Trasaturile masinilor din prezent, ghicite de romani in 1971

Trasaturile masinilor din prezent, ghicite de romani in 1971
  • Cartea este scrisa de Gheorghe Fratila si Nicolae Chimu
  • In carte sunt dezbatute istoria, functionarea si viitorul masinii
  • Unele dotari premium sunt disponibile azi doar la marcile scumpe
Distribuie pe Facebook

Cartea 'Evolutia Automobilului' a aparut in 1971. Adica acum 43 de ani, cand majoritatea dintre noi nici nu eram nascuti. O perioada in care Romania avea industrie auto veche de numai 3 ani si parcul auto national numara aproximativ 8.500 de vehicule. Atunci, doi ingineri romani au anticipat sistemul de navigatie, pilotul automat cu radar, ESP-ul, catalizatorul si multe alte elemente pe care azi le consideram inovative.

Acum 43 de ani, Gheorghe Fratila si Nicolae Chimu publicau la Editura Tehnica o carte numita Evolutia Automobilului. Intr-o epoca suprasaturata de comunism, in care unicele vehicule romanesti care circulau pe strazi erau Daciile frantuzesti 1100 si 1300 asamblate la Mioveni, iar la nivel global abia existau dincolo de ocean automobile de lux cu aer conditionat si servo-directie, existau niste presupuneri despre anumite sisteme menite sa-i faca viata mai buna soferului. Acum, la mai bine de 4 decenii, aceste sisteme abia isi fac locul pe piata masinilor de lux, fiind extrem de scumpe si foarte pretentioase.

Rolul acestui articol este de a-i face pe pasionatii de automobile sa inteleaga ca ceea ce vedem astazi la unele masini, nu este ceva nou. Vrem sa explicam celor care ne citesc ca in afara de cateva inovatii cu adevarat noi, precum farurile cu laser sau caroseria din plastic intarit cu fibra de carbon, restul erau gandite cu multi ani inainte.

Nu chiar ca Jules Verne, care acum 150 de ani a anticipat submarine, nave spatiale si avioane de pasageri, desi unicele mijloace de transport erau caruta si locomotiva cu aburi, dar ceva similar au facut si romanii. Fie prin intuitie, fie prin documentare, cert este ca in 1971, multe trasaturi ale vehiculelor de azi care ne lasa cu gura cascata erau deja cunoscute. Iata cateva dintre ele.

Evolutia Automobilului

Motor cu 4 pistoane, cel predominant

Evolutia AutomobiluluiIncepem usor, cu o presupunere destul de fireasca. Si anume, ca in viitor motorul cu 4 pistoane realizat din aliaj usor va predomina piata. Si asa este si in prezent: probabil 90% din totalul de masini produse au motoare cu 4 cilindri si se pare ca numarul acestora va creste. De exemplu, BMW X5 2014 are in premiera o motorizare cu 4 pistoane, pe motorina. Ceea ce ne spune ca viitorul apartine motorizarilor in 4 cilindri, care sunt cele mai echilibrate si cele mai economice, chiar si pentru masini de dimensiuni mari.

Tacheti hidraulici si catalizator

Evolutia AutomobiluluiTachetii hidraulici elimina intretinerea celor mecanici care se uzeaza si necesita reglare. Mai ales la masinile vechi, ale caror motoare aveau probleme permanent din cauza lor si era necesara intretinere pentru reglarea lor la fiecare 5000 de kilometri. Cert este ca azi, mai toate masinile au tachetii hidraulici. Este si cazul catalizatoarelor, care, in 1971, nu se regaseau pe nicio masina de serie. Insa se pare ca nevoia de a avea un filtru la evacuare pentru diminuarea poluarii a aparut inca de acum 40 de ani, desi nu era nimeni preocupat de noxele novice care erau eliminate in atmosfera.

Injectia electronica

Evolutia AutomobiluluiInjectia mecanica dateaza la masini inca din anii '50, iar cea electronica de pe la sfarsitul anilor '60. Se pare ca injectia electronica pe care astazi o au absolut toate masinile de pe piata a fost inca de acum 40 de ani catalogata drept eficienta si s-a anticipat folosirea sistemului la scara larga. La acea vreme, in anii '70, aproape 99% din masinile vandute erau pe carburatie, dar cu toate astea, carburatorul a murit in timp si a fost ulterior urmat de injectia mecanica, inlocuita dupa anii '90 de cea electrica, unic sistem de alimentare in zilele noastre.

Motoarele rotative Wankel

Evolutia AutomobiluluiRomanii au ghicit corect in cartea lor din 1971 ca motoarele de tip Wankel vor avea o utilizare restransa. Ceea ce este valabil si azi, deoarece pe piata nu gasim nicio masina cu astfel de motor. Dupa scoaterea din fabricatie a modelului Mazda RX-8, niciun alt producator nu mai fabrica masini cu motoare rotative. Iar acest lucru este din cauza ca dezavantajele motorului cu piston rotativ sunt mai numeroase decat avantajele, fiabilitatea slaba fiind insa factorul decisiv. Nici pe viitor nu prea regasim un viitor roz pentru aceste propulsoare.

Masinile electrice, cele mai bune pentru mediul urban

Evolutia AutomobiluluiIn 1971, masinile electrice aveau un scop pur practic: erau vehicule de transport prin gari sau prin diferite spatii inchise, fara a se gandi cineva vreodata ca reprezinta o solutie de mers in mediul urban ca sa fie eliminata poluarea. Insa in cartea scrisa de romani este mentionat faptul ca, in viitor, masinile electrice vor castiga teren. Ceea ce este foarte adevarat in zilele noastre. Poate nu in Romania, unde statul nu contribuie cu nimic pentru a incuraja vanzarile lor, dar in Statele Unite si in cateva metropole europene, numarul masinilor electrice este in crestere, in prezent circuland pe strazi de ordinul sutelor de mii.

Ambreiaj hidraulic

Evolutia AutomobiluluiIn anii '70, masinile erau dotate cu ambreiaje mecanice, prin cablu sau parghie. La fel erau si vehiculele Dacia fabricate la acea vreme, actionarea ambreiajului realizandu-se prin cablu de fier. Insa cei doi ingineri care au scris cartea si-au dat seama ca viitorul ambreiajului este hidraulic. Asa cum se intampla si in ziua de azi, cand toate masinile dotate cu transmisie manuala au un ambreiaj hidraulic pentru a facilita actionarea pedalei si pentru o fiabilitate indelungata.

Transmisia automata electronica / Steptronic

Evolutia AutomobiluluiAici sunt anticipate doua trasaturi ale transmisiei automate pe care le regasim azi in masinile de serie. Primul este inlocuirea manetei cu butoane, asa cum se intampla, de exemplu, la mai toate vehiculele Ferrari, care au pentru mersul inapoi un buton R, iar pentru mersul inainte un buton D, pe langa alte butoane ce diferentiaza stilul de mers. In al doilea rand, in 1971 se pare ca era anticipata cutia automata cu mod manual, asa cum sunt mai toate transmisiile din 2014: functioneaza si in mod complet automat, dar si manual, cu schimbarea treptelor de viteza de la levier cu plus si minus sau prin intermediul padelelor de la volan.

Coloana de directie telescopica / directia asistata si servodirectia

Evolutia AutomobiluluiToate masinile de azi au o coloana de directie telescopica, din motive de siguranta in caz de impact frontal. In plus, romanii au anticipat ca vehiculele ieftine nu vor avea servodirectie, un lucru real si in ziua de azi - nu trebuie sa uitam ca Dacia Logan Mk1 nu era oferita cu servo in varianta de baza. Si, nu in ultimul rand, cei doi ingineri mentioneaza directia cu raport de transmitere variabil, ceea ce numim azi directie asistata, adica la viteza mica directia este usoara, iar la viteza mare aceasta se intareste pentru un plus de siguranta.

Sistemul ABS si suspensia independenta

Evolutia AutomobiluluiCeea ce luam de bun azi, in anii '70 era doar o idee. Adica masini de serie cu suspensie independenta pe toate rotile si dotate cu sistemul ABS de siguranta ce nu permite blocarea rotilor la franare. In 1969, masinile Ford aveau stabilizatoare de frana, dar nu e vorba de ABS, ci de repartitoare care imparteau forta de franare in mod egal. Masinile de serie cu ABS au aparut in anii '70.

Stergatoare cu intermitenta reglabila

Evolutia AutomobiluluiIn 1971, masinile aveau doua sisteme de stergere a geamurilor: unul continuu, cu o singura viteza, iar cele mai scumpe aveau cu doua sau trei viteze. Mai mult, nu exista optiunea de a creste sau de a scadea perioadele de pauza dintre stergeri, asa cum se face astazi acum la orice masina, invartind maneta stergatorului. Insa in carte se mentioneaza ca in viitor vor exista astfel de sisteme.

Mai multe caroserii, aceeasi platforma

Evolutia AutomobiluluiUn mic paragraf mentioneaza ca in viitor masinile vor fi mai usor de fabricat daca au aceeasi platforma. Un lucru foarte adevarat in ziua de azi, cand pe o platforma se realizeaza nu doar diferite caroserii ci si diferite masini de la diverse marci. Sa luam de exemplu grupul VAG, ce produce Golf, Leon, A3 pe aceeasi platforma, la fel si la masinile din gama SUV, Cayenne, Q7 sau Touareg ce impart aceleasi 'dedesubturi'.

Sistemele de tip Webasto

Evolutia AutomobiluluiMai multe masini din ziua de azi sunt dotate cu sisteme auxiliare de incalzire pe timpul stationarii. Adica menite sa-ti incalzeasca motorul si interiorul inainte ca tu sa urci pe timp de iarna, pentru un plus de confort. Acestea poarta diverse nume, Webasto sau Sirocol fiind cele mai cunoscute. Sistemele sunt pomenite si in cartea 'Evolutia Automobilului', in care cei doi autori spun ca pe viitor vor echipa masinile de serie. Nimic mai adevarat!

Sistemul de navigatie

Evolutia AutomobiluluiSistemul de navigatie, chiar daca este anticipat ceva mai primitiv, apare in cartea romanilor sub o forma interesanta. Insa, in realitate, in ziua de azi, navigatia are ce-i drept un card in loc de cartela perforata pe care este instalata harta, sau itinerariul masinii, dar aceasta nu o transforma intr-un 'robot actionat printr-o serie de semnale'. Desi, am putea numi soferul un fel de robot ce asculta semnalele acustice si luminoase date de navigatie, atunci cand conduce... Cert este ca un sambure de adevar s-a transmis si in prezent.

Un fel de pilot automat si Autostrazi Inteligente

Evolutia AutomobiluluiPrimele masini de serie cu pilot automat au aparut in anii '50, dincolo de ocean. Cei doi autori mentioneaza in cartea lor un sistem si mai nou, ce functioneaza pe baza citirii unor informatii de pe marginea drumului. Mai precis, masina citeste informatiile referitoare la viteza si isi regleaza viteza in functie de limita admisa pe acel drum. Adica, este un sistem care ii va permite soferului sa nu mai fie atent la semnele de circulatie care ii arata viteza legala, masina accelerand si incetinind singura, in functie de semnalele primite. Acest sistem inca nu este disponibil la o scara mare, dar cu siguranta il vom vedea intr-un viitor apropiat. Mai ales ca tot mai multe tari lucreaza la asa numitele "Autostrazi Inteligente" care transmit informatii masinii.

Active Cruise Control si masina autonoma

Evolutia AutomobiluluiSistemul de accelerare si franare automata a masinii datorita unui senzor cu infrarosii montat in fata masinii poarta numele, cel putin la BMW, de Active Cruise Control. Si isi da seama singur daca in fata masinii este un obstacol, actionand frana sau acceleratia in functie de setarile soferului. Mai multe detalii, in poza urmatoare.

Pilotul automat cu radar de tip Active Cruise Control

Evolutia AutomobiluluiO dotare pe care azi o gasesti doar pe masinile scumpe este pilotul automat cu radar ce-i permite soferului sa mearga cu masina fara sa accelereze si fara sa franeze la drum intins. De exemplu, la BMW, se numeste Active Cruise Control si este compus dintr-un radar ce masoara traficul din fata cu ajutorul unor unde infrarosu ce poate frana sau accelera masina in functie de viteza vehicului din fata. Aceasta dotare este in general optionala si destul de scumpa, regasita doar pe marcile premium. Iar faptul ca asa ceva apare in cartea romanilor de acum 43 de ani, e ceva...

Active Cruise Control si Collision Warning

Evolutia AutomobiluluiPe langa sistemul cu radar descris mai sus, in carte se mai mentioneaza si un sistem care il va avertiza pe sofer in caz de o posibila coliziune. Tot la BMW, acest sistem se numeste Collision Warning si face parte din pachetul BMW Driver Assistance. La marca bavareza, acest pachet este compus din sistemul de avertizare vizuala in caz ca este o masina in unghiul mort, avertizare prin vibratii la schimbarea benzii de mers fara semnalizare si alerta in caz de impact frontal sau din spate. Cel din urma sistem poarta numele de Collision Warning si il avertizeaza pe sofer cand distanta dintre masina si obstacol (sau alta masina din fata) scade brusc. Acest sistem este mentionat in cartea scrisa de romani, dar in ziua de azi il vedem ca pe ceva nou si inovativ.

Computerul de bord

Evolutia AutomobiluluiVa dati seama ca in 1971 nu existau ecrane LCD in masini, nici macar la ceasurile digitale. Cat despre vreun computer de bord, acum 43 de ani, nici nu se punea problema. Chiar si asa, inginerii romani au scris in cartea lor ca in viitor va exista un ecran la bord pe care soferul va putea sa vada diverse informatii. Un lucru complet adevarat de care ne bucuram cu totii azi, vazand autonomia masinii, oil check, cati kilometri am parcurs si alte informatii despre distanta si starea masinii. Poate ca inca nu vedem distanta pana la marginea drumului, asa cum spuneau ei in 1971, dar cine stie... mai e timp.

Frana cu disc pe toate rotile, ABS-ul si ESP-ul

Evolutia AutomobiluluiDesi franele cu disc exista inca din anii '1910 pe masini, le regasim abia recent pe vehicule echipand toate cele 4 roti chiar si la motorizarile mai slabe. De exemplu, generatia BMW E36 avea tamburi pe puntea spate la motoarele de 1.6 si 1.8 de 102 sau 118 cp. Dar astazi, gasim frane cu disc si pe masini de 75 sau 80 de cp, iar cele care depasesc 100 de cp au fara doar si poate discuri de frana si pe puntea spate. Sistemul de franare cu ABS a fost incercat pe cateva masini experimentale in 1966, acesta nefiind disponibil pe masinile de serie in 1971. Chiar si asa, romanii au ghicit ca acest sistem va fi montat pe masinile viitorului. Mai interesant este faptul ca cei doi ingineri romani mentioneaza in cartea lor un sistem care functioneaza similar, dar menit sa pastreze aderenta masinii. Mai precis, ceea ce numim astazi ESP. Un sistem care a fost prima oara montat pe o masina de serie 20 de ani mai tarziu, in 1991, pe BMW Seria 7.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (20) Poze Evolutia Automobilului
mai multe