Masina break: de ce si de ce NU vrei sa-ti cumperi masina break

Fie ca le numim masini Estate, Station Wagon, Avant, Touring sau mioritic, de la clasica Dacie, pur si simplu Break, aceste masini sunt foarte raspandite in tara noastra. Dar la nivel mondial, masinile break reprezinta in unele tari chiar majoritatea masinilor, fiind preferate de cei care locuiesc in zone rurale sau mai izolate.
Poate cea mai populara imagine a masinii break este data de Volvo
In Romania insa, masinile break sunt cele mai putine (lasand la o parte caroseriile cabriolet) fata de cele hatchback, coupe sau sedan. Dar nici oferta nu este la fel de generoasa ca varietatea de masini pe care le gasesti, de exemplu, in varianta sedan. Sunt producatori care chiar nu au astfel de masini break in oferta sau la vanzare.
Dar de unde pana unde nevoia de o masina break? Totul a inceput odata cu aparitia masinilor. Daca ne gandim bine, masinile break au fost primele masini de serie carosate, fara sa punem la socoteala masinile fara acoperis, insa nu in forma cum o concepem acum. Primele astfel de masini au fost folosite pentru transport, fiind comerciale, ajutand la constructia cailor ferate americane. Ulterior, masinile break de serie au evoluat din camioanele cu doua locuri, care avea in spate carlinga acoperita. Insa in anii '30, compania Essex a lansat pe piata primul break din lume in varianta care a ramas pana in zilele noastre, adica masina cu 4 stalpi. Si Ford, cu al sau celebru Model T, punea la dispozitia clientilor caroserii custom sedan, care se puneau usor pe sasiul masinii originale.
Ce inseamna o masina break? O masina sedan are o configuratie a caroseriei cu 3 stalpi, la fel si cea hatchback. Mai precis, o masina break are plafonul legat de caroserie prin intermediul a 4 perechi de stalpi: la parbriz, stalpul dintre portiere, stalpul din spatele banchetei spate si stalpul portbagajului.
O masina hatchback sau una sedan au 3 perechi de stalpi, iar o masina coupe are 2 perechi de stalpi.
Cele 3 feluri de caroserie: break, sedan si hatchback
Dezavantajele unei masini break
Din fericire, dezavantajele unei masini break sunt extrem de putine, si alea bazate doar pe motive subiective. In primul rand, o masina break are un dezavantaj de imagine: are o imagine lipsita de sportivitate si agresivitate. Chiar daca exista masini break ce arata mai bine in aceasta varianta decat in cea sedan, o astfel de caroserie va fi apreciata mai putin in randul multimii.
In al doilea rand, pe langa imaginea pe care o emite, de masina cuminte si de familie, un break iti mai confera o anumita impresie si despre sofer: ca este familist, mai in varsta sau "babalac". Din pacate, asta este impresia adevarata pe care o fac masinile break in Romania.
Insa singurul dezavantaj practic al unei astfel de masini este greutatea ceva mai mare decat a unei masini sedan. Iar motivele sunt lesne de inteles: plafon mai mare, mai multi stalpi, etc. Iar asta duce cu sine si ceva modificari la suspensie, pentru ca si centrul de greutate este putin modificat. Din nou, cateva kilograme in plus. Iar orice kilogram in plus se taxeaza cu un consum mai ridicat decat la o masina mai mica. Concluzia? O masina break va consuma cu doua lingurite de benzina mai mult decat un hatchback, la 100 de kilometri. Conteaza? Deloc.
Avantajele unei masini break
Stiu ca nu te-ai fi asteptat la asta, dar iata un mare avantaj al masinilor avant: stabilitatea. De exemplu, daca vei merge la drum intins cu un Golf 4 hatchback, iar ulterior cu un Golf 4 break, vei simti diferenta cu varf si indesat. O suprafata mai mare a plafonului care sa functioneze exact ca un eleron, adica sa apese masina pe asfalt la viteze mai mari, se va simti.
Un avantaj la care te asteptai, si poate principalul motiv pentru care aceste masini sunt cumparate, este spatiul interior. O masina break este putin mai lunga decat un sedan, dar are mult mai mult loc pe verticala. Adica este ca o masina sedan cu inca un etaj la portbagaj. Mai mult, intr-un break poti sa incarci obiecte mai voluminoase, cum ar fi un frigider, sau poti dormi intins linistit.
Alt motiv pentru care, in tarile civilizate, sunt preferate masinile break este siguranta. O masina break, fiind mai lunga, va proteja mai bine pasagerii in cazul loviturilor din spate. Si chiar daca in Romania ma indoiesc sa existe cineva care sa isi cumpere o astfel de masina datorita unui astfel de argument, in alte tari acesta este SINGURUL argument.
Numarul pasagerilor este si el un avantaj. Masini precum Dacia Logan MCV, dar si multe alte modele break, permit montarea unui rand suplimentar de scaune. Adica o masina poate transporta 7 persoane, mai mult decat orice hatchback.
Tipuri de masini break
In prezent, exista un singur fel, asa cum il stim cu totii. Insa in trecut au fost mai multe caroserii: primele au fost masinile break cu caroserie din lemn. Au urmat cele complet metalice in 1946, dar care erau realizate pe platformele unor masini sedan. Al treilea tip de masina break a fost cel "full-size", creat special pentru a fi break, pe propria platforma mai generoasa. Si ultimul fel de caroserie break este cea cu doua usi, care a fost dealtfel si cel mai putin populara.
Masina break carosata din lemn - 1949 Packard Station Sedan
Masina break cu caroserie din metal - 1954 Plymouth Savoy Station Wagon
Masina break full-size - 1967 Ford Country Squire
Masina break cu 2 usi - 1956 Chevrolet Bel Air Nomad
Masinile break cu doua usi se vroiau a fi un mix intre un sedan cu 2 usi si un break clasic, avand doar 3 perechi de stalpi. Insa lipsa sigurantei de care dadeau dovada aceste masini in anii '60-'70 le-a facut sa dispara incet-incet.
Tipuri de "fund" al masinilor break
Aceasta caroserie a avut tot felul de modele de spate, de-a lungul anilor. Cel mai popular haion era cel cu doua deschideri, care a fost luat si de SUV-uri: o parte cu geamul se deschidea in sus, iar partea metalica, cu numarul de inmatriculare, in jos.
In anii '50 mai era populara usa portbagajului cu geam retractabil, care exista in zilele noastre si la Land Rover Freelander, de exemplu.
Un alt tip de portiera spate era cea cu deschidere laterala, special facuta pentru masinile break care mai aveau inca un rand de scaune in portbagaj, pentru a facilita iesirea lor.
Studebaker Wagonaire a mai venit cu o chestie inovativa: masina break cu plafon retractabil. Desi intentia de a putea cara obiecte mult mai mari care altfel nu incapeau in portbagaj era buna, scurgerile de apa si problemele tehnice au facut ca aceasta caroserie sa nu fie adoptata de alti producatori.
Portierele mecanizate cu geamul haionului electric, care se ascundea in plafon sau in portiera au fost populare la masinile americane din anii '60, insa nu au avut succes.
Masinile break cu haion care se deschide vertical, dar cu geam ce poate fi si el deschis la randul sau, avand pistoane cu gaz, sunt destul de intalnite. Un exemplu este Renault Laguna II sau Jeep Grand Cherokee.
Dar in final, asa cum stim si azi, cea mai intalnita masina break este cea care are spatele clasic, cu haionul deschizandu-se in sus, iar geamul spate sa ramana la locul sau.
Cum au evoluat masinile break?
Desi extrem de populare intre anii 1940 si 1990, masinile break au inceput acum sa nu mai fie cautate. De exemplu, in Statele Unite, un model foarte popular in Europa, Volvo V50, nu mai este comercializat de anul viitor, si Ford a renuntat la fabricarea unui Focus break. Dar de unde aceasta scadere a vanzarilor pentru masini break?
Motivul este simplu. Au aparut masinile de tip SUV sau Crossover, care ofera ceea ce oferea o masina break si chiar mai mult. Chiar daca sunt mai scumpe, masinile SUV sunt la fel de spatioase, au tractiune integrala si sunt mai sigure. Asadar, cine isi doreste acum un break, se va uita si la ofertele masinilor mai mari cu 4x4.
Concluzie
Masinile break vin cu foarte multe avantaje fata de cele sedan, coupe sau hatchback. Insa la capitolul imagine si popularitate nu stau foarte bine. Dar chiar si asa, inca se vand si sunt cautate. Iar numarul celor care spun ca nu ar da o masina break pe una sedan sunt destul de multi. Noi te sfatuim ca atunci cand iti alegi masina sa te gandesti cat de des ai de carat ceva voluminos, sa te gandesti la siguranta si chiar la stabilitatea masinii in mers. Asa iti va fi mai usor sa alegi, indiferent de ceea ce zice restul lumii din jurul tau, ca arata bine sau rau.
Tu ce fel de masina alegi?
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei


