
- Euro 3, Euro 4, cu motoare de pana in 2000 cmc: e mai ieftin sa o inscrii pe Bulgaria decat pe numele tau (daca nu a fost platit Timbrul de Mediu) sau o poti lasa pe numele vechiului proprietar ca sa fie inscrisa in Romania;
- Euro 5, Euro 6, cu motoare de pana in 2000 cmc: e mai ieftin sa o inscrii in Romania pe numele tau.
In cazul masinilor cu motoare mai mari, de peste 2000 cmc, intervine factorul IMPOZIT ANUAL cerut de autoritatea fiscala de care apartine fiecare posesor de masina. Asadar, daca iti permiti sa platesti sa zicem 6000 de lei/an pentru o masina cu motor care are 4000 cmc, e foarte bine. Daca nu, vei apela la inmatricularea la sud de Dunare.
Asadar, daca inainte era mult mai ieftin sa conduci o masina inscrisa pe Bulgaria, noul Timbru de Mediu a combatut si acest aspect. Inainte, te costa cam 450 de Euro sa inscrii o masina la bulgaria, cu toate taxele platite pe un an (impozit, asigurare, ITP), dupa care mai plateai cam 200 de Euro in urmatorii ani pentru impozit + asigurare + ITP. Ceva mai putin decat iti cere statul roman. Dar acum, in 2 din 3 cazuri, adica pentru masinile Non-Euro, E1, E2, E5 si E6, timbrul de mediu este accesibil si ii face pe soferi sa-si inscrie masinile la noi in tara, in Romania.
Daca mai adaugam costurile de transport pana in Bulgaria, cu sau fara platforma, dar si spaga de la ITP-ul bulgaresc, e clar ca ne costa mai mult o "distractie" bulgareasca.
LEGALITATE
Din start, masinile inmatriculate in Bulgaria pierd. Sa va spun de ce. Asa cum spuneam mai sus, sunt diverse persoane si firme ce devin proprietari ai masinilor inmatriculate acolo. Acestea se ocupa cu astfel de afaceri, adica au ca activitate luarea in proprietate a zeci sau sute de masini, pe care ulterior le dau inapoi proprietarilor cu drept de utilizare si procura notariala. Dar acest lucru naste niste semne de intrebare:
- poate cumparatorul (utilizatorul) masinii proaspat inscrise pe Bulgaria sa verifice daca la masina se plateste impozitul anual de catre firma/persoana fizica ce i-a facut actele? Nu.
- impiedica ceva firma/persoana fizica ce a facut actele de inmatriculare pe Bulgaria, proprietar legal fiind, sa radieze imediat dupa finalizarea actelor, masina de la Circa Financiara din Bulgaria, unde a inmatriculat-o, ca sa nu mai dea banii pe impozit? Nu.
- poate cumparatorul (utilizatorul) masinii proaspat inscrise pe Bulgaria sa verifice valabilitatea asigurarii facute de firma/persoana fizica ce i-a facut actele sau statuul de radiere al masinii? Nu.
Au fost sute de cazuri in care autoritatile romane, bombardate de plangeri de la alti soferi cu masini lovite de autoturisme inmatriculate in Bulgaria, au incercat sa verifice legalitatea acestora din urma. Si, surpriza: 1 din 25 de masini mai era trecuta legal la administratia financiara din Bulgaria si doar 1 din 5 masini avea asigurarea valabila pe teritoriul Romaniei.
Dar acest lucru este normal: daca cineva are impresia ca firmele care se ocupa cu inmatriculari in Bulgaria, firme care inscriu zeci sau sute de masini anual, platesc impozitul la stat, in loc sa si-l bage in buzunar, este naiv. La fel se intampla si cu asigurarile din pacate: acestea sunt anulate si banii recuperati imediat ce utilizatorul roman a trecut Dunarea inapoi la el in tara.
Din pacate, sunt extrem de putine cazurile de masini inmatriculate in Bulgaria 100% legal si sigur. Adica sunt putine masinile si cu asigurare valabila, si pentru care se plateste impozit, dar si cu soferul de la volan trecut ca si utilizator (semn ca masina nu a schimbat maini de la inscrierea pe Bulgaria).
Iata ce acte primesti dupa ce inscrii masina in Bulgaria:
- Asigurare valida "Responsabilitate civila" si "Carte verde" (nu se poate verifica in Romania)
- Valabilitatea verificarii tehnica a automobilului (nu se poate verifica in Romania)
- Dovada inregistrarii - partea II (nu se poate verifica in Romania)
- Imputernicire pentru condus, administrare, vanzare si altele (procura valabila doar daca e pe numele celui oprit de politie sau soferul care a facut accidentul)
- Chitanta pentru impozitul de drum platit al automobilului (nu se poate verifica)
- Dovada inregistrarii - partea I - nu se prezinta politistului rutier
- Contract de cumparare-vanzare - nu se prezinta politistului rutier
Si din actele pe care le au masinile inscrise in Bulgaria iti poti da seama ca atat Politia Rutiera, cat si soferul unei masini lovite de o masina inmatriculata pe Bulgaria, nu poate verifica valabilitatea acestora sau daca masina are drept de circulatie. Numai autoritatile bulgare pot verifica aceste aspecte.
DURATA
Un lucru e stiut in ceea ce priveste masinile inscrise pe Bulgaria: anual trebuie sa faci o vizita la bulgari pentru innoirea asigurarii si a ITP-ului, dar si pentru plata impozitului.
In ultima vreme, au aparut chiar firme ce "prelungesc acte" fara sa te mai duci cu masina in Bulgaria. ATENTIE! Aceste firme se ocupa cu acte false si asigurari false, pentru ca este necesara prezenta masinii in fiecare an la ITP.
In Romania, la masinile inscrise la noi in tara si care sunt pe numele tau ca si proprietar, asigurarea o poti comanda pe internet si iti vine acasa, anual sau la 6 luni, ITP-ul are o valabilitate de 2 ani, in loc de 1 an ca in Bulgaria, iar impozitul este la fel, se plateste anual.
Ca si durata sau timp pierdut, carburant consumat pe drum, e clar si limpede ca o masina inmatriculata in Romania este mult mai avantajoasa decat una pe Bulgaria.
PROBLEME CU POLITIA
Sa incepem cu masinile inmatriculate in Romania. Aici, lucrurile sunt cat se poate de clare pentru ca totul este verificabil automat, pe loc, de catre politist: asigurare RCA, ITP si detalii despre sofer si proprietar, starea masinii (declarata furata sau nu, radiata sau nu, etc).
Si in cazul in care mergi cu o masina care nu este pe numele tau, dar este inscrisa in Romania, problemele ce pot aparea sunt putine, pentru ca masina poate fi usor identificata in caz de accident, furt, etc.
Daca vorbim de masinile inmatriculate pe Bulgaria, atunci vorbim si despre probleme. Si asta pentru ca sunt multe accidente usoare sau grave cauzate de astfel de masini ale caror soferi au fugit de la locul faptei sau li s-a facut plangere ca au acte false sau asigurari invalide. Insa, in acelasi timp, Politia Rutiera nu poate face nimic masinilor inscrise pe Bulgaria care circula legal. Poate doar daca uita sa plateasca si rovigneta, care este de altfel singura taxa pe care soferii de masini inscrise in BG o platesc la noi in tara.
Din pacate, momentan, Politia Rutiera din Romania nu are o baza de date comuna cu cea din Bulgaria. Asadar, nu isi poate da seama daca o asigurare este valabila sau nu, daca ITP-ul este valabil sau nu si daca masina a fost furata sau nu. Actele in limba bulgara nu trebuie sa fie traduse in romana, din punct de vedere legal. Asa ca nu putine sunt cazurile in care soferi de masini bulgaresti au fost opriti in trafic iar politia nu a avut ca sa le faca, organele uitandu-se ca la poarta verde la actele bulgaresti. Puteau merge cu ultimele cazaturi care nu ar fi trecut niciodata un ITP, puteau merge fara asigurare, masinile puteau fi radiate din circulatie, ca nu ar fi avut cum sa-si dea seama de aceste lucruri. Si legea nu permite nici retinerea actelor straine.
Toate aceste neconcordante si distante uriase dintre autoritatile romane si cele bulgare au dus direct la incurajarea ilegalitatii, la multe acte false, la asigurari invalide, la ITP obtinut pe ochi frumosi si la masini radiate din circulatie.
REVANZAREA MASINII
Cu o masina inmatriculata in Romania, lucrurile sunt clare cu vanzarea si cumpararea. Daca cumva timbrul de mediu este prea mare, ai doua variante: ori o lasi pe numele fostului proprietar, ori o inscrii in Bulgaria. Insa aici intervine increderea si toate problemele de mai sus. Iar increderea este poate cel mai important factor la care sufera masinile inscrise in BG. Pentru ca si-au facut o imagine de masini proaste, cu o stare tehnica indoielnica, cu acte false, cu proprietari necunoscuti si cu asigurari care nu despagubesc nimic.
Asadar, la capitolul revanzare, masinile care au numere de Romania castiga detasat: se vand mai usor, se fac actele mai usor si nici nu trebuie sa treci Dunarea ca sa iti faci noile acte pe numele tau.
CONCLUZIE
Haideti sa reluam aspectele discutate mai sus si sa vedem cine iese castigator.
1. PROPRIETATE PERSONALA: esti proprietar legal doar daca masina e inmatriculata in Romania si tu apari atat in carte, cat si in talon.
CASTIGATOR: Inmatricularea in Romania
2. COSTURI: datorita noului Timbru de Mediu, costurile sunt mai mici pentru inmatricularea in Romania a masinilor cu motoare de maximum 2000 cmc, non-Euro, E1, E2, E5, E6. Costurile sunt mai mici in Bulgaria pentru orice masina cu motor mai mare, din cauza impozitului, dar si pentru masinile E3 si E4.
CASTIGATOR: Inmatricularea in Romania si Inmatricularea in Bulgaria - EGALITATE.
3. LEGALITATE: numai o masina inmatriculata in Romania poate fi verificata si certificata ca are toate actele legale.
CASTIGATOR: Inmatricularea in Romania
4. PROBLEME CU POLITIA: Cu o masina inscrisa in Romania, lucrurile sunt clare in caz de accident sau alte ilegalitati. Cu o masina pe Bulgaria, aceasta nu poate fi verificata, lucru ce va putea duce chiar si la confiscarea masinii pana la finalizarea anchetei.
CASTIGATOR: Inmatricularea in Romania
5. REVANZAREA MASINII: la o masina inscrisa in Bulgaria trebuie mers inapoi la Ruse pentru a fi trecut noul utilizator in carte si talon, in schimb ce la masinile inscrise in Romania totul se face pe loc. Plus factorul de incredere, motiv pentru care masinile inscrise in Bulgaria sunt net mai ieftine decat cele inscrise in Romania.
CASTIGATOR: Inmatricularea in Romania.
Ca si concluzie finala, voi spune doar atat: UNICA si SINGURA VARIANTA IN CARE TE POTI GANDI LA INMATRICULAREA IN BULGARIA ESTE DACA VREI NEAPARAT O MASINA CU MOTOR MARE (ca sa scapi de plata impozitului aberant din Romania) SAU DACA VREI SA CONDUCI O MASINA EURO 3 sau EURO 4 ADUSA DE AFARA. IN REST, INMATRICULAREA IN BULGARIA ARE NUMAI DEZAVANTAJE.
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei