Bujiile iti pot spune daca motorul tau are probleme. Cum stii ca a venit timpul sa le schimbi?

Bujiile iti pot spune daca motorul tau are probleme. Cum stii ca a venit timpul sa le schimbi?
  • Bujiile se impart in doua mari categorii
  • Sunt considerate componente consumabile
  • Starea lor vizuala iti poate spune daca motorul tau are probleme
Distribuie pe Facebook

Chiar daca au un rol foarte important, si anume de aprindere a combustibilului in camerele de ardere, bujiile sunt considerate componente consumabile astfel ca necesita inlocuire la diferite intervale de timp. Partea buna este ca sunt destul de ieftine si le poti schimba chiar tu.

Acum ca am vazut care este rolul lor, mai trebuie sa stii ca bujiile se impart in doua mari categorii: bujii cu scanteie, specifice motoarelor pe benzina si care functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, si bujii incandescente, specifice motoarelor diesel care au rolul de a porni la rece un astfel de agregat.

Bujii

Cum spuneam mai sus, bujiile sunt considerate componente consumabile, astfel ca la primele semne de uzura trebuie sa le inlocuiesti. Nu sunt foarte scumpe si daca ai o cheie tubulara le poti schimba chiar tu in fata blocului. Ai mare grija pentru ca le poti crapa foarte usor si pe asta ti-o spun din proprie experienta. Desfa bujia numai dupa ce esti sigur ca tubulara este fixata cum trebuie.

Bujii

Insa care sunt aceste semne? Ei bine, un zgomot diferit al motorului, un consum mai mare de combustibil, putere mai mica a motorului, functionare neregulata a motorului sau rateurile sunt doar cateva dintre ele. Aceste simptome pot aparea si din alte cauze, insa daca este de la bujii poti rasufla usurat.

Totodata, bujiile, sau mai bine spus starea vizuala a bujiilor iti poate spune daca motorul tau functioneaza in parametrii sau daca are probleme. Cum? Desfa o bujie si uita-te la ea:

Daca are cateva depuneri, normale pana la urma, iar electrozii nu prezinta urme excesive de uzura si au o culoare gri-maronie, atunci motorul tau este "in mintile lui." Totul este in ordine si nu ai motive de ingrijorare.

Bujii

Daca insa ai depuneri de ulei pe bujie, ei bine...nu-i de bine. Aceste depuneri se datoreaza faptului ca in camera de ardere patrunde ulei, fie din cauza uzurii excesive a segmentilor pistonului sau a camasii cilindrului, fie din cauza unui nivel prea ridicat al uleiului sau uzura supapei de ungere.

Bujii

Tot pe bujie pot exista depuneri de carbon. Acest lucru se datoreaza in general amestecului benzina/aer prea bogat. In acest caz ori ai filtrul de aer incarcat, ori sistemul de pornire la rece este defect, ori compresia motorului este foarte scazuta.

Daca scoti bujia din bloc iar electrodul central este distrus, atunci s-ar putea sa ai avansul aprinderii prea mare, amestecul aer/benzina prea slab sau benzina sa aiba cifra octanica prea mare. Distrugerea electrodului este cauzata de o presiune foarte mare a detonatiei.

Bujii

Bujiile se pot supraincalzi, iar acest lucru duce la o eroziune excesiva a electrodului. Cauzele? De la sincronizarea timpilor motorului sau racirea defectuoasa, la amestecul slab aer/benzina sau pierderi ale galeriei de admisie.

Bujii

Ingalbenirea izolatorului electrodului central poate fi cauzata de o temperatura prea mare de functionare, caz in care motorul tau va da rateuri. Acelasi lucru se intampla si atunci cand depunerile de pe bujie sunt atat de severe incat electrozii sunt uniti iar scanteia nu se mai poate produce.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Tehnica Auto DATA PUBLICĂRII: 13 August 2018