Test cu noua gama de modele DACIA: Sandero, Logan si Sandero Stepway, mai bune ca oricand

- Platforma noua, modulara
- Aerodinamica imbunatatita
- Dacia nu ia in calcul motorizari mai puternice si nici diesel
Lansarea noii game de modele Dacia in Romania era un eveniment pe care il asteptam de foarte mult timp. Acum ca le-am condus pe fiecare in parte - Sandero, Logan si Sandero Stepway - si le-am studiat indeaproape pot spune, fara vreun patriotism exagerat, ca Dacia ne-a demonstrat tuturor, in 2020, ca poate lansa masini frumoase, moderne si care raman, in acelasi timp, accesibile.
Chiar daca mi-am luat permisul de conducere pe la finalul anilor 2000 si Loganul era deja lansat pe piata de cativa ani, tin minte ca inca era la moda acea vorba din batrani: daca inveti sa conduci asa cum trebuie o Dacia 1310, poti sa conduci orice masina. Directia greoaie, fara urma de servodirectie, lipsa vreunui sistem de siguranta (ce ABS sau airbag) si cutia de viteze imprecisa faceau din condusul unei Dacii o adevarata experienta.
Anii au trecut, 1310 a devenit aproape o piesa de colectie iar modelele brand-ului de la Mioveni s-au mai cizelat si au ajuns sa performeze pe piete cu traditie in constructia de automobile precum Germania, Italia si mai apoi Spania sau Marea Britanie. Sa nu mai pomenim de Franta, piata de casa a gigantului Renault.
In 2020, Dacia si-a luat inima in dinti si a lansat noua generatie de modele Logan, Sandero si Sandero Stepway, modele dezvoltate pe o platforma noua, care a permis instalarea unor tehnologii de ultima generatie, cu un design exterior reusit si care, astfel, au incetat sa mai fie doar niste masini accesibile si atat. Cartea pe care a ales sa o joace producatorul roman de automobile este una castigatoare, zic eu, mai ales acum dupa ce le-am condus pe fiecare in parte.
Inainte sa trecem mai departe, haide sa lamurim care-i treaba cu platforma noua. Toate cele trei modele sunt construite pe arhitectura CMF-B a celor de la Renault, aceeasi pe care este asamblata si actuala generatie Clio. Fiind o platforma modulara, aceasta le-a permis inginerilor de la Dacia sa o adapteze si sa preia, spre exemplu, doar anumite tehnologii inclusiv sistemul de franare de urgenta, standard indiferent de nivelul de echipare.
Daca tot am vorbit de asamblarea noilor Logan, Sandero si Sandero Stepway, acestea vor fi construite in trei uzine: Pitesti (Logan si Sandero Stepway), Tanger (Sandero si Sandero Stepway) si Casablanca (toate trei).
Frumusetea este in ochii privitorului
Chiar daca vor fi multi care sa ma contrazica, noile modele Dacia chiar arata bine. Grila restilizata, spoiler-ul cu prize de aer redesenate si repozitionate si farurile cu semnatura luminoasa sub forma literei Y dau impresia de o parte frontala mai lata iar stopurile cu aceeasi semnatura luminoasa nu fac altceva decat sa-i dea o identitate proprie partii dorsale. Pentru un aspect mai curat, manerul de deschidere al portbagajului este acum ascuns.
In cazul lui Sandero Stepway, acestor elemente de design li se alatura scuturile de protectie fata/spate de dimensiuni mai mari dar si o capota cu doua proeminente care subliniaza caracterul robust al modelului. Tot in dreptul particularitatilor de design ale acestui model trecem inscriptia Stepway in calandru - sub emblema Dacia - cateva elemente de protectie din plastic la nivelul aripilor, noile bare de plafon modulare si garda la sol mai mare cu 40 de milimetri comparativ cu Sandero.
Aerodinamica imbunatatita
Noile modele Dacia nu sunt doar mai frumoase ca oricand ci si mai aerodinamice. Inginerii au modificat linia plafonului, care in cazul Loganului este mai coborata cu 10 milimetri rezultand astfel un coeficient aerodinamic imbunatatit cu 9.8% (0.654). La Sandero Stepway vorbim de 0.836 (imbunatatit cu 6.3%) iar la Sandero de 0.709 (imbunatatit cu 11.1%). In plus, podeaua masinii este acum plata multumita instalarii unor panouri din plastic, fiind astfel imbunatatit fluxul de aer care trece pe sub masina.
Siguranta inainte de toate
Adoptarea platformei CMF-B a permis instalarea unor sisteme de siguranta activa si pasiva care sporesc astfel siguranta pasagerilor si a pietonilor sau biciclistilor. Pe langa sistemul de franare de urgenta automat (AEBS) de care vorbeam mai sus, avem Asistenta la franarea de urgenta, ABS, Sistem de asistenta la pornirea in rampa, ESC, Apel de urgenta, airbag-uri frontale sofer/pasager fata, airbag-uri laterale si cortina, centuri de siguranta cu pretensionare, sistem de monitorizare presiune pneuri, sistem de prindere ISOFIX pentru scaune copii (locurile laterale spate), senzori de parcare fata/spate, camera video pentru mersul inapoi si senzor de unghi mort.
Partea buna este ca multe dintre ele sunt oferite inca de pe modelul de baza, cum ar fi acel sistem de franare de urgenta sau cele 6 airbag-uri.
Interior spatios si practic
Atat Logan cat si Sandero vin cu un interior mai spatios decat inainte. In cazul ambelor modele, spatiul pentru picioarele pasagerilor din spate a crescut cu 42 de milimetri (219 mm Logan si 186 mm Sandero). In plus, volumul spatiilor de depozitare de la interior a crescut cu 2.5 litri la 21 de litri.
Portbagajul este si el mai incapator masurand 328 litri (+8) la Sandero si 528 litri la Logan (+18).
Conectivitate
In functie de nivelul de echipare, clientii au la dispozitie trei variante de sistem multimedia din care sa aleaga: Media Control, Media Display si Media Nav. Primul dintre ele este cel mai ingenios pentru ca iti transforma smartphone-ul intr-un veritabil sistem de infotainment. Descarci o aplicatie disponibila atat pentru iOS cat si pentru Android iar telefonul afiseaza meniul si "copiaza" functionalitatea tebletei Media Nav de 8 inch cu sistem de navigatie integrat.
Versiunea de mijloc este Media Display, adica un sistem de infotainment fara navigatie incorporata. Acesta permite conexiune Bluetooth, Android Auto si Apple CarPlay, dar fara functionalitate wireless, aceasta din urma fiind rezervata pentru Media Nav.
Cum se conduc noile Logan, Sandero si Sandero Stepway
Prima parte a testului nostru cu noua gama de modele Dacia am petrecut-o la volanul unui Sandero TCe 90, in nivelul de echipare Comfort, cu transmisie manuala cu sase trepte. Dupa primele cateva viraje iti dai seama ca masina este inclinata spre confort: directia este usoara (cam prea usoara, daca ma intrebi pe mine) iar ruliul este destul de prezent chiar daca sasiul este putin mai rigid decat al vechiului model.
Motorul turbo cu trei cilindri incepe sa traga de la 2.700 - 3.000 de rotatii pe minut iar in treptele 2 si 3 livrarea puterii este chiar surprinzatoare.
Daca te intereseaza consumul, pe cei 133 de kilometri facuti cu Sandero TCe 90 am avut un consum extra-urban de 6.5 litri/100 de kilometri.
Ajunsi la Centrul Tehnic Renault de la Titu am condus pe rand un Logan ECO-G 100, echipat cu cutie manuala, si unul TCe 90 echipat cu transmisie CVT pe circuitul, lung de 4 kilometri, care imita o autostrada cu patru benzi. Loganul mi s-a parut mai stabil decat Sandero (greutate suplimentara pe puntea spate) iar transmisia CVT o vad ca alternativa la cea manuala numai din punctul de vedere al confortului celui de la volan. Schimba destul de lin treptele dar nu ar strica sa fie mai sensibila la apasarea mai hotarata a pedalei de acceleratie.
Drumul de intoarcere l-am facut cu un Sandero Stepway ECO-G 100, echipat cu transmisie manuala cu sase trepte. Nu am simtit o mare diferenta intre Sandero si Sandero Stepway in ceea ce priveste tinuta de drum: pozitia la volan este cam aceeasi iar ruliul este prezent si aici. Cei 40 de milimetri in plus trecuti in dreptul garzii la sol este motivul principal pentru care clientii aleg un Stepway in defavoarea unui Sandero obisnuit.
In ceea ce priveste motorul ECO-G 100, vorbim despre un propulsor de 1.0 litru turbo, cu trei cilindri, care dezvolta 100 de cai putere si este alimentat atat cu GPL cat si cu benzina. De unde cei 10 CP in plus fata de motorizarea TCe 90? Din calibrari. Avantajul sau principal este autonomia de pana la 1300 de kilometri, obtinuta prin echiparea masinii cu un rezervor de 40 de litri de GPL si unul de 50 de litri de benzina. Comutarea intre cele doua se face de la buton si, spre deosebire de vechiul model, masina porneste cum ai lasat-o inainte sa opresti motorul. Daca ai circulat pe GPL, va porni pe GPL si invers.
Cei 80 si un pic de kilometri pana la Bucuresti i-am facut integral pe GPL iar consumul indicat de bord a fost de 8.2 litri/100 de kilometri.
Pentru cei care asteapta motorizari mai puternice sau versiune diesel, avem o veste proasta: potrivit celor de la Dacia, noua gama de modele nu va primi un motor mai puternic decat cele deja existente (si sa fiu sincer, nici nu e nevoie de asa ceva) si nici un propulsor diesel pentru ca cererea pentru astfel de unitati este intr-o continua scadere.
Pe de alta parte, Dacia ia in considerare prezenta unui sistem de propulsie hibrid in gama iar din 2022 intentioneaza ca toate motorizarile sa fie electrificate.
Ce pret au masinile conduse noi
Asa cum spuneam mai sus, prima parte a zilei ne-am petrecut-o la volanul unui Sandero TCe 90, cu cutie manuala si nivelul de echipare Comfort, o masina care in Romania costa 11.850 de euro. Cele doua Loganuri costa 12.150 euro (ECO-G 100 Comfort), respectiv 12.950 euro (TCe 90 CVT Comfort). In ceea ce priveste Sandero Stepway ECO-G 100, in nivelul de echipare Comfort, pretul acestuia porneste de la 13.250 de euro.
Concluzie
Dupa aceasta experienta, concluzia poate fi numai una: ma declar fanul noilor modele Dacia. Da, nu sunt perfecte dar in sfarsit putem vorbi despre o masina care nu este doar accesibila ci si arata bine, se conduce bine si vine echipata cu tehnologii de ultima generatie, multe dintre ele fiind disponibile inca de la nivelul de baza.
Autor: Alex Monenciu
*Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virusului SARS-CoV-2
-
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
-
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
-
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
-
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
-
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei


