Autoturismele Mazda pe partea de design sunt foarte reusite, nimic de zis. Uita-te la Mazda CX3, poate cel mai frumos SUV compact din lume, sau la Mazda 6, limuzina despre care nu a zis nimeni, niciodata, ca este urata. Mazda 2 este putin diferita la designul exterior, adica nu are acel "Wow" care sa te uimeasca, acel ceva care sa iti transmita ca e mai frumoasa ca alte modele concurente.
Mazda 2 are putin din compactele italienesti Alfa Romeo, atat la profilul lateral, cat si la stopurile spate. Are linia plafonului special inclinata spre spate, sa transmita imaginea unui coupe cu 4 usi, in timp ce partea frontala poarta semnatura proprie Mazda, cu grila uriasa care domina toata fata si cu farurile alungite spre spate, care se duc pe aripile laterale.
Este un automobil de mici dimensiuni care arata bine, dar nu epateaza cu nimic si nici nu vrea sa iasa in evidenta excesiv. Poate tocmai din acel motiv o vor aprecia persoanele care nu vor un mijloc de transport tipator, care vrea sa atraga priviri. Asa cum cei care vor o masina cu adevarat frumoasa, uimitoare, s-ar putea sa strambe din nas in fata lui Mazda 2.
Interiorul masinutei testate si prezentate aici are ceva, un "jenesaisquoi" greu de explicat, care o face dementiala. E vorba cred ca de simplitate. Nu sunt culori extravagante, finisaje lucioase, materiale dichisite sau forme futuriste. Nu, nimic de genul asta. Singurul ornament diferit este pe bord, un plastic de calitate care face contrast cu negrul mat ce domina absolut tot interiorul. Avem negru si gri inchis pe bord, fete de usi, consola centrala, tapiterie, peste tot. Nicio urma de rosu, galben, verde, albastru, nimic vesel, nimic iesit din comun. Dar, cu toate astea, interiorul este unul foarte reusit si primitor care parca il imbraca pe sofer.
Totul este acolo unde trebuie si cum trebuie. Clima este usor de folosit cu ajutorul celor 3 rotite centrale, ceasurile de bord sunt simple, vizibile, pozitia la volan este excelenta. Apropo de volan, se simte perfect in palme, chiar iti da o impresie de sportivitate cand il strangi la ora 9:15, acolo unde exista un profil pentru o priza mai buna.
Singurul lucru care lipseste in habitaclu este o cotiera pentru pasagerii fata. Dar, chiar si asa, pe cat de simplu si anost e interiorul, pe atat este de ergonomic, confortabil si calitativ.
Cu cei 280 de litri ai portbagajului, Mazda 2 nu este campioana segmentului. Sta insa bine la alte locuri de depozitare, precum spatiul din portiere, torpedou, cei doi suporti de sticle din consola centrala. Nu exista cotiere nici in fata, nici in spate, dar e un lucru des intalnit la masinile din aceasta categorie. Pasagerii au loc satisfacator, atat in fata, cat si in spate, acolo unde am testat locul pentru picioare cu ajutorul unui pasager trecut de 100 kg si 1.90m inaltime. Nu s-a plans tot drumul, deci e de bine.
Motorul de 1.5 litri produce 90 cp, o valoare populara in randul tuturor subcompactelor de pe piata. Este un motor tipic japonez, care incepe sa traga bine dupa 3500 rpm, un obicei putin intalnit in randul soferilor romani. Nu multa lume este obisnuita sa tureze zdravan un motor, dar pentru asta au fost facute cele in genul acestui propulsor. Daca nu te sfiesti sa ajungi si la 6000 rpm, o sa simti muschii nebanuiti ai acestui motor care nu se face de ras. Putin cam zgomotos, ce-i drept, dar zgomotos si pe partea de evacuare, acolo unde iti va da senzatii mai sportive decat sunt in realitate.
La un motor de 90 cp pus pe o masina destinata mersului urban, era de asteptat sa vedem o transmisie manuala in 5 rapoarte. O cutie obisnuita, cu niste curse scurte, foarte precisa, care contribuie foarte mult la experienta distractiva si sportiva a condusului acestui "bolid" de 90 cp. La viteze mari, cand vrei sa pleci pe autostrada, trebuie sa te astepti ca motorul sa stea mai turat, de exemplu, la 100 km/h, vei avea peste 2500 rpm, dar tinand cont ca scopul principal este plimbarea in oras, nu e un capat de tara.
Acceleratie: 9.7 secunde are nevoie Mazda 2 ca sa atinga 100 km/h, iar viteza maxima este de 188 km/h;
Franare: frane cu disc pe fata si tamburi pe spate, asistate de ESP, ABS si TC, franeaza bine in orice conditii si datorita anvelopelor de calitate;
Suspensii: orientate mai degraba spre sportivitate, putin rigide, zgomotoase la denivelari luate la viteza redusa.
Masinuta asta mica se comporta ca un pocket-rocket adevarat, chiar daca nu are puterea unuia. Directia este precisa, suspensiile putin rigide, cutia scurta, totul face ca experienta la volan sa fie una plina de placere. Daca cumva ajungi pe un drum virajat si turezi motorul mai serios, poate chiar sa fie o adevarata sursa de adrenalina, ceea ce nu este de asteptat dintr-o masina atat de mica, sa livreze senzatii tari atat de mari...
Mazda 2 are stalpii plafonului fata, montantii, destul de subtiri incat soferul sa se poata asigura in voie la trecerile de pietoni. Oglinzile laterale sunt mari, luneta este si ea spatioasa si vezi bine tot ce se intampla in spate cand privesti oglinda retrovizoare. Insa nu inteleg de ce inginerii Mazda au pus stergatorul lunetei in mijloc, obturand vizibilitatea. Masina e dotata cu senzori de parcare spate, dar si cu o camera de marsarier care ofera o rezolutie decenta, astfel incat parcarile sa nu mai fie o problema.
In 2015, cand Euro NCAP a testat modelul Mazda 2, nu i-a oferit punctaj maxim, ci 4 stele din 5. Masina a fost depunctata la acea vreme din cauza ca sistemele electronice active si pasive nu erau foarte numeroase. Acum, cu imbunatatiri mai multe, Mazda 2 ar putea obtine fara griji punctaj maxim. Deoarece vine dotata cu 6 airbaguri, sistem de asistenta pentru unghi mort, asistenta la parasirea benzii de rulare, iar atunci cand te deplasezi cu spatele, e disponibil un sistem care monitorizeaza traficul, plus Isofix, senzori presiune roti si altele.
Echiparea Takumi este una de mijloc, dar chiar si asa vine cu multe lucruri interesante pentru o subcompacta. Pe langa ce am enumerat la siguranta, avem clima automata, scaune incalzite cu 3 trepte, pilot automat, senzor de ploaie, senzor de lumina, sistem Start/Stop, senzori de presiune roti, 4 geamuri electrice, sistem multimedia cu ecran LCD tactil de 7 inch, proiectoare ceata, jante de aliaj 16 inch, volan si schimbator imbracate in piele, comenzi volan, keyless go, computer de bord. Poate nu sunt cele mai numeroase dotari, dar sunt cele care conteaza si care sunt cel mai folosite de un sofer activ.
5.4 l/100 km este media obtinuta de noi, in timp ce in oras masina a consumat cam 8 litri. Nu trebuie sa uitam ca vorbim de o masina cu motor aspirat pe benzina, iar 8 litri in orasul aglomerat este chiar decent. Sistemul Start/Stop te ajuta sa reduci consumul cand stai in aglomeratie, iar cutia manuala cu treptele scurte contribuie si ea la cifrele mici, in timp ce greutatea totala de sub o tona este cireasa de pe tort. Nu prea vei gasi masini pe benzina in acest segment care sa fie mai putin gurmande.
Versiunea Takumi a lui Mazda 2 costa 14.490 Euro cu TVA. Modelul de varf, numit Revolution Top, cu motorul 1.5 de 115 cp si cutie manuala in 6 trepte ajunge la 17.790 de Euro. Cam acolo se invart mai toate subcompactele din segment, deci pe partea de pret masina japoneza este competitiva.
ZI DE ZI. Mi-ar placea ca masina mea de zi cu zi sa fie Mazda 2. Pentru multi, inclusiv eu, poate fi chiar masina ideala de oras. Nu totul se rezuma la consum, desi nu sta deloc rau nici acolo. Daca vrei un consum infim, care sa te faca sa vizitezi pompa de carburant o data la 2 luni, iti iei un Clio dCi. Dar poate ca vrei o masina care sa iti faca placere, o masina care sa comunice cu tine, care sa te imbie la acceleratie, la stransoare volanului cu ambele maini. Este foarte legata masina asta, inchegata, raspunde repede la comenzile volanului, parca ar fi o adevarata sportiva. Cutia este de vis, motorul este cuminte, dar se transforma imediat intr-unul fioros cand il pui la treaba. Pur si simplu, mi-as dori masina asta ca sa merg zi de zi cu ea deoarece nu te lasa sa te plictisesti. Ceea ce e mare lucru, pentru ca mai toate subcompactele din lume dau dovada de mare plictiseala...
O masina care se conduce extraordinar. Cu un interior ergonomic, care il imbraca pe sofer. Nu e cea mai frumoasa, nici cea mai dotata, nici cea mai spatioasa sau cea mai economica. Dar pur si simplu te face sa realizezi ca masinile de oras nu trebuie sa fie plictisitoare, ci ca pot fi si distractive. Nu mai stiu ce producator are sloganul cu "placerea de a conduce". Dar sigur i s-ar potrivi si acestei masinute urbane.