Pro si contra service-urilor de marca din Romania

Pro si contra service-urilor de marca din Romania
  • 75% din posesorii de masini noi renunta la service-ul de marca la expirarea garantiei
  • Peste 50% din atelierele de cartier functioneaza fara autorizatie RAR
  • Lumea prefera service-urile multimarca mai mari
Distribuie pe Facebook

Am mai initiat cateva discutii despre seriozitatea si calitatea atelierelor de marca din Romania. Dar acum, de cand am citit nenumarate comentarii ale proprietarilor de Volkswagen care sunt complet nemultumiti de serviciile si pregatirea celor de la Porsche Bucuresti si nu numai, ne-am gandit sa va mai intrebam o data.

Daca acum cativa ani vedeam cu ochii nostri masini Dacia Logan duse la service oficial Dacia si reinapoiate clientului fara ca macar capacul de la filtrul de aer sa fie ridicat sau uleiul schimbat, daca vedeam chiar si la Bavaria masini BMW cu camera ascunsa sub capota ridicata la misto, la care nu lucra absolut niciun angajat si totul ramanea ca atunci cand a venit omul cu ea la revizie, in ultima vreme astfel de nereguli flagrante si furturi de piese au cam disparut. Insa in marile ateliere monomarca, exista alte probleme care ii gonesc pe proprietarii de masini si ii forteaza sa apeleze la ateliere mai mici de cartier.

Angajati formati in strainatate, cu pregatire si atestat specializat... sau nu

Principalul avantaj cu care se mandresc marile ateliere de marca din tara noastra este faptul ca au angajati bine pregatiti, cu o formare serioasa si traininguri in strainatate, ceea ce ii face niste specialisti in marca si modelul respectiv. Cu alte cuvinte, te duci la un service cum este Porsche Bucuresti Vest, la Opel GTT sau la Automobile Bavaria pentru ca se presupune ca oamenii de acolo au fost pregatiti indelung exact pe marca masinii tale, asadar increderea ta este maxima.

Dar lucrurile nu stau chiar asa. Mai precis, la cursurile de pregatire si training nu participa toti mecanicii, vopsitorii sau tinichigii dintr-un service. Ci compania investeste bani doar in cativa sefi si manageri de sectii, care, ulterior, se presupune ca-si impartasesc experienta acumulata cu ceilalti subordonati, adica cei care fac munca de jos. Si, evident, pentru ca traim in Romania si domeniul mecanica auto nu este unul foarte plin de academicieni, absolventi de facultate sau macar persoane cu simtul raspunderii, pregatirea celor care ajung sa faca lucrarea la masina ta nu este una tocmai... profesionista.

Cu alte cuvinte, daca ai impresia ca toti angajatii dintr-un service sunt specializati si formati in strainatate, chiar si de la cele mai mari service-uri de renume, te inseli. De exemplu, daca o sectie de tinichigerie este formata din 6 oameni, numai seful lor este posibil sa fi fost, candva, la vreo formare la uzina-mama a marcii. In rest, cei care iti lucreaza tie la masina si care sunt platiti sa ti-o repare sunt angajati normali, din Romania, care au venit de la alte ateliere, luati pe baza experientei din CV.

Service multimarcaFoto: bazyautoserv.ro

Piese originale si de buna calitate, doar la atelierele de marca... sau nu

Un alt avantaj cu care se mandresc marile service-uri este ca ei iti monteaza pe masina numai piese originale, care, chipurile, justifica preturile piperate pe care tu le platesti acolo. Ceea ce este adevarat, adica la un service BMW, ei iti vor monta doar piese originale, nu se incurca cu cine stie ce turcisme sau piese aftermarket de o calitate indoielnica. Insa problema este alta: absolut oricine, orice service de cartier sau la nea Dorel din colt iti poate monta aceleasi piese originale, nu doar un service de marca.

Orice atelier auto, mare, mic sau mijlociu, cu 1 sau 50 de angajati, lucreaza cu mai multe firme care importa piese auto. Si daca te duci la nea Gica din colt si ii spui ca vrei piese originale, el va comanda piese originale. Mai exact, sa zicem ca ai nevoie de inlocuirea amortizoarelor la un Mercedes-Benz. Daca esti conservator si innebunit dupa piesele germane, poti comanda piese pe original care sa coste 1480 de lei perechea sau poti comanda o pereche marca Bilstein care costa numai 450 de lei perechea.

Concluzia? Nu trebuie sa te duci la un service de marca, avand gresita impresia ca doar acolo ti se vor pune piese originale. Nu. Oriunde te duci, esti intrebat ce piese doresti sa-ti fie montate: aftermarket sau originale, in functie de cati bani ai de investit in reparatia masinii tale.

Service multimarcaFoto: bazyautoserv.ro

Primesti garantie la lucrarea facuta

Cel de-al treilea si ultimul avantaj aparent al atelierelor monomarca specializate este faptul ca-ti ofera garantie la piesele montate, dar si la manopera. Nimic mai adevarat. Insa orice alt service multimarca, autorizat de RAR, orice service cu 1 sau 2 angajati care lucreaza la vedere si are toate avizele la zi, iti va da garantie, asa cum este obligat de lege. Nu doar vreun service mare iti ofera garantie. Asadar, puristii care se bat cu mana in piept si spun ca se duc la un service de marca pentru ca acolo angajatii sunt profesionisti, pentru ca fac lucrari de calitate, cu piese originale si ca primesc garantie nu prea au motive sa sustina acest lucru...

Tot legat de garantie, este si aspectul urmator: masina noua isi pierde garantia daca faci intretinerea in alta parte decat la service-ul de reprezentanta. Ceea ce este pe jumatate corect. Lumea, cand isi cumpara masina noua, se duce la reprezentanta pentru revizii si diverse lucrari de intretinere, de frica ca pierde garantia. Dar lucrurile nu stau tocmai asa. De exemplu, daca ai o masina noua, in garantie, si te duci la un service de cartier in loc sa te duci la cel de marca pentru a-ti face revizia la un sfert de pret, o sa pierzi doar garantia la motor. Nu si cea la caroserie, electrica, etc. De fapt, orice interventie care nu este realizata intr-un service autorizat de marca respectiva duce la pierderea garantiei, doar pe partea la care faci lucrarea, nu la toata masina. Oricum, toti cei care isi duc masina la service-ul oficial abia asteapta iesirea din garantie ca sa nu mai fie legati de acesta.

Service multimarcaFoto: bazyautoserv.ro

In garajul lui nea Dorel, din coltul blocului si la service-ul de cartier

Numarul celor care isi duc masina la un atelier mic, de cartier, este din ce in ce mai mare. Si asta pentru ca aici pot veni la brat cu propriile piese cumparate online sau de la magazin, iar la manopera fac mica intelegere cu mecanicul. Ce-i drept, aici nu prea se pune problema de garantie la piese sau lucrare, insa daca exista ceva probleme, te intorci la nea Dorel si cu siguranta iti va remedia problema, tot la... mica intelegere.

Cu aceste mici ateliere de cartier obscure exista niste probleme. Mai precis, trebuie sa te asiguri ca te duci acolo in urma unor recomandari. Adica pe acest nea Dorel trebuie sa-l laude lumea, sa stii sigur ca omul se pricepe, ca este serios, punctual si ca masinile pe care si-a mai pus mana nu au plecat de la el cu probleme mai mari decat au venit. Daca reusesti sa dai peste un asemenea mecanic serios, tine-te de el. Pentru ca, numai in urma experientei, proprie sau a altora, iti poti face o imagine despre calitatea lucrarilor sale.

Service-urile multimarca mari sau cele de retea

Nu sunt putine acele service-uri de cartier multimarca mari, cu angajati multi, care reprezinta o alternativa la cele de reprezentanta. La fel sunt si cele care fac parte dintr-un lant de ateliere raspandite la nivel local sau national, precum Premio, Euromaster, etc. De fapt, aceste ateliere de cartier mai mari sunt si cele mai vizitate de clienti pentru ca reprezinta cel mai bun compromis.

La un service auto multimarca de cartier, la care este mereu aglomeratie si te poti duce numai pe baza de programare, e clar ca lucrurile se fac bine. Aici este un compromis ideal intre calitatea lucrarilor / pieselor si pretul platit. Aici ai si garantie, poti sa-ti comanzi si piesele originale daca vrei asa ceva, poti sa verifici ulterior lucrarea si poti sa iei acasa piesele demontate ca sa te asiguri ca ti s-a facut lucrarea platita. Tot la aceste ateliere ai parte de servicii profi, ti se face deviz, ti se pot scrie lucrarile in cartea de service si ai posibilitatea sa iti alegi gama de pret la piesele dorite: daca vrei originale sau aftermarket.

De exemplu, noi ducem masinile la un astfel de service din zona Piata Muncii, numit Bazy AutoServ. Este un atelier cu 5 posturi de lucru, cu angajati profesionisti si cu o calitate a muncii ridicata. Dar peste toate astea, cand omul zice ca masina e gata maine la ora 15:35, atunci este gata. Fara tampenii de genul s-a ivit inca o problema, am uitat sa va sunam, stiti, de fapt pretul e altul...

Service multimarcaFoto: bazyautoserv.ro

Asadar, tu ce service alegi?

Exista cele 3 variante, daca nu o bagam si pe a 4-a, adica sa-ti repari singur masina. Cei care au posibilitatea sa-si repare singuri masina sunt foarte putini, asadar o sa ne axam doar asupra celor 3 categorii mari si late. E vorba de service-ul oficial monomarca, atelierele de cartier sau micul garaj de la coltul blocului. Tu cum iti repari masina personala?

Sondaj

La ce fel de service iti repari masina?

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Service multimarca
mai multe