Secventiala, dublu ambreiaj, CVT sau hidramata: ce cutie automata sa aleg?

- Cutia automata cu dublu ambreiaj permite preselectia treptelor
- Cutia automata clasica mai este denumita si hidramata
- Cutia CVT permite realizarea unui numar infinit de rapoarte
Chiar daca are si unele parti mai putin bune, cutia automata de viteze este preferata in ziua de azi de tot mai multi conducatori auto. Da, are un pret mai mare de achizitie, este mai scumpa la intretinere si este mai fragila decat o cutie manuala, insa comoditatea primeaza.
Cum orasele sunt din ce in ce mai aglomerate, transmisia automata este cea mai buna alegere pe care poti sa o faci. Dar ce sa alegi avand in vedere ca transmisiile automate sunt de mai multe feluri?
1. Cutia secventiala
Asa cum ii spune si numele, transmisia automata secventiala trece prin toate secventele de schimbare a treptelor. Mai simplu spus, nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu sari nicio viteza.
Acest tip de transmisii au inceput sa se dezvolte prin anii '70. Inginerii au vrut sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, asa ca au apelat la mecanisme complicate care sa schimbe viteza fara ca soferul sa apese ambreiajul.
Locul pedalei de ambreiaj a fost luat de un actuator hidraulic, electric sau mecanic, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta.
Cele mai moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului, astfel ca schimbarea treptelor se face electronic, intr-o fractiune de secunda.
2. Transmisia automata cu dublu ambreiaj
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj, sau DCT (Dual Clutch Transmission), este una dintre cele mai folosite transmisii automate in prezent pentru ca imbunatateste performantele masinii, in ceea ce priveste consumul dinamica si nu in ultimul rand, confortul.
In functie de producatorul de transmisii sau automobile, transmisiile cu dublu ambreiaj sunt denumite diferit, insa principiul de functionare este similar. Spre exemplu, Volkswagen foloseste denumirea DSG (Direct Shift Gearbox), Porsche vine cu PDK (Porsche Doppel Kupplunggetriebe), Renault are EDC (Efficient Dual Clutch) iar Mercedes ofera SpeedShift-ul.
Revenind insa, o transmisie automata cu dublu ambreiaj este de fapt compusa din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel. Cu alte cuvinte, in aceeasi carcasa avem doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj: una contine treptele impare iar cealalta pe cele pare.
Marele avantaj al acestei configuratii este ca permite preselectia treptelor de viteze. Practic, atunci cand masina se deplaseaza in treapta 1, puterea este transmisa de la motor la roti prin intermediul ambreiajului 1, care este cuplat. Dupa un anumit prag de viteza, treapta 2 se selecteaza dar ramane in asteptare, ca sa zicem asa, cu ambreiajul 2 decuplat.
In aceasta faza avem doua trepte selectate, cu puterea transmisa prin ambreiajul 1. Cand se trece in treapta 2, ambreiajul 1 se deschide si ambreiajul 2 se inchide. Tocmai aceasta preselectie face ca schimbarea treptelor sa se faca extrem de rapid, fara intreruperea fluxului de putere si fara ca cel de la volan sa simta cand cutia schimba viteza.
Rotile dintate din interiorul unei transmisii cu dublu ambreiaj sunt similiare cu cele ale unei cutii de viteze manuale. Cuplarea treptelor se face tot prin sincronizare, insa in cazul celei dintai de aceasta operatiune se ocupa niste actuatoare electrohidraulice sau electrice comandate de un calculator.
3. Cutia automata CVT
CVT vine de la Continuous Variable Transmission, iar acest tip de cutie este privita ca fiind o evolutie a transmisiei automate clasice. Aceasta nu foloseste roti dintate ci o curea si patru conuri, iar principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta, pinioanele si placile.
In loc de pinioane avem un con, iar in loc de placi alt con. Transmisia automata CVT are un ambreiaj principal, diferit de unul obisnuit, si unul secundar. Practic, acest tip de transmisie permite realizarea unui numar infinit de rapoarte intre o valoare minima si una maxima a raportului de transmitere.
Principalele avantaje ale unei cutii CVT sunt fiabilitatea, consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Ca dezavantaj, primul care ne vine in minte este faptul ca sunt destul de lenese.
4. Transmisia hidramata
Cutia de viteze automata clasica, adica cu hidrotransformator (convertizor de cuplu) si mecanisme planetare, mai este cunoscuta si sub denumirea de "hidramata" datorita cutiilor de viteze automate produse de General Motors sub numele de Hydra-Matic.
Transmisia automata schimba treptele fara interventia celui de la volan, iar decizia de schimbare este luata de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze pe baza informatiilor provenite de la senzori.
Convertizorul de cuplu transmite miscarea motorului cutiei de viteze, prin intermediul unui fluid (ATF). In cazul in care convertizorul de cuplu este deblocat, miscarea provenita de la motorul termic nu este transmisa direct, mecanic, ci hidraulic, intre motor si cutia de viteza neexistand legatura mecanica.
Rolul acestui convertizor de cuplu este de element de cuplare progresiva, iar in cazul transmisiilor moderne acesta este folosit doar la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor, dupa care este blocat pentru a creste randamentul transmisiei.
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei


