EuroNCAP arunca bomba: Nicio masina vanduta in prezent nu se poate conduce singura!

EuroNCAP arunca bomba: Nicio masina vanduta in prezent nu se poate conduce singura!
  • EuroNCAP a testat in premiera sisteme autonome de condus
  • Acestea au prezentat lacune majore
  • Nicio masina vanduta in prezent nu se poate conduce singura
Distribuie pe Facebook

Specialistii EuroNCAP au testat in premiera sisteme autonome disponibile pe 10 modele, iar concluzia la care au ajuns este ca in prezent aceste sisteme prezinta lacune majore si, pe scurt, nicio masina vanduta momentan nu se poate conduce chiar singura.

Automobilul devine din ce in ce mai sofisticat, echipat cu tot felul de sisteme de siguranta si de asistenta, si fie ca ne place, fie ca nu, soferul va avea tot mai putine lucruri de facut la volan. Cu alte cuvinte, masinile vor fi capabile sa se conduca singure, fara a fi nevoie de interventia soferului. Acesta va deveni un fel de pasager.

Dar mai este mult pana atunci. Cel putin asta reiese din cel mai recent raport al specialistilor EuroNCAP, care au testat in premiera sisteme autonome disponibile pe 10 modele: Audi A6, BMW Seria 5, Mercedes-Benz Clasa C, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla si Volvo V60.

Mai exact, belgienii au supus testarii sistemul Highway Assist, care combina sistemele Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Centering si Speed Assist. Teoretic, cu acestea activate, circulatul pe autostrazi s-ar putea face fara ca soferul sa fie foarte atent la drum, dar in practica, lucrurile stau altfel.

In urma testelor a reiesit ca sistemul ACC functioneaza in general bine atunci cand masina se apropie de un vehicul mai lent sau de unul stationat pe aceeasi banda de circulatie. In aceste cazuri, BMW Seria 5 si DS7 Crossback ofera mai mult control soferului, Audi A6, Focus, Hyundai Nexo, Clasa C, Leaf, Corolla si V60 se pozitioneaza undeva la mijloc, iar Tesla Model S ofera prea mult control sistemelor automatizate.

Gropile din asfalt s-au dovedit la randul lor o adevarata provocare pentru sistemele autonome a unor modele, in a caror dezvoltare si perfectionare se investesc sume ametitoare. Sistemul Lane Centering permite mentinerea masinii pe centrul benzii de circulatie, iar la aparitia unei gropi, noua dintre cele 10 modele au permis soferului sa evite groapa chiar daca sistemele de condus autonom erau activate.

Singura care nu a permis soferului sa devieze de la traiectorie a fost Tesla Model S.

Evenimentele neprevazute din trafic sunt un lucru obisnuit pentru orice sofer, dar nu si pentru sistemul Highway Assist care nu a putut gestiona astfel de situatii. Au fost luate in calcul doua scenarii: o masina intrata brusc pe banda de circulatie, chiar in fata masinii testate, si o masina aflata in fata schimba brusc banda de circulatie pentru a evita un vehicul oprit pe aceeasi banda.

Nici macar un model din cele 10 nu a fost capabil sa intervina prin frana sau schimbarea directiei de mers, astfel ca accidentele au fost evitate doar prin actiunea directa a soferului. Asadar, acesta trebuie inca sa ramana atent in permanenta si sa nu se bazeze in totalitate pe aceste sisteme de ultima generatie.

Concluzia trasa de specialistii EuroNCAP este ca in prezent nu exista vreun model care sa ofere sisteme complet autonome. Este adevarat ca il ajuta pe cel de la volan atunci cand sunt activate, dar nu pot inca inlocui factorul uman.

https://www.youtube.com/watch?v=AqOH3tT8KHo

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Tehnica Auto DATA PUBLICĂRII: 19 Octombrie 2018