Secventiala, dublu ambreiaj, CVT sau hidramata: ce cutie automata sa aleg?
- Cutia automata cu dublu ambreiaj permite preselectia treptelor
- Cutia automata clasica mai este denumita si hidramata
- Cutia CVT permite realizarea unui numar infinit de rapoarte
Chiar daca are si unele parti mai putin bune, cutia automata de viteze este preferata in ziua de azi de tot mai multi conducatori auto. Da, are un pret mai mare de achizitie, este mai scumpa la intretinere si este mai fragila decat o cutie manuala, insa comoditatea primeaza.
Cum orasele sunt din ce in ce mai aglomerate, transmisia automata este cea mai buna alegere pe care poti sa o faci. Dar ce sa alegi avand in vedere ca transmisiile automate sunt de mai multe feluri?
1. Cutia secventiala
Asa cum ii spune si numele, transmisia automata secventiala trece prin toate secventele de schimbare a treptelor. Mai simplu spus, nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu sari nicio viteza.
Acest tip de transmisii au inceput sa se dezvolte prin anii '70. Inginerii au vrut sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, asa ca au apelat la mecanisme complicate care sa schimbe viteza fara ca soferul sa apese ambreiajul.
Locul pedalei de ambreiaj a fost luat de un actuator hidraulic, electric sau mecanic, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta.
Cele mai moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului, astfel ca schimbarea treptelor se face electronic, intr-o fractiune de secunda.
2. Transmisia automata cu dublu ambreiaj
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj, sau DCT (Dual Clutch Transmission), este una dintre cele mai folosite transmisii automate in prezent pentru ca imbunatateste performantele masinii, in ceea ce priveste consumul dinamica si nu in ultimul rand, confortul.
In functie de producatorul de transmisii sau automobile, transmisiile cu dublu ambreiaj sunt denumite diferit, insa principiul de functionare este similar. Spre exemplu, Volkswagen foloseste denumirea DSG (Direct Shift Gearbox), Porsche vine cu PDK (Porsche Doppel Kupplunggetriebe), Renault are EDC (Efficient Dual Clutch) iar Mercedes ofera SpeedShift-ul.
Revenind insa, o transmisie automata cu dublu ambreiaj este de fapt compusa din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel. Cu alte cuvinte, in aceeasi carcasa avem doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj: una contine treptele impare iar cealalta pe cele pare.
Marele avantaj al acestei configuratii este ca permite preselectia treptelor de viteze. Practic, atunci cand masina se deplaseaza in treapta 1, puterea este transmisa de la motor la roti prin intermediul ambreiajului 1, care este cuplat. Dupa un anumit prag de viteza, treapta 2 se selecteaza dar ramane in asteptare, ca sa zicem asa, cu ambreiajul 2 decuplat.
In aceasta faza avem doua trepte selectate, cu puterea transmisa prin ambreiajul 1. Cand se trece in treapta 2, ambreiajul 1 se deschide si ambreiajul 2 se inchide. Tocmai aceasta preselectie face ca schimbarea treptelor sa se faca extrem de rapid, fara intreruperea fluxului de putere si fara ca cel de la volan sa simta cand cutia schimba viteza.
Rotile dintate din interiorul unei transmisii cu dublu ambreiaj sunt similiare cu cele ale unei cutii de viteze manuale. Cuplarea treptelor se face tot prin sincronizare, insa in cazul celei dintai de aceasta operatiune se ocupa niste actuatoare electrohidraulice sau electrice comandate de un calculator.
3. Cutia automata CVT
CVT vine de la Continuous Variable Transmission, iar acest tip de cutie este privita ca fiind o evolutie a transmisiei automate clasice. Aceasta nu foloseste roti dintate ci o curea si patru conuri, iar principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta, pinioanele si placile.
In loc de pinioane avem un con, iar in loc de placi alt con. Transmisia automata CVT are un ambreiaj principal, diferit de unul obisnuit, si unul secundar. Practic, acest tip de transmisie permite realizarea unui numar infinit de rapoarte intre o valoare minima si una maxima a raportului de transmitere.
Principalele avantaje ale unei cutii CVT sunt fiabilitatea, consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Ca dezavantaj, primul care ne vine in minte este faptul ca sunt destul de lenese.
4. Transmisia hidramata
Cutia de viteze automata clasica, adica cu hidrotransformator (convertizor de cuplu) si mecanisme planetare, mai este cunoscuta si sub denumirea de "hidramata" datorita cutiilor de viteze automate produse de General Motors sub numele de Hydra-Matic.
Transmisia automata schimba treptele fara interventia celui de la volan, iar decizia de schimbare este luata de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze pe baza informatiilor provenite de la senzori.
Convertizorul de cuplu transmite miscarea motorului cutiei de viteze, prin intermediul unui fluid (ATF). In cazul in care convertizorul de cuplu este deblocat, miscarea provenita de la motorul termic nu este transmisa direct, mecanic, ci hidraulic, intre motor si cutia de viteza neexistand legatura mecanica.
Rolul acestui convertizor de cuplu este de element de cuplare progresiva, iar in cazul transmisiilor moderne acesta este folosit doar la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor, dupa care este blocat pentru a creste randamentul transmisiei.
- Vw caravelle t5 vip caravelle 2011 12950 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47... Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 €
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Iveco daily maxi automat, cu lift, lungime podea 4,70m 14700 € Vw golf 1.6d 2011 4300 €
- Dacia sandero stepway tce 2014 5950 € Vw caddy 1,6tdi 2015 8500 € Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13900 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei
- Bmw x5 m57 2008 9350 € Skoda fabia diesel 2010 3880 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei
- Dacia duster 4x4 2020 9990 € Ford focus 1.4 2000 100 Lei Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei Vw polo 1.6 tdi 2014 6300 €
- Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 8500 € 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei
- Skoda karoq diesel 2019 13730 € Ford transit frigider mobil 0"...4"...8"c - leasing, garantie 18700 € Citroen c4 picasso 1.6ehdi - avans 0 2012 4990 €
- Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 5990 € Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei
- Mercedes vito 220-116 2017 12600 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei