De ce sa te gandesti la achizitionarea unei masini vechi

Daca ne uitam in jurul nostru, vedem numai senzori, computere, roboti, motorase electrice si ecrane LCD. Vedem conectivitate, wi-fi, Bluetooth, iDrive si alte nume pretentioase. Avem in jurul nostru numai masini dependente de calculatoare, fabricate de calculatoare si care se comporta ca niste calculatoare. Ce s-a intamplat cu trecutul? Este aici, langa noi, accesibil si la indemana oricui. Dar nu il vedem. Iata cateva motive pentru care te poti gandi sa te intorci in trecut, prin cumpararea unei masini vechi.
Distribuie pe Facebook

1. Iti place sa te murdaresti

Nu te gandit la prostii, e vorba de vaselina si alte lichide de sub capota. Mie imi place sa ma murdaresc atunci cand lucrez la masina, imi place sa imi bag degetele peste tot, imi place sa fac ce se poate cu mana mea, iar daca trebuie sa ma duc la service, imi place sa privesc si sa ma asigur ca se face treaba bine. Este o chestie strict barbateasca, sa-si cumpere mereu scule, desi nu are nevoie, sa-si ia cate o surubelnita pentru masina cand se duce cu nevasta la Praktiker sa ia mobila pentru camera copilului, sau sa-si cumpere o lampa la reducere de la Emag, desi nu are nevoie. Si probabil mai si lumineaza prost...

Daca iti place sa-ti schimbi singur filtrele la masina, daca iti place sa inlocuiesti rotile de iarna cu cele de vara in spatele blocului si daca esti mereu rugat de prieteni sa te uiti la masinile lor, atunci e clar - iti place sa te murdaresti.

Insa masinile ceva mai noi sau chiar cele din reprezentanta au alt scop: sa-ti faca viata mai usoara. Asa ca rar vei avea ocazia sa mesteresti sub capota, sa inlocuiesti un bec, sa schimbi un radiator sau sa schimbi placutele de frana singur, asa cum iti place tie. Tocmai de aceea, ai nevoie de o vechitura pe care o cumperi cu speranta ca se va strica si ca iti va oferi multe ore de munca, doar tu cu ea, singuri, murdari pana la gat...

Opel Kadett 1970

2. Pasiunea pentru o marca

Daca esti mare entuziast al unei marci anume, cum altfel sa-ti aduci omagiul si admiratia mai bine, decat cumparand un model vechi, ce nu se mai fabrica de multi ani? De exemplu, sunt posesori de cate un Volkswagen Golf 5 sau 6, dar si-au cumparat si un Golf 1. Cu masina noua isi fac treaba, zi cu zi, iar cu cea veche isi fac damblaua: ba mai mesteresc la ea, ba mai au un motiv ca sa caute anumite seturi de jante clasice, sa mai petreaca ceva timp cu alti posesori de acelasi model, sau ca sa mai stea la discutii pe forumuri dedicate. Deci daca iti place o anumita marca, arunca un ochi si la modelele clasice.

Opel Kadett 1970

3. Pasiunea pentru lucrurile vechi

Sunt oameni care reusesc sa gaseasca frumosul in tot ce inseamna lucruri vechi: mobila, case, haine, accesorii, aparate foto, biciclete, motociclete si chiar masini. Daca esti pasionat de antichitati si de lucruri demne de colectionat, cu siguranta te-ai imaginat de multe ori la volanul unei masini cu volan subtire in 3 spite si cu scaune fara tetiere... Ce poate fi mai emblematic pentru un colectionar decat sa mearga cu o masina unica pe sosea, o masina la fel ca cele care parcau in fata la Casa Capsa acum 40 de ani?

Opel Kadett 1970Un aparat foto fabricat in acelasi an ca si masina

4. Nostalgia

De cate ori nu ai auzit de la cunoscuti, vecini, parinti sau bunici ca ziceau: Hehehe, nu se mai fac lucruri ca alta data! Si este foarte adevarat! In ziua de azi, de fiecare data cand te urci intr-o masina noua, stii exact ce te asteapta. Problema masinilor noi este ca doar cele scumpe si foarte exclusiviste reusesc sa te surprinda. De exemplu, cand am testat BMW Seria 7, am ramas impresionat de faptul ca pilotul automat reuseste sa controleze singur masina, sa o faca sa franeze si sa accelereze dupa cum merge masina din fata mea. Insa vorbim de o masina care costa 120.000 de Euro, deci si pretul este... surprinzator. Insa la o masina veche, absolut tot ce iti ofera este surprinzator. Stiai de exemplu, ca primele modele de Dacia 1300 avea frana de mana sub bord? Si ca stropirea parbrizului cu lichid se facea prin intermediul unei pompe la picior? Sau ca volanul la modelele de Moskvitch mai scumpe era din os de animal? Si multe alte lucruri interesante, care te lasa cu gura cascata... Asa ceva, nu mai intalnesti la masinile din ziua de azi.

Opel Kadett 1970

5. Atmosfera

Asa cum unora dintre noi ne place sa ne murdarim, sa lucram cu propriile maini la masini si sa cumparam piese pe care sa la schimbam singuri, exista si soferi ce apreciaza atmosfera pe care o simt la bordul unei masini vechi. O masina veche are un miros aparte, putin de mucegai, putin de vinilin sau piele naturala, un amestec de benzina si umezeala, intr-un cuvant un "cocktail" special care iti trezeste pasionatul din tine. Si nu doar despre mirosuri e vorba, ci si de anumite sunete, scartaieli ale geamurilor, caraitul cutiei de viteze, izolarea fonica inexistenta si sunetul motorului pe carburator. Dincolo de aceste simturi, mai este pozitia la volan, scaunele moi si reci, zgomotul usilor inchise, scartaitul geamurilor cand se lasa in jos, vizibilitatea laterala si micile geamuri triunghiulare... O masina veche iti creeaza o atmosfera speciala, pe care nu o intalnesti la nicio masina noua.

Opel Kadett 1970

6. Oferta de pe piata

Daca pana acum nu te-a interesat acest subiect, al masinilor vechi, sa stii ca ai o oferta uriasa, chiar si in Romania. Daca vrei, iti poti cumpara masini vechi, fabricate inainte de razboi, cam cu 5000 de Euro, in stare foarte buna. Evident, ca daca vei tinti spre un Jaguar sau Mercedes, trebuie sa scoti cateva zeci de mii de Euro din buzunar. Dar cu bani multi, poate cumpara oricine masini de toate felurile. Haideti sa revenim nitel cu picioarele pe pamant si sa vorbim despre masini ieftine si accesibile oricui. Aici ma refer la masini din anii 1960 - 1980, modele Dacia 1100 sau 1300, modele Skoda, Lada si Fiat, dar si Volga, Moskvitch sau Talbot. E vorba de masini care au circulat cu succes pe strazile patriei noastre pe vremea comunista, cu multa personalitate si usor de intretinut. Aceste masini cu care au mers bunicii nostri iti ofera aceleasi lucruri ca si cele scumpe si mai rare: adica tot ce am scris in acest articol.

Opel Kadett 1970

7. Intretinere ieftina

Aici ma refer la masinile mai ieftine, pe care le gasesti peste tot, chiar si in sectiunea vanzari auto de pe acest site. Adica masini din anii '60 incoace, care au circulat in numar mare prin Romania. Si tocmai din acest motiv, gasesti si orice piesa ai nevoie pentru aceste modele. De exemplu, inca se mai fabrica piese pentru Dacia 1100, 1300 si 1310, modele care nu se mai fabrica de multi ani. Chiar si masinile rusesti, cum este Lada, se bucura in prezent de multe piese noi, pentru ca s-au facut stocuri uriase. Iar daca nu gasesti piese noi, poti sa fii sigur ca sunt multi cei care dezmembreaza astfel de modele. De exemplu, un disc de frana nou, sigilat, pentru Dacia 1300 costa doar 40 de lei. Placutele sunt vreo 20 de lei, iar tamburii spate cu tot cu saboti sunt cam 100 de lei setul complet. Deci cu 200 de lei ti-ai schimbat tot ce inseamna frane la o Dacie! Concluzia este ca o vechitura nu te costa deloc multi bani ca sa o faci sa mearga.

Opel Kadett 1970

8. Zambete

De asta vei avea parte din belsug, din toate partile. Daca vei conduce o masina veche, fie ea si autohtona, ingrijita, curata si functionala perfect, poti sa fii sigur ca nimeni nu va observa celelalte masini parcate langa a ta. Chiar daca esti flancat de un Range Rover si de un S-Class. Ma rog, poate doar cateva pitipoance se vor uita la celelalte masini... In plus de asta, lumea se va opri, iti va face poze, te va intreba o gramada de lucruri, va vrea sa stie cat a costat reconditionarea, cu cat merge, ce motor are, etc. Si tu, la randul tau, te vei bucura nespus de toate aceste lucruri si vei sti ca o masina veche iti ofera mult mai multe satisfactii.

Opel Kadett 1970

9. Pretul

Asa cum ti-ai dat seama si de mai sus, de cand am scris despre intretinere, pretul masinilor vechi nu este deloc mare. Repet: daca ai bani si chiar vrei sa-si rupa lumea gatul uitandu-se dupa masina ta, investeste 70.000 de Euro intr-un Jaguar E-Type reconditionat si ai terminat treaba. Dar nu toti au banii astia, asa ca trebuie sa ne indreptam si spre masini mai vechi. Cu 500-1000 de Euro gasesti niste masini absolut incredibile. De exemplu, o Dacia 1300 cu 52.000 de km reali, ca noua, din 1981, model LS, special fabricata pentru membrii de partid (imitatie de piele, radio, etc, un fel de full-options). Sau cu 500 de Euro iti poti lua fie un Fiat 850, fie o Lada 1200 sau o Dacia 1100. Cu 1000-1500 de Euro deja tintesti spre masini mai bune, nu neaparat mai rare sau mai vechi, dar in care trebuie sa bagi bani mai putini. Trebuie doar sa cauti, ca oferta este mare si vei gasi cu siguranta ceea ce cauti si ce ti se potriveste.

Opel Kadett 1970

10. Ce este cel mai important

Daca vei ajunge sa conduci o masina veche, iti vei da seama de ceva. Vei ajunge sa respecti masinile. Toate masinile. Vei ajunge sa privesti altfel lucrurile care te inconjoara. Vei ajunge sa apreciezi altfel ceea ce conduci zi de zi, si te vei gandi cum s-a ajuns la geamul tau electric cu functie confort, amintindu-ti de macaraua greoaie pe care o ajutai cu o mana, in timp ce dadeai la manivela cu cealalata mana. Ca, pana la urma, si la masini este la fel ca la orice altceva ce ne inconjoara: ca sa intelegem prezentul, trebuie sa stim trecutul.

Opel Kadett 1970

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (40) Poze Opel Kadett 1970
mai multe