Exterior
Noul Yaris vine acum cu un aspect exterior complet revizuit. Insa tipic unei masinute de talie mica, japoneza. Farurile noi se continua cu masca frontala, aducand pe buna dreptate cu ochii unei gheise. Interesanta este continuarea capotei motorului cu inclinatia parbrizului, care se face insesizabil, exact ca la o masina performanta si aerodinamica. Este dealtfel probabil si cea mai atragatoare trasatura a exteriorului.
Toata partea motorului este scurta, la fel ca la modelele anterioare de Yaris, ceea ce face ca toata masina sa fie una compacta, ideala de oras. Chiar si asa, nu lipsesc elementele care vor sa ne dea de inteles ca Toyota lucreaza si la imaginea sportiva, chiar si la modelele din clasa mica, destinate tinerilor, in special femeilor. Spoilerul frontal are o buza iesita in exterior, exact ca la masinile sport, trasatura care se remarca si la bara din spate.
Din lateral, noul Yaris seamana cel mai bine cu vechiile generatii. Liniile generale s-au pastrat, insa remarcam acum o tendinta si mai mare de a aduce cu o masina coupe, inclinand si mai mult linia portierelor. Aceasta linie face legatura intre faruri si stopuri, fiind cel mai bine apreciata din spate.
Cand ne uitam la "fundul" micutei Toyota, gasim niste stopuri noi si un haion generos, cu o luneta foarte mare. Si aici gasim elemente sportive, regasite in spoilerul spate, care scot in evidenta si cele doua lumini de ceata.
De ce este Yaris o masina de oras? Pentru ca are dimensiuni reduse, fiind o masina extrem de compacta. Noul Yaris are o lungime de 3885 mm, o latime de 1695 mm si o inaltime de 1510 mm.
Per total, noul Yaris are un exterior sportiv si modern, insa nu iese cu nimic in evidenta. Masina nu este realizata insa cu scopul de a intoarce priviri pe strada, asa ca designerii japonezi nu au facut abuz de nimic spectaculos, futurist sau stralucitor. Si poate tocmai de aceea, noul Yaris va avea cu siguranta succes la soferii care circula in proportie majoritara in mediul urban.
Interior
Spre deosebire de exterior, lucrurile stau altfel la interior. Aici totul este modern, nou, atragator si... cu o sensibilitate tactila. La interior te bucuri de o sumedenie de amanunte, care mai de care mai interesante, de care nu te poti satura repede. In primul rand, iti sare in ochi volanul sport, imbracat in piele, parca scos de la sora mai mare care abia s-a lansat, GT 86. Tot legat de latura sportiva sunt si ceasurile de bord, organizate ca la o masina de curse: un ceas mare, central, si doua laterale mai mici.
Scaunele din Yaris sunt disponibile doar in varianta cu tapiterie textila, fara posibilitatea de a avea un interior din piele. Insa sunt comode si incapatoare. Singura problema ar fi ca numai scaunul soferului se bucura de cotiera, lucru destul de obositor pentru pasager, care probabil va visa la o cotiera centrala mai generoasa.
Gasim destule spatii de depozitare in Yaris, atat pentru telefoane, cat si pentru recipientele de bauturi. Inca un lucru interesant la Yaris, este ca cei de la Toyota nu s-au luat dupa turma. De exemplu, daca prizele de aer centrale sunt de forma dreptunghiulara, cele laterale sunt... rotunde. De ce sa fie toate la fel?
Dar cel mai vizibil element al interiorului este ecranul generos LCD. Este vorba de sistemul Toyota Touch, un ecran cu functie touch-screen, pe care apar diferite informatii legate de navigatie, computer de bord, camera de marsarier, dar si informatii media.
Spre deosebire de alte masinute din aceeasi gama, de la producatori europeni, se pare ca japonezii nu au facut rabat de la calitate, in ceea ce priveste interiorul. Nu vei gasi plastice prost finisate sau de o calitate slaba in Yaris. Insa vei gasi plastice cu finisari diferite: un fel de "shark-skin" negru si gri aluminiu. De ce a fost nevoie de finisaje diferite? Nu am aflat inca... Cert este ca privirea este incantata la interior mult mai zdravan decat la exterior.
In ceea ce priveste spatiul pentru pasageri, acesta este unul generos pentru 4 persoane. Loc suficient pentru genunchi si cap pe bancheta din spate. Iar portbagajul este si el destul de maricel, pentru o masina care are dimensiunile lui Yaris: 286 de litri.
Motorizari si transmisie
Noul Yaris vine cu mai multe varianta de propulsoare: doua pe benzina si unul pe motorina. Varianta cea mai ieftina va veni cu un motor VVT-i de 1 litru ce produce 69 de cp, acelasi motor ca si pe Aygo. Al doilea motor pe benzina este de 1,33 litri si produce 99 de cp, fiind un Dual VVT-i. Iar motorul diesel este un 1.4 D-4D de 90 de cai putere.
In ceea ce priveste transmisiile, Toyota propune o cutie manuala in 5 trepte, pentru versiunea Terra de buget, o transmisie manuala cu 6 trepte, valabila pentru modelele Sol si Luna, o transmisie semi-automata numita Multimode si o transmisie automata Multidrive S, cu padele la volan.
Noi am testat un Yaris model 1,33 Dual VVT-i cu transmisie Multidrive S. Desi noul Yaris are foarte putin peste 1000 de kg, motorul de 99 de cp pe benzina este eficient si voinic doar in oras. La drum intins insa, trebuie sa treci de 5.000 rpm ca sa simti puterea, turatie la care totul devine destul de zgomotos. Ca si la alti producatori, probabil cele mai bune combinatii sunt de cutie automata cu motorizare diesel, astfel ai si putere la turatie mica, dar si o schimbare lina si rapida.
Cutia automata Multidrive S cu padele la volan este buna. Nimic de reprosat. Mai ales ca nu avem aici o masina performanta la care schimbarea treptelor ar trebui sa se faca intr-o fractiune de secunda. Cu schimbarea vitezelor de la volan, este o intreaga poveste. Multa lume considera padelele inutile, multi le adora si spun ca le folosesc destul de des. Eu o sa recunosc si o sa spun ca nu le-am folosit deloc. Nici macar pe serpentinele de la Cheia. Ce fac padelele de schimbare a vitezelor, face si kick-down-ul care in momentul in care calci pedala, trece intr-o viteza inferioara si ai putere mai mare. Daca cineva reuseste sa se obisnuiasca cu padelele, poate deveni ceva util. Eu nu am reusit.
Yaris mai are si un buton... magic, la transmisia Mutlidrive S. E vorba de un buton Sport. Singura diferenta care apare, odata cu apasarea acestui buton, este ca transmisia va schimba treptele doar la turatie foarte mare, ca sa fii mereu in cuplu. Destul de inutil in mersul urban... Insa este un plus cu care vine Toyota, pentru ca masina este una adresata tinerilor in special, care stiu sa aprecieze astfel de maruntisuri.
Per total, masina se comporta bine la drum intins, si excelent in oras. Insa se simte o nevoie de mai multa putere, mai ales daca toate cele 4 locuri sunt ocupate. Probabil ca aceasta nevoie este satisfacuta de motorizarea diesel, pe care speram sa o testam in viitor.
Siguranta, tinuta de drum si vizibilitate
Un lucru e clar: Toyota pune accent mare pe siguranta. Yaris are nu mai putin de 9 airbaguri, dintre care unul pentru genunchiul soferului. Sistemele precum ABD, EBD si BA se ocupa de o franare excelenta. Tot aici este demn de apreciat si faptul ca Yaris are frane cu discuri pe toate cele 4 roti, lucru mai rar intalnit la masinile din clasa mica, ce aleg tamburii clasici pentru putea spate.
Noul Yaris mai are si sisteme de siguranta precum VSC si TRC, echivalentul unui ESP, insarcinat cu asigurarea stabilitatii in mers. Iar ca sa fie siguri ca scot pe piata o masina sigura, japonezii au dat-o si pe mana celor de la EuroNCAP, care i-au acordat punctaj maxim. Deci daca te preocupa siguranta ta si a pasagerilor, in Yaris nu trebuie sa-ti faci griji.
Tinuta de drum a noului Yaris este asa cum te-ai astepta de la o masina pentru oras. Excelenta pana la o anumita viteza. Daca insa te duci pe autostrada si vrei sa schimbi benzile de mers la viteze mari, de peste 100 km/h, nu trebuie sa o faci prea violent. Suspensia este destul de moale si tine mai degraba cu confortul, decat cu performanta. Ceea ce, din nou, nu poate fi considerata o bila neagra, Yaris fiind destinat in special mersului in mediul urban.
La capitolul vizibilitate, Toyota Yaris sta excelent. Stalpii plafonului din fata sunt de dimensiuni reduse, ceea ce ii ofera soferului o buna vedere in orice directie, fie ca e vorba de strada sau de trotuar. Chiar daca nu are senzori de parcare, noul Yaris se bucura de o camera de mers cu spatele, care face viata mai usoara oricarui sofer mai... neiscusit. Geamurile laterale sunt si ele mari, dar mai ales luneta, care ofera o vedere buna atat in oglinda, cat si cand vrem sa facem o parcare.
Dotari
Varianta Sol, cea de top, testata de noi, se bucura de clima cu doua zone automata, radio-CD cu 6 difuzoare, computer de bord, camera marsarier, senzori de lumini si ploaie, 4 geamuri electrice, oglinda retrovizoare electrica, comenzi pe volan, sistem Bluetooth, sistem Smart Entry cu pornire fara cheie, cotiera fata, intrare USB si AUX, sistem Toyota Touch cu ecran de 6.1 inch full-color cu touch-screen, torpedou ventilat, jante din aliaj de 15 inch, servodirectie electrica, etc.
Yaris are si o trasatura interesanta, care iti arata cand conduci ECO. Un martor verde sta aprins atunci cand motorul consuma cat mai putin. La fel si cand motorul este rece, iti apare un martor care iti spune sa nu faci abuz de turatie, motorul fiind inca neincalzit. Interesant!
Este bine ca Toyota ofera 3 variante diferite de echipare, astfel incat soferul sa nu mai stea sa aleaga fiecare dotare in parte, dintr-o lista uriasa. Versiunile sunt Terra, Luna si Sol, in ordinea nivelului de dotari.
Pret si consum
De fapt, vom face invers. Inainte vom discuta despre consum. Chiar daca cei de la Toyota afirma ca Yaris are un consum mixt de 4,8 pentru motorul de 1.0 litru, 5,1 pentru motorul de 1.33 litri si doar 3,9 de litri la suta pentru motorul de 1.4 litri diesel, in teste am avut alte rezultate. La drum intins, cu masina destul de goala, nu am reusit sa scot mai putin de 6 litri, desi producatorul anunta la drum intins un consum de 4,5. Iar in oras, Yarisul cu motor de 1.33 si transmisie automata a avut un consum constant de 7,5 litri la suta, ceva mai mult decat 6,2 cat spun oficialii.
Toyota Yaris nu consuma mult, putand fi usor catalogata drept o masina economica. Insa nu consuma nici cum spun producatorii, conditiile fiind altele in traficul urban din Romania, decat cele in care a fost realizat consumul oficial.
Despre pret, nu va spunem mare lucru. Noul Yaris incepe de la 9.822 Euro cu tot cu TVA, pret promotional in aceasta perioada prin programul Remat, dar poate ajunge si la 18.130 de Euro, pentru varianta Diesel cu echipare de top, Sol. Masina testata de noi a fost un Yaris 1.33 Dual VVT-i cu Multidrive S, echipare Sol, care costa 17.010 Euro cu TVA inclus.
Ce parere ne-a lasat noul Yaris?
Este o masina ideala de oras. Din pacate, nu este cea mai ieftina, concurenta oferind masini din aceeasi clasa chiar si la preturi de sub 8.000 de Euro. Insa Yaris are ceva aparte. Este facut cu simt de raspundere, cu materiale calitative si cu o tehnologie de ultima ora. In Yaris nu te vei simti ca intr-o masina ieftina, ca intr-un model nou facut prin imbunatatirea unei generatii mai vechi. Nu. In Yaris te vei simti cu adevarat intr-o masina inovatoare, moderna, chic si foarte sigura. Adica daca tii la calitate, vei alege Yaris.
Noi iti recomandam un Yaris diesel. Nu doar ca vei avea un consum mai mic, dar te vei bucura si de mai multe putere. Nu trebuie neaparat sa alegi varianta de top, si nici transmisia Multidrive S. Fiind o masina de oras, gandeste-te la strictul necesar. Cu putina inspiratie, iti vei putea cumpara un Yaris destul de dotat, economic si atragator la un pret decent. Si pana la urma, este o Toyota. Adica nu prea vei afla ce inseamna sa faci vizite la service. Noul Yaris? Ti-l recomandam cu drag, pentru ca ce este mic, este de cele mai multe ori si mai bun.