Cum sa tractezi corect o masina stricata

Cum sa tractezi corect o masina stricata
  • Cablurile si sufele din comert rezista doar la 3 tone
  • Cele mai rezistente cabluri de tractare sunt cele folosite in off-road
  • Nu toate masinile au carlig de tractare
Distribuie pe Facebook

Nu stim altii cum sunt, dar noi am intampinat o sumedenie de ocazii in care a trebuit sa tractam o masina sau sa fim tractati. Si aici ne referim la cazurile in care masina te lasa in drum si apelezi la cea mai ieftina varianta pentru a ajunge la service. Suni un prieten, ca doar nu vrei sa platesti 150 de lei pentru o platforma, si folosesti sufa din dotare. Insa extrem de putini sunt cei care stiu cum se tracteaza o masina in siguranta.

Ramai fara curent deodata, ti se strica pompa de benzina in mijlocul drumului, ai o eroare la motor sau pur si simplu a luat-o razna un senzor si masina ta nu mai vrea sa porneasca. Fie ca esti in oras, in aglomeratie, fie ca esti pe vreun drum national, e clar ca ai nevoie de ajutor. Solutia optima si cea mai indicata este aceea de a suna la un service autorizat care sa trimita o platforma care sa-ti ridice masina si sa o duca la constatare si reparatie. Unele servicii post-vanzare si chiar asigurarile Casco ofera astfel de servicii gratuit. De exemplu, dealerii auto din Romania se bat acum in a oferi tot felul de servicii pentru a castiga clienti, iar o asigurare avantajoasa cu reparatii si tractare gratuita in caz de urgenta este propusa tot mai des.

Insa cei care pot beneficia de o asistenta rutiera gratuita sunt putini. Asa ca daca te lasa masina in drum, ai doua variante: una scumpa si una ieftina. Varianta scumpa, cea de care aminteam mai sus, este foarte buna, dar necesita un timp mai lung de asteptare, in cazul in care te trezesti cu masina oprita in afara localitatilor sau departe de casa. Plus ca, daca nu beneficiezi de acest serviciu gratis, platesti cam 150-200 de lei pentru un transport pe platforma local, dar poate ajunge costul si la 500-1000 de lei daca te-a apucat "stricaciunea" undeva foarte departe de casa. Asa ca apelezi la varianta ieftina: suni un prieten sa vina sa te tracteze.

Va povestim acum tehnica tractarii eficiente si corecte prin prisma cazurilor reale, in care am fost si in masina din fata, care a tras o alta masina, dar si din perspectiva "celui cu pana". Si nu a fost doar o data, ci de mai multe ori... din pacate. Insa in timp am invatat cum sa tractam masinile corect, chiar daca situatiile de acest gen au devenit tot mai rare. Insa si acum, probabil ca si voi, mai ne lovim de "ocazia" de a salva un prieten aflat la anaghie. Si, cand cel ramas in pana nu a mai fost tractat niciodata, ne apucam sa-l invatam si sa-i explicam. Iata ce ar trebui sa stie toti cei care intampina astfel de situatii de urgenta.

1. Discutie detaliata inainte de tractare

Pentru a trage o masina este nevoie de 2 persoane, una in fiecare autoturism (specificatie pentru cei care au de gand sa traga o masina goala). Mai este nevoie de o sufa sau cablu de tractare, dar si de multa rabdare. Insa, mai presus de toate elementele care sunt la mintea cocosului, trebuie sa fie clar pentru amandoi ce urmeaza sa fie facut. O discutie clara despre ce trebuie sa faca fiecare este obligatorie. Trebuie sa stabiliti niste semnale vizuale sau prin telefon / statie, ca cel din spate sa stie cand trebuie sa franeze sau cand se schimba directia. Stabiliti de la inceput si locul in care trebuie sa ajungeti. Dureaza 5 minute in care sa discutati tehnica de tractare si va poate salva de la complicatii si mai mari.

2. Sufa - stanga, coarda sau cablu de tractare?

Sufa se numeste popular cam orice obiect prin care se tracteaza masinile. Stanga este o bara de metal dintr-o bucata sau mai multe, rigida, special facuta pentru tractarea autoturismelor care au probleme la franare. Fiind rigida, atunci cand prima masina franeaza, o infraneaza si pe cea trasa. Stanga este insa folosita mai mult la tractarea autobuzelor si a vehiculelor de mare tonaj, fiind rezistenta. Daca insa tu ramai cu masina ta in drum si te-ai trezit fara frane, te sfatuim sa nu tractezi masina sub nicio forma. Ci sa apelezi la o platforma. Cablul si coarda sunt cele mai intalnire obiecte folosite la tractare. Le gasim pretutindeni de vanzare, inclusiv in benzinarii, targuri sau pe net. Sunt mici, accesibile si fac fata tuturor situatilor de tractare.

Tractarea masinii corectStanga rigida din 3 bucati

Tractarea masinii corectCablu de tractare chinezescTractarea masinii corectCoarda de tractare

Noi te sfatuim insa sa ocolesti cablurile de tractare din comert. E vorba de cablurile metalice pe care scrie ca rezista la o forta de 3000 sau chiar 5000 kg. Sunt insa cabluri facute in China, motiv pentru care sunt si asa de ieftine. Si la cel mai mic soc produs dintr-o neatentie sau nesincronizare la tractare, vor ceda la fel de usor ca un elastic de chiloti. Dupa parerea noastra, cele mai bune sufe de tractare sunt corzile late. Vei gasi tot felul de corzi in comert, unele elastice, altele impletite sau corzi late, pe care scrie ca rezista la socuri extrem de puternice. Ocoleste-le! Daca nu vrei sa ai surprize, cea mai buna varianta este sa iti cumperi o coarda lata care se foloseste la fixarea masinilor pe platforma sau a altor obiecte. Se numeste chinga de ancorare si e formata din doua bucati, inclusiv un clichet de intindere. Tu ai nevoie insa doar de chinga lunga care are la capat un carlig. Din acest material care nu este deloc scump iti poti face cea mai buna sufa de tractare in care poti avea incredere indiferent de situatie. Ai nevoie de doi ocheti metalici de fixare si asta e tot! Nu uita ca lungimea pe care trebuie sa o aiba sufa, necesara tractarii in siguranta este cam de 4-5 metri.

Tractarea masinii corectChinga de ancorare / fixare este cea mai buna sufaTractarea masinii corectFoloseste doi ocheti de fixare a sufei de masina: cate unul la fiecare capat

3. Pe unde circulam?

Cand tragi o masina, in oras sau in afara localitatii, trebuie sa stii ca vei merge extrem de incet. Motiv pentru care vei folosit prima banda, cat mai apropiat de marginea drumului. ATENTIE! Pe autostrada este interzisa tractarea autoturismelor, asa ca daca ai probleme aici, trebuie sa suni si sa chemi o platforma. Noroc ca nu prea sunt multe autostrazi la noi... Asadar, cu masina la sufa vei circula doar pe prima banda, cat mai aproape de bordura.

4. Cu ce viteza mergem?

Maximum 30-40 km/h. Si asta doar cand traficul este liber sau circulam pe un drum extraurban liber. In oras insa, vom merge chiar si cu 20-25 km/h, din cauza aglomeratiei si pentru ca vrem sa putem frana fara probleme. Nu stim cand se face rosu brusc la semafor, nu stim cine ne sare in fata si nu stim ce masina franeaza in fata noastra. Asadar, viteza mica este principalul mijloc de prevenire a unui eventual accident sau o lovire intre cele doua masini legate.

5. Cum semnalizam faptul ca suntem tractati?

Masina din fata, cea care trage, nu va pune avariile deloc. Pentru ca are nevoie sa semnalizeze si sa se faca vazuta directia pe care urmeaza sa o ia. Masina din spate va merge cu avariile in linie dreapta, dar atunci cand isi schimba directia de mers, adica la o intersectie, daca face stanga sau dreapta, soferul va opri avariile si va da semnal, astfel incat cei din spate sa vada incotro o va lua "agregatul" format din cele doua masini legate. Cand autoturismele aflate "la sufa" sunt din nou in linie dreapta, se vor folosi din nou avariile la masina trasa. Luminile, daca acumulatorul nu are de suferit, este bine sa fie mereu aprinse pe pozitii.

6. Marea dilema: cum franeaza masinile legate printr-o sufa?

Am vazut multe cazuri de automobile care le trageau pe altele, ramase blocate in mijlocul intersectiei cu sufele rupte. Pentru ca nu toata lumea stie cum se merge cand esti tractat si forteaza coarda sau cablul de tractare la franare si demaraj. Cu siguranta si vazut si tu corzi de tractare rupte la altii, cand masina din fata pleca prea repede, iar socul puternic rupea "obiectul muncii". La fel se poate intampla si la franare, daca cele doua masini nu se sincronizeaza... Insa totul este extrem de simplu si este o singura regula: se merge incet si franeaza doar masina din spate, cea care este trasa.

Nu degeaba spuneam ca viteza la tractare trebuie sa fie extrem de redusa. Pentru ca soferii sa aiba timp sa anticipeze orice ocazie de franare: se face rosu la semafor, urmeaza o intersectie, urmeaza o schimbare de directie, apare un obstacol in fata si asa mai departe. Viteza mica ii permite soferului din masina care este trasa sa controleze franarea celor doua masini. Scopul este unul singur: sufa de tractare trebuie sa ramane in permanenta intinsa!

Ca un cablu sau coarda de tractare sa fie permanent intinse, franarea trebuie sa fie facuta doar de masina din spate. Cand se vede in departare ca semaforul este rosu, franarea trebuie facuta mult mai devreme fata de o masina normala. Masina din spate cand franeaza, sufa fiind intinsa, va incetini si autoturismul care o trage. Semnalul de franare trebuie facut de soferul din fata, ori cu mana, ori printr-un claxon scurt. Acesta semnalizeaza ca a scos masina din viteza si ca i-a lasat franarea celui din spate. Cand masina din spate franeaza, prin intermediul sufei intinse o va opri si pe cea din fata. Astfel, in clipa in care se face verde la semafor, sufa e ramasa intinsa iar soferul din prima masina poate pleca la drum fara sa produca vreun soc in coarda.

Tractarea masinii corect

7. Plecarea de pe loc

Cand ne punem in miscare, de la locul tractarii, de la semafor sau de oriunde altundeva, trebuie sa o facem incet. Soferul din fata va pune masina in miscare extrem de incet pana cand sufa este intinsa si simte greutatea autoturismului din spate. Atunci poate incepe sa mearga ceva mai tare. La fel ca si la franare, scopul permanent al tractarii este de a tine intinsa sufa, inclusiv la tractare. Daca plecam prea tare de pe loc, vom produce socuri puternice in coarda si aceasta se va rupe la nod, la cusaturi sau in cazul corzii metalice, la clemele de fixare.

8. Elemente importante: anticiparea soferului din fata si privirea soferului din spate

Cel care conduce masina functionala din fata trebuie sa priveasca mereu in fata si sa stie cand este nevoie de o oprire. Acesta trebuie sa-i semnaleze din timp soferului din spate ca urmeaza o oprire ca sa franeze si sufa sa stea intinsa. Soferul din spate trebuie sa stea permanent cu autoturismul scos din viteza si cu piciorul numai in dreptul pedalei de frana. Privirea acestuia trebuie sa fie doar la alinierea masinii cu cea din fata si la soferul din ea, in caz ca face semne de schimbare a directie prin semnale sau cu mana, sau pentru franare. Asadar, retine: daca tragi masina, anticipeaza ce urmeaza, daca esti tras, urmareste-l pe cel din fata cu privirea!

Tractarea masinii corectTractarea masinii corectTractarea masinii corectTractarea masinii corect

Cum sa tractam o masina corect: sa recapitulam!

- Foloseste o chinga de ancorare transformata in sufa cu 2 carlige metalice cu blocare, nu cabluri sau sufe din comert chinezesti;

- Foloseste numai carligele / ochetii de tractare cu care este dotata masina. Nu lega sufa de punte, de bara sau de alta piesa;

- Discuta cu cel din cealalta masina si stabiliti niste semnale pentru franare si schimbarea directiei. Folositi semne sau telefonul mobil / statie;

- Coarda de tractare trebuie sa stea mereu intinsa, inclusiv cand masinile sunt oprite;

- Franarea trebuie sa se faca doar de catre masina din spate, aceasta oprind-o si pe cea din fata;

- Mergeti incet ca sa aveti timp sa anticipati momentul opririi;

- Evitati socurile violente in sufa de tractare pentru ca vor duce la ruperea ei.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (10) Poze Tractarea masinii corect
mai multe