Cat de importanta este indreptarea jantelor?
Din pacate, in Romania, nu o sa vedem foarte multe jante auto folosite indelung, care sa nu necesite indreptarea lor. Fie ca vorbim de o groapa pe care nu o vedem si lovim cu roata in ea, fie de o bordura pe care o urcam mai voiniceste, sau un sant in mijlocul drumului care ne clantane dintii in gura, este clar ca rotile noastre sunt puse la grea incercare.
Exista doua feluri de indoituri ale jantelor: cele care lasa aerul sa scape din anvelopa si cele care sunt doar vizibile, dar nu influenteaza etansarea rotii pe cauciuc. In mod normal, indoiturile mai grave trebuie remediate cat mai curand posibil, ca sa putem merge cu masina, adica sa punem cauciucul si sa ramana umflat pe roata. Cu restul de indoituri care se simt efectiv doar la privire, nu prea trebuie sa ne facem griji.
Jantele de aliaj vs. jantele de otel
Jantele de tabla (otel) si jantele de aliaj au avantaje si dezavantaje. Mai precis, cele de tabla sunt mai moi, se indoaie mai usor, nu sunt asa atractive vizual si ruginesc. Insa, la randul lor, jantele de tabla sunt mult mai ieftine ca cele de aliaj, de cele mai multe ori sunt mai usoare si se repara mai ieftin. Jantele din aliaje sunt mai dure, se indoaie mai greu, sunt mult mai aspectuoase, nu ruginesc niciodata si se gasesc pe multe modele si marimi diferite. Insa sunt mai scumpe si repararea lor in caz de spargere sau indoitura este mai costisitoare.
Atunci cand o janta de tabla este indoita, indreptatul ei se face destul de primitiv. In vulcanizarile mai slab dotate, aceasta se face cu ciocanul sau prin lovire. Metalul revine la forma initiala fara sa existe riscul de a crapa. Dar cel mai bine este de facut indreptarea cu o presa hidraulica, ce exercita o forta mare progresiva, nu un soc scurt.
In cazul jantelor de aliaj, indreptarea trebuie neaparat sa fie facuta la cald. Adica zona care urmeaza sa fie indreptata trebuie incalzita bine de tot cu o flacara deschisa sau cu un arzator special. Aliajul devine astfel maleabil si nu mai exista riscul ca acesta sa crape la presiunea aparatului de indreptat.
Deci ideea e simpla: jantele de aliaj se indreapta cu incalzirea prealabila indreptarii cu presa hidraulica, iar cele de tabla direct la ciocan sau la presa.
Sa le indrept sau nu?
Daca te duci la vulcanizare si ti se spune ca jantele tale sunt strambe, dar cu ochiul liber nu vezi mare lucru, atunci gandeste-te bine daca merita investitia. Daca rotile tale sunt strambe in limitele normale, adica mici denivelari care nu se simt in mers si nu rasufla cauciucul in dreptul lor, indreapta-le daca ai bani. Nu de alta, dar peste 1-2 luni de mers normal, le vei avea la loc. Daca ai cazuri mai grave sau nu-ti place tie cum arata janta "patrata", atunci indreapta-le.
Cazuri de jante indoite superficial, ce nu necesita indreptare imediata
Se intampla ceva daca merg cu janta stramba superficial?
Absolut nimic. Roata nu se dezechilibreaza (decat in cazul in care socul loviturii a facut plumbul sa cada), anvelopa, atata timp cat nu are galma, nu are de suferit, asadar directia nu este influentata. Insa trebuie sa ne asiguram ca vorbim de indoituri superficiale, ca cele din pozele de mai sus. Ca daca este una mai serioasa, chiar daca aerul nu scapa, un soc slab in aceeasi zona va face ca anvelopa sa se deformeze, fiind neprotejata.
Jante strambe serios, ce necesita indreptare
Cat ma costa indreptarea unei jante?
Vulcanizarile au un mod cel putin eronat de taxare a unei jante strambe: dupa diametrul rotii. Mai precis, o jante pe 13 inch poate sa aiba 5 zone de indreptare, iar una de 18 inch poate avea una singura. Dar la cea de 18 inch munca va fi de cateva minute, insa va fi mai scumpa, total opusul celei de 13 inch. Ar trebui facuta o evaluare si incadrata situatia rotii in doua categorii: superficiala sau grava, indiferent de diametrul rotii.
In prezent, indreptarea unei jante de tabla costa 25 de lei (diametru 16 inch) si creste sau scade in functie de diametru (35 de lei pentru jantele de 17 inch, etc.). Insa cele de aliaj costa mai mult, acestea fiind 50 de lei indreptarea lor pentru 16 inch. Evident, preturile sunt diferite in functie de vulcanizare, dar cam asta este o medie a costurilor de indreptare.
Asadar, alegerea va apartine, daca vreti sa indreptati rotile la orice dauna, fie ea si nesemnificativa. Insa e bine de stiut cand trebuie neaparat sa merge la vulcanizare ca sa roluim rotile si cand trebuie sa ne tinem banii in buzunar.
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Renault megane 16v 2006 2000 € Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €