Editorial: Cu spaga sau pe bune? Cum sa treci ITP-ul, pas cu pas

Nu toti cei care citesc aici sunt ingineri de la RAR sau mecanici, asa ca nu trebuie sa mire pe nimeni faptul ca vom povesti pe intelesul tuturor. Si chiar daca majoritatea dintre noi o stiu, ITP vine de la Inspectia Tehnica Periodica a masinii, care se face la fiecare 2 ani in cazul masinilor inscrise in Romania. Pe scurt, o masina, prin definitie, se deterioreaza si se uzeaza in timp, asa ca poate exista riscul aparitiei unor defecte majore ce pun in pericol viata soferului si a celorlalti participanti la trafic. Pentru a evita accidentele cauzate de starea proasta a masinilor, asadar pentru a salva vieti, s-a inventat acest ITP.
Cand se face ITP-ul?
Cu putin timp inainte sa expire sau atunci cand avem talonul retinut pentru diverse nereguli. In talon avem trecuta data ultimei inspectii si, din pacate, nu ne anunta nimeni cand expira. Asa ca trebuie sa tinem minte cand expira inspectia valabila si sa ne asiguram ca mergem la o statie ITP cu 1-2 saptamani inainte ca aceasta sa expire. Putem merge si in ultima zi de valabilitate, daca gasim un service disponibil.
Politia si echipele mobile RAR au dreptul sa retina taloanele masinilor care nu corespund normelor de siguranta rutiera. Si daca o masina este gasita in trafic cu probleme, i se va lua talonul si i se va cere sa faca ITP-ul pentru a remedia problema si a-si recupera talonul. Si ca sa fie clar, putem vedea cateva exemple: daca esti prins cu anvelopele extrem de uzate, ti se va lua talonul. Daca esti prins ca farurile masinii nu functioneaza, ti se va lua talonul. Daca masina scoate fum excesiv, vei ramane fara talonul. Si multe alte cazuri "vizibile" exista, care vor duce la retinerea certificatului de inmatriculare.
Unde se face ITP-ul si cat costa?
La orice statie ITP. Ce inseamna o statie ITP? Este un service autorizat de RAR pentru a face astfel de inspectii. In plus, acest service este conectat online la baza de date RAR, trimitand in timp real datele masinii care este la inspectie.
Exista sute de statii si service-uri care fac ITP in Bucuresti si sunt usor de gasit. In principal, trebuie sa te programezi cu o zi inainte, dar te poti prezenta si direct, daca nu este aglomeratie. Si sediile RAR fac astfel de inspectii periodice, dar aici este musai cu programare.
Locatiile de ITP pot fi gasite pe internet foarte usor, cautand dupa cuvintele "statie ITP" sau "service ITP". Dati un telefon in prealabil, la o locatie aleasa sau recomandata, aflati cat costa inspectia si ora la care sunteti chemati.
Costul unei inspectii tehnice periodice variaza intre 70 si 150 de lei, poate chiar mai mult la reprezentante auto si la RAR.
Ce se verifica la masina, in cadrul unei inspectii?
Teoretic, exista 120 de pagini de regulament emis de RAR cu norme ce trebuie indeplinite la verificarea unei masini. Insa, pe scurt, la o masina se verifica:
- aspectul exterior general
- starea anvelopelor
- noxele
- starea sistemului de franare
- starea suspensiilor si articulatiilor
- seriile de motor si caroserie
- sistemul de iluminare
- sistemul de evacuare
In amanunt, fiecare dintre aceste categorii presupune multe altele secundare. Insa ce mai trebuie stiut, este faptul ca la aprecierea aspectului exterior general mai intra si starea geamurilor, mai ales a pabrizului, lovituri in caroserie, pete de rugina, etc.
In ce cazuri o masina nu trece ITP-ul, legal?
Daca exista defecte majore. Defectele gasite la o masina se incadreaza ca fiind majore si minore. Lista este lunga, dar vom enumera cateva cazuri mai des intalnite de defecte majore, ce duc automat la respingerea masinii:
- seriile de motor / caroserie nu corespund cu cele din acte
- probleme la sistemul de franare (scurgeri, lipsa presiune, frana slaba, frana inegala, etc.)
- probleme la directie (joc, scurgeri, etc.)
- probleme la vizibilitate (parbriz fisurat, stergatoare nefunctionale, folie auto neautorizata, etc.)
- lumini principale nefunctionale (faruri, stopuri, frana)
- rugina cu profunzime la caroserie sau la elementele mecanice
- probleme la articulatii si suspensii (joc, scurgeri, uzura mare, etc.)
- lipsa triunghi reflectorizant, extinctor, trusa medicala
- nerespectarea normelor de poluare
Ce inseamna "defect minor"?
Inseamna o fisura in geamul unui far, un bec ars la iluminatorul de numar spate, mici urme de rugina fara gaura, oglinda crapata, etc. Adica tot ceea ce nu inseamna "defect major", adica ce nu reprezinta un risc imediat de accident. Daca ai cateva defecte minore, dar niciunul major, vei trece linistit ITP-ul.
Cand sa NU te duci la ITP
- Daca ai masina lovita rau, in care un element (aripa, capota, bara) a suferit daune mari
- Daca ai umblat la sistemul de evacuare si ai scos catalizatorul
- Daca stii ca ai probleme la articulatii / suspensii
- Daca stii ca nu-ti merg farurile sau alte lumini
- Daca si motorul schimbat si nu e trecut in acte
- Daca ai orice fel de problema la frane
- Daca masina este ruginita rau
Cand poti trece ITP-ul pe bune?
- cand masina a fost in service de curand si nu are probleme tehnice
- cand starea generala exterioara este buna
- cand nu ai parbrizul fisurat la masina
- cand catalizatorul este inca bun sau a fost inlocuit
- cand nu sunt martori aprinsi in bord
- luminile merg toate cum trebuie
Cum sta treaba cu spaga la ITP?
Daca ar aplica regulamentul oficial RAR cu miile de norme tehnice, doar masinile noi-noute, scoase pe usa fabricii, ar trebui sa treaca ITP-ul fara emotii. Insa lumea nu este absurda si nu se va lua de orice zgarietura lasata de cheia unui cocalar in parcare. Insa se vor lua de orice defect major si vor trece pe hartie toate defectele minore.
Si chiar daca masina ta nu are defecte majore, poate aduna mai multe defecte minore decat este permis, si astfel vei fi trimis inapoi acasa fara ITP. Aici intervine spaga.
In ultima vreme, am vazut din ce in ce mai putine cazuri in care cei care efectueaza ITP-ul sa primeasca spaga pentru a fi trecute cu vederea defectele majore. Si asta pentru ca RAR-ul poate bloca oricand o masina care este intr-un service ITP. Si asta se intampla zilnic, aleatoriu. In acest caz, masina ramane in service pana cand vine un inspector RAR si verifica daca inspectia a fost facuta "pe bune".
Mai precis, daca cineva o masina are defecte majore, dar cel care a facut inspectia a trecut in fisa ca nu are probleme, va fi identificata. Masina va fi rechemata, dar statia ITP va fi amendata si la doua abateri li se va ridica licenta de a efectua inspectii. Cam asta este riscul unei spagi pentru a trece cu vederea niste defecte grave.
Cele mai multe cazuri de spaga sunt in cazul celor care au defecte minore. Aici spaga e primita si de cel care face ITP-ul, pentru ca nu sunt riscuri mari. In cazul in care o masina e blocata, acele "mici defecte" pe care le va gasi inspectorul RAR pot fi usor trecute cu vederea de cel din statie.
Asadar, daca stii ca nu ai probleme majore, dar ai ceva probleme marunte, poti da spaga. Daca stii ca ai probleme majore, poti incerca si cu spaga, dar vei fi cel mai probabil refuzat.
Spaga sterge orice fel de defecte
Corect. Am fost intr-o statie ITP care lua noxele de la o masina la alta, astfel incat sa iasa cum trebuie. Am vazut masina cu toate cele 4 furtune de frana fisurate, putandu-se sparge la orice frana, trecand linistita. Am vazut cazane de dube, cu anvelope lise, care franau mai bine daca punea soferul piciorul pe asfalt, trecand cu brio. Am vazut numere de inmatriculare scoase si montate pe o masina "frumoasa", pentru poze. Masini Euro 3 in acte cu noxele unei basculante trec linistite inspectia... Si lista poate continua.
Spaga, linistea noastra
Spaga a devenit acum un obicei, si asta pentru ca nimeni nu vrea batai de cap sau plimbari inutile cu masina. Faci inspectia o data la 2 ani, deci poti sa dai 100 de lei spaga pe langa taxa oficiala. Cam atat e spaga la ITP, daca ai defecte minore - 100 RON. Multi o dau si daca stiu ca masina lor e in stare perfecta, ca sa nu se complice si sa dea peste vreun inginer cu exces de zel care te trimite acasa ca ai o piatra in cauciuc...
Asadar, spaga face parte din rutina procedurii de mers la ITP, pentru linistea noastra. Si, trebuie sa recunoastem, cam toti o oferim cu zambetul pe buze, la fel cum este si primita.
Inginerii din statiile ITP, pericol public
Stiu pe cineva de la un service ITP care ma intreaba direct, cand vreau sa merg cu masina la el: are seriile curate, parbrizul crapat, lovita, probleme la frane, articulatii, ceva serios? Daca ii spun ca da, imi zice sa nu calc la el in statie. Insa astfel de cazuri sunt cam rare.
Sunt multi cei care, cu spaga in conformitate cu defectele, vor trece orice masina. Nu ii intereseaza ca peste 10 minute, masina careia i-a aprobat cirulatia pe drumuri poate sa omoare cativa oameni, ca a ramas fara frane. Eu cred ca problema cea mai mare nu este in spaga, fie ea data sau primita. Ci ca spaga orbeste pe oricine si ne face sa uitam ca suntem oameni. Si spaga trebuie primita in anumite conditii! Si anume o primesc, daca vii cu o masina cat de cat sigura, nu una pericol public. Daca vii la mine cu un cazan fara frane, care curge din toate incheieturile si fumega precum un combinat chimic, imi pare rau, dar poti sa-mi dai tu cata spaga vrei, nu incurajez accidentele si nu imi pun eu locul de munca la bataie pentru inconstienta ta!
Asadar, dragi soferi, data viitoare cand mergeti la ITP, asigurati-va inainte de programare ca masina voastra nu are probleme grave si ca respecta normele de siguranta. Nu trebuie sa luam in ras faptul ca spaga este o traditie la nivel national si sa zicem "lasa, ca spaga da oricine si oricine trece ITP-ul!". Ci trebuie sa dam spaga cu sufletul impacat si daca cel de la ITP ne zice ca avem probleme mari cu masina, dar ca "se rezolva" cu doua exemplare albastre de Caragiale, palmate subtil, sa-i spunem ca revenim cu ele rezolvate.
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei


