Anatomia unui cauciuc: din ce este realizata o anvelopa?
Am mai scris in trecut despre diferentele care exista intre o anvelopa scumpa, de la o marca de renume, si una ieftina, produsa de o companie fara traditie. Si este absolut normal sa fie diferente mari de pret. Sa luam de exemplu compani MICHELIN, pe care o cunoastem cu totii. Cu siguranta nu stiati ca peste 6000 de persoane lucreaza la fabricarea si dezvoltarea cauciucurilor MICHELIN... Banuiesc ca la fabrica Master Steel din Tailanda, sunt ceva mai putini (am eu anvelope din astea no name)...
Simularea disiparii energiei termice la o anvelopa Energy Saver +
Dar ce fac astia 6000 de oameni acolo? De ce sunt mai scumpe pneurile de renume? Pai e simplu. In pretul unui cauciuc bun se regaseste dezvoltarea sa, testarea, fabricarea si materialele. Cu siguranta, cea mai mare cota din pretul pe care il platesti pe un cauciuc nou o are dezvoltarea. Si asta pentru ca este extrem de greu sa faci o anvelopa buna, pentru mersul de zi cu zi.
Nu, nu este deloc greu sa faci un cauciuc destinat mersului pe circuit. Si nu este nici greu sa faci o anvelopa strict pentru mersul pe ploaie sau strict pentru mersul pe zapada sau gheata. Insa este foarte dificil sa dezvolti un cauciuc care sa se comporte bine si pe suprafata uscata, si pe suprafata uda, si la franare, si in viraje, sa fie si robusta, sa nu scoata zgomot si sa mai reziste si o perioada indelungata... Cam asta fac cei 6000 de oameni de la MICHELIN: se asigura ca pneurile pe care le fabrica ei raspund la toate aceste nevoi pe care le avem cu totii.
Haideti sa intram si mai in detaliu. Din ce este realizata o anvelopa? Dupa sute de teste, atat de fiabilitate cat si de siguranta, fiecare tip de anvelopa ajunge la o conformatie finala. Sa luam de exemplu cauciucul pe care il avem noi sectionat in birou si caruia i-am facut aceste poze: MICHELIN Energy Saver +.
Elastomer artificial realizat in laborator
Despre materialele care compun straturile anvelope, nu stim prea multe. De fapt, nu prea stie nimeni, pentru ca fiecare companie are o reteta secreta. Dar putem spune ca intr-o anvelopa intra cam 200 de compusi diversi. Printre acestia se numara cauciuc natural, cauciuc artificial, cauciuc reciclat, materiale pe baza de siliciu si elastomeri (materiale artificiale, polimeri cu elasticitate crescuta). La aceste materiale mai adaugam metal, fibre textile sau kevlar.
Straturile unei anvelope
De la interior la exterior, gasim 6 straturi diferite.
- Primul strat (1) este cu rol de etanseizare a aerului din interiorul pneului;
- Al doilea strat este unul moale si elastic, rigidizat de kevlar sau material textil (2);
- Al treilea strat este din cauciuc moale intarit cu sarme din otel (3);
- Stratul urmator (4) este un strat de protectie, de siguranta, intarit cu materiale rigide pe toata suprafata anvelopei;
- Stratul urmator este cel de sub suprafata de rulare si este mai rigid decat aceasta (6);
- Ultimul strat, cel de la exterior, este suprafata de rulare (7);
- In fotografie mai este un element (5) care este un conductor pentru energia statica. Pun pariu ca nu stiai de existenta acestui element intr-o anvelopa!
Daca o luam din cealalata parte, avem asa:
1 - stratul interior de etanseizare
2 - strat intarit cu kevlar
3 - strat intarit cu plasa din sarme de otel
4 - material rigid de rezistenta si siguranta
5 - strat din cauciuc mai tare
6 - suprafata de uzura
Iata si o sectiune din zona in care anvelopa intra in contact cu janta. Aici avem o asezare diferita a straturilor cauciucului.
1 - perete lateral care se pliaza la interior
2 - suprafata de etanseizare
3 - stratul de intarire cu kevlar
4 - cauciuc extrem de rigid, ca piatra, care sustine intaritura de otel
Asadar, o anvelopa este ceva mai mult decat un simplu cerc negru din cauciuc pe care trebuie sa-l avem montat ca asa ne cere legea si ca trebuie sa incaltam cu ceva rotile masinii noastre. Un cauciuc este un produs complex, la a carui dezvoltare lucreaza multi oameni, pentru a scoate un rezultat excelent, care sa imbine toate performantele la un loc.
O anvelopa buna are un pret justificat: a fost testata indelung, este sigura, este fiabila, e rezistenta in timp si se comporta bine atat pe suprafata uda, cat si pe suprafata uscata. Unde mai pui ca in timp vei avea parte de o economie mai mare de carburant si dupa ce vei trage linie, vei vedea ca un set de pneuri bune te tine de doua ori mai mult decat unele ieftine, no name.
Care este concluzia? Ca ar trebui sa fim mai deschisi la educare si la a invata lucruri noi. Nu ca le spunem noi, ci ca le spun specialistii si cei care testeaza anvelope. Adica ar trebui sa trecem de la a monta niste gume pe jantele masinii doar ca sa fie acolo, sa le luam pe cele mai ieftine doar sa nu primim amenda, la o etapa superioara: sa ne dotam masina cu anvelopele cele mai bune, care rezista mai mult in timp, care ne ofera siguranta pe orice suprafata si despre care avem certitudinea ca si-au batut capul cateva mii de oameni ca noi sa avem parte de tot ce e mai bun.
Viata unei anvelope - MICHELIN
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Renault megane 16v 2006 2000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €