Dupa succesul inregistrat de celalalte sedanuri cu alura de coupe ale marcii, sau Gran Coupe-uri cum le alinta bavarezii - Seria 6 Gran Coupe, Seria 4 Gran Coupe si Seria 8 Gran Coupe - BMW si-a rasplatit fanii cu inca un model croit dupa exact aceeasi reteta. De aceasta data, insa, modelul in cauza este unul compact, cu o misiune foarte importanta: sa introduca emotie intr-unul dintre cele mai aglomerate segmente din industria auto.
Publicul tinta? Cuplurile tinere, aflate la inceput de drum, sau familiile cu cel mult un copil, dupa cum spunea intr-un interviu recent chiar Armin Hultzsch, directorul de proiect al modelului bavarez.
Numele sau este Seria 2 Gran Coupe si ca dimensiuni se situeaza intre Seria 1, fiind mai mare si mai practic decat acesta, si Seria 3. Masina are o lungime de 4526 milimetri, o latime care masoara 1800 milimetri (2081 cu oglinzile laterale) si o inaltime de 1420 milimetri. In tot acest timp, ampatamentul masoara 2670 milimetri.
Noi am avut acum ocazia sa petrecem patru zile alaturi de versiunea de top M235i Gran Coupe, o masina care cu greu trece neobservata si care iti pune sangele in miscare inca de la primele apasari mai hotarate ale pedalei de acceleratie.
Design-ul exterior al noului BMW Seria 2 Gran Coupe este definit de o parte frontala distinctiva, cu usoare influente de Seria 1, plafon plonjat specific coupe-urile, portierele cu geamuri fara rame, umerii puternici si o parte dorsala sportiva cu stopuri LED inguste si alungite pana aproape de mijlocul portbagajului.
Pe langa toate acestea, versiunea M235i Gran Coupe pluseaza cu cateva detalii estetice care accentueaza si mai mult agresivitatea: spoilere fata/spate redesenate, cu prize de aer mai mari, grila frontala cu design "Mesh", finisata in Gri Cerium, jante din aliaj M cu diametrul de 19 inch, un eleron spate discret si ornamente cu diametrul de 90 de milimetri pentru cele doua tevi de esapament.
Iti spun sincer, intorceau capul dupa ea de la copii de 9-10 ani si pana la oameni trecuti de a doua tinerete. Bine, "vinovata" era si nuanta exterioara Snapper Rocks Blue, o culoare care se potriveste de minune unui coupe-sedan avangardist asa cum este Seria 2 Gran Coupe.
Bavarezii sunt destul de conservatori atunci cand vine vorba despre interiorul masinilor din gama iar Seria 2 Gran Coupe, chiar si in versiunea de echipare M235i, nu face exceptie. Materialele si finisajele din habitaclu sunt calitative, nimic de zis, totul se comporta asa cum te-ai astepta de la un model compact premium, insa parca ii lipseste putina...nebunie.
Desi nu vine in standard cu ele, masina condusa de noi a avut ceasuri de bord complet digitale cu display de 10.25 inch, ecran central tot de 10.25 inch pentru sistemul de infotainment BMW 7.0 (fac parte din asa-numitul BMW Live Cockpit Professional) si ornamente interioare "Illuminated Boston" cu detalii "Triangle" pe panoul de bord si pe portiere.
Desigur, toate butoanele si consola centrala sunt indreptate catre sofer iar informatiile esentiale de condus pot fi proiectate direct in campul vizual al celui de la volan prin intermediul head-up display-ului cu afisaj mare.
Daca vrei ca habitaclul viitorului tau M235i Gran Coupe sa arate exact ca si cel din imagini mai trebuie sa optezi si pentru scaunele M sport imbracate in stofa Trigon si Alcantara neagra, cu cusaturi si detalii albastre. Pentru cei mai pretentiosi exista si tapiterii din piele sau imitatie de piele daca esti interesat doar de aspect.
Per total un interior calitativ si functional, cu care ne-au obisnuit deja cei de la BMW.
Spatiul intr-un Seria 2 Gran Coupe este oarecum relativ pentru ca depinde foarte mult si de dimensiunile pasagerilor. Cei mai bine facuti ar putea descrie habitaclul ca fiind putin cam inghesuit, mai ales in spate, insa persoanele cu o inaltime si o greutate medie nu vor avea o problema cu asta.
Daca Seria 1 ofera un spatiu suficient pentru cap in spate, plafonul usor inclinat al lui Seria 2 Gran Coupe strica putin din buna dispozitie a adultilor care ocupa aceste locuri, mai ales la un drum mai lung.
Spatiile de depozitare sunt suficiente si generoase, spre exemplu suporturile de pahare din tunelul median nu au nicio problema in a "gazdui" chiar si sticle de 0.75 litri iar in portiere poti depozita chiar si unele de 1 litru. Cotiera este si ea destul de incapatoare iar telefonul mobil are un loc gandit special pentru el sub consola centrala.
Portbagajul are un volum minim de 430 de litri, cu 50 de litri mai mult decat Seria 1 si cu 30 mai putin decat rivalul sau direct Mercedes CLA, dar suficient pentru bagajele mai voluminoase ale unui cuplu sau a unei familii obisnuite. Incarcarea si descarcarea se face usor iar ornamentul din plastic salveaza bara de posibilele zgrieturi sau lovituri.
La fel ca si M135i sau Mini Clubman/Countryman John Cooper Works, BMW M235i Gran Coupe xDrive este echipat cu un motor de 2.0 litri TwinPower Turbo, cu patru cilindri, care dezvolta 306 cai putere intre 5.000 si 6250 de rotatii pe minut si 450 Nm cuplu intre 1.750 - 4.500 de rotatii pe minut.
Unitatea livreaza puterea aproape instant si de la turatii joase iar plecarea de pe loc este de-a dreptul exploziva. In modul Sport, motorul este mai agil iar clapetele sistemului de evacuare se deschid si, daca este incalzita cum trebuie, apar si pocniturile care scot la iveala copilul din tine.
Ca si gama de motorizari, noul Seria 2 Gran Coupe poate fi comandat si cu propulsoare mai omenesti, pe benzina si diesel, cu trei sau patru cilindri.
De obicei puterea motorului nu este resimtita asa cum trebuie de catre cel de la volan dar transmisia automata Steptronic Sport (oferita in standard), cu opt rapoarte, cu care a fost echipata masina condusa de noi s-a descurcat de minune sa puna in evidenta cei 306 cai putere. Chiar daca nu este un dublu-ambreiaj, cutia de viteze schimba treptele lin, rapid si, cel mai important, precis. Are uneori mici ezitari, normale pana la urma pentru un convertizor de cuplu, chiar si unul calibrat de BMW.
Daca nu te joci cu setarile, transmisia tine motorul intre 1000 si 2000 de rotatii pe minut, pentru un consum cat mai redus, insa o data ce calci acceleratia mai hotarat, chiar si fara modul Sport activat, cutia retrogradeaza 1-2 trepte, dupa caz, iar capul ti se izbeste de tetiera. Daca muti selectorul spre stanga, cutia trece in modul Sport iar turatiile la care schimba treapta cresc. Nu ti-as recomanda sa o folosesti la mers normal, pentru ca motorul este mult prea turat tot timpul.
Desigur, daca te plictisesti, poti sa schimbi chiar tu treptele fie de la joystick, fie de la padelele montate in spatele volanului.
In versiunea de top M235i, noul BMW Seria 2 Gran Coupe atinge 100 de km/h in 4.8 secunde, cu 0.1 secunde mai rapid decat CLA 35 AMG, iar viteza maxima este limitata electronic la 250 de km/h.
Sistemul de franare M Sport este oferit in standard si vine cu discuri fata/spate ventilate pe interior si etriere albastre, cele de pe fata fiind inscriptionate cu sigla diviziei de performanta a nemtilor.
Tot standard pentru M235i este si suspensia M Sport care coboara masina cu 10 milimetri iar arcurile scurte si amortizoarele cu cursa mai mica ofera un raspuns mai direct si contribuie la un stil dinamic de condus. Toate acestea suna foarte bine daca suprafata de rulare este ca in palma, dar cum drumurile patriei nu sunt deloc asa, vei simti cam orice denivelare din asfalt chiar si in modul Comfort.
BMW M235i Gran Coupe te anunta inca de la prima apasare a butonului de Start/Stop, cu bolboroselile de rigoare ale evacuarii, ca este gata de joaca si ca trebuie sa il lasi sa-ti arate ce stie pe drumurile- cu cat mai serpuite, cu atat mai bine- din afara orasului. La viteza, masina se lipeste pur si simplu de asfalt iar directia M Sport cu Servotronic are precizia unui bisturiu. Asta chiar daca tu nu esti un chirurg de cariera, daca intelegi ce vreau sa spun.
Masina este foarte stabila in viraje insa exista o usoara tendinta de supravirare din cauza ca puntea spate primeste mai multa putere decat cea fata. Aceasta este pana la urma frumusetea tractiunii integrale xDrive.
Vorbim pana la urma despre un model compact asa ca dimensiunile il fac potrivit si pentru oras. Nu se simte chiar ca pestele in apa, in traficul bara la bara, dar nici nu pare un elefant intr-un magazin de portelanuri scumpe.
Plafonul coborat care da si forma de coupe face ca geamurile laterale, parbrizul si luneta sa nu fie foarte mari asa ca vizibilitatea are putin de suferit mai ales prin luneta. Insa toti senzorii si camera de marsarier te ajuta in cazul unei parcari sau atunci cand manevrezi masina prin locuri inguste.
Oglinzile laterale sunt indeajuns de mari incat sa vezi absolut tot ce ce intereseaza prin ele. Pentru un plus de siguranta vin cu asistent de unghi mort pentru a nu lasa nimic la voia intamplarii.
Noul BMW Seria 2 Gran Coupe nu a ajuns inca pe mainile inginerilor de la Euro NCAP dar sedanul-coupe bavarez este dezvoltat pe arhitectura UKL, la fel ca Mini Clubman, X1, X2 sau actuala generatie Seria 1. Toate au primit din partea belgienilor punctajul maxim la testele de siguranta asa ca, vom presupune, si Seria 2 Gran Coupe ar pleca tot cu un rezultat de 5 stele.
Pe lista cu sisteme de siguranta si asistenta regasim monitorizarea presiunii din anvelope, kit reparatie pana, sistem de fixare ISOFIX pentru scaun de copil i-Size, asistent faza lunga, Parking Assistant care parcheaza masina automat, atat in spatiile perpendiculare cu drumul cat si in cele paralele, Reversing Assistant, care memoreaza miscarile de directie facute de masina cu fata pe orice portiune de drum, la viteze de pana la 36 km/h, si odata activat este capabil sa directioneze masina cu spatele exact pe acelasi traseu, airbag-uri frontale si laterale, centuri de siguranta cu pretensionare, capota activa, sistem de avertizare la coliziune cu functie de franare in oras si functie de recunoastere a pietonilor si biciclistilor sau sistem de avertizare la parasirea benzii de rulare, cu revenire activa pe banda.
Pachetul Driving Assistant, cu sistem de avertizare la schimbarea benzii, avertizare la colizunea din spate si avertizare la traficul transversal este optional.
Fiind un varf de gama, M235i Gran Coupe vine in standard cu o lista lunga de dotari. Printre acestea regasim jante din aliaj usor cu diametrul de 18 inch, pachet M aerodinamic, eleron M spate, ornamente BMW Individual Shadow Line, tapiterie din stofa Trigon si Sensatec negru, scaune fata sport, volan M multifunctional imbracat in piele, ornamente interioare iluminate Boston, covorase din velur, priza de 12V in consola centrala, port USB dublu prezent in consola centrala spate, priza suplimentara de 12V in portbagaj, capitonaj plafon BMW Individual antracit, monitorizare presiune anvelope, aper de urgenta, triunghi reflectorizant si trusa de prim ajutor, aer conditionat automat, senzor de parcare fata/spate, pilot automat cu functie de franare, frane M Sport, suspensie M Sport si directie M Sport.
Avem apoi cateva dotari optionale care au facut masina din imagini sa arate asa. In primul rand vopseaua Snapper Rocks Blue, jantele M din aliaj usor cu diametrul de 19 inch, geamuri spate fumurii, ornamente exterioare BMW Individual aluminiu satinat, centuri de siguranta M, pachet fumatori, sistem audio Harman Kardon, scaune fata sport M, pachet Business Class (pachet oglinzi exterioare, sistem de acces Confort, scaune fata reglabile electric, cu memorie pentru cel al soferului, si incalzite), pachet Connected Drive Plus (sistem de alarma, pachet Connected Professional, sistem wireless de incarcare telefon mobil, BMW Live Cockpit Professional, control functii prin gesturi) sau pachet Innovation care la randul sau include pachet oglinzi, oglinda retrovizoare interioara cu functie automata anti-orbire, faruri adaptive LED, asistent faza lunga, Driving Assistant si Asistent la parcare.
Consumul este ultima ta problema intr-un Seria 2 Gran Coupe cu motor pe benzina si 306 CP sub capota, dar de dragul discutiei iti spunem ca BMW declara pentru acest model un consum urban de 8.6 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 5.8 litri/100 de kilometri si unul combinat de 6.9 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi.
Cifrele obtinute in realitate difera putin dar pot fi decente daca te abtii de la prea multe ruperi de ritm. Spre exemplu. dupa circa 130 de kilometri facuti in oras bordul imi indica un consum de 16.3 l/100 de kilometri dar trebuie sa recunosc ca mi-a cam placut cum suna masina in modul Sport si am pastrat-o asa o lunga perioada de timp. Deci se putea si mai bine.
Apoi, in extra urban am facut aproximativ 600 de kilometri, condus constant in Comfort cu mici exceptii, iar consumul aratat in bord a variat intre 6.8 si 7.9 litri/100 de kilometri. Masina are si un mod de condus Eco Pro dar sa fiu sincer nu l-am activat nici macar un moment.
Daca vorbim de consumul instant, la 100 de km/h, acesta variaza intre 4 si 5 litri/100 de km iar la 130 de km/h ajunge pe la 7 litri/100 de kilometri.
BMW M235i Gran Coupe este o masina care iti pune sangele in miscare dar pentru asta trebuie sa scoti din buzunare cel putin 52.479 de euro cu TVA inclus. Toate dotarile optionale pe care le-am enumerat mai sus au facut ca pretul de lista al masinii conduse de noi sa ajunga la 62.799 de euro cu TVA.
Vestea buna, daca vrei sa-ti cumperi un astfel de model nou-nout, este ca BMW are diverse programe de finantare cu valoare reziduala mare care fac achizitia mult mai usoara. Prin BMW Select ai parte de rate lunare reduse, o valoare de revanzare ridicata garantata (64%) prin simpla optiune de returnare a automobilului si posibilitatea de a alege un nou automobil BMW la fiecare 3 ani.
Mai mult decat atat, pe perioada contractului de leasing ai inclusa garantia extinsa a automobilului prin BMW Repair Inclusive pentru 4 ani sau 200.000 de kilometri.
Daca raportam M235i Gran Coupe la rivalul sau direct, Mercedes-AMG CLA 35 costa in Romania cel putin 49.390 de euro.
Performance Control este un sistem care contribuie la comportamentul dinamic al masinii si sporeste stabilitatea in viraje prin aplicarea unei franari controlate la rotile cu tractiune din partea interioara a virajului. In acest fel, rotile dinspre exterior primesc mai multa putere si se reduc la minim fenomene precum supravirarea sau subvirarea.
Pana acum, modelele Gran Coupe le-au adus bavarezilor de la BMW peste 400.000 de clienti iar noul membru al familiei, Seria 2 Gran Coupe, are toate calitatile pentru a creste si mai mult aceasta cifra. Dimensiunile il fac potrivit (si) pentru oras, este mai practic decat un Seria 1, are un design avangardist si, poate cel mai important, este mai accesibil pentru tineri decat Seria 4 Gran Coupe.
Cat despre versiunea de top M235i Gran Coupe, este genul acela de masina cu care poti sa-ti faci cumparaturile de toate zilele sau iti poti duce in fiecare dimineata copilul la scoala iar mai apoi sa tragi o fuga pe niste drumuri virajate sau, de ce nu, pe un circuit din apropiere pentru a te mai destinde putin.
Si daca ti-o comanzi in vreo nuanta cum e acest Snapper Rocks Blue, vei primi cu siguranta un premiu de popularitate.