Despre exterior am mai discutat detaliat in primul test, in care am avut placerea sa ma plimb cu un Logan TCe de 90 cp. Nici acum nu mi-am schimbat parerea ca Dacia Logan 2 arata foarte bine. Nu trebuie sa uitam ca e vorba despre o masina ieftina, accesibila, care nu are sanse mari de a se bucura de un aspect elegant si modern. Cate masini ieftine care sa fie atragatoare cunoasteti? Nu prea multe. Cu toate astea, inginerii de la Dacia si-au facut treaba excelent si a iesit un rezultat care incanta majoritatea. Mie imi place foarte mult partea din fata, care este noua, moderna si chiar sportiva, dar nu sunt un mare fan al spatelui, care dezechilibreaza parca toata tinuta masinii prin portbagajul masiv.
Una din problemele noului Logan: nu exista maner de ridicat usa portbagajului.
Maneta cu de toate.
Pe diagonala ar fi exact 18 cm.
Ambele parasolare sunt dotate cu oglinzi.
Versiunea Laureate testata de noi a venit destul de dotata. Nu degeaba are si un pret total de peste 12.000 de Euro. Dar nu este deloc un pret mare pentru ceea ce primesti. Insa in ceea ce priveste interiorul, vreau sa mentionez numai ca Logan 2 este o masina confortabila si in care iti face placere sa stai. Nu pot sa ma leg de plasticul din interior care nu este cel mai calitativ, pentru ca este ceva normal la o masina de acest buget. E firesc sa aiba cateva defecte, daca privesti prin prisma altora modele auto de pe piata. Daca insa compari cu pretul pe care il platesti, acele defecte nu mai pot fi consderate neajunsuri. Despre interior insa voi vorbi mai mult la capitolul spatiu, pe care il detaliez in acest test.
Volan imbracat in piele si cu comenzi.
Sistemul Media Nav costa numai 300 de Euro. Merita.
106 cm: adancimea portbagajului
102 cm: latimea portbagajului
56 cm: inaltimea utila a portbagajului
48 cm: inaltimea spatiului de incarcare in portbagaj
Dincolo de portbagajul urias de 510 litri, noul Logan ascunde mai multe secrete. Secrete pe care le arat acum tuturor. De exemplu, masina are o sumedenie de spatii de depozitare: in portiere, in consola, pe capacul portbagajului, etc. Iar aceste lucruri sunt importante pentru "cetateanul" care isi doreste o masina, pentru ca vrea sa puna tot felul de chestii utile in interior, la care sa aiba acces usor.
92 cm: inaltimea de la bancheta la plafon
Spatiul in spate pentru picioare este destul.
25 cm de spatiu, cu scaunul soferului reglat normal.
Iata absolut toate spatiile de depozitare din interiorul unui Logan.
30 cm: profunzimea utila a torpedoului
Spatiu pentru roata de rezerva si alte accesorii.
Spatiu din portiera fata
Spatiu din portiera spate
Loc pentru umbrele, palarii, etc. pe capacul portbagajului
Loc pe mijlocul bordului, nu foarte practic din cauza soarelui
Buzunare in spatele ambelor scaune fata, pentru reviste
Suport pahare, consola fata, + spatiu depozitare
Motorul dCi il stie toata lumea. Este prezent pe multe masini din grupul Dacia-Renault-Nissan, si este omniprezent in toata gama Dacia, pe toate modelele. Are diverse puteri, cea mai mare de 110 cp fiind disponibila doar pe Lodgy si Duster.
Noul Logan trebuie sa se multumeasca cu dCi-ul de 90 cp ca motorizare de top, care este si cea mai scumpa din oferta Dacia. Cuplul este de 220 Nm si se simte de la 1750 rpm, destul incat sa nu ai probleme cu nicio panta sau atunci daca vrei sa tractezi ceva cu masina. Este un cuplu destul de mare pentru greutatea caroseriei de Logan. Puterea de 90 cp este aceeasi ca si cea pe care o dezvolta motorul TCe testat anterior, dar, evident, este ceva diferit. Te bucuri de cuplu si putere de la turatie mica, iar daca vrei chiar sa fii sportiv in depasiri sau sa accelerezi zdravan, trebuie doar sa bagi piciorul mai adanc in acceleratie.
Spre deosebire de Duster sau Lodgy, Logan vine numai cu transmisii manuala in 5 trepte. Cutia este cinstita, etajata corect, ultima treapta permitand o croaziera la drum intins cu o turatie mica. Nu mi-a placut insa timoneria, care iti dadea batai de cap cand vroiai sa bagi in marsarier: 1 din 2 incercari esua, fiind nevoit sa fortez maneta sau sa debreiez si sa reiau procesul. O mica scapare din partea celor de la Dacia, nimic mai mult.
Piele si plastic: destul de efemere, pentru ca se uzeaza rapid
Acceleratie: conform datelor oficiale, Loganul diesel de 90 cp ajunge de la 0 la 100 km/h in 12,4 secunde si atinge aproape 170 km/h.
Franare: franele de pe Logan 2 sunt ca la oricare alt model: cu discuri pe fata si tamburi pe spate. Insa sunt asistate de ABS, ESP si AFU.
Suspensii: confortul este unul dintre atuurile Loganistice, asa ca suspensiile sunt destul de moi si permisive in orice conditii. Insa nu este sacrificata tinuta de drum, nici macar la viteze mari.
Dacia Logan vine dotata cu pneuri GoodYear
Discurile de frana sunt ventilate
La fel ca si in cazul celuilalt model de Logan testat de noi, varianta diesel nu dezamageste. In oras, masina se comporta exemplar si are o tinuta de drum chiar eleganta, fara vreo veleitate acuta de sportivitate, directie precisa sau o asezare pe sosea demna de raliuri. Insa pentru cineva care doreste sa se plimbe in confort si spatiu, masina este ideala.
Nici la drum intins nu putem spune ca masina are vreo problema. E clar ca exista o oarecare tendinta de ruliu daca soferul este destul de curajos incat sa traga de volan la viteze mari, insa in conditii normale, destinate unei clientele cu familie care doreste sa se bucure de o viteza legala, nu pot aparea probleme.
Ca si in testul trecut cu Logan 2, si acum imi pastrez parerea: vizibilitate excelenta in fata si laterale, dar destul de slaba in spate, din cauza portbagajului ridicat. Spatiul urias de 510 litri pe care il are portbagajul compromite vizibilitatea spate, Loganul avand o luneta destul de mica. Insa aici intervin senzorii de parcare, care te ajuta sa parchezi masina fara emotii.
Senzorii de parcare pot fi activati automat cand bagi in marsarier sau manual de la buton
Sistemul Isofix este pe orice echipare de Logan
Centurile fata sunt reglabile pe inaltime
Airbag sofer
Airbag pasager
Airbag lateral in scaunele fata
Desi cei de la Euro NCAP nu au testat inca noul Logan, putem spune ca este o masina... destul de sigura. Daca ne luam dupa conditiile impuse de acestia, fara indoiala ca masina noastra romaneasca nu are cum sa ia punctaj maxim, mai ales ca ii lipsesc o sumedenie de sisteme electrice de prevenire a accidentelor. Mai mult, noul Logan va fi depunctat si pentru ca nu are senzor acustic / vizual de centura pentru pasagerul din dreapta macar, lucru esential si de neiertat de catre Euro NCAP. Si pe buna dreptate: ce-i costa sa lege un cablu electric, ca in cazul centurii de la sofer, care sa declanseze un bipait daca nu e blocata centura pasagerului?
Centurile spate au un un loc special
Ca sa nu blocheze rabatarea banchetei.
Ce ascunde acest capac?
Un carlig spartan de ancorare a scaunului de copil
Pasagerul din mijloc de pe bancheta are o centura de siguranta in 3 puncte
Echiparea Laureate are destul de multe dotari, dar daca mai si bifam cate una-alta de pe lista de optionale, avem deja un Logan bine dotat. Modelul condus de noi avea 4 geamuri electrice, oglinzi electrice si incalzire, volan reglabil, volan si schimbator imbracate in piele, functia ECO, proiectoare de ceata, senzori de parcare spate, pilot automat cu comenzi pe volan, limitator de viteza, inchidere centralizata, aer conditionat manual, sistem MediaNav, comenzi sub volan, 4 airbaguri, sistem Isofix, jante de aliaj pe 15 inch, computer de bord si asistenta la schimbarea treptelor de viteza.
Comenzile pilotului automat
Comenzile sistemului audio
Butoanele geamurilor fata au pozitia clasica Dacia
Aerul conditionat este numai in varianta manuala
Oglinzi electrice, senzori parcare si functia ECO
Claxonul ne intoarce in timp: tot acolo il avea si Dacia 1300
Daca varianta dotata cu motorul TCe pe benzina, cu functia ECO activata, avea un consum mediu mic, de numai 7,2 litri la 100 de kilometri, varianta dCi eclipseaza orice alt motor, orice alta masina la acest capitol. Eu am mers peste 500 km si mai aveam peste jumatate din rezervor la predarea masinii. Si cu rezervorul plin, dupa cativa kilometri de mers in stilul propriu, computerul de bord imi arata o autonomie de 1300 km. E ceva, nu?
Mai precis, Dacia Logan dCi consuma in oras in jur de 6,5 litri, iar in afara orasului consuma 4 litri.
Pe scurt, Dacia Logan diesel este poate cea mai economica masina din segmentul mediu. Daca pui la socoteala si pretul de achizitie, cu mult sub orice alt competitor, vei vedea ca iti este imposibil sa gasesti pe piata o masina noua mai "zgarcita" ca Loganul cu buzunarele tale. Si daca nici acest lucru nu este important in ziua de azi cand ne uitam la fiecare ban, atunci ce mai este?
Cu toti martorii de bord aprinsi. Si un consum de oras, cu AC-ul pornit.
Toata lumea stie ca Dacia Logan 2 incepe de la 6.690 Euro cu TVA inclus. Dar la acesti bani primesti motorizare de 1.2 litri benzina, fara AC, fara nicio dotare suplimentara, in afara de cele de siguranta, nici macar vreun geam electric. Un Logan diesel incepe de la 9.500 de Euro, dar la acesti bani primesti echiparea Ambiance si un motor diesel de 75 cp. Pentru a avea propulsorul dCi de 90 cp trebuie sa bifezi echiparea Laureate care incepe de la 11.200 de Euro. Este si varianta testata de noi aici, care, cu dotarile optionale suplimentare a ajuns sa aiba un pret total de 12.250 de Euro cu tot cu TVA. Un pret foarte bun pentru o masina care are absolut tot ce iti trebuie. Si, la fel ca si la consum, pretul este o alta piata dominata de Dacia.
In stanga portbagajului: cricul
In dreapta portbagajului: coarba si carlig de remorcare
Functia ECO. In cazul Loganului TCe, cel pe benzina, imi puteam da usor seama care este diferenta dintre ECO sau non-ECO. Si faceam aceasta testare in mers, la diferite viteze. Cand activam butonul ECO, masina parca se infrana, se simtea ca nu mai are putere si tragea mult mai greu. Insa la acest model diesel, nu am reusit nici macar o data sa-mi dau seama de vreo diferenta. Nici in mers, nici pe accelerare, nici la viteza constanta, in nicio situatie. Si am crezut ca aceasta functie ECO este pusa degeaba pe motorizarea dCi.
Insa un singur lucru se schimba odata cu apasarea butonului ECO la acest Logan: consumul. Scadea cam cu 1,5 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi. Si daca tot nu am simtit nicio modificare in comportament, dar am avut parte de un consum redus, am testat Loganul numai cu functia ECO pornita. Pesemne ca la diesel, care are un cuplu mult mai mare, diferentele sunt foarte mici in schimbarile de putere si nu se simt, insa se cunosc la economia de motorina. Si asta este un lucru foarte bun.
Majoritatea dicteaza. Este un lucru cert si dovedit de atatea ori in istorie. Si cum majoritatea romanilor este formata din oameni care sunt atenti la bani, la economie si dornici de a obtine maximum pentru banii dati, nu am nicio urma de indoiala ca Loganul incepe sa aiba succes. Asa cum ne dovedesc strainii din toata Europa, din cele mai evoluate si bogate tari, care stiu, spre deosebire de noi, romanii, sa fie cu picioarele pe pamant si cu capul pe umeri.
In Germania, Franta, Elvetia, Austria, Suedia, Anglia, Spania, Italia sau Portugalia, marca noastra romaneasca se bucura de un mare succes. Cum spunea si un cititor 4Tuning: Stati linistiti, ca daca noi nu stim sa ne laudam propria marca auto, ne-o lauda altii.
La noi insa, exista o perceptie gresita, cum ca Dacia a ramas la nivelul anilor '90 si ca este o masina proasta. Nimic mai eronat. Aceste impresii gresite sunt promovate de posesori de masini vechi, de provenienta straina, in special germana, si care au gresita impresia ca o masina straina, chiar daca este la mana a doua, veche de multi ani si rulata sute de mii de kilometri, este mai buna ca o Dacie noua. Aceste afirmatii insa nu au nicio justificare.
Eu cred ca marca Dacia face cele mai bune masini din lume pentru noi, romanii. Le face pe cele mai ieftine, pe cele mai spatioase, pe cele mai economice si pe cele mai dotate la banii pe care ii avem. Strainii si-au dat si ei seama de asta, asa ca s-au abonat la Dacia ca le ofera strictul necesar. Romanul, snob de fel, este mai presus de francez sau englez si vrea o masina germana, chiar daca sta in garsoniera cu chirie.
Pana cand ne vom da seama ca masinile Dacia sunt singura solutie care ne poate tine in siguranta si cu banii in buzunar, va mai trece ceva vreme. Si daca nu am fost in stare sa invatam de la straini timp de atatea decenii, de ce am face-o acum? Pana atunci, sa-i lasam pe straini sa ne laude marca auto, care este vazuta dincolo de hotare ca un ajutor la iesirea din criza, un necesar fara echivoc. Un necesar absolut.