Secventiala, dublu ambreiaj, CVT sau hidramata: ce cutie automata sa aleg?

- Cutia automata cu dublu ambreiaj permite preselectia treptelor
- Cutia automata clasica mai este denumita si hidramata
- Cutia CVT permite realizarea unui numar infinit de rapoarte
Chiar daca are si unele parti mai putin bune, cutia automata de viteze este preferata in ziua de azi de tot mai multi conducatori auto. Da, are un pret mai mare de achizitie, este mai scumpa la intretinere si este mai fragila decat o cutie manuala, insa comoditatea primeaza.
Cum orasele sunt din ce in ce mai aglomerate, transmisia automata este cea mai buna alegere pe care poti sa o faci. Dar ce sa alegi avand in vedere ca transmisiile automate sunt de mai multe feluri?
1. Cutia secventiala
Asa cum ii spune si numele, transmisia automata secventiala trece prin toate secventele de schimbare a treptelor. Mai simplu spus, nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu sari nicio viteza.
Acest tip de transmisii au inceput sa se dezvolte prin anii '70. Inginerii au vrut sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, asa ca au apelat la mecanisme complicate care sa schimbe viteza fara ca soferul sa apese ambreiajul.
Locul pedalei de ambreiaj a fost luat de un actuator hidraulic, electric sau mecanic, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta.
Cele mai moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului, astfel ca schimbarea treptelor se face electronic, intr-o fractiune de secunda.
2. Transmisia automata cu dublu ambreiaj
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj, sau DCT (Dual Clutch Transmission), este una dintre cele mai folosite transmisii automate in prezent pentru ca imbunatateste performantele masinii, in ceea ce priveste consumul dinamica si nu in ultimul rand, confortul.
In functie de producatorul de transmisii sau automobile, transmisiile cu dublu ambreiaj sunt denumite diferit, insa principiul de functionare este similar. Spre exemplu, Volkswagen foloseste denumirea DSG (Direct Shift Gearbox), Porsche vine cu PDK (Porsche Doppel Kupplunggetriebe), Renault are EDC (Efficient Dual Clutch) iar Mercedes ofera SpeedShift-ul.
Revenind insa, o transmisie automata cu dublu ambreiaj este de fapt compusa din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel. Cu alte cuvinte, in aceeasi carcasa avem doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj: una contine treptele impare iar cealalta pe cele pare.
Marele avantaj al acestei configuratii este ca permite preselectia treptelor de viteze. Practic, atunci cand masina se deplaseaza in treapta 1, puterea este transmisa de la motor la roti prin intermediul ambreiajului 1, care este cuplat. Dupa un anumit prag de viteza, treapta 2 se selecteaza dar ramane in asteptare, ca sa zicem asa, cu ambreiajul 2 decuplat.
In aceasta faza avem doua trepte selectate, cu puterea transmisa prin ambreiajul 1. Cand se trece in treapta 2, ambreiajul 1 se deschide si ambreiajul 2 se inchide. Tocmai aceasta preselectie face ca schimbarea treptelor sa se faca extrem de rapid, fara intreruperea fluxului de putere si fara ca cel de la volan sa simta cand cutia schimba viteza.
Rotile dintate din interiorul unei transmisii cu dublu ambreiaj sunt similiare cu cele ale unei cutii de viteze manuale. Cuplarea treptelor se face tot prin sincronizare, insa in cazul celei dintai de aceasta operatiune se ocupa niste actuatoare electrohidraulice sau electrice comandate de un calculator.
3. Cutia automata CVT
CVT vine de la Continuous Variable Transmission, iar acest tip de cutie este privita ca fiind o evolutie a transmisiei automate clasice. Aceasta nu foloseste roti dintate ci o curea si patru conuri, iar principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta, pinioanele si placile.
In loc de pinioane avem un con, iar in loc de placi alt con. Transmisia automata CVT are un ambreiaj principal, diferit de unul obisnuit, si unul secundar. Practic, acest tip de transmisie permite realizarea unui numar infinit de rapoarte intre o valoare minima si una maxima a raportului de transmitere.
Principalele avantaje ale unei cutii CVT sunt fiabilitatea, consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Ca dezavantaj, primul care ne vine in minte este faptul ca sunt destul de lenese.
4. Transmisia hidramata
Cutia de viteze automata clasica, adica cu hidrotransformator (convertizor de cuplu) si mecanisme planetare, mai este cunoscuta si sub denumirea de "hidramata" datorita cutiilor de viteze automate produse de General Motors sub numele de Hydra-Matic.
Transmisia automata schimba treptele fara interventia celui de la volan, iar decizia de schimbare este luata de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze pe baza informatiilor provenite de la senzori.
Convertizorul de cuplu transmite miscarea motorului cutiei de viteze, prin intermediul unui fluid (ATF). In cazul in care convertizorul de cuplu este deblocat, miscarea provenita de la motorul termic nu este transmisa direct, mecanic, ci hidraulic, intre motor si cutia de viteza neexistand legatura mecanica.
Rolul acestui convertizor de cuplu este de element de cuplare progresiva, iar in cazul transmisiilor moderne acesta este folosit doar la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor, dupa care este blocat pentru a creste randamentul transmisiei.
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Jante aliaj 17 marca plw, vw touareg, porsche cayenne 1200 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
Lupe vw pasat b7 50 Lei
Suport bara fata dreapta vw golf 7 vii (2012-2019) cod 5g0807724f 150 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Dacia sandero stepway 1.0 2021 9200 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Dezmembrez opel antara chevrolet captiva 2.0 diesel manual...
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei


