O saptamana cu BMW X4 M40d. Un DIESEL care iti suceste mintile
- Motor twin-turbo de 3.0 litri
- 326 de cai putere si 680 Nm cuplu
- In Romania porneste de la 69.734 de euro
In ultimul timp am condus cateva BMW-uri de ultima generatie, printre ele Seria 5 Touring, Seria 4, Seria 4 Gran Coupe, noul X5 (cu patru turbine), un X4 25d si chiar si un i3 S care m-a lasat fara cuvinte, dar pot sa iti spun cu mana pe inima ca X4 M40d alaturi de care am petrecut o saptamana este printre favoritele mele. Uite de ce.
M-am tot gandit cum sa incep acest articol/test drive si pana la urma cred ca e mai bine sa o fac direct cu concluzia: adevarul este ca motoarele diesel sunt inca de actualitate si vor continua sa fie ani buni de acum incolo, in ciuda tuturor piedicilor si interdictiilor venite din partea autoritatilor.
Scandalul Dieselgate a scos din umbra o practica populara printre mai multi producatori de automobile si anume masluirea testelor de emisii. Daca pana la izbucnirea scandalului foarte putine organizatii ridicau aceasta problema, de atunci populatia si, implicit, autoritatile sunt tot mai interesate de protectia mediului inconjurator si de imbunatatirea calitatii vietii.
Spre exemplu, cateva orase europene, inclusiv Hamburg, Berlin, Frankfurt, Stuttgart (casa celor de la Porsche si Mercedes-Benz) si mai nou Amsterdam au anuntat ca intentioneaza sa interzica pe viitor, unii chiar au inceput sa o faca, masinile cu motoare diesel mai vechi de x ani.
Chiar si asa, clientii continua sa opteze pentru acest tip de propulsoare iar marile companii din domeniu continua sa investeasca sume mari de bani in perfectionarea lor. Spre exemplu, majoritatea gamei actuale S a nemtilor de la Audi ascunde sub capota un motor diesel V6 de 3.0 litri. Ma refer aici la noul SQ5, S4, S5, S6 sau S7.
Si rivalul de moarte al producatorului din Ingolstadt, BMW, continua sa ofere modele performante echipate cu motoare diesel. Sa numesc doar cateva, noua generatie X5 in versiunea M50d, pe care am condus-o si noi la inceputul anului, noul X7 deasemenea in varianta M50d, sau X4 M40d. Cele trei ascund sub capota acelasi motor, doar ca in cazul primelor doua vorbim despre o supraalimentare cu patru turbine, pe cand in cazul celui din urma avem "doar" doua.
Si dupa ce am petrecut o saptamana alaturi de un X4 M40d, finisat in superba nuanta Rosu Flamenco, il pot descrie intr-un singur cuvant: spectaculos. Inca de la primul contact cu masina iti dai seama ca nu ai in fata doar un X4 ci cel mai puternic X4 diesel de ultima generatie pe care banii il pot cumpara in acest moment.
Trecand peste elementele de caroserie cu aspect sportiv, jantele supradimensionate, terminatii mai mari pentru sistemul de evacuare si asa mai departe (lucruri cu care nu vreau sa te plictisesc) deschizi portiera si gasesti un interior imbracat in piele de cea mai buna calitate, ornamente din aluminiu si Black Piano iar in centrul ceasurilor de bord complet digitale troneaza inscriptia M40d. De fapt, chiar daca nu este un M pur-sange, celebrul logo al diviziei de performanta de la BMW poate fi regasit in multe locuri de la exterior sau din habitaclu.
"X4 chiar avea nevoie de un motor cu sase cilindri in linie"
Imi spune prietenul de la BMW care mi-a dat masina pe mana, iar eu il aprob imediat. Motoarele cu sase cilindri in linie sunt fara indoiala specialitatea bavarezilor. De la M88-ul care a echipat legendarul M1 la S38B38 (M5 E34) si mai tarziu la S54B32, unitatea care iti incanta auzul si simturile de sub capota M3-ului E46. Si acestea sunt doar cateva dintre capodoperele inginerilor de la BMW.
Ingineri care, pana la urma, si-au folosit experienta acumulata in toti acesti ani si au pus laolalta o gama de motoare diesel de 3.0 litri "sase in linie" extrem de performanta si, de ce nu, prietenoasa cu buzunarul clientului. Pentru ca nu este indeajuns sa dezvolti un motor puternic, adevarata provocare vine atunci cand trebuie sa-l faci sa nici nu fie prea infometat de combustibil.
Motorul lui X4 M40d are codul B57D30 si a debutat in urma cu patru ani odata cu noua generatie Seria 7. Aceeasi unitate, doar ca sub alte configuratii, echipeaza si alte modele din gama BMW cum ar fi 530d, X3 M40d, 330d, 840d, X5 M50d sau X7 M50d. Asa cum spuneam mai sus, in cazul celor doua din urma propulsorul vine alaturi de patru turbine.
Spuneam atunci cand am testat noul X5 M50d ca masina este mai brutala decat te-ai astepta dar ca la un moment dat simti cele 2275 de kilograme. Din punct de vedere al greutatii X4 M40d este mai usor decat fratele sau mai mare, acesta avand o masa proprie de 1970 de kilograme, iar cele 305 kilograme in minus chiar se simt. Dar voi detalia acest aspect putin mai incolo.
Deocamdata hai sa trecem in revista performantele motorului diesel de 3.0 litri twin-turbo. In cazul lui X4 M40d acesta dezvolta 326 de cai putere la 4.400 de rotatii pe minut si 680 Nm cuplu disponibil intre 1.750 si 2.750 de rotatii pe minut. Asadar de la turatii relativ joase, specific pana la urma unui motor alimentat cu motorina.
Cu o transmisie automata Steptronic sport cu 8 rapoarte, care se comporta impecabil, si o tractiune integrala xDrive, SUV-ul accelereaza pana la 100 de km/h in 4.9 secunde si are o viteza maxima limitata electronic la 250 de km/h.
Trage nenica, nu se joaca
Revin si spun ca cele 305 kilograme in minus, comparativ cu X5 M50d, se simt. Pornirea in tromba cu X4 M40d iti taie pur si simplu respiratia, mai ales atunci cand activezi modul Sport. Acelasi sentiment il ai si atunci cand calci pedala de acceleratie la podea din mers, aproape de la orice viteza. Transmisia retrogradeaza 2-3 trepte, sunetului motorului se intensifica (din pacate numai in boxe), botul se ridica si viteza creste rapid. Cu masina asta ajungi cat ai clipi la viteza legala pe autostrada si este foarte usor sa-i cazi in mreje si chiar sa o depasesti. De cateva ori.
Totul este usor la volanul lui X4 M40d, totul mai putin respectarea indicatoarelor care iti indica viteza maxima legala.
Cu o lungime care atinge 4752 de milimetri, o latime de 1938 mm, o inaltime de 1621 mm si un ampatament care masoara 2864 de milimetri, SUV-ul bavarez nu este deloc mic. Dar se simte foarte compact, foarte bine inchegat iar pe viraje ruliul este inexistent cu o usoara tendinta de supravirare in Sport si putin mai accentuata in Sport Plus daca abuzezi pedala din dreapta. Daca dezactivezi complet sistemul de control al tractiunii, nerecomandat pe drumurile publice, X4 iti da sansa sa te joci putin mai mult cu volanul. Sasiul adaptiv M, diferentialul M Sport si sistemul de franare M Sport, ultimele doua standard pe X4 M40d, sunt intr-o armonie perfecta dandu-ti ocazia sa te bucuri asa cum trebuie de un SUV M Performance.
In orice situatie, sistemul de tractiune integrala este alaturi de tine. Suspensia este putin cam rigida, chiar si in modul Comfort, dar nu iti ia foarte mult timp pana sa te obisnuiesti. Directia, usoara in Comfort, este sublima in Sport. Ai observat ca folosesc cuvantul "Sport" cam des si asta pentru ca in modul asta trebuie sa conduci masina.
"Asta nu-i masina de oras," mi-a zis lumea.
Si are dreptate. Este mare pacat sa tii un X4 M40d in trafic bara la bara, pe stradute inguste si in parcari de mall. Sigur, are o armata de senzori, camera pentru marsarier si la 360 de grade, parcheaza singura etc. astfel ca este cam greu sa te faci de rusine, dar masina asta este facuta pentru excursii cu prietenii, pentru drumuri montane sau autostrazi.
Pentru trafic aglomerat sau calatorii lungi pe drumuri nationale sau pe autostrazi ai nevoie de pachetul de asistenta Plus pentru un plus de confort si siguranta (Driving Assistance Plus), unul dintre cele mai inteligente sisteme de asistenta a conducatorului auto de pe piata. Acesta include mai multe tehnologii, inclusiv avertizare de promiximate si de pietoni cu activarea franei de urgenta, Speed Limit Info cu indicator de interzicere a depasirii, avertizare la parasirea benzii de circulatie, avertizare de trafic in partea din spate, la schimbarea benzii de circulatie, pilot automat cu functie Stop & Go sau asistentul la directie.
Cu asistentul la directie activat, masina se conduce aproape singura. Spun aproape pentru ca la fiecare 5 secunde trebuie sa atingi volanul pentru a-l asigura ca esti atent totusi la ce se intampla. Daca ignori semnalul, sistemul incepe sa emita un sunet pentru ca in final sa franeze singur. Cum functioneaza? Pe scurt, intre 0 si 210 km/h sistemul opereaza automat masina si o mentine pe mijlocul benzii. Acesta foloseste numeroase sisteme radar de supraveghere si o camera video pentru a fixa pozitia in functie de marcajele benzii de circulatie si de masina din fata, fata de care mentine automat o distanta recomandata si adapteaza viteza pana la oprirea completa.
BMW X4 M40d ofera spatiu suficient pentru cei 5 pasageri pe care ii poate gazdui, chiar si cei din spate avand destul loc la cap in ciuda plafonului plonjat. Locuri de depozitare gasesti peste tot iar portbagajul poate inghiti 525 de litri de bagaje sau 1430 de litri daca rabatezi bancheta.
Chiar daca vorbim despre un SUV sport, X4 nu se da in laturi nici atunci cand vine vorba despre o aventura pe teren accidentat. Garda la sol masoara 204 milimetri astfel ca X4 M40d poate traversa vaduri cu o adancime maxima de 500 milimetri. Deloc rau.
Si acum intrebarea pe care sunt sigur ca esti nerabdator sa o pui: cat consuma un X4 M40d?
Oficial, bavarezii declara un consum urban de 7.3 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 5.9 litri/100 de km si unul combinat de 6.4 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi. Eu am avut masina pentru o saptamana, timp in care am parcurs aproximativ 800 de kilometri din care cam 200 in oras. La finalul celor sapte zile, bordul indica un consum mediu mixt de 9.0 litri, dar cel mai mult a coborat pana la 8.4 litri/100 de kilometri dupa rularea pe autostrada si uneori chiar si cu modul EcoPro activat. A, cu 5 persoane in masina.
Volumul rezervorului este de 68 de litri iar cu un plin, potrivit bordului, poti sa parcurgi cam 600-700 de kilometri. Eu am alimentat de doua ori, prima data am facut plinul si apoi am mai alimentat cam de 150 de lei. Costul total pe o saptamana? Aproximativ 600 de lei. Repet, nu a lipsit deloc condusul sportiv. Daca esti cuminte la volan si mergi mai putin in oras, eu zic ca nu-i greu sa obtii un consum si mai bun. 6.4? Poate nu, dar 7 si un pic...posibil.
O alta intrebare care te macina: cat costa un X4 M40d?
Cel mai puternic BMW X4 diesel pe care il poti cumpara acum in Romania costa cel putin 69.734 de euro. Masina testata de noi a avut o lista lunga de dotari, culoarea exterioara deosebita si tapiteria din piele neagra Vernasca, toate acestea facand ca pretul de lista sa ajunga la 86.545 de euro cu TVA.
Standard, X4 M40d ofera jante din aliaj usor M Double-spoke de 20 de inch, sistem de franare si diferential M Sport, sistem de alarma, covorase din velur, bord imbracat in Sensatec, iluminare ambientala, aer conditionat automat pe trei zone, faruri ceata cu tehnologie LED, volan M imbracat in piele, pachet M aerodinamic, ornamente BMW Individual Shadow Line sau capitonaj plafon BMW Individual antracit.
Al nostru a fost echipat in plus cu volan incalzit (195 de euro), sasiu adaptiv M (718 euro), cheie BMW cu display (256 euro), pachet Ambient Air (328 euro), faruri adaptive LED (513 euro), sistem de Asistenta Plus (2.357 de euro), Head-up Display (1.005 euro), pachet ConnectedDrive Plus (3.098 euro), scaune cu ventilatie activa (439 euro), Asistent Parcare Plus (574 euro) sau sistem audio Harman Kardon (821 euro), printre altele.
Rivalul direct al lui BMW X4 este Mercedes-Benz GLC Coupe, un model care a primit de curand un facelift iar lista de preturi aferenta pietei din Romania nu a fost inca publicata.
Concluzia
O parte din concluzie o stii deja. Completarea ar fi urmatoarea: BMW X4 M40d nu este o masina perfecta (nu ca ar exista asa ceva) si daca esti carcotas ii vei gasi cu siguranta nod in papura. Ba ca-i prea lata, ba ca scaunele fata nu ofera un suport lateral prea bun, ba ca sunetul din boxe al motorului este putin cam fals, ba ca vizibilitatea prin luneta nu este tocmai cea mai buna, ba ca-i prea scump etc. Dar chiar vrei sa-ti pierzi timpul facand asta? Iti spun eu ca nu.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13990 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Nissan leaf tekna special 2019 22250 €
- Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei
- Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei
- Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 €
- Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei
- Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €