Seria 3 a fost inca de la inceput calul de bataie al bavarezilor de la BMW. Modelul insarcinat cu cresterea vanzarilor si aducerea de cat mai multi clienti. Si ghici ce: pana acum si-a indeplinit misiunea fara cusur. Inca de la prima generatie, celebrul E21, numarul exemplarelor produse a depasit lejer milionul.
A urmat mai apoi legendarul E30, sau Ursuletul cum mai este el cunoscut, replicat de-a lungul celor 12 ani de productie in peste 2,4 milioane de exemplare. Lumea nu se mai satura de acest model care se reinventa incontinuu. Fie ca ne referim la design, la tehnologiile cu care isi uimea publicul sau la inovatiile tehnice pe care le aducea odata cu lansarea unei noi generatii.
Actuala iteratie, a saptea, a fost lansata la finalul anului trecut cu ocazia Salonului Auto de la Paris unde a uimit audienta cu formele clare si suprafetele fluide, dar si cu elementele de design specifice noului limbaj adoptat de BMW.
In fata, partea inferioara a spoiler-ului a fost redesenata iar prizele de aer au crescut in dimensiuni, comparativ cu generatia anterioara (F30), farurile propun o forma mai moderna iar celebrii "rinichi" sunt acum uniti. Din lateral, Seria 3 G20 se evidentiaza prin linia de caracter care nu incadreaza manerele de deschidere ale portierelor iar in partea din spate, primele care iti atrag atentia sunt farurile inguste, cu tenta fumurie, si mai apoi cele doua terminatii ale sistemului de evacuare.
Toate acestea, spunea Adrian von Hooydonk, designerul sef de la BMW, "imbunatatesc dinamica naturala si in confera o prezenta moderna."
Acestor elemente de design noi li se alatura si cele reprezentative pentru constructorul bavarez de automobile, cum ar fi acel "Hoffmeister kink" vizibil la baza stalpului C, in cazul sedanurilor, sau al stalpului D in cazul break-urilor sau al SUV-urilor.
Infatisarea noului BMW Seria 3 poate fi modificata cu ajutorul diferitelor pachete exterioare puse la dispozitie: Advantage, Sport Line, Luxury Line sau M Sport. Cu acesta din urma a fost echipata si masina testata de noi, mai exact versiunea 330i, singura disponibila momentan in Romania cu motor pe benzina.
Pentru 6.604 euro, versiunea M Sport evidentiaza si mai mult sportivitatea noului Seria 3 cu pachetul M Aerodinamic, grila radiatorului cu bare verticale negre lucioase, lumini de ceata cu tehnologie LED, inscriptia M pe partile laterale si o nuanta exterioara deosebita. In cazul nostru a fost vorba de Albastru Portimao, dar poti alege si alta. Spre exemplu Sunset Orange sau Albastru Tanzanite.
In ceea ce priveste dimensiunile, sedanul de clasa medie al bavarezilor a crescut fata de generatia anterioara. Lungimea este acum de 4709 mm (+85), latimea masoara 1827 (+16), inaltimea este de 1442 milimetri (+1) iar ampatamentul a crescut si el cu 41 de milimetri la 2851 mm.
Habitaclul noului BMW Seria 3 imbina eleganta cu sportivitatea. Masina testata de noi a venit echipata cam cu tot ce se poate pune pe un Seria 3 de ultima generatie, cu cateva exceptii cum ar fi controlul prin gesturi sau trapa controlata electronic.
Fiind vorba despre un model M Sport, au fost prezente si cateva elemente specifice acestui pachet, cum ar fi pragurile interioare M, suport M pentru picioare si pedale M, covorase cu inscriptia M, scaune fata sport, surprinzator de confortabile, imbracate in piele Vernasca neagra cu cusaturi contrastante albastre, volan M imbracat in piele, capitonaj pentru plafon BMW Individual in antracit, ornamente interioare din aluminiu Tetragon (ai si alte variante) si iluminare ambientala.
Nu a lipsit asa-numitul BMW Live Cockpit Professional, o dotare scumpa dar care isi merita toti banii. Aceasta include un display central cu touchscreen si diagonala de 10.25 inch, ceasuri de bord complet digitale cu ecran de 12.3 inch si sistemul de infotainment BMW 7.0, ale carui functii pot fi accesate fie prin gesturi, vorbire, ecran tactil sau cu ajutorul Controller-ului iDrive montat pe consola centrala.
Sa nu uitam de cea mai recenta versiune a sistemului Head-up Display, color si de dimensiuni mai mari decat inainte, care afiseaza in fata soferului toate informatiile de care are nevoie, pentru ca nimic sa nu-i distraga atentia de la condus.
Per total, interiorul noului BMW Seria 3 este unul modern, care a evoluat mult in comparatie cu modelul F30: consola centrala este inalta, toate butoanele sunt acum grupate in zone bine delimitate iar panoul de comanda a fost redesenat si integreaza acum butonul Start/Stop pentru motor, maneta schimbatorului de viteze, controlerul iDrive, frana de parcare electromecanica si butoanele pentru diferitele moduri de condus si cel pentru functia Auto Hold.
Mai important, habitaclul pune accentul pe materiale premium in cea mai mare parte. Chiar daca plasticul este prezent, inclusiv pe suprafete cu care interactionezi destul de des, nu este deranjant, fiind acel plastic "moale" care nu iti da impresia de masina ieftina.
BMW Seria 3 nu a beneficiat niciodata de un spatiu interior impresionant, unii considerand chiar ca sedanul bavarez este inghesuit. Insa inginerii au incercat sa remedieze aceasta problema odata cu lansarea noii generatii si in mare parte chiar au reusit impingand la maxim limitele interiorului si profitand de fiecare centimetru ramas liber pentru a instala acolo spatii de depozitare.
Pasagerii din fata au mai mult spatiu pentru umeri, coate si picioare, comparativ cu vechea iteratie, dar pentru ca tot bordul este "construit" in jurul soferului, inca ai senzatia de inghesuiala, mai ales daca ai un gabarit peste medie. In schimb, cel din dreapta nu este obligat sa stea cu genunchii in torpedou iar pasagerii din spate nu ating cu capul in plafon. Asadar, toti sunt fericiti din acest punct de vedere.
Cu bancheta in pozitie normala, portbagajul poate inghiti 480 de litri de bagaje, aceeasi valoare fiind trecuta si in dreptul principalului rival al Seriei 3, Audi A4. Pentru mai mult spatiu, spatarul banchete poate fi rabatat in raport 40:20:40. Deasemenea, portbagajul poate fi operat si automat, o dotare optionala pe care masina testata de noi nu a avut-o.
Clientii au de ales intre mai multe propulsoare, pe benzina sau diesel, si recent BMW a lansat si o versiune 330e care este echipata cu un sistem de propulsie plug-in hybrid, o premiera absoluta pentru acest model. Toate indeplinesc standardele de emisii Euro 6d - Temp, iar versiunile de baza 318d si 320d vin in standard cu o transmisie manuala cu sase trepte. Acestea pot fi echipate optional si cu o cutie automata Steptronic cu opt trepte, oferita standard pe celelalte modele din gama. Deasemenea, BMW ofera atat o tractiune spate cat si una integrala xDrive.
Asa cum spuneam mai sus, masina alaturi de care am petrecut trei zile a fost un 330i. Am avut la dispozitie un propulsor turbo pe benzina de 2.0 litri, cu patru cilindri, care a livrat puntii spate 258 de cai putere intre 5.000 si 6.500 de rotatii pe minut si 400 Nm cuplu la 1.550 - 4.400 rpm. Suficient pentru cele 1545 de kilograme ale masinii.
Vei spune ca Seria 3 este menit sa ascunda sub capota un propulsor pe benzina cu sase cilindri in linie, cum o facea odata E46-le, si sunt de acord cu tine. Dar trebuie sa recunosc ca BMW a calibrat excelent chiar si acest 4 in linie de 2.0 litri, al carui comportament poate fi reglat cu ajutorul modurilor de condus.
In Comfort nu te da pe spate iar lag-ul turbinei este putin sesizabil mai ales la turatii joase. Dar apoi il pui in Sport si parca ai un alt motor in fata ta: raspunsul este imediat, trage constant si liniar chiar si la turatii si viteze mari iar sunetul metalic, specific motoarelor cu patru cilindri, se modifica intr-unul aproape grav, accentuat de "bolboroselile" sistemului de evacuare cu clapete active. Tot in Sport, suieratul turbinei este mai proeminent. Toate acestea te fac sa uiti ca esti la volanul unui sedan si te vei trezi ca esti in cautarea apex-ului fiecarui viraj. Sau ca limita de viteza a fost demult incalcata.
Functia de "coasting", in traducere decuplarea automata a motorului de la transmisie la ridicarea piciorului de pe accelearatie, este disponibila acum (la viteze cuprinse intre 15 si 160 km/h) si in modul Comfort, nu numai in Eco Pro, acel mod special pentru un consum cat mai redus de combustibil. Daca, sa zicem ca te apropii de o intersectie sau de masina din fata, sau cobori o panta unde ai avea nevoie de frana de motor, sistemul de propulsie ramane conectat.
Resursele motorului sunt gestionate cum nu se poate mai bine de transmisia automata Steptronic Sport cu opt rapoarte. Acestea pot fi schimbate si manual, fie de la selectorul cutiei, fie de la padelele montate in spatele volanului. Indiferent de situatie, treptele sunt schimbate lin, precis si mai ales rapid. Chiar si la viteze mici.
Daca vrei un comportament mai dinamic si implicit performante maxime, atunci trebuie sa muti selectorul in pozitie S/M. In acest caz, schimbarile rapoartelor sunt aproape instante, chiar daca nu vorbim despre o transmisie cu dublu-ambreiaj, iar calculatorul mentine turatia si treapta de viteza mai mult. In plus, kickdown-ul este acolo daca ai nevoie de o retrogradare rapida si o explozie de putere.
Potrivit fisei tehnice, BMW 330i atinge 100 de km/h in 5.8 secunde iar viteza maxima este, desigur, limitata la 250 km/h. Ca o comparatie, Audi A4 cu un motor asemanator face suta in 6.3 secunde.
Fiind un model M Sport, masina testata de noi a fost echipata cu sistem de franare cu etriere (albastre cu inscriptia M) fixe cu patru pistonase pe fata si etriere flotante cu un piston pe spate si discuri de frana mai mari pentru performante si mai bune la franare.
Suspensia adaptiva M coboara garda la sol cu 10 milimetri si, asa cum ii spune si numele, poate fi reglata electronic in functie de conditiile de drum si de stilul de condus al celui de la volan. De la confortabil pana la foarte sportiv. De mentionat faptul ca, indiferent de modul de condus selectat, suspensia este cam rigida si vei simti asta mai ales pe drumurile denivelate.
Directia sport variabila cu Servotronic minimizeaza efortul pe care trebuie sa-l depui atunci cand parchezi sau manevrezi masina si imbunatateste manevrabilitatea atunci cand ataci un viraj mai sportiv, spre exemplu.
BMW 330i M Sport este genul de masina care te impresioneaza inca de la primele viraje luate mai sportiv iar pentru acest lucru trebuie sa ii multumesti diferentialului M Sport controlat electronic, franelor M Sport, suspensiei adaptive M, directiei sport variabile, motorului, transmisiei si sistemului de control al stabilitatii care, atunci cand este activat, nu te lasa sa faci prostii prea mari.
Desi este o masina cu tractiune spate, supravirarea nu isi face simtita prezenta decat atunci cand exagerezi prea tare cu pedala de acceleratie sau dezactivezi de tot ESP-ul dar chiar si atunci o poti controla destul de usor. Masina se simte compacta si foarte bine inchegata, ruliul este practic inexistent, tocmai de aceea te poti angaja cu viteze mari in viraje si poti iesi la fel de tare. Bine, un foarte mare merit l-au avut si anvelopele Michelin Pilot Sport 4S care dupa ce s-au incalzit suficient mi-au dat ocazia sa imping si mai mult masina.
Comportamentul transmisiei, al directiei, suspensiei si raspunsul acceleratiei pot fi ajustate cu ajutorul celor 4 moduri de condus. Pentru prima data, Seria 3 a primit modul Adaptive care, asa cum ii spune numele, ajusteaza automat raspunsul acestor elemente la stilul de condus.
Pe autostrada, masina se conduce aproape singura multumita sistemelor cuprinse in pachetul Driver Assistant Professional. Aceleasi tehnologii de ultima generatie fac rulajul in coloana mult mai usor de suportat.
La acest capitol, noul BMW Seria 3 primeste punctaj maxim. Vizibilitatea a fost imbunatatita atat prin parbriz cat si prin luneta, oglinzile exterioare sunt indeajuns de mari incat sa vezi tot ce se intampla in spatele tau iar sistemul Parking Assistant Plus este mana cereasca atunci cand parchezi sau manevrezi masina prin spatii inguste. Acesta include, printre altele, camere video cu vedere la 360 de grade, inclusiv cu perspectiva de sus si 3D, asistenta la parcarea laterala sau liniara si asistent pentru marsarier.
Farurile LED adaptive cu asistent pentru faza lunga sunt incluse pe lista de dotari optionale, dar daca le incerci o data te indragostesti iremediabil de ele. Condusul pe timp de noapte este floare la ureche iar acea functie pentru faza lunga previne orbirea soferilor care vin din sens opus sau care ruleaza in fata ta. In plus, daca activezi functia adaptiva, farurile iti lumineaza diferite puncte de interes, cum ar fi indicatoarele rutiere.
Pentru o vizibilitate si mai buna prin parbriz, noul BMW Seria 3 este echipat cu stergatoare inovatoare. Duzele sunt integrate in bratul stergatorului astfel ca lichidul de parbriz este aplicat uniform si nu iti afecteaza vizibilitatea indiferent de viteza de rulare.
Cea de-a saptea generatie BMW Seria 3 nu a fost testata pana acum de catre specialistii Euro NCAP, insa americanii de la IIHS i-au acordat calificativul Top Safety Pick +, echivalentul celor 5 stele acordate de Euro NCAP.
In standard, sedanul premium al bavarezilor vine echipat cu avertizare la coliziune si pietoni cu functie de franare, Cruise Control cu functie de franare sau sistem de avertizare la parasirea benzii de rulare. Masina condusa de noi a fost echipata si cu cateva sisteme de siguranta si asistenta suplimentare cum ar fi pilotul automat cu functie Stop & Go, protectie in caz de tamponare si avertizare la trafic transversal, Lane Change Warning cu asistent de unghi mort, asistent de directie si mentinere a benzii inclusiv cu protectie activa la coliziune din lateral. Ultimele doua fac parte din pachetul optional Driving Assistant Professional, care ii permit in premiera acestui model sa se conduca semiautonom in conditii de maxima siguranta.
Asa cum am mai spus, toate aceste sisteme sunt in concordanta cu legislatia rutiera in vigoare astfel ca pot fi folosite fara nicio problema pe drumurile publice. Pentru un plus de siguranta, sistemul semiautonom este dotat cu un senzor care detecteaza prezenta mainilor pe volan.
Fiind vorba despre un model aflat in partea superioara a gamei, echipat in cazul nostru cu pachetul M Sport, masina de fata a fost dotata cu tot ce se poate pune pe un Seria 3 Sedan de ultima generatie, cu exceptia portbagajului cu actionare automata, trapei electrice, farurilor cu laser si functiei de control prin gesturi. Fiind o masina de lansare, acestea nu erau disponibile la momentul configurarii dar acum pot fi bifate fara nicio problema de clienti.
De-a lungul acestui test drive am mai facut referire la dotarile optionale regasite pe masina testata de noi, asa ca aici le voi aminti pe cele mai scumpe: pielea Vernasca costa 1496 de euro, scaunul soferului cu reglaj electric si memorie este 1230 de euro, pentru acel BMW Live Cockpit Professional trebuie sa scoti din buzunare 2819 euro, 1722 de euro pentru jantele din aliaj usor cu diametrul de 19 inch, pachetul de care pomeneam mai sus, Driving Assistant Professional costa 2040 de euro, sistemul Parking Assistant Plus 1025 de euro iar nuanta exterioara Albstru Portimao alti 922 de euro.
Motorul de 2.0 litri cu care este echipat modelul 330i a fost calibrat astfel incat sa aiba un consum redus de combustibil si emisii de noxe mici. In consecinta, constructorul bavarez de automobile declara un consum urban de 7,2 - 7,7 litri/100 de kilometri, unul extraurban de 5,0 - 5,2 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi si unul mixt de 5,8 - 6,1 litri/100 de kilometri.
Toate aceste valori sunt conforme cu noile proceduri de testare WLTP si sunt mai apoi convertite in valorile echivalente cu NEDC, vechea procedura de testare.
Desi consumul pe care l-am obtinut in aceste trei zile mi s-a parut a fi unul decent pentru cei 258 de cai putere dezvoltati de motorul de 2.0 litri, cifrele prezentate de BMW mi se par cam greu de atins totusi. Spre exemplu, la un stil de condus normal si sportiv cateodata, am reusit sa obtin dupa 700 de kilometri un consum mixt de 10.1 litri/100 de kilometri.
In ceea ce priveste consumul extraurban, inclusiv Transfagarasanul unde modul Sport a fost mai tot timpul activat, computerul de bord indica o valoare de 8,5 litri/100 de km. La o viteza constanta de 80-90 de kilometri pe ora, consumul instant aratat de bord era de vreo 6.5 litri/100 de km daca imi aduc eu bine aminte.
Capacitatea rezervorului este de aproximativ 59 de litri iar cu plinul facut bordul imi indica o autonomie de peste 530 de kilometri.
Daca aruncam o privire pe configuratorul oficial BMW Romania observam ca cel mai ieftin Seria 3 Sedan de ultima generatie pe care banii il pot cumpara este 318d cu al sau motor diesel, tractiune spate, 150 de cai putere si o cutie manuala cu sase trepte. Pretul de pornire pentru un astfel de model este de 35.819 euro cu TVA inclus.
Poti sa alegi si un 320d sau chiar un 330d, care costa cel putin 38.437 euro, respectiv 46.470 de euro.
Modelul condus de noi, adica 330i, nu este nici cel mai accesibil Seria 3 Sedan din oferta actuala, dar nici cel mai scump. Pretul de pornire pentru aceasta masina este de 42.424 de euro cu TVA inclus, insa culoarea exterioara, pachetul M Sport si dotarile optionale au facut ca masina din aceste imagini sa coste 67.828 de euro cu TVA.
Farurile BMW Laserlight sunt o optiune pe care masina condusa de noi nu a avut-o, am explicat mai sus de ce, dar in momentul de fata poate fi bifata din lista de dotari optionale pusa la dispozitie de BMW. Ea costa 2.050 de euro, dar hai sa-ti explic pe scurt de ce sunt atat de speciale aceste faruri cu laser.
Modelul G20 este responsabil pentru aducerea Seriei 3 in secolul 21, sedanul bavarezilor putand fi echipat in premiera cu mai multe tehnologii care in urma cu cativa ani tineau de domeniul SF-ului. Tot in premiera, Seria 3-ul poate fi comandat si intr-o versiune plug-in hybrid, o alta dovada ca s-a aliniat trend-ului actual cu masini "curate" care ajuta la protejarea mediului inconjurator.
Asa cum a mai facut-o si in trecut, odata cu lansarea noii generatii Seria 3-ul s-a reinventat. A devenit mai confortabil, mai incapator, mai silentios, mai sofisticat. Intr-un cuvant, mai bun. Dar si mai scump.
Poate ca nu va ajunge la notorietatea Ursuletului sau a celorlalti predecesori ai sai din garda veche dar pana la urma nu acesta este scopul lui. Unul dintre obiectivele acestui model, poate chiar cel principal, este sa le aduca bavarezilor cat mai multi clienti. Si asta va face cu siguranta. Vorba aceea, "time will tell".