Secventiala, dublu ambreiaj, CVT sau hidramata: ce cutie automata sa aleg?

- Cutia automata cu dublu ambreiaj permite preselectia treptelor
- Cutia automata clasica mai este denumita si hidramata
- Cutia CVT permite realizarea unui numar infinit de rapoarte
Chiar daca are si unele parti mai putin bune, cutia automata de viteze este preferata in ziua de azi de tot mai multi conducatori auto. Da, are un pret mai mare de achizitie, este mai scumpa la intretinere si este mai fragila decat o cutie manuala, insa comoditatea primeaza.
Cum orasele sunt din ce in ce mai aglomerate, transmisia automata este cea mai buna alegere pe care poti sa o faci. Dar ce sa alegi avand in vedere ca transmisiile automate sunt de mai multe feluri?
1. Cutia secventiala
Asa cum ii spune si numele, transmisia automata secventiala trece prin toate secventele de schimbare a treptelor. Mai simplu spus, nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu sari nicio viteza.
Acest tip de transmisii au inceput sa se dezvolte prin anii '70. Inginerii au vrut sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, asa ca au apelat la mecanisme complicate care sa schimbe viteza fara ca soferul sa apese ambreiajul.
Locul pedalei de ambreiaj a fost luat de un actuator hidraulic, electric sau mecanic, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta.
Cele mai moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului, astfel ca schimbarea treptelor se face electronic, intr-o fractiune de secunda.
2. Transmisia automata cu dublu ambreiaj
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj, sau DCT (Dual Clutch Transmission), este una dintre cele mai folosite transmisii automate in prezent pentru ca imbunatateste performantele masinii, in ceea ce priveste consumul dinamica si nu in ultimul rand, confortul.
In functie de producatorul de transmisii sau automobile, transmisiile cu dublu ambreiaj sunt denumite diferit, insa principiul de functionare este similar. Spre exemplu, Volkswagen foloseste denumirea DSG (Direct Shift Gearbox), Porsche vine cu PDK (Porsche Doppel Kupplunggetriebe), Renault are EDC (Efficient Dual Clutch) iar Mercedes ofera SpeedShift-ul.
Revenind insa, o transmisie automata cu dublu ambreiaj este de fapt compusa din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel. Cu alte cuvinte, in aceeasi carcasa avem doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj: una contine treptele impare iar cealalta pe cele pare.
Marele avantaj al acestei configuratii este ca permite preselectia treptelor de viteze. Practic, atunci cand masina se deplaseaza in treapta 1, puterea este transmisa de la motor la roti prin intermediul ambreiajului 1, care este cuplat. Dupa un anumit prag de viteza, treapta 2 se selecteaza dar ramane in asteptare, ca sa zicem asa, cu ambreiajul 2 decuplat.
In aceasta faza avem doua trepte selectate, cu puterea transmisa prin ambreiajul 1. Cand se trece in treapta 2, ambreiajul 1 se deschide si ambreiajul 2 se inchide. Tocmai aceasta preselectie face ca schimbarea treptelor sa se faca extrem de rapid, fara intreruperea fluxului de putere si fara ca cel de la volan sa simta cand cutia schimba viteza.
Rotile dintate din interiorul unei transmisii cu dublu ambreiaj sunt similiare cu cele ale unei cutii de viteze manuale. Cuplarea treptelor se face tot prin sincronizare, insa in cazul celei dintai de aceasta operatiune se ocupa niste actuatoare electrohidraulice sau electrice comandate de un calculator.
3. Cutia automata CVT
CVT vine de la Continuous Variable Transmission, iar acest tip de cutie este privita ca fiind o evolutie a transmisiei automate clasice. Aceasta nu foloseste roti dintate ci o curea si patru conuri, iar principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta, pinioanele si placile.
In loc de pinioane avem un con, iar in loc de placi alt con. Transmisia automata CVT are un ambreiaj principal, diferit de unul obisnuit, si unul secundar. Practic, acest tip de transmisie permite realizarea unui numar infinit de rapoarte intre o valoare minima si una maxima a raportului de transmitere.
Principalele avantaje ale unei cutii CVT sunt fiabilitatea, consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Ca dezavantaj, primul care ne vine in minte este faptul ca sunt destul de lenese.
4. Transmisia hidramata
Cutia de viteze automata clasica, adica cu hidrotransformator (convertizor de cuplu) si mecanisme planetare, mai este cunoscuta si sub denumirea de "hidramata" datorita cutiilor de viteze automate produse de General Motors sub numele de Hydra-Matic.
Transmisia automata schimba treptele fara interventia celui de la volan, iar decizia de schimbare este luata de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze pe baza informatiilor provenite de la senzori.
Convertizorul de cuplu transmite miscarea motorului cutiei de viteze, prin intermediul unui fluid (ATF). In cazul in care convertizorul de cuplu este deblocat, miscarea provenita de la motorul termic nu este transmisa direct, mecanic, ci hidraulic, intre motor si cutia de viteza neexistand legatura mecanica.
Rolul acestui convertizor de cuplu este de element de cuplare progresiva, iar in cazul transmisiilor moderne acesta este folosit doar la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor, dupa care este blocat pentru a creste randamentul transmisiei.
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
-
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei


