Test cu noua gama de modele DACIA: Sandero, Logan si Sandero Stepway, mai bune ca oricand

- Platforma noua, modulara
- Aerodinamica imbunatatita
- Dacia nu ia in calcul motorizari mai puternice si nici diesel
Lansarea noii game de modele Dacia in Romania era un eveniment pe care il asteptam de foarte mult timp. Acum ca le-am condus pe fiecare in parte - Sandero, Logan si Sandero Stepway - si le-am studiat indeaproape pot spune, fara vreun patriotism exagerat, ca Dacia ne-a demonstrat tuturor, in 2020, ca poate lansa masini frumoase, moderne si care raman, in acelasi timp, accesibile.
Chiar daca mi-am luat permisul de conducere pe la finalul anilor 2000 si Loganul era deja lansat pe piata de cativa ani, tin minte ca inca era la moda acea vorba din batrani: daca inveti sa conduci asa cum trebuie o Dacia 1310, poti sa conduci orice masina. Directia greoaie, fara urma de servodirectie, lipsa vreunui sistem de siguranta (ce ABS sau airbag) si cutia de viteze imprecisa faceau din condusul unei Dacii o adevarata experienta.
Anii au trecut, 1310 a devenit aproape o piesa de colectie iar modelele brand-ului de la Mioveni s-au mai cizelat si au ajuns sa performeze pe piete cu traditie in constructia de automobile precum Germania, Italia si mai apoi Spania sau Marea Britanie. Sa nu mai pomenim de Franta, piata de casa a gigantului Renault.
In 2020, Dacia si-a luat inima in dinti si a lansat noua generatie de modele Logan, Sandero si Sandero Stepway, modele dezvoltate pe o platforma noua, care a permis instalarea unor tehnologii de ultima generatie, cu un design exterior reusit si care, astfel, au incetat sa mai fie doar niste masini accesibile si atat. Cartea pe care a ales sa o joace producatorul roman de automobile este una castigatoare, zic eu, mai ales acum dupa ce le-am condus pe fiecare in parte.
Inainte sa trecem mai departe, haide sa lamurim care-i treaba cu platforma noua. Toate cele trei modele sunt construite pe arhitectura CMF-B a celor de la Renault, aceeasi pe care este asamblata si actuala generatie Clio. Fiind o platforma modulara, aceasta le-a permis inginerilor de la Dacia sa o adapteze si sa preia, spre exemplu, doar anumite tehnologii inclusiv sistemul de franare de urgenta, standard indiferent de nivelul de echipare.
Daca tot am vorbit de asamblarea noilor Logan, Sandero si Sandero Stepway, acestea vor fi construite in trei uzine: Pitesti (Logan si Sandero Stepway), Tanger (Sandero si Sandero Stepway) si Casablanca (toate trei).
Frumusetea este in ochii privitorului
Chiar daca vor fi multi care sa ma contrazica, noile modele Dacia chiar arata bine. Grila restilizata, spoiler-ul cu prize de aer redesenate si repozitionate si farurile cu semnatura luminoasa sub forma literei Y dau impresia de o parte frontala mai lata iar stopurile cu aceeasi semnatura luminoasa nu fac altceva decat sa-i dea o identitate proprie partii dorsale. Pentru un aspect mai curat, manerul de deschidere al portbagajului este acum ascuns.
In cazul lui Sandero Stepway, acestor elemente de design li se alatura scuturile de protectie fata/spate de dimensiuni mai mari dar si o capota cu doua proeminente care subliniaza caracterul robust al modelului. Tot in dreptul particularitatilor de design ale acestui model trecem inscriptia Stepway in calandru - sub emblema Dacia - cateva elemente de protectie din plastic la nivelul aripilor, noile bare de plafon modulare si garda la sol mai mare cu 40 de milimetri comparativ cu Sandero.
Aerodinamica imbunatatita
Noile modele Dacia nu sunt doar mai frumoase ca oricand ci si mai aerodinamice. Inginerii au modificat linia plafonului, care in cazul Loganului este mai coborata cu 10 milimetri rezultand astfel un coeficient aerodinamic imbunatatit cu 9.8% (0.654). La Sandero Stepway vorbim de 0.836 (imbunatatit cu 6.3%) iar la Sandero de 0.709 (imbunatatit cu 11.1%). In plus, podeaua masinii este acum plata multumita instalarii unor panouri din plastic, fiind astfel imbunatatit fluxul de aer care trece pe sub masina.
Siguranta inainte de toate
Adoptarea platformei CMF-B a permis instalarea unor sisteme de siguranta activa si pasiva care sporesc astfel siguranta pasagerilor si a pietonilor sau biciclistilor. Pe langa sistemul de franare de urgenta automat (AEBS) de care vorbeam mai sus, avem Asistenta la franarea de urgenta, ABS, Sistem de asistenta la pornirea in rampa, ESC, Apel de urgenta, airbag-uri frontale sofer/pasager fata, airbag-uri laterale si cortina, centuri de siguranta cu pretensionare, sistem de monitorizare presiune pneuri, sistem de prindere ISOFIX pentru scaune copii (locurile laterale spate), senzori de parcare fata/spate, camera video pentru mersul inapoi si senzor de unghi mort.
Partea buna este ca multe dintre ele sunt oferite inca de pe modelul de baza, cum ar fi acel sistem de franare de urgenta sau cele 6 airbag-uri.
Interior spatios si practic
Atat Logan cat si Sandero vin cu un interior mai spatios decat inainte. In cazul ambelor modele, spatiul pentru picioarele pasagerilor din spate a crescut cu 42 de milimetri (219 mm Logan si 186 mm Sandero). In plus, volumul spatiilor de depozitare de la interior a crescut cu 2.5 litri la 21 de litri.
Portbagajul este si el mai incapator masurand 328 litri (+8) la Sandero si 528 litri la Logan (+18).
Conectivitate
In functie de nivelul de echipare, clientii au la dispozitie trei variante de sistem multimedia din care sa aleaga: Media Control, Media Display si Media Nav. Primul dintre ele este cel mai ingenios pentru ca iti transforma smartphone-ul intr-un veritabil sistem de infotainment. Descarci o aplicatie disponibila atat pentru iOS cat si pentru Android iar telefonul afiseaza meniul si "copiaza" functionalitatea tebletei Media Nav de 8 inch cu sistem de navigatie integrat.
Versiunea de mijloc este Media Display, adica un sistem de infotainment fara navigatie incorporata. Acesta permite conexiune Bluetooth, Android Auto si Apple CarPlay, dar fara functionalitate wireless, aceasta din urma fiind rezervata pentru Media Nav.
Cum se conduc noile Logan, Sandero si Sandero Stepway
Prima parte a testului nostru cu noua gama de modele Dacia am petrecut-o la volanul unui Sandero TCe 90, in nivelul de echipare Comfort, cu transmisie manuala cu sase trepte. Dupa primele cateva viraje iti dai seama ca masina este inclinata spre confort: directia este usoara (cam prea usoara, daca ma intrebi pe mine) iar ruliul este destul de prezent chiar daca sasiul este putin mai rigid decat al vechiului model.
Motorul turbo cu trei cilindri incepe sa traga de la 2.700 - 3.000 de rotatii pe minut iar in treptele 2 si 3 livrarea puterii este chiar surprinzatoare.
Daca te intereseaza consumul, pe cei 133 de kilometri facuti cu Sandero TCe 90 am avut un consum extra-urban de 6.5 litri/100 de kilometri.
Ajunsi la Centrul Tehnic Renault de la Titu am condus pe rand un Logan ECO-G 100, echipat cu cutie manuala, si unul TCe 90 echipat cu transmisie CVT pe circuitul, lung de 4 kilometri, care imita o autostrada cu patru benzi. Loganul mi s-a parut mai stabil decat Sandero (greutate suplimentara pe puntea spate) iar transmisia CVT o vad ca alternativa la cea manuala numai din punctul de vedere al confortului celui de la volan. Schimba destul de lin treptele dar nu ar strica sa fie mai sensibila la apasarea mai hotarata a pedalei de acceleratie.
Drumul de intoarcere l-am facut cu un Sandero Stepway ECO-G 100, echipat cu transmisie manuala cu sase trepte. Nu am simtit o mare diferenta intre Sandero si Sandero Stepway in ceea ce priveste tinuta de drum: pozitia la volan este cam aceeasi iar ruliul este prezent si aici. Cei 40 de milimetri in plus trecuti in dreptul garzii la sol este motivul principal pentru care clientii aleg un Stepway in defavoarea unui Sandero obisnuit.
In ceea ce priveste motorul ECO-G 100, vorbim despre un propulsor de 1.0 litru turbo, cu trei cilindri, care dezvolta 100 de cai putere si este alimentat atat cu GPL cat si cu benzina. De unde cei 10 CP in plus fata de motorizarea TCe 90? Din calibrari. Avantajul sau principal este autonomia de pana la 1300 de kilometri, obtinuta prin echiparea masinii cu un rezervor de 40 de litri de GPL si unul de 50 de litri de benzina. Comutarea intre cele doua se face de la buton si, spre deosebire de vechiul model, masina porneste cum ai lasat-o inainte sa opresti motorul. Daca ai circulat pe GPL, va porni pe GPL si invers.
Cei 80 si un pic de kilometri pana la Bucuresti i-am facut integral pe GPL iar consumul indicat de bord a fost de 8.2 litri/100 de kilometri.
Pentru cei care asteapta motorizari mai puternice sau versiune diesel, avem o veste proasta: potrivit celor de la Dacia, noua gama de modele nu va primi un motor mai puternic decat cele deja existente (si sa fiu sincer, nici nu e nevoie de asa ceva) si nici un propulsor diesel pentru ca cererea pentru astfel de unitati este intr-o continua scadere.
Pe de alta parte, Dacia ia in considerare prezenta unui sistem de propulsie hibrid in gama iar din 2022 intentioneaza ca toate motorizarile sa fie electrificate.
Ce pret au masinile conduse noi
Asa cum spuneam mai sus, prima parte a zilei ne-am petrecut-o la volanul unui Sandero TCe 90, cu cutie manuala si nivelul de echipare Comfort, o masina care in Romania costa 11.850 de euro. Cele doua Loganuri costa 12.150 euro (ECO-G 100 Comfort), respectiv 12.950 euro (TCe 90 CVT Comfort). In ceea ce priveste Sandero Stepway ECO-G 100, in nivelul de echipare Comfort, pretul acestuia porneste de la 13.250 de euro.
Concluzie
Dupa aceasta experienta, concluzia poate fi numai una: ma declar fanul noilor modele Dacia. Da, nu sunt perfecte dar in sfarsit putem vorbi despre o masina care nu este doar accesibila ci si arata bine, se conduce bine si vine echipata cu tehnologii de ultima generatie, multe dintre ele fiind disponibile inca de la nivelul de baza.
Autor: Alex Monenciu
*Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virusului SARS-CoV-2
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei


