Secventiala, dublu ambreiaj, CVT sau hidramata: ce cutie automata sa aleg?

- Cutia automata cu dublu ambreiaj permite preselectia treptelor
- Cutia automata clasica mai este denumita si hidramata
- Cutia CVT permite realizarea unui numar infinit de rapoarte
Chiar daca are si unele parti mai putin bune, cutia automata de viteze este preferata in ziua de azi de tot mai multi conducatori auto. Da, are un pret mai mare de achizitie, este mai scumpa la intretinere si este mai fragila decat o cutie manuala, insa comoditatea primeaza.
Cum orasele sunt din ce in ce mai aglomerate, transmisia automata este cea mai buna alegere pe care poti sa o faci. Dar ce sa alegi avand in vedere ca transmisiile automate sunt de mai multe feluri?
1. Cutia secventiala
Asa cum ii spune si numele, transmisia automata secventiala trece prin toate secventele de schimbare a treptelor. Mai simplu spus, nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu sari nicio viteza.
Acest tip de transmisii au inceput sa se dezvolte prin anii '70. Inginerii au vrut sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, asa ca au apelat la mecanisme complicate care sa schimbe viteza fara ca soferul sa apese ambreiajul.
Locul pedalei de ambreiaj a fost luat de un actuator hidraulic, electric sau mecanic, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta.
Cele mai moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului, astfel ca schimbarea treptelor se face electronic, intr-o fractiune de secunda.
2. Transmisia automata cu dublu ambreiaj
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj, sau DCT (Dual Clutch Transmission), este una dintre cele mai folosite transmisii automate in prezent pentru ca imbunatateste performantele masinii, in ceea ce priveste consumul dinamica si nu in ultimul rand, confortul.
In functie de producatorul de transmisii sau automobile, transmisiile cu dublu ambreiaj sunt denumite diferit, insa principiul de functionare este similar. Spre exemplu, Volkswagen foloseste denumirea DSG (Direct Shift Gearbox), Porsche vine cu PDK (Porsche Doppel Kupplunggetriebe), Renault are EDC (Efficient Dual Clutch) iar Mercedes ofera SpeedShift-ul.
Revenind insa, o transmisie automata cu dublu ambreiaj este de fapt compusa din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel. Cu alte cuvinte, in aceeasi carcasa avem doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj: una contine treptele impare iar cealalta pe cele pare.
Marele avantaj al acestei configuratii este ca permite preselectia treptelor de viteze. Practic, atunci cand masina se deplaseaza in treapta 1, puterea este transmisa de la motor la roti prin intermediul ambreiajului 1, care este cuplat. Dupa un anumit prag de viteza, treapta 2 se selecteaza dar ramane in asteptare, ca sa zicem asa, cu ambreiajul 2 decuplat.
In aceasta faza avem doua trepte selectate, cu puterea transmisa prin ambreiajul 1. Cand se trece in treapta 2, ambreiajul 1 se deschide si ambreiajul 2 se inchide. Tocmai aceasta preselectie face ca schimbarea treptelor sa se faca extrem de rapid, fara intreruperea fluxului de putere si fara ca cel de la volan sa simta cand cutia schimba viteza.
Rotile dintate din interiorul unei transmisii cu dublu ambreiaj sunt similiare cu cele ale unei cutii de viteze manuale. Cuplarea treptelor se face tot prin sincronizare, insa in cazul celei dintai de aceasta operatiune se ocupa niste actuatoare electrohidraulice sau electrice comandate de un calculator.
3. Cutia automata CVT
CVT vine de la Continuous Variable Transmission, iar acest tip de cutie este privita ca fiind o evolutie a transmisiei automate clasice. Aceasta nu foloseste roti dintate ci o curea si patru conuri, iar principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta, pinioanele si placile.
In loc de pinioane avem un con, iar in loc de placi alt con. Transmisia automata CVT are un ambreiaj principal, diferit de unul obisnuit, si unul secundar. Practic, acest tip de transmisie permite realizarea unui numar infinit de rapoarte intre o valoare minima si una maxima a raportului de transmitere.
Principalele avantaje ale unei cutii CVT sunt fiabilitatea, consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Ca dezavantaj, primul care ne vine in minte este faptul ca sunt destul de lenese.
4. Transmisia hidramata
Cutia de viteze automata clasica, adica cu hidrotransformator (convertizor de cuplu) si mecanisme planetare, mai este cunoscuta si sub denumirea de "hidramata" datorita cutiilor de viteze automate produse de General Motors sub numele de Hydra-Matic.
Transmisia automata schimba treptele fara interventia celui de la volan, iar decizia de schimbare este luata de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze pe baza informatiilor provenite de la senzori.
Convertizorul de cuplu transmite miscarea motorului cutiei de viteze, prin intermediul unui fluid (ATF). In cazul in care convertizorul de cuplu este deblocat, miscarea provenita de la motorul termic nu este transmisa direct, mecanic, ci hidraulic, intre motor si cutia de viteza neexistand legatura mecanica.
Rolul acestui convertizor de cuplu este de element de cuplare progresiva, iar in cazul transmisiilor moderne acesta este folosit doar la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor, dupa care este blocat pentru a creste randamentul transmisiei.
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei


