Am facut 1200 km prin Dobrogea si am aflat ca Romania e frumoasa

- Am facut 1200 km cu un BMW X4 2.0d xDrive
- Consumul mediu al masinii a fost de 7.3 l/100km
- Cimitirul din Sulina, cel mai interesant loc vizitat
Mint. Stiam si din celelalte plimbari prin tara, prin Transilvania, prin Banat, prin Maramures sau Bucovina ca avem o tara al naibii de frumoasa. Fara o buna parte din popor ar fi chiar perfecta, o tara pe care orice strain ar putea sa fie geloasa. Nu vazusem insa partea de est, Dobrogea, pe care am avut in sfarsit ocazia sa o admir in aceasta vara, la volanul unui BMW X4.
4 cuvinte despre X4
"Ce poti spune despre un BMW X4 cu numai 14.000 de kilometri la bord? Ca este performant si atragator? Ca-i plac viteza si consumul redus? Ca iubeste virajele? Si pe sofer?". Dupa aceasta fraza de inceput 'a la Love Story', pot spune doar atat: ca am petrecut 10 zile cu un BMW X4 cu motorizare 2.0d de 195 cp si am vazut alaturi de el locuri incredibile. Da, le-as fi putut admira si dintr-un Sandero, insa datorita acestei masini am reusit sa vad mai multe locuri, mai indepartate si mai greu accesibile.
Nu o sa va prezint masina ca intr-un test-drive obisnuit, aratandu-va date, cifre si specificatii disponibile oricui in brosura autoturismului. Pentru ca X4 nu mai are nevoie de inca o prezentare conventionala cu detalii despre interior, exterior, motor, spatiu si asa mai departe. Poate ca acest X6 in miniatura, sau X3 cu fund turtit, cum vreti sa-i spuneti, are nevoie de putina lumina pozitiva. Si pentru asta am sa va arat ca poti face si ceva frumos la volanul unei masini premium ce poarta o sigla controversata, ceva ce nu multi soferi ai acestei marci au vointa sa faca: sa descoperi secretele si frumusetile propriei tari. Pentru ca acea Romanie condusa de politicieni corupti, suprasaturata de drumuri gaurite, infrastructura la pamant si un turism ce lasa de dorit ascunde si locuri minunate pe care noi, romanii, le-am uitat, orbiti fiind de curentul all-inclusive de la vecini.
Nu mergeam la Roxana, ci spre Tulcea.
Despre masina o sa spun ca are un pret final, din pricina numarului urias de dotari, de 67.500 de Euro. Deloc mult pentru clientul de BMW care stie ca la acesti bani primesti siguranta totala, fiabilitate, dotari cat cuprinde si o eficienta iesita din comun. Motorul de 2.0 diesel a consumat in medie 7.3 l/100 km parcursi, un numar senzational ce vine din partea unui SUV deloc mic, cu tractiune 4x4 si transmisie automata cu 8 rapoarte. Cat despre placerea condusului, aceasta a fost totala, indiferent de carosabilul abordat. Si, credeti-ma... in Dobrogea, sa gasesti o sosea asfaltata recent este o mare provocare!
Prima oprire - Delta Dunarii
Nu am fost niciodata la Sulina. Pana acum. Am plecat din Bucuresti spre Tulcea cu masina, am parcat-o in siguranta intr-o locatie pazita, speriat de faptul ca oglinzile laterale de "Bembeu" atrag hotii mai ceva ca Ponta - minciunile. Si, dupa 5 ore petrecute in pasagerul batranesc, in care m-am simtit exact ca in India, intr-un tren plin de oameni inclusiv pe plafon, sau pe Amazon, intr-o pluta aglomerata de oameni, purcei, gaini si plante de toate felurile, am ajuns la capatul Dunarii, in orasul Sulina.
Daca vrei sa vii in Sulina pentru a gasi cea mai tare destinatie de distractie, un fel de Ibiza, mai bine stai acasa. Daca nu iti place natura si aventura, nu ai ce sa vezi aici. De fapt, poti numara pe degetele de la o mana activitatile pe care le poti face in acest capat de lume. De exemplu, poti face plimbari cu barca pe canale ca sa vezi nuferi si pelicani, poti sa te duci la plaja cea nesfarsita de nisip fin, poti sa te plimbi cu barca pe mare si sa vezi cele doua epave de la varsarea Dunarii, poti sa vizitezi farurile vechi si noi si poti sa te duci la cimitir. Acum, nu trebuie sa te gandesti la cimitirul Sulina ca la destinatia ta finala, ci ca la un obiectiv turistic.
Cimitirul Cosmopolit Sulina
La fel ca si Cimitirul Bellu din Bucuresti, cimitirul din Sulina este un loc pe care trebuie sa-l vezi. Nu ca sa faci vraji la ceas de seara, ci ca sa descoperi istoria ingropata aici. De fapt, este un cimitir maritim, in care se odihnesc multi marinari de toate nationalitatile, dar si cateva personaje de legenda. Cum este cazul piratului grec ingropat aici si despre care se spune ca, cine stie sa citeasca insemnele de pe a sa piatra funerara, poate ajunge la comoara pe care a ingropat-o inainte sa se inece. Aici mai este si mormantul unei printese care a fugit din Franta ca sa se regaseasca cu iubitul sau marinar, murind inecata la Sulina.
Mormantul Piratului din Sulina.
Mormantul Printesei necunoscute.
Mormantul unui marinar de 17 ani.
Pietre, cetati si nepasare
Dupa ce am parasit Sulina, de aceasta data la bordul unei nave rapide care a facut numai 1,5 ore pana la Tulcea, am luat-o spre Braila. Si, asa cum am vizitat in trecut bisericile fortificate din Transilvania, frumusetile din Maramures si Bucovina sau am descoperit secretele din vestul Romaniei, ne-am propus ca anul acesta sa vedem ce are mai bun de oferit Dobrogea. Mai exact, o multime de cetati vechi de 2000-3000 de ani.
Dobrogea este plina de cetati romane, grecesti, getice sau bizantine, in diverse stari de conservare. Din nefericire pentru noi si viitorii nostri copii, majoritatea acestor situri arheologice sunt in paragina, lasate nesupravegheate, date uitarii si sortite pierzaniei. Nu putini sunt localnicii Dobrogei care si-au facut garduri si pereti la casa cu pietrele smulse direct din zidurile cetatilor antice. Nu putine au fost furturile de obiecte de patrimoniu, comori arheologice disparute si vandute peste hotare sau morminte jefuite de orice urma de istorie care ar fi trebuit sa stea intr-un muzeu.
Cetatea Troesmis
Cetatea Ibida
Cetatea Dinogetia
Histria, ultima urma de speranta
Dupa ce am incercat sa gasim mai multe cetati spre care drumul ne arata semne, precum Noviodunum din Isaccea sau Arrubium din Macin, locuri in care acum turistul strain dornic de istorie si cheltuiala o sa gaseasca exclusiv gunoaie, moloz aruncat, case construite ilegal si foarte multe buruieni crescute, dar nici urma de perete sau piatra de pe vremea romanilor, am ajuns la Cetatea Histria. Probabil singurul loc din Dobrogea in care si astazi se mai fac sapaturi arheologice si totul este organizat ca la carte.
Histria este cel mai vechi oras atestat pe teritoriul Romaniei, datand din anul 657 inainte de Hristos. La acea vreme, cetatea era pe malul Marii Negre, acum insa in locul marii intinzandu-se uriasul lac Sinoe. Odata venit aici, turistul poate vizita un muzeu inchis, in care sunt pastrate cele mai frumoase descoperiri din acest oras, dar si cetatea din aer liber. Insa dincolo de faptul ca ai parte de o infuzie uriasa de istorie si bunavointa din partea autoritatilor, te bucura sa vezi ca sunt destui arheologi care fac sapaturi in continuare si care incearca sa gaseasca obiecte inca nedescoperite.
Un arheolog sta ascuns in subteran, intr-o incapere fara lumina...
... si scoate la iveala o multime de obiecte vechi de mii de ani.
Jurilovca si Enisala, doua locuri pe care trebuie sa le vezi
Nu este prima oara cand opresc la Jurilovca. Pentru simplul motiv ca aici se afla ruinele cetatii Argamum, o alta "adunatura de pietre" lasata de izbeliste, dar care este situata intr-un loc incredibil. E vorba de Capul Dolosman, un loc pe malul lacului Razelm care iti ofera o panorama speciala. Este identic cu acele locuri din filme, locuri speciale de sinucidere de pe malul oceanului, cu stanci verticale ridicate deasupra apei. Adica, in caz ca esti curajos si te pui pe marginea prapastiei, iti vei da seama ca esti pe marginea unui gol urias. Am mai fost aici, tot cu un BMW la test-drive, insa pentru a simti frumusetea locului trebuie sa fii aici. De aceasta data, cu X4 am ajuns in miez de noapte, cand urlau sacalii si tantarii erau pusi pe vanatoare.
Am luat-o spre nord, catre Enisala. Un loc devenit tot mai popular de cand a fost restaurata cetatea si de cand aici se organizeaza tot felul de festivaluri si evenimente culturale. In micul sat Enisala se gaseste si un 'Muzeu al Gospodariei Tranesti', un loc ce trebuie sa-l vizitezi daca ajungi aici. Pentru ca iti arata cum traiau oamenii zonei, cu ce se ocupau si ce unelte foloseau. Partea cu adevarat senzationala este ca absolut tot ce detine muzeul, adica sute de obiecte valoroase, au fost stranse de la taranii lipoveni din zona.
Cetatea Enisala - poarta catre Delta Dunarii.
Caruta de duminica, Muzeul Gospodariei Enisala.
De-a lungul Dunarii catre Ostrov
Cei care se indreapta spre sudul litoralului romanesc au, teoretic, si varianta Ostrov - Murfatlar - Constanta. Insa oricat de lunga ar fi coada de la Fetesti, oricate accidente ar avea loc pe A2, aceasta varianta este fara doar si poate cea mai lenta. Din simplul motiv ca esti nevoit sa treci cu bacul la Ostrov. Bac ce se misca cu viteza unei testoase schioape mult mai lenesa decat cea intalnita de noi, bac dupa care trebuie sa astepti cate o ora si nici asa nu e sigur ca vei urca pe el. Insa daca nu te grabesti, cum a fost cazul nostru, merita sa vizitezi si acest colt de Romanie.
In drum spre Ostrov, locul de trecere cu bacul peste Dunare, ne-am oprit si la celebra Manastire Sf. Andrei. Pe langa apa rece de izvor care ne-a umplut sticlele goale din masina, de aici am mai plecat cu o imagine pe care nu o mai vazusem. In incinta manastirii sta ascunsa 'Pestera Sfantului Andrei', aparent locul in care a trait Sfantul Apostol Andrei, o incapere sapata in piatra muntelui, care are si o turla ce iese tot prin munte, la suprafata, direct printre copaci. Nu am mai vazut o biserica cu tot cu turn sculptata in piatra dura a muntelui...
Palatul Ghica din Caciulati, ultima oprire
Dupa mai bine de 1200 de kilometri pe care i-am facut in Dobrogea, o zona in care asfaltul bun este ceva rar, masina a cam avut de suferit. Pe langa praful, mizeria si noroiul acumulate de-a lungul calatoriei, pe drumul care ducea la Pestera Liliecilor, un drum pe care viteza de top era spre 10 kilometri la ora din cauza gropilor, am fost destul de neatent incat sa lovesc o piatra mai mare care a lovit janta din stanga. Nu grav, dar destul incat BMW-ul X4 nou si neatins sa bifeze prima sa paguba. Cei de la spalatorie nu se ocupa si de jante zgariate, insa au transformat masina si mi-au dat-o inapoi mai stralucitoare, mai curata si mai frumoasa decat la prima noastra intalnire, gata pentru o 'sesiune foto la castel'.
In mintea mea era sa fac cateva fotografii cu masina in incinta unui palat despre care doar citisem, dar pe care nu-l vizitasem niciodata. E vorba de Palatul Ghica din Caciulati, la numai 20 de minute de Bucuresti. Un loc ce nu se viziteaza oficial, un loc ce tine de 'Academia Romana cea vesnic fara de buget', un loc lasat in paragina si uitat de toata lumea.
Palatul se numeste Ghica-Blaremberg si a fost construit de Dimitrie Ghica, fratele lui Grigore Ghica, cel care si-a construit palatul cu acelasi nume de langa Lacul Tei. Inspirat de fratele sau, Dimitrie isi cumpara un teren de cateva zeci de hectare pe care construieste in 1832 palatul care exista si azi. Din pacate insa, chiar daca a fost restaurat in 1924, palatul a fost donat imediat dupa razboi, in 1948, Academiei Romane, institutia fiind si azi proprietarul de drept.
Lipsa fondurilor se vede imediat cum treci pragul impunatoarei cladiri. Paznicul ne-a spus ca tot ce a fost de valoare, adica mobilier si tablouri realizate de pictori celebri, a fost dus de aici, nimeni nu stie unde. Au ramas in schimb cuiele gigantice din perete care, candva, suportau greutatea tablourilor semnate de Matisse, Grigorescu sau Gauguin. Camerele uriase, care te duc cu gandul la baluri elegante, trasuri oprite in fata portii, domni cu joben si doamne cu palarii stufoase, au acum parte de igrasie si mucegai. Parchetul a ramas intact si inca poarta urmele unor pantofi cu toc plimbati de capete incoronate.
La etaj, acelasi peisaj trist, plin de panze de paianjen, miros de umezeala, mizerie si ignoranta, umple fiecare camera in parte. La fel si la subsol, unde inca se mai vad blazoanele regale, acolo unde probabil era crama de vin, la fel si in bucataria in care lucrau femeile de zor pentru asigurarea meselor regale sau in camera centralei de unde pleca agentul termic spre uriasa cladire. Tot la subsol zace plin de rugina un seif masiv, ingropat in pamant, greu de cateva tone, care odinioara ascundea actele, lingourile si bijuteriile familiei Ghica.
Daca va spun ca in spatele palatului era o cascada artificiala, un foisor in care se lua masa de pranz si o alee care ducea la lac, s-ar putea sa nu ma credeti. Mai ales daca vedeti pozele in care apar numai buruieni si ruine...
Nu degeaba ne-am incheiat calatoria prin Dobrogea in acest loc. Pentru ca nimic nu exprima mai bine sentimentul pe care l-am avut in aceste 10 zile de plimbare prin aceasta zona a Romaniei ca acest palat. Am plecat cu speranta ca voi vedea lucruri noi si interesante, ca mi se va umple inima de bucurie si de mandrie ca sunt roman si ca am o tara superba, cum nimeni nu mai are. Si asa a si fost. Am descoperit o multime de locuri interesante si pline de povesti, de legenda si de istorie. Majoritatea le-am vazut pentru prima oara in viata mea si le voi recomanda si altora sa le vada. Insa in permanenta am purtat cu mine un gust amar si o dezamagire greu de descris.
Ma bucuram pe de-o parte ca in tara mea exista si cetati vechi de 2000 de ani in care au trait civilizatii demult apuse, de cealalta parte ma intristam cand vedeam ca acum, in 2015, habar nu avem cum sa le pastram si sa le fructificam pentru generatiile viitoare. Mi se umplea inima de emotie cand citeam povestile eroice si pline de dragoste din cimitirul Sulina, dar mai ca imi dadeau lacrimile de rusine cand auzeam ca fiul primarului, politistii din oras impreuna cu cei de frontiera braconeaza Dunarea si au acasa moruni si icre negre la orice ora... Ma bucuram cand vizitam Cetatea Histria, eram dezamagit cumplit cand in locul unui sit arheologic gaseam moloz aruncat si gunoaie peste tot... Oare vom ajunge sa le aratam copiilor nostri aceste locuri doar in fotografii? De asta am facut eu acest articol?
Asa te simti si cand te duci la Palatul Ghica. Inchizi ochii si iti dai seama ce a fost candva acolo, cum era decorat, cum se servea masa, cum dansau oamenii in sala principala, ce trasuri elegante veneau la poarta si ce muzica se auzea pe holurile lungi. Zambesti fara sa-ti dai seama si te pierzi intr-o lume de vis, pana cand te trezesti la realitate si constientizezi ignoranta autoritatilor romane care au lasat o asemenea frumusete in ruina si decadere...
Pentru al 4-lea an consecutiv in care fac o plimbare lunga prin Romania ajung la aceeasi concluzie: avem o tara incredibil de frumoasa. Incredibil de frumoasa! Dar avem niste politicieni atat de urati...
-
Armatura bara fata volkswagen passat b6 variant (3c5) [fabr... 199 Lei
Pompa + cilindru ambreiaj toyota rav 4 2.0 d4d 85kw 116cai... 250 Lei
Alternator fiat ducato ii 2.3 jtd 110cp cod piesa : 9665617780 249 Lei
-
Sonda lambda skoda octavia 2 1.2 i tsi cbzb benzina 03f906262b... 300 Lei
Distribuitor vacuum audi a3 sportback (8pa) [fabr 2004-2013]... 99 Lei
Releu incarcare aprilia leonardo scarabeo 125-250cc 150 Lei
-
Bara fata hyundai tucson 2016-2018 2900 Lei
Dezmembrez vw golf vi 1.6 tdi cayb 90 cai cutie manuala 5...
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
-
9802448680 9674973080 vdo injector cetroen peugeot ford volvo... 550 Lei
Alternator fiat ducato 2.3 diesel 2016-2022 350 Lei
Teava admisie moto rms aprilia sr; gilera runner, typhoon;... 59 Lei
-
Armatura bara fata volkswagen golf 5 2006 hatchback 1.4 mpi 150 Lei
Dezmembrari renault megane 2
Pompa servodirectie 491100023r renault laguna 3 [2007 - 2011]... 500 Lei
-
Vw passat b5 tdi
Traversa superioara mercedes clasa clk (c209) [fabr 2002-2009]... 63 Lei
Baterie de pornire (ytx5lbs yuasa) aprilia motorcycles,baotian... 284.83 Lei
-
Filtru ulei (sp1426 alc) aprilia motorcycles,benelli... 23.74 Lei
Armatura bara fata volkswagen golf 4 combi an 2004 119 Lei
Amplificator audio / staie originala audi a4 b6 cod piesa :... 150 Lei
-
Dezmembrez renault megane 2 2002 - 2010 1.5 dci k9k 724( cp:...
Set jante r16 vw golf 6 6jx16 et 50 5x112 cod: 1t4071496666... 1150 Lei
Dezmembrez ford transit 2015 - 2016
-
Baterie de pornire (yt7bbs yuasa) ducati motorcycles,kymco... 399.26 Lei
Radiator intercooler 1.5 dci 144610001n renault laguna 3 [2007... 245 Lei
Cutie viteza manuala renault megane 2 (2003-2008) 1.5 motorina... 700 Lei
-
Jante noi 20 inch originale vw touareg 7p r20 5x130 980 €
Janta aliaj r15 tabla!!! volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 50 Lei
Navigatie 8618842290 audi a4 b7 [2004 - 2008] 2.0 tdi blb 350 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale bmw seria 1/2/3 / audi 5x112 cu... 1250 Lei
Compresor clima 4f0260805t audi a6 4f/c6 [2004 - 2008] 715 Lei
Ford focus diesel 2012 4090 €
-
Piese scuter malaguti f12 dezmembrez scuter malaguti f12 10 Lei
Senzor presiune gaze audi a4 b8 2.0tdi 0281006005 100 Lei
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei


