BMW ne-a obisnuit, la fel ca multi alti producatori de altfel, ca modificarile estetice operate prin intermediul unui facelift - sau Life Cycle Impulse, cum le place bavarezilor sa spuna - sa nu fie majore. Cea mai noua dovada este acest Seria 5 facelift, un sedan care pastreaza sportivitatea si eleganta, dobandite o data cu lansarea generatiei G30, dar pe care le condimenteaza cu cateva artificii estetice actuale.
Pornind din fata avem o grila putin mai dreptunghiulara si unita la mijloc, spoiler cu prize de aer restilizate, faruri LED cu semnatura luminoasa diferita, stopuri cu tehnologie LED si grafica 3D, marginite de un contur negru, jante cu design nou si bara spate cu doua tevi de esapament vizibile si in forma de trapez, cromate.
Imbunatatiri minore de design dar care ii dau un aer proaspat sedanului premium din Munchen. Sportivitatea si eleganta sunt mai departe accentuate de diversele elemente incluse in pachetele Luxury Line sau M Sport. Masina condusa de noi a venit echipata cu primul, de aici si multitudinea de accesorii cromate care confera exteriorului un aspect exclusivist.
Fiind o versiune plug-in hybrid, asadar care necesita incarcare la priza pentru a fi eficienta, 530e vine in plus cu o priza de alimentare pe aripa stanga-fata.
BMW Seria 5 si-a rasfatat dintotdeauna pasagerii cu un habitaclu stilat si functional. Chiar daca soferul este centrul universului BMW, bordul fiind croit in jurul lui, nici ceilalti ocupanti ai locurilor din fata sau spate nu sunt privati de lux, fie ca ne referim aici la echipamente sau materiale.
Nu toate sunt standard, desigur, dar daca vrei un habitaclu elegant trebuie sa bifezi pachetul BMW Live Cockpit Professional (standard pe anumite versiuni), scaunele fata Confort, butoanele de control cu incadrare ceramica, display-ul de 12.3 inch, volanul M imbracat in piele sau iluminarea ambientala care transforma tot interiorul in conditii de lumina slaba sau pe timp de noapte.
Pe toate le-am gasit pe acest 530e xDrive Sedan. Au mai fost si altele, dar le vom detalia mai jos, la rubrica "Dotari".
Asa cum spuneam mai sus, BMW Seria 5 are un habitaclu functional si, cel mai important, generos cu cei cinci pasageri in ceea ce priveste spatiul. Cei din spate, pentru ca ei sunt mai ghinionisti de obicei, au destul loc si stau confortabil chiar si la un drum mai lung. Nu se pot lafai ca intr-un Seria 7 dar nici nu stau inghesuiti ca intr-un Seria 3.
Spatiile de depozitare sunt numeroase si inteligent pozitionate. Ai suporturi de pahare in consola centrala si in cotiera spate iar in usi poti depozita inclusiv sticle mai maricele.
Fiindca vorbim despre un Seria 5 plug-in hybrid, portbagajul are un volum minim de incarcare de 410 litri, cu 120 de litri mai putin decat un Seria 5 cu sistem de propulsie conventional.
Daca vrei sa incarci lucruri mai voluminoase, ai la dispozitie o bancheta rabatabila, oferita chiar din standard.
Chiar daca denumirea sa oficiala este 530e, sub capota regasim un propulsor pe benzina, de 2.0 litri cu patru cilindri, care dezvolta 184 de cai putere intre 5.000 si 6.500 de rotatii pe minut si 300 Nm cuplu intre 1.350 si 4000 rpm.
Alaturi de unitatea termica lucreaza un motor electric de 83 kW, montat intre agregatul de 2.0 litri si cutia de viteze. Tocmai de aceea puterea celor doua nu se cumuleaza si intregul ansamblu dezvolta in total 292 de cai putere (+ 40 CP fata de "vechiul" 530e) si 420 Nm cuplu.
Multumita acestei configuratii, motorul electric functioneaza ca un starter/generator si reporneste masina foarte usor si lin, trecerea de la un condus 100% electric la unul in care functioneaza doar unitatea termica fiind aproape insesizabila. In ceea ce priveste livrarea puterii, aceasta este liniara si de la turatii joase iar faptul ca motorul termic este sustinut de cel electric face ca propulsorul sa reactioneze imediat. Mai ales in modul Sport.
Masina porneste aproape intotdeauna in modul full electric asa ca demarajul, in acest caz, este instant, identic cu cel al unei masini 100% electrice. 530e are si o functie XtraBoost care, la kickdown, iti ofera 40 de CP in plus pentru cateva secunde.
Din aceasta arhitectura mai face parte o baterie cu o capacitate bruta de 12 kWh (9.2 avea modelul prefacelift), care promite o autonomie in mod integral electric de pana la 57 de kilometri. Desigur, aceasta cifra este influentata de mai multi factori, inclusiv de temperatura de afara.
Am laudat de fiecare data transmisia automata Steptronic Sport de la BMW. Trecerea prin cele 8 rapoarte este lina si precisa iar schimbarea in modul automat se face la turatii joase pentru a prioritiza consumul cat mai mic de combustibil.
Poti schimba si singur treptele, fie de la joystick-ul transmisiei, fie de la padelele montate pe volan.
Chiar daca arhitectura plug-in hybrid face ca masa proprie a masinii sa creasca la 1.970 kg (+ 215 kg fata de un 530i xDrive Sedan), 530e xDrive Sedan accelereaza pana la 100 de km/h in 5.9 secunde iar viteza de top ajunge la 230 km/h.
Franele sunt cu disc ventilat pe ambele punti si vin asistate de ABS si un sistem de regenerare a energiei cinetice.
Suspensia adaptiva, cu care a fost echipata masina condusa de noi, nu este standard pe 530e dar este una dintre acele dotari pe care trebuie neaparat sa le bifezi ca sa ai un sedan confortabil dar si sportiv atunci cand ai chef de condus.
Find pozitionat in gama intre Seria 3 si Seria 7, Seria 5 a luat cate putin de la amandoua. De la primul sportivitatea si de la al doilea eleganta si luxul.
Chiar daca vorbim despre un Seria 5 plug-in hybrid, de la volan se simte ca un BMW. Manevrabil, stabil pe viraje, cu o directie precisa, pregatit oricand sa iti potoleasca pofta de condus.
Il poti conduce si foarte relaxat, in modurile Hybrid sau Electric, dar si sportiv daca activezi modul Sport. Asa cum spuneam mai sus, in Sport sistemul de propulsie reactioneaza imediat la miscarile pedalei de acceleratie iar cele doua tone parca nu mai sunt atat de greu de urnit din loc de cei aproape 300 de cai putere.
Nu am vreun motiv sa depunctez vizibilitatea noului BMW Seria 5 facelift. Geamurile laterale sunt destul de mari incat sa vezi tot ce te intereseaza, montantii frontali nu incurca iar luneta este suficient de lata.
Pentru un plus de siguranta ai senzorii de parcare, sistemul de monitorizare a unghiului mort si camera de marsarier.
BMW Seria 5 este un sedan premium cu o siguranta de 5 stele, recunoscuta inclusiv de specialistii Euro NCAP. Belgienii au notat modelul bavarez cu 91% pentru protectia oferita adultilor, 85% a primit protectia pentru copii, 81% - un rezultat foarte bun - protectie pentru utilizatorii vulnerabili ai drumului iar sistemele de asistenta au primit 59%.
Armata de airbag-uri, capota activa, sistemul de franare de urgenta, monitorizarea presiunii din anvelope si protectia acustica pentru pietoni, toate acestea sunt standard pe 530e facelift, insa pentru alte sisteme de siguranta si asistenta trebuie sa platesti. Printre ele avem asistentul la parcare Plus, asistent faza lunga sau Driver Assistant Professional.
Platesti cateva zeci de mii bune de euro pe un 530e xDrive Sedan Luxury Line si te-ai astepta sa aiba o lista lunga cu dotari standard. Ei bine, nu-i chiar asa pentru ca daca vrei sa arate, cel putin, ca si masina din imagini trebuie sa mai bifezi de pe lista cu dotari optionale nuanta exterioara Albastru Pythonic, tapiteria din piele Nappa neagra cu cusaturi contrastante negre, jantele BMW Individual "aero" model 1001 I cu diametrul de 20 de inch, suspensia adaptiva, volanul M imbracat in piele (incalzit), Integral Active Steering, faruri BMW Laserlight, BMW Live Cockpit Professional, capitonaj BMW Individual anthracit, ornamente interioare din lemn negru cu pori deschisi, functie Soft-Close pentru portiere, scaune fata Confort cu incalzire, racire, masaj si reglabile electric, bancheta spate incalzita, sistem audio Harman Kardon, Head-Up Display, sistem wireless de incarcare telefon sau aer conditionat automat pe patru zone.
Multe dintre ele sunt adunate in diverse pachete asa ca este foarte usor sa te ia valul.
Pentru ca poate rula cu motorul termic oprit sau alterna intre unitatea pe benzina si cea electrica - atunci cand nivelul de incarcare al bateriei este foarte scazut - BMW 530e xDrive are un consum redus de combustibil si emisii mici. Producatorul declara un consum mixt de 1.6 - 2 litri/ 100 de km dar si un consum mixt de energie de 17.7 kWh/100 de km. Masina emite 37 g CO2/km, toate aceste valori fiind conforme cu standardul de emisii WLTP.
Cu bateria complet incarcata poti acoperi pana la 57 de kilometri, in modul integral electric. Fiindca temperatura de afara nu a fost prea ridicata in weekend, cei 57 de kilometri s-au transformat in circa 25.
In prima zi am facut cam 38 de kilometri, prin Bucuresti, din care 29.5 kilometri cu motorul termic oprit. Consumul de combustibil indicat de bord a fost de 2.8 litri/100 de km/h.
A doua zi bateria era descarcata si cum incarcarea dureaza cateva ore bune - intre 3 si 6 ore - am decis sa plec la drum cu acumulatorul descarcat. Trebuie sa intelegi ca, de fapt, bateria nu se goleste niciodata 100%, ea incarcandu-se permanent de la motorul pe benzina si de la sistemul de regenerare a energiei cinetice.
Drumul ne-a purtat pana la Viscri si, pe parcurs, consumul de carburant indicat de bord s-a plimbat intre 7.7 si 8.4 litri/100 de km. Decent, zic eu, pentru un sedan cu 300 CP si o greutate de aproape 2 tone.
La finalul celor trei zile, din cei 660 de kilometri facuti cu BMW 530e facelift, 163 au fost cu motorul termic oprit.
Ideea este urmatoarea: daca vrei un consum cat mai mic trebuie sa conduci constant si eficient si sa incerci sa-ti pregatesti oarecum drumul. Spre exemplu, la urcarea pantei esti mai bland cu acceleratia iar la coborare treci in modul electric. Cu energia pe care o recuperezi prin franare mai faci apoi cativa kilometri buni in modul integral electric. Eu asa am procedat.
BMW 530e xDrive facelift porneste in Romania de la 60.869 de euro dar bifarea pachetului Luxury Line creste instant cifra la 65.174 euro. Dotarile pe care le-am mentionat mai sus au facut, insa, ca masina din aceste imagini sa aiba un pret de lista de 92.752 de euro cu TVA inclus.
Este destul de mult, dar gandeste-te ca primesti cam acelasi lux ca intr-un Seria 7 plug-in hybrid, la aproape jumatate de pret. Si nici nu e atat de opulent ca si nava amiral din portofoliul BMW.
In tot acest timp, Volvo S90 Recharge costa cel putin 68.495 de euro iar pentru un Mercedes-Benz E300 e 4Matic trebuie sa scoti din buzunare de la 65.150 de euro in sus.
Battery Control. Functia Battery Control - pe care o activezi/dezactivezi de la buton - iti permite sa setezi nivelul de incarcare al bateriei pe care sa il pastreze sistemul atunci cand conduci. Aceasta este foarte utila pentru ca astfel conservi energia din baterie si o poti folosi mai tarziu.
Parerea mea este, cred ca si tu esti de acord cu mine, ca achizitionarea unei masini plug-in hybrid este cu adevarat justificata abia atunci cand ai unde sa o lasi la incarcat pentru un timp indelungat. Fie 3-6 ore la birou - in cazul acestui BMW 530e - fie acasa peste noapte.
Da, 530e facelift are o baterie ceva mai mare decat modelul pre-facelift - ceea ce inseamna ca si autonomia a crescut cu cativa kilometri - dar spre deosebire de masinile electrice, cele plug-in hybrid nu au optiunea de fast charge, tocmai pentru ca bateria trebuie sa fie mai durabila. De aici si timpii de incarcare mari.
In ceea ce priveste masina in sine, intotdeauna am spus ca Seria 5 este un sedan premium pentru oamenii maturi, care stiu ce vor de la viata. Seria 3 este pentru acei tineri, care inca mai vor sa copilareasca putin, iar in cazul lui Seria 7 vorbim deja de oameni de afaceri, oameni cu o varsta respectabila, si un cont bancar pe masura, care vor sa fie condusi in cel mai mare confort din punctul A in punctul B. Desigur, mai sunt si exceptii.