Cata piele are de fapt un autoturism cu un interior de 'piele'?
- Pielea naturala se foloseste numai in zonele cu frecare redusa
- Vinilinul are mai multe avantaje decat pielea naturala
- Alcantara nu este piele si este realizata complet artificial
Cand o masina are interiorul "din piele" inseamna ca le are pe toate. Romanii au transformat pielea unei masini in "Mecca" luxului si a extravagantei. Nu degeaba optiunea de "tapiterie piele" este una scumpa care ii scoate din buzunar unui viitor client chiar si 5000 de Euro la o masina de lux. Insa nu multa lume stie ca adevarul este altul: numai una din 10 masini care sunt cumparate cu interior de piele are de fapt piele naturala. Restul?
Absolut toti producatorii de autoturisme ofera in ziua de azi optiunea unui interior de piele. Chiar si Dacia, care ne cere 500 de Euro, adica 2239 de lei, pentru tapiterie de piele. Sunt producatori care ofera la bani mai putini doar volanul, schimbatorul si eventual frana de mana imbracate in piele. Iar producatorii cei mai de soi, precum Audi, BMW sau Mercedes ofera pe versiunile de lux portiere si bord imbracate in piele, alaturi de toate locurile pentru pasageri suprasaturate de piele care mai de care mai colorata si cusuta manual. Cu alte cuvinte, daca ai piele, esti cel mai tare. Problema este ca... masinile nu prea au piele.
Si voi incepe cu o mica plimbare in trecut. Mai precis, cam pana in anul 1999, cand mai toate vehiculele care se vindeau cu aceasta dotare chiar aveau piele naturala. Si hai sa fim seriosi, ca ai de unde sa tot obtii piele: nu degeaba mor zilnic sute de mii de bovine, pentru a ajunge in ciorbele si hamburgerii nostri. De la aceste animale raman foarte multi kilometri patrati de material care in trecut se argasea si se transforma in tapiterie pentru scaunele masinilor mai scumpe. Acum, majoritatea pieilor sunt trimise producatorilor de haine si accesorii precum posete, pantofi, curele, nicidecum tapiterii auto.
Daca tot privim putin in trecut, sa ne amintim ceva: cate masini normale, compacte sau accesibile, aveau in lista de optiuni pielea? Absolut niciuna. De exemplu, Honda oferea tapiteria din piele numai pe modelul de lux Legend, in schimb, niciun Accord sau Civic nu avea piele in anii '90. La fel si la Opel, Hyundai, Volkswagen sau oricare alt brand de masina accesibil. A existat vreodata un Golf Mk2 cu interior din piele? Nicidecum. Acum insa, chiar si un Chevrolet Spark, fostul Matiz, poate avea piele la interior.
Si ajungem si la o explicatie: de ce pe vremuri, pielea era piele, dar era numai pe masinile scumpe sau editii limitate, iar acum gasim piele pe orice model, din orice gama de pret? Nimic mai simplu: acum pielea este in totalitate artificiala. Iar acest lucru este un fapt real, de care se poate convinge oricine.
Nicio masina care costa sub 50.000 de Euro nu are piele naturala
In ziua de ati poti sa platesti pentru un Hyundai Santa Fe full-options 40.000 de Euro. Si masina coreana vine cu piele, navigatie si o sumedenie de dotari de confort si siguranta. Un Volkswagen Tiguan care costa 35.000 de Euro are optiunea de piele la numai... 1900 de Euro. Bani pentru care ghici ce primesti? Exact, piele ecologica. Adica vinilin.
Am mentionat mai sus si Dacia, care ofera si ea ceva piele pentru masinile sale. La vehiculele din gama Sandero si Logan, pielea este prezenta numai pe volan si schimbator, optional. Iar la Duster si Lodgy iti poti comanda si interiorul complet, adica scaunele si bancheta din piele. Insa Dacia nu spune ca pielea vanduta de ei este artificiala, din material plastic. Mai nou, dealerii au facut din vinilin sinonim cu pielea naturala. Ceea ce este gresit si deloc corect fata de clienti.
Putem face aici o lista uriasa de marci care vand masini cu piele artificiala. Si aici intra si Mercedes-Benz care ofera piele artificiala, la fel si Audi sau BMW. O tapiterie din material artificial costa cam 700 de Euro, in timp ce una din piele Lugano sau Nappa, aparent naturala, costa 2500 de Euro. Problema este ca si atunci cand comanzi un automobil cu tapiterie din piele naturala, aceasta nu este... tocmai naturala.
Pielea naturala pentru tapiterii este realizata din pielea argasita si tratata special de la vaci, vitei, capre, oi sau chiar porci. Dar pielea naturala nu are asa de multe avantaje ca un material artificial, realizat special sa fie rezistent in timp. Motiv pentru care, chiar si atunci cand producatorul spune ca un X5 are interiorul din piele Nappa, de exemplu, aceasta este prezenta numai pe anumite portiuni ale scaunului. Mai precis, acolo unde riscul de uzura prematura este scazut: pe tetiere, spatele scaunelor, spatarul, laterale si asa mai departe. Tot din piele naturala este realizata si imbracarea bordului si a portierelor la masinile premium, pentru ca acolo contactul cu pasagerii este minim.
Pielea artificiala este mereu prezenta pe volan (da, niciun volan care spune ca este imbracat in piele nu are piele naturala!), pe schimbatorul de viteze, pe sezutul scaunelor si pe cotiera (da, nici cotierele nu au piele naturala!). Si aici ne referim la orice masina, inclusiv la cele scumpe.
Pielea perforata nu este niciodata naturala
De cativa ani, cei de la Mercedes-Benz & CO propun optiunea scaunelor ventilate, care sa-ti aeriseasca dosul atunci cand afara sunt peste 35 de grade. Adica opusul scaunelor incalzite care te ajuta pe timp de iarna. Evident, aceasta optiune este disponibila numai la scaunele cu tapiterie din piele. Pielea nu este insa naturala. Cel putin partea scaunului care este perforata pentru a permite miscarea aerului. Portiunea este in totalitate din vinilin.
Iar motivele pentru care acest material este folosit, sunt destule: pielea artificiala este mai rezistenta. O piele naturala, daca este perforata, nu va rezista mult timp la uzura repetata sau la intindere, in timp ce vinilinul poate fi facut la o grosime mai mare pentru a-si pastra elasticitatea si forma multi ani la rand.
Ce masini au piele naturala?
Foarte putine. Si numai cele mai scumpe. Audi, BMW si Mercedes-Benz ofera interioare din piele naturala. Dar acestea nu sunt niciodata 100% realizate din materiale care vin de la animale. Ci ofera piele naturala numai si numai in combinatie cu pielea artificiala, pentru a da rezistenta scaunelor. Daca un scaun ar fi imbracat numai in piele naturala, acesta nu ar rezista in timp si s-ar crapa destul de repede. In schimb, producatorii aleg sa puna piele naturala numai pe lateralele scaunelor si in acele zone in care frecarea este minima, asa cum spuneam si mai sus: tetiera, bord, portiere.
De exemplu, Mercedes ofera piele naturala pe modelul CLS si S-Class, in timp ce BMW propune piele naturala pe Seria 7, X5 si X6. Dar in aceeasi combinatie cu pielea artificiala, pentru un plus de rezistenta.
In schimb, daca aveti impresia ca vreun model de masina din clasa accesibila, indiferent de la ce producator vine aceasta, are tapiteria din piele, doar pentru ca asa spune configuratorul sau vanzatorul din reprezentanta, gresiti. Reprezentantii celui mai mare service de detailing din Romania ne-au spus ca nu intalnit nicio masina cu piele care sa aiba tapiteria chiar din piele naturala. Numai vinilin. Si ei curata zilnic interioare cu solutii speciale, dedicate fiecarui material in parte.
Care este avantajul vinilinului fata de pielea naturala?
Daca toti producatorii au ales sa foloseasca vinilinul, pielea artificiala sau Leatherette in locul materialului natural, inseamna ca are ceva avantaje. Si chiar are. Tehnologia din ziua de azi a permis producatorilor sa obtina un material artificial care sa semene extrem de mult cu pielea si sa reziste la fel de mult. Pana recent, vinilinul avea dezavantajul ca rezista mai putin ca pielea si se crapa atunci cand era uzat foarte mult. Cum ar fi in zona scaunului de la sofer, in lateral, acolo unde atinge soferul cand urca si cand coboara de la volan.
Acum insa, vinilinul are mai multe avantaje ca pielea. In primul rand, motivul pentru care producatorii aleg varianta artificiala, este pretul. Si asta pentru ca vinilinul este un material bazat pe o tesatura textila tratata cu anumite rasini colorate care sa dea textura de piele. Aceasta poate fi realizata in orice fabrica, nu necesita solutii speciale si tratamente de lunga durata ca prelucrarea pieilor de animale.
Dincolo de pretul scazut al materialului artificial, este rezistenta la murdarie si la soare. Pielea isi pierde din culoare daca este expusa la soare, vinilinul insa nu. Pielea naturala, daca cumva picura ceva pe ea, inclusiv transpiratie, cafea, sucuri sau apa, va absorbi lichidu. Nu si vinilinul, de pe care orice urma de mizerie se curata mult mai usor.
Un alt avantaj este rezistenta in timp a vinilinului. Si asta pentru ca materialul este realizat de o masina care va scoate aceeasi grosime pe toata lungimea rolei de material, fiecare centimetru patrat bucurandu-se de aceleasi trasaturi. Nu este si cazul pieilor naturale, care pot fi de grosimi diferite, iar in urma prelucrarii pot aparea zone vulnerabile care se vor gauri primele. La fel si vopsirea vinilinului care se face uniform, pe toata suprafata, in timp ce pielea poate avea nuante diferite, in functie de cum absoarbe vopseaua.
Si un avantaj tot mai "modern" este factorul ecologic. Si anume, la fabricarea unui vinilin, nu au fost implicate abatoarele care omoara animalele. Iar acest lucru este suficient pentru iubitorii de animale care refuza sa le manance, daramite sa mai stea si pe ele in timp ce conduc!
Dezavantajul variantei artificiale de piele este unul singur, observat numai de adevarati "connaiseuri". Mai exact, mirosul de piele naturala care transmite un aer de eleganta, lux si exclusivitate. In timp ce vinilinul miroase a plastic si cauciuc. Dar hai sa fim seriosi... cine isi mai cumpara masina dupa cum miroase? Ar mai fi si faptul ca vinilinul nu incalzeste spatele la fel de repede ca pielea, dar... de asta avem optiunea scaunelor incalzite.
Alcantara nu este piele si nu are nimic natural
Multa lume continua sa spuna ca Audi-ul lor are "piele Alcantara". Total gresit. Pielea este piele, vinilinul este vinilin si Alcantara este Alcantara. Multa lume nu stie ca Alcantara este un material textil artificial, realizat in fabrica, cu o textura placuta la atingere care aduce aminte cu pielea intoarsa. Dar nu are nimic in comun cu aceasta. Si Alcantara si-a dovedit eficienta prin faptul ca este un vinilin diferit, cu textura fibroasa, rezistent in timp la intindere si pete, dar este un material destul de scump. Si asta nu pentru ca are la baza vreo urma de animal procesat, ci pentru ca tehnologia este una relativ noua iar procedeul de fabricare este unul de lunga durata. Asadar, Alcantara arata bine, este materialul viitorului, dar nu este natural si nu este piele. Merita retinut acest aspect.
Ce concluzii tragem?
Daca vrei piele naturala sub fund, ghinion. Nu vei gasi asa ceva la nicio masina de serie, fie ea si un Mercedes care costa 150.000 de Euro. Pentru ca scaunul va avea piele naturala pe laterale, in spate si in alte cateva locuri, in rest... vinilin. Daca iti cumperi o masina normala cu tapiterie de piele, poti sa fii sigur ca nu vei avea piele naturala in habitaclu in afara de cea de pe tine. Este cazul marcilor precum Dacia, Renault, Honda, Hyundai, Volkswagen, Opel, Nissan si asa mai departe. Unele modele scumpe pot avea cateva elemente naturale, dar atat.
Volanele, cotierele, schimbatoarele si franele de mana care se prezinta ca a fi imbracata in piele, sunt de fapt din vinilin. Evident, pentru rezistenta crescuta in timp. Vinilinul ii pacaleste insa pe clienti cu un simplu artificiu de imagine: cusaturile. Noi, romanii, avem impresia ca oriunde vedem o cusatura mai de Doamne-ajuta, gata, avem piele. Evident, acest lucru este unul gresit.
Cea mai importanta concluzie este ca ar trebui sa ne schimbam mentalitatea. Sa nu ne mai dam mari ca vindem sau ca am cumparat o masina cu interior din piele, pentru ca nu este piele. Evident, suna mai bine sa spui piele decat vinilin. Dar poate nu strica sa incepem sa coboram cu picioarele pe pamant si sa ne dam seama ca tapiteria textila este la fel de buna ca cea din vinilin. In unele cazuri, chiar mai buna, pentru ca nu tine de frig iarna si nu te frige vara, cand lasi masina in soare. Dar na... cine nu are piele la interior nu are masina tare, nu-l vor femeile si nu are bani de o masina scumpa. Poate ca nu strica sa renuntam la a mai vedea din tapiteria din piele chintesenta luxului la o masina, cea mai importanta dotare dintre toate cate au fost inventate pana acum...
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €