Dacia Lodgy, penultimul model al marcii noastre romanesti, inainte de Dokker. Un monovolum spatios pentru familie. Ce ar mai fi de zis? Destul de multe, dar nu despre masina, ci despre conceptia noastra, a romanilor. M-am plimbat cu masina asta peste 1500 de km prin tara, am trecut prin 8 judete intr-o saptamana. Cred ca peste 10 oameni s-au bagat in seama cu mine sa afle detalii despre masina. Inclusiv o doamna de la o pensiune din Saschiz care a spus ca a fost la un test drive, ca vrea sa cumpere un Lodgy cu 7 locuri pentru turistii care vin la pensiune si vor sa se plimbe prin imprejurimi. Nu mai zic de cativa oameni care mi-au urat sa ma bucur de ea, sa fie cu noroc, si sa o conduc sanatos. Dar multi sunt la polul opus si o judeca gresit. Insa este si normal ca Dacia Lodgy sa nasca atatea discutii, nu?
Pana la urma, Dacia este marca noastra. De acord, Lodgy se fabrica in Maroc. Dar poarta numele Dacia, oricum ai da-o. Si asa cum modelele Logan, Sandero si Duster se bucura de un urias succes in toata Europa si chiar peste ocean, fara indoiala ca si Lodgy va avea un numar mare de clienti. Si mie imi vine sa ma numar printre ei...
Eu nu pricep insa gandirea asta superficiala a multor romani, cand e vorba de marca romaneasca Dacia. Insa este usor de inteles, ca de aia suntem in situatia prezenta, adica nu una foarte roz. Romanul s-a obisnuit sa arunce cu noroi fara sa gandeasca de doua ori in propriile branduri, romanul e ipocrit si daca e ceva ieftin, nu ii face bine. Ma amuza cei care rad de Lodgy si o improasca cu noroi, ba ca e urata, ba ca nu e sigura, ba ca e o masina proasta. Si, din pacate, acestia sunt la fel de multi ca cei care o apara si o apreciaza.
Asa cum am facut si la Dacia Duster, si la Dokker, o sa incep din nou, cu o explicatie. Dacia Lodgy este o masina ieftina, este cea mai ieftina masina din segment. Punct. Dacia Lodgy nu trebuie sa exceleze prin frumusete si sex-appeal, e o masina de familie. Cu toate astea, mie imi place cum arata. Daca era o masina frumoasa, care sa te lase cu gura cascata, nu mai costa asa putin. La fel si despre capitolul siguranta: vrei 20 de airbaguri si sisteme de prevenire, franare automata, 1000 de senzori si camere video? Avem, dar costa 50.000 de Euro, la alta marca. Ai impresia ca pentru Dacia e greu sa faca o astfel de masina? Nicidecum. Dar, repet, nu mai incepe de la 10.000 de Euro...
Ok, gata cu explicatiile. O sa va povestesc nitel pe unde am fost purtat de Lodgy si cateva detalii despre masina. Eu am testat un Lodgy dCi, cu motorul 1.5 de 110 cp. Din start, pentru ca nu ma asteptam absolut deloc sa fie asa, am putut defini aceasta masina printr-un singur cuvant: echilibrata. Si nu glumesc. Cred ca este cea mai buna Dacie care a purtat vreodata sigla romaneasca. De ce spun asta? Motorul de 110 cp se simte mai puternic decat este. Poate pentru ca masina este destul de usoara ce-i drept. Ba mai mult, cred ca este prima Dacie care atinge 200 km/h. Nu am incercat, dar dupa felul cum a urcat la 170, cred ca 200 este un numar realizabil. Evident, doar atunci cand pleci in Germania, pe autostrada...
Da, Lodgy este o masina foarte echilibrata. Nu ma asteptam, sincer. Este foarte, foarte, FOARTE spatioasa, inalta si voluminoasa, tocmai de aceea credeam ca voi avea de condus o masina greoaie si care exprima nesiguranta la viteze mari. Insa nu este deloc asa. Ciudat, insa Lodgy se simte excelent la viteze mari, nu se balanseaza, nu face nimic care sa-ti dea emotii. Ba mai mult, totul se intampla cu un consum extrem de redus: 6 litri/100 km.
Am inceput plimbarea urcand pe Transfagarasan, celebrul drum considerat unul dintre cele mai interesante din Romania. Daca ma intrebati pe mine, este o gluma in comparatie cu Transalpina. Curbe, viraje, fara probleme. Nu am simtit nicio clipa ca sunt la volanul unei masini mari si inalte. Lodgy a mancat drumul ce strabate Muntii Fagaras fara ezitare, pana in orasul... Fagaras.
Pana in localitatea Felmer insa nu am mai avut asfalt. Dar Lodgy s-a descurcat bine si pe drum pietruit. Directia am simtit-o cam tare, pentru ca prelua toate socurile destul de violent, motiv pentru care daca vrei sa mergi pe teren ceva mai accidentat, unde sunt pietre mai ales, trebuie sa o iei catinel...
In localitatea Viscri, la fel ca si in Saschiz sau alte sate din jur, Printul Charles a facut multe investitii. Si asta e un lucru bun, ca cineva este interesat de aceasta zona. Si daca in alte sate, obiectivele mele turistice, adica Bisericile Fortificate erau in paragina sau inchise si uitate de Dumnezeu, la Viscri se vedea ca este un loc mai popular.
Am ajuns cu Dacia Lodgy in locuri ce nu credeam ca exista. Pe harta, insemnate cu linie rosie, am zis ca sunt asfaltate cum trebuie. Dar nu tocmai... Insa masina s-a comportat de minune, are suspensii confortabile si pozitia in scaun este una buna. Sincer, chiar daca mergeam toata ziua in masina, nu ma simteam obosit. Dovada fiind si ultima zi, in care am condus 11 ore si am ajuns la fix la concertul RHCP care incepea la ora 21. Repet: oboseala = ZERO!
In momentul in care am surprins animalul de mai sus, nu eram la volan, ci pe locul pasagerului. Am vazut-o cu coada ochiului si ne-am oprit, ceea ce mi-a mai adus aminte de un amanunt referitor la Lodgy: o vizibilitate fara cusur. Masina, cum spuneam si mai sus, este destul de inalta. Si foarte lunga, avand 4,49 metri. Insa cu toate astea, soferul, si dupa cum mi s-a demonstrat si pasagerul, se bucura de o vizibilitate 360 de grade fara repros.
Este o masina extrem de echilibrata, lucru la care nu ma asteptam deloc, o masina foarte spatioasa, cu un portbagaj colosal, cu un motor diesel care se simte puternic, si cu un consum redus. Mi-a parut bine ca m-am plimbat prin tara cu Dacia Lodgy. Mi-a placut atat de mult incat nici nu vreau sa o bag in aceeasi oala si sa scriu detalii tehnice despre ea, sa-i dau note si un punctaj final. Este o masina extrem de echilibrata, lucru la care nu ma asteptam deloc, o masina foarte spatioasa, cu un portbagaj colosal, numai bun pentru niste gangsteri care vor sa scape de o armata intreaga de inamici deodata, cu un motor diesel care se simte puternic, si cu un consum redus. Asta este Dacia Lodgy.
Cat despre tara noastra pe care multi o hulim si o injuram, nu ar strica sa-i dam o sansa. Sa uitam de cozile de la all-inclusive din Bulgaria, sa uitam de plajele cu tzatziki din Grecia si sa ne plimbam in propria noastra tara, ca avem ce vedea. Ai impresia ca o cunosti, ca-i stii secretele si istoria? Ei bine, te inseli. Nu avem idee ce se ascunde dincolo de munti, la fiecare pas. Oameni parca dintr-o alta lume, locuri curate, verzi, care abunda in istorie. Sa mananci o prajitura cu rubarba, alaturi de un lapte proaspat cald inainte de culcare, intr-un decor parca furat din trecut, este minunat.
Aici vroiam sa ajung de fapt. Avem o tara pe care nu o cunoastem deloc, si din pacate nici nu vrem sa o cunoastem, ca alegem calea usoara si ne indreptam spre alte locuri. Corect, avem drumuri proaste, pline de gropi, peste tot te simti furat si pacalit, spaga, preturi mari si servicii proaste. Dar este tara noastra si trebuie sa o descoperim, ca inca ne poate surprinde placut. La fel si cu Dacia, masina noastra nationala. Poate nu e cea mai sigura masina, cea mai dotata din lume sau cea mai frumoasa. Dar Dacia e a noastra!