De ce trebuie sa iti parchezi masina la umbra. Iata ce se poate strica.

De ce trebuie sa iti parchezi masina la umbra. Iata ce se poate strica.
  • Temperatura plansei de bord poate atinge in habitaclu si 80 de grade
  • Locurile ideale de oprire sunt parcarile subterane
  • Meteorologii anunta temperaturi caniculare pentru toata luna august
Distribuie pe Facebook

Odata cu venirea caniculei, asa cum avem parte zilele acestea, de temperaturi ce ating chiar si 40 de grade, masina noastra incepe sa sufere in tacere. Chiar daca avem impresia ca un autoturism este fabricat sa reziste la razele soarelui, de fapt exista mai multe elemente ce se strica din cauza caldurii excesive.

Nu este prima oara cand scriem despre soare, ca fiind inamicul numarul 1 al masinii tale. Pentru ca asa si este. Anotimpul calduros dauneaza cel mai mult automobilului. Si aici ne referim la elemente diferite care incep sa cedeze atunci cand soarele bate direct in masina pret de mai multe ore si chiar zile. Si fara a face vreo reclama parcarii subterane de la Universitate, iti vom recomanda sa incerci sa-ti lasi masina intr-un loc acoperit, pentru a o proteja si, implicit, sa-ti protejezi investitia.

Daca data trecuta iti spuneam ca de la caldura excesiva, mai ales de la temperatura pe care o atinge suprafata metalica a masinii, dar si in interior, temperatura ce atinge valori chiar si peste 80 de grade Celsius, se pot strica vopseaua masinii, elementele de cauciuc, tapiteria, iata ca acum venim cu ceva nou. E vorba de zgomotele din interior, bordul, volanul, geamurile, electronica, franele si amortizoarele. Dar sa le luam pe rand.

Inca din capul locului, trebuie sa explicam ca nu vorbim despre ceva care se strica imediat. Adica ai lasat masina in soare o zi intreaga si seara este buna de dus la Remat. Nu, nicidecum. Ci de probleme care se agraveaza si se manifesta in special cand soarele bate constant si temperatura este ridicata. De exemplu, daca pana acum ai avut crapaturi in tapiteria de piele, sansele ca acestea sa se transforme in rupturi sunt maxime cand e cald.

1. Zgomotele din habitaclu

Dupa un anumit numar de kilometri, orice masina rulata mai mult incepe sa scoata sunete. Multa lume da vina pe gropile din asfaltul romanesc, insa principala cauza este... soarele. Si asta pentru ca de la caldura, clemele plastice care prin diverse accesorii, cum ar fi bordul, fete de usi, ceasuri de bord, etc. imbatranesc mult mai repede cand e cald. Plasticul se coace la propriu cand in masina sunt 80 de grade. Nu din prima, insa ai nevoie de 1-2 sezoane cu masina lasata in soare sa iti transformi interiorul intr-un adevarat concert de scartaieli si maraituri pe care nu le poti identifica. Daca mai adaugam si piesele care sunt lubrifiate din fabrica cu vaselina sau ulei, deja avem o problema. Pentru ca acestea isi pierd lubrifierea de la caldura, vaselina devenind mult prea vascoasa.

2. Plansa de bord

Mai tineti minte bordul Daciilor vechi, care la un moment dat crapa? Asa se va intampla cu orice masina lasata in soare mult timp. Pentru ca bordul este dintr-un material plastic sau cauciucat turnat direct pe un schelet metalic sau din aluminiu. De la caldura, prinderea de aceasta strucutra metalica incepe sa se desprinda, iar plasticul se dezlipeste. Astfel apar goluri si in urma miscarilor bordului de la gropi, se transforma in crapaturi. La inceput mici, ulterior vizibile si care nu mai pot fi reparate. Si asta pentru ca in general bordul este de culoare inchisa si atrage caldura. Nu trebuie sa te mire cand pui un termometru pe bord si o sa vezi ca sare de 90 de grade... Insa este doar plastic si metal, materiale banale, asa ca trebuie protejat pe cat posibil, daca nu vrem sa ne trezim cu gauri la vedere.

3. Volanul

O alta impresie gresita este despre volan. Cum ca acesta s-ar uza de la frecarea cu mainile. Nimic mai gresit. Acesta se deterioreaza cel mai mult, ce-i drept in zona de prindere cu palmele, dar de la soare, nu de la frecare. Mainile emana transpiratie abundenta, care exista, desi e invizibila. Transpiratie care ajunge pe volan sub forma de saruri si substante chimice. Evident, pentru ca nu suntem obisnuiti sa stergem volanul dupa fiecare sesiune de condus, volanul ajunge sa devina unul dintre cele mai murdare si pline de bacterii elemente din interior. Soarele va actiona asupra acestora si sarurile vor lucra in timp, ducand la gauri mici care se maresc pe zi ce trece. Mai grav este in cazul volanelor imbracate in piele: sarea din transpiratie va deshidrata pielea si va favoriza crapaturile cauzate de soare. Nu strica un tratament cu silicon din cand in cand sau cu alte solutii hranitoare pe baza de apa.

4. Geamurile

"Nu se mai fac geamuri si pabrize ca alta data"... Asa as incepe acest capitol. Pentru ca este adevarat. Nu ai vazut ca in timp, parbrizul incepe sa se matuiasca sau sa-si schimbe culoarea? Cand pui stergatoare noi, dar tot nu se curata cum trebuie, de la ce crezi ca este? Ei bine, parbrizul are un strat protector invizibil. Cam ca lentilele unui aparat de luat vederi. Insa acest strat in timp, de la prea mult soare, incepe sa dispara. Iar sticla nu mai este la fel de lucioasa si devine mata, mai ales ca isi pierde protectia si devine mai vulnerabila la praf, pietre, insecte, etc. Mai mult, fiecare parbriz este din 2 straturi securizate. Aceste straturi sunt lipite cu o folie transparenta, uneori cu rol de protectie UV. De la caldura excesiva, aceasta folie care uneste cele 2 geamuri incepe sa lucreze, isi pierde transparenta si in timp, pe la colturi, va incepe sa se desprinda.

5. Electronica

In acest caz, sunt mici sansele sa patesti ceva din cauza caldurii emanata de soare. Dar exista. Si iti dau cateva exemple. Firele electrice au un invelis plastic pe baza de materie organica vegetala. Cica sunt eco, nu polueaza la fabricare si nu iau foc. Insa devin extrem de maleabile la caldura. Si ajunge doar un fir dintr-un manunchi gros de prin bord sa cedeze, ca sa-ti strice ziua. Stiu eu personal 3 exemple de stricaciuni electrice cauzate de caldura: butoane electrice de la geamuri ramase fara curent, lumini din bord si clima digitala "moarta" subit. Ulterior, problemele au fost remediate usor prin inlocuirea unui segment de cablu.

6. Franele

Cum se pot strica franele cand bate soarele cu putere? Simplu. Cedand un singur element: furtunele de frana. Acestea sunt considerate consumabile, dar consumabile de "cursa lunga", cam ca un ambreiaj sau disc de frana, nu ca un filtru de aer pe care il schimbi mai des. Pentru ca, fiind din cauciuc ranforsat, in timp se crapa si prezinta risc de scurgere. Dar acestea crapa in special de la soare. Chiar daca sunt ceva mai ferite, stand mereu la umbra caroseriei, furtunele sunt insa afectate cel mai mult de caldura emanata de asfalt. La suprafata asfaltului, temperatura poate ajunge si la 100 de grade cand afara sunt 40 de grade la umbra, cam cum este in aceste zile in Romania. Furtunele de frana, uzate de-a lungul timpului, au tendinta sa cedeze cel mai mult cand este vara fierbinte. Asa ca nu strica sa le verificam anual, daca prezinta ceva urme de uzura sau fisuri.

7. Suspensiile

La fel ca si franele, si suspensiile risca sa cedeze atunci cand este cald afara. Mai precis, amortizoarele, cele pe ulei in special. Pentru ca odata ce un amortizor trece de un prag de uzura, chiar daca el este bun, perfect functional, cedeaza alte elemente din interior. E vorba de garniturile care etanseizeaza camerele amortizorului. Acestea crapa in timp de la caldura si se dilata, lasand sa curga uleiul hidraulic. Mai pe scurt, din cauza ca temperatura este ridicata constant, putem sa ne trezim cu amortizorul scurs, fapt ce necesita inlocuirea acestuia.

Iata ca v-am prezentat inca niste exemple de situatii, ce-i drept destul de critice, in care masina are de suferit daca o lasam la soare timp indelungat. Sfatul nostru este sa cautati permanent locuri umbrite, daca nu aveti acces la o parcare subterana. Racoarea pe timpul verii iti va conserva masina mai multa vreme, inainte sa necesite reparatii. Poti observa si singur ca o masina care sta anual in soare, pe timpul verii, se strica mai des decat una care este pusa la adapost umbrit. Pentru ca, pana la urma, soarele ne influenteaza si pe noi, oamenii, schimbandu-ne culoarea pielii si dandu-ne dureri de cap. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca acesta actioneaza asupra unui cauciuc, a unei garnituri sau a unei cleme banale...

Distribuie pe Facebook
mai multe