In 2013, BMW lua decizia sa desparta cel mai popular model din gama, si anume Seria 3, in doua: versiunea sedan si break sa fie cunoscute in continuare sub aceasta denumire, iar varianta Coupe si Cabrio sa dea nastere unui nou model. Seria 4 a fost lansat oficial la inceputul anului in cadrul Salonului Auto de la Detroit si un an mai tarziu, bavarezii prezentau lumii intregi si varianta Gran Coupe, pentru cei care voiau sa imbine sportivitatea unui coupe cu utilitatea unui sedan.
Din punct de vedere al design-ului exterior se evidentiaza cateva elemente precum aripile sculptate, capota stilizata, alura sportiva si partea dorsala expresiva. BMW-ul Seria 4 arata bine in general, dar are mare nevoie de pachetul exterior M pentru a atrage toate privirile. Si desigur, de o culoare deosebita.
Nu lipsesc detaliile estetice specifice brand-ului din Munchen, cum ar fi grila dubla a radiatorului, linia mediana care incorporeaza manerele usilor sau acel artificiu de design de la baza stalpului spate, care separa geamurile laterale de luneta. Cunoscut sub denumirea de "Hofmeister-Knick", acesta a fost botezat dupa Wilhelm Hofmeister, seful de design de la BMW intre anii 1955 si 1970.
Masina testata de noi a venit finisata in nuanta exterioara Gri Mineral (922 de euro) iar pachetul exterior a fost completat de jantele din aliaj usor V-Spoke cu diametrul de 18 inch, tip 398, vopsite in culoarea Gri Orbit, de cele doua terminatii cromate ale sistemului de evacuare si, desigur, de pachetul aerodinamic M care nu face altceva decat sa accentueze si mai tare agresivitatea acestui coupe. Asa cum spuneam mai sus, fara acest pachet aspectul Seriei 4 Coupe are mult de suferit.
Bavarezii au stiut dintotdeauna cum sa imbine sportivitatea, eleganta si functionalitatea, iar acest lucru se vede inclusiv atunci cand vorbim despre habitaclul modelelor din gama. Seria 4 Coupe nu face exceptie si propune un interior aerisit, ergonomic si, desigur, orientat spre sofer. Asa cum un croitor isi urca clientul pe un piedestal pentru a-i crea costumul mult-dorit, asa si BMW pune soferul in centrul universului si deseneaza habitaclul in jurul sau.
Consola centrala, display-ul sistemului multimedia, butoanele...toate sunt in campul vizual al celui de la volan, tocmai pentru ca folosirea lor sa nu distraga atentia de la condus. Nu degeaba motto-ul BMW este "Placerea de a conduce".
Ceasurile de bord digitale iti dau toate informatiile de care ai nevoie iar volanul sport multifunctional imbracat in piele reprezinta cel mai important element al acestui interior creat special pentru sofer.
Interiorul unui BMW este lipsit de suprafete plane, totul se imbina si este delimitat perfect, iar clientul are la dispozitie o gama variata de materiale si finisaje premium pentru a-si crea habitaclul dupa bunul sau plac. In cazul nostru a fost vorba despre o tapiterie din stofa si Alcantara care a mers de minune cu ornamentele interioare din aluminiu cu accente albastre si finisaj mat.
Scaunele sport, reglabile electric, sunt destul de confortabile si au o sustinere laterala foarte buna. Iti doresti acest lucru mai ales atunci cand abordezi niste viraje mai sportiv.
Contrar asteptarilor, BMW-ul Seria 4 Coupe isi rasfata toti cei patru pasageri cu un spatiu interior generos, atat pentru cap sau umeri cat si pentru picioare. Chiar si cei din spate stau confortabil, cu mentiunea ca cei cu o inaltime peste medie vor cam atinge cu capul in plafon, dar nimic grav sau care sa le strice excursia.
Spatii de depozitare gasesti peste tot: in usi, torpedo-ul este destul de incapator, poti sa pui obiecte mai mici si in cotiera (asta daca nu folosesti incarcarea wireless) iar suporturi pentru pahare ai sub consola centrala pentru pasagerii din fata. Cei din spate nu sunt atat de norocosi, dar au totusi un mic spatiu de depozitare in tunelul median.
Cu bancheta in pozitie normala, volumul de incarcare al portbagajului este de 445 de litri, insa daca vrei mai mult, locurile din spate se pot rabata si astfel obtii destul loc pentru bagajele mai voluminoase. Cum se compara Seria 4 Coupe cu principalii rivali din segment in aceasta privinta? Pai sa vedem. Audi A5 ofera un portbagaj de 465 de litri iar Mercedes-Benz C-Class Coupe poate inghiti pana la 400 de litri de bagaje.
Clientii din Romania ai Seriei 4 Coupe au la dispozitie mai multe motorizari, atat pe benzina cat si diesel, din care pot alege. Noi am avut ocazia sa ne dam cu cel mai puternic Seria 4 Coupe non-M, sau mai bine zis cu un 440i xDrive Coupe. Propulsorul de 3.0 litri face parte din familia de motoare BMW EfficientDynamics de ultima generatie, are sistem Vanos dublu, Valvetronic, sistem de injectie High Precision Injection si turbocompresor TwinScroll.
Unitatea livreaza ambelor punti 326 de cai putere si 450 Nm cuplu si iti promit ca te vei indragosti de acest motor de la prima apasare a pedalei de acceleratie. Pana la urma, propulsoarele cu sase cilindri in linie sunt specialitatea bavarezilor de la BMW. Sa-ti aduc aminte de celebrul S54B32 de sub capota M3-ului E46?
Trage liniar, are suficienta putere indiferent de viteza si cel mai important...ii place enorm in turatii mari unde iti va incanta auzul cu un zgomot care creeaza dependenta. Cuplul este disponibil inca de la 1.380 de rotatii pe minut iar masina continua sa te tina in scaun pana cand acul turometrului ajunge la 5.000 de rotatii pe minut. De acolo si pana la 7.000 urmeaza concertul.
Transmisia automata Steptronic Sport cu 8 trepte, optionala desigur, primeste punctaj maxim si il merita din plin. Schimbarea treptelor se face lin si foarte rapid, chiar si in conditii de trafic bara la bara, iar la drum intins aceasta este in treapta potrivita indiferent de situatie. In plus, timpii scurti intre schimbarile treptelor de viteza imbunatatesc valorile acceleratiei.
Daca muti selectorul cutiei de viteze la stanga o pui intr-un mod sport, astfel ca obtii schimbari mai precise, mai rapide iar plaja de turatii creste.
Pentru control total ai cele doua padele montate in spatele volanului, foarte placute la atingere si de dimensiuni potrivite. Acestea iti dau ocazia sa experimentezi intreaga plaja de turatii a propulsorului, iar cand te apropii de limita superioara un semnal luminos aparut in bord iti va indica momentul schimbarii treptei.
In aceasta configuratie, BMW Seria 4 Coupe atinge 100 de km/h in 4.9 secunde iar viteza maxima este limitata electronic la 250 de km/h. 4.9 secunde pentru 0-100 nu este deloc rau pentru un model non-M si nu este nici foarte departe de un M pur-sange. M4 cu cutie manuala face suta in 4.3 secunde, iar cu cea automata suta de kilometri pe ora este atinsa in 4.1 secunde.
Franele cu disc pe toate rotile sunt eficiente indiferent de viteza si de suprafata de rulare. Sistemul de franare M Sport, cu care a fost echipata aceasta masina, este optional si costa 718 euro cu TVA inclus. Pentru aceasta suma primesti discuri de frana mai mari, ventilate in interior si etriere albastre cu inscriptia M, cu patru pistoane pe fata si doua pe spate.
Suspensia M adaptiva este numai buna pentru un plus de dinamism. Un mare avantaj al sasiului adaptiv M este faptul ca cel de la volan poate regla caracteristicile de condus in functie de stilul pe care il prefera: de la confortabil la foarte sportiv. Amortizoarele sunt calibrate intr-o fractiune de secunda iar sistemul utilizeaza numerosi senzori care masoara vibratiile rotilor si viteza masinii.
Despre tinuta de drum a BMW-ului 440i xDrive as putea vorbi zile in sir, dar nu vreau sa te plictisesc asa ca ma voi limita la lucrurile cu adevarat importante. In primul rand, vorbim despre un comportament pe sosea cam 80% sportiv si 20% confortabil, in sensul ca ruliul este inexistent pe viraje, masina sta pur si simplu lipita de asfalt (aici se poate sa fi contat foarte mult si anvelopele Michelin Pilot Sport 2 cu care a fost incaltata), pozitia de condus este joasa iar directia...cam greoaie in oras, dar excelenta la drum intins, pe viraje si implicit pe circuit.
De cealalta parte ai modurile de condus Sport si Sport+, sau cu alte cuvinte cele mai bune prietene ale tale la volanul unui Seria 4 cu 326 de cai putere sub capota. Modul Sport permite un reglaj sportiv al suspensiei, cu amortizoarele mai rigide. Deasemenea, acest mod intareste si mai mult directia, imbunatateste raspunsul acceleratiei si al motorului, cutia schimba mai rapid, plaja de turatii creste iar clapetele sistemului de evacuare se deschid pentru un sunet mai pronuntat.
Cea mai buna alegere, si care iti ofera cele mai multe satisfactii, este modul Sport +. Pe langa cele de mai sus, acesta activeaza si Controlul Dinamic al Tractiunii (DTC) care permite rotilor cu tractiune o alunecare mai mare. Totul pentru un condus mai sportiv. Cu toate acestea, Controlul Dinamic al Stabilitatii (DSC) nu este complet dezactivat, doar intervine mult mai tarziu.
Asa cum spuneam mai sus, pozitia de condus este destul de joasa, caracteristica pana la urma pentru un model sport. Dar asta nu inseamna ca afecteaza vizibilitatea in vreun fel. Parbrizul iti ofera toata vizibilitatea de care ai nevoie, montantii din fata (A) nu te incurca pe virajele mai stranse, un lucru care i-a adus puncte in minus BMW-ului Seria 2 Cabrio spre exemplu, iar oglinzile laterale sunt indeajuns de mari incat sa vezi tot ce se intampla in spatele tau si mai ales in unghiul mort.
Parcarile au fost floare la ureche, mai ales ca am avut senzori de parcare fata/spate si camera de marsarier. In plus, atunci cand pui selectorul de viteze in Reverse, oglinda laterala din dreapta isi modifica unghiul astfel incat jantele masinii sa nu faca cunostinta cu vreo bordura mai inalta sau cu alte obstacole.
Ca tot veni vorba de parcari, o mica problema pe care am observat-o la Seria 4 Coupe sunt usile. Pentru a facilita intrarea pasagerilor pe locurile din spate, usile sunt destul de mari, dar acest lucru reprezinta un dezavantaj mai ales atunci cand nu parchezi intr-un loc indeajuns de lat. Trebuie sa ai mare grija atunci cand deschizi usa in aceasta situatie.
Specialistii Euro NCAP nu au testat pana acum BMW-ul Seria 4 Coupe, dar au izbit din toate partile Seria 3-ul caruia i-au acordat punctajul maxim de 5 stele la testele de siguranta. Putem spune, fiind bazat pe acesta din urma, ca si Seria 4 ar primi acelasi punctaj daca ar ajunge pe mana specialistilor belgieni.
In standard, coupe-ul vine cu sase airbag-uri, un sistem de control al stabilitatii inteligent, pilot automat cu functie de franare (optional pe unele dar standard pe 440i), sistem de alarma, sistem de monitorizare a presiunii din pneuri sau kit de reparatie pana.
In ceea ce priveste dotarile, masina condusa de noi vine in standard cu cateva echipamente interesante, precum: tapiteria din stofa si Alcantara, covorase din velur, scaune fata reglabile electric cu memorie pentru scaunul soferul, bancheta spate rabatabila, sistem de spalare a farurilor, senzor de ploaie si control automat al farurilor, aer conditionat automat, pilot automat cu functie de franare sau faruri de ceata cu tehnologie LED.
Asa cum bine stii, BMW ofera o gama larga de dotari optionale, fie individual, fie grupate sub forma de pachete. Printre cele mai scumpe optionale regasite pe acest 440i xDrive se numara sistemul de franare M Sport (718 euro), sasiul adaptiv M (728 de euro), farurile adaptive cu LED (1.220 de euro), head-up display (892 de euro), jantele din aliaj usor (1.179 de euro), pachetul First Class Upgrade (2.464 de euro) si sistemul de navigatie Professional (969 de euro).
Am mai avut display-ul multifunctional, sistemul audio Harman Kardon, scaune fata incalzite, sistem de acces confort, pachet M aerodinamic, directie sport variabila, asistent faza lunga sau geamuri spate fumurii.
Constructorul bavarez de automobile declara pentru modelul 440i xDrive un consum urban de 10.2 litri/kilometru, unul extra-urban de 6.2 litri/100 de kilometri si unul combinat de 7.7 litri/km. Din start pot sa-ti spun ca nu am atins niciuna dintre aceste valori, dar nici nu am fost pe aproape. Sa ti-o zic pe aia sincera...nici nu am incercat. Ar fi culmea sa te gandesti la consum cand conduci un coupe cu 326 de cai putere.
Dar daca esti curios cum m-am descurcat, iti spun acum: dupa cei 300 de kilometri parcursi, as putea spune jumatate in oras, jumatate inafara orasului, bordul imi indica un consum mediu de 11.7 litri/kilometru. Asta in contextul in care masina ma impingea pur si simplu la "lucruri necurate".
In oras, oricat de calm am incercat sa merg, autonomia scadea incontinuu. Ce-i drept, am avut norocul sa prind si un trafic infernal intr-una din zile, asa ca nu avea cum sa fie altfel. Tocmai de aceea pana sa ies cu masina din oras, bordul imi indica un consum de 18 litri/100 de km. Minim.
Cel mai accesibil BMW Seria 4 nou pe care il poti cumpara in acest moment in Romania costa 39.568 de euro si este vorba despre 420i cu tractiune spate, 184 de cai putere si cutie manuala de viteze. Cel mai ieftin diesel este 420d, cu 190 de cai putere, transmisie manuala si un pret de pornire de 42.424 de euro cu TVA inclus.
Fiind cel mai puternic Seria 4 pe benzina non-M, masina condusa de nou nu a fost deloc ieftina. Mai exact, BMW 440i xDrive cu transmisie automata Steptronic Sport pleaca in Romania de la 56.882 de euro, insa toate dotarile optionale si toate pachetele mentionate mai sus au facut ca pretul de lista sa urce pana la 72.929 de euro cu TVA inclus.
Singurul rival din segmentul coupe-urilor premium care se invarte tot cam pe acolo este Mercedes-ul C400 Coupe. La noi in tara, aceasta versiune pleaca de la 54.912 euro.
Un leu in cusca. In oras, pe strazi inguste si in trafic bara la bara, masina asta nu este deloc in elementul ei. Se descurca bine, dar este mare pacat sa o tii doar in mediul acesta. Nici nu a fost facuta pentru el.
De indata ce iesi din oras, o pui in modul Sport si retrogradezi cateva viteze simti ca incepe sa se trezeasca la viata. Are nevoie doar de cateva viraje pentru a-ti arata ce poate si de cateva sprinturi pentru a-ti face ziua mai buna. Mi-a placut mult sentimentul pe care l-am avut in acele momente iar sunetul evacuarii imi rasuna si acum in timpane.
Intr-un nivel de echipare inferior, BMW Seria 4 Coupe nu este o masina spectaculoasa din punct de vedere al design-ului. Asa cum spuneam, are nevoie de cateva pachete pentru a iesi in evidenta, pachete care implicit cresc destul de mult pretul de achizitie.
Cat despre versiunea 440i xDrive, are aproape de toate: design exterior agresiv, motor puternic, transmisie excelenta, manevrabilitate si un sunet al evacuarii care provoaca dependenta, mai ales in modul de condus Sport+. Pe scurt, stie cum sa te faca fericit, dar fericirea asta costa cam mult. Singurul care nu se potriveste in acest tablou este interiorul si iti spun de ce: din orice unghi l-ai privi, pur si simplu nu te convinge sa dai peste 50.000 de euro pe masina. Da, materialele si finisajele sunt excelente dar tot parca lipseste ceva.
In timp ce ma gandeam la un final pentru acest test drive, m-a strafulgerat un gand pe care simt ca trebuie sa-l impartasesc cu tine. BMW-ul Seria 4 Coupe nu ar trebui sa se teama de rivalii de la Mercedes si Audi ci de fratele sau mai mic, Seria 2 Coupe. Mi se pare o sportiva mai corecta, mai ales din punct de vedere al pretului.