Masina break: de ce si de ce NU vrei sa-ti cumperi masina break

Fie ca le numim masini Estate, Station Wagon, Avant, Touring sau mioritic, de la clasica Dacie, pur si simplu Break, aceste masini sunt foarte raspandite in tara noastra. Dar la nivel mondial, masinile break reprezinta in unele tari chiar majoritatea masinilor, fiind preferate de cei care locuiesc in zone rurale sau mai izolate.
Poate cea mai populara imagine a masinii break este data de Volvo
In Romania insa, masinile break sunt cele mai putine (lasand la o parte caroseriile cabriolet) fata de cele hatchback, coupe sau sedan. Dar nici oferta nu este la fel de generoasa ca varietatea de masini pe care le gasesti, de exemplu, in varianta sedan. Sunt producatori care chiar nu au astfel de masini break in oferta sau la vanzare.
Dar de unde pana unde nevoia de o masina break? Totul a inceput odata cu aparitia masinilor. Daca ne gandim bine, masinile break au fost primele masini de serie carosate, fara sa punem la socoteala masinile fara acoperis, insa nu in forma cum o concepem acum. Primele astfel de masini au fost folosite pentru transport, fiind comerciale, ajutand la constructia cailor ferate americane. Ulterior, masinile break de serie au evoluat din camioanele cu doua locuri, care avea in spate carlinga acoperita. Insa in anii '30, compania Essex a lansat pe piata primul break din lume in varianta care a ramas pana in zilele noastre, adica masina cu 4 stalpi. Si Ford, cu al sau celebru Model T, punea la dispozitia clientilor caroserii custom sedan, care se puneau usor pe sasiul masinii originale.
Ce inseamna o masina break? O masina sedan are o configuratie a caroseriei cu 3 stalpi, la fel si cea hatchback. Mai precis, o masina break are plafonul legat de caroserie prin intermediul a 4 perechi de stalpi: la parbriz, stalpul dintre portiere, stalpul din spatele banchetei spate si stalpul portbagajului.
O masina hatchback sau una sedan au 3 perechi de stalpi, iar o masina coupe are 2 perechi de stalpi.
Cele 3 feluri de caroserie: break, sedan si hatchback
Dezavantajele unei masini break
Din fericire, dezavantajele unei masini break sunt extrem de putine, si alea bazate doar pe motive subiective. In primul rand, o masina break are un dezavantaj de imagine: are o imagine lipsita de sportivitate si agresivitate. Chiar daca exista masini break ce arata mai bine in aceasta varianta decat in cea sedan, o astfel de caroserie va fi apreciata mai putin in randul multimii.
In al doilea rand, pe langa imaginea pe care o emite, de masina cuminte si de familie, un break iti mai confera o anumita impresie si despre sofer: ca este familist, mai in varsta sau "babalac". Din pacate, asta este impresia adevarata pe care o fac masinile break in Romania.
Insa singurul dezavantaj practic al unei astfel de masini este greutatea ceva mai mare decat a unei masini sedan. Iar motivele sunt lesne de inteles: plafon mai mare, mai multi stalpi, etc. Iar asta duce cu sine si ceva modificari la suspensie, pentru ca si centrul de greutate este putin modificat. Din nou, cateva kilograme in plus. Iar orice kilogram in plus se taxeaza cu un consum mai ridicat decat la o masina mai mica. Concluzia? O masina break va consuma cu doua lingurite de benzina mai mult decat un hatchback, la 100 de kilometri. Conteaza? Deloc.
Avantajele unei masini break
Stiu ca nu te-ai fi asteptat la asta, dar iata un mare avantaj al masinilor avant: stabilitatea. De exemplu, daca vei merge la drum intins cu un Golf 4 hatchback, iar ulterior cu un Golf 4 break, vei simti diferenta cu varf si indesat. O suprafata mai mare a plafonului care sa functioneze exact ca un eleron, adica sa apese masina pe asfalt la viteze mai mari, se va simti.
Un avantaj la care te asteptai, si poate principalul motiv pentru care aceste masini sunt cumparate, este spatiul interior. O masina break este putin mai lunga decat un sedan, dar are mult mai mult loc pe verticala. Adica este ca o masina sedan cu inca un etaj la portbagaj. Mai mult, intr-un break poti sa incarci obiecte mai voluminoase, cum ar fi un frigider, sau poti dormi intins linistit.
Alt motiv pentru care, in tarile civilizate, sunt preferate masinile break este siguranta. O masina break, fiind mai lunga, va proteja mai bine pasagerii in cazul loviturilor din spate. Si chiar daca in Romania ma indoiesc sa existe cineva care sa isi cumpere o astfel de masina datorita unui astfel de argument, in alte tari acesta este SINGURUL argument.
Numarul pasagerilor este si el un avantaj. Masini precum Dacia Logan MCV, dar si multe alte modele break, permit montarea unui rand suplimentar de scaune. Adica o masina poate transporta 7 persoane, mai mult decat orice hatchback.
Tipuri de masini break
In prezent, exista un singur fel, asa cum il stim cu totii. Insa in trecut au fost mai multe caroserii: primele au fost masinile break cu caroserie din lemn. Au urmat cele complet metalice in 1946, dar care erau realizate pe platformele unor masini sedan. Al treilea tip de masina break a fost cel "full-size", creat special pentru a fi break, pe propria platforma mai generoasa. Si ultimul fel de caroserie break este cea cu doua usi, care a fost dealtfel si cel mai putin populara.
Masina break carosata din lemn - 1949 Packard Station Sedan
Masina break cu caroserie din metal - 1954 Plymouth Savoy Station Wagon
Masina break full-size - 1967 Ford Country Squire
Masina break cu 2 usi - 1956 Chevrolet Bel Air Nomad
Masinile break cu doua usi se vroiau a fi un mix intre un sedan cu 2 usi si un break clasic, avand doar 3 perechi de stalpi. Insa lipsa sigurantei de care dadeau dovada aceste masini in anii '60-'70 le-a facut sa dispara incet-incet.
Tipuri de "fund" al masinilor break
Aceasta caroserie a avut tot felul de modele de spate, de-a lungul anilor. Cel mai popular haion era cel cu doua deschideri, care a fost luat si de SUV-uri: o parte cu geamul se deschidea in sus, iar partea metalica, cu numarul de inmatriculare, in jos.
In anii '50 mai era populara usa portbagajului cu geam retractabil, care exista in zilele noastre si la Land Rover Freelander, de exemplu.
Un alt tip de portiera spate era cea cu deschidere laterala, special facuta pentru masinile break care mai aveau inca un rand de scaune in portbagaj, pentru a facilita iesirea lor.
Studebaker Wagonaire a mai venit cu o chestie inovativa: masina break cu plafon retractabil. Desi intentia de a putea cara obiecte mult mai mari care altfel nu incapeau in portbagaj era buna, scurgerile de apa si problemele tehnice au facut ca aceasta caroserie sa nu fie adoptata de alti producatori.
Portierele mecanizate cu geamul haionului electric, care se ascundea in plafon sau in portiera au fost populare la masinile americane din anii '60, insa nu au avut succes.
Masinile break cu haion care se deschide vertical, dar cu geam ce poate fi si el deschis la randul sau, avand pistoane cu gaz, sunt destul de intalnite. Un exemplu este Renault Laguna II sau Jeep Grand Cherokee.
Dar in final, asa cum stim si azi, cea mai intalnita masina break este cea care are spatele clasic, cu haionul deschizandu-se in sus, iar geamul spate sa ramana la locul sau.
Cum au evoluat masinile break?
Desi extrem de populare intre anii 1940 si 1990, masinile break au inceput acum sa nu mai fie cautate. De exemplu, in Statele Unite, un model foarte popular in Europa, Volvo V50, nu mai este comercializat de anul viitor, si Ford a renuntat la fabricarea unui Focus break. Dar de unde aceasta scadere a vanzarilor pentru masini break?
Motivul este simplu. Au aparut masinile de tip SUV sau Crossover, care ofera ceea ce oferea o masina break si chiar mai mult. Chiar daca sunt mai scumpe, masinile SUV sunt la fel de spatioase, au tractiune integrala si sunt mai sigure. Asadar, cine isi doreste acum un break, se va uita si la ofertele masinilor mai mari cu 4x4.
Concluzie
Masinile break vin cu foarte multe avantaje fata de cele sedan, coupe sau hatchback. Insa la capitolul imagine si popularitate nu stau foarte bine. Dar chiar si asa, inca se vand si sunt cautate. Iar numarul celor care spun ca nu ar da o masina break pe una sedan sunt destul de multi. Noi te sfatuim ca atunci cand iti alegi masina sa te gandesti cat de des ai de carat ceva voluminos, sa te gandesti la siguranta si chiar la stabilitatea masinii in mers. Asa iti va fi mai usor sa alegi, indiferent de ceea ce zice restul lumii din jurul tau, ca arata bine sau rau.
Tu ce fel de masina alegi?
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei


