Cand a aparut Renault Clio in varianta noua, am ramas placut impresionat. Era cea mai atragatoare subcompacta pe care o puteai cumpara. Mai multe restilizari si facelifturi subtile mai tarziu, Clio este in continuare o aparitie atragatoare. Iar varianta Estate, mai pe romaneste break, nu se dezminte. Arata excelent, iar felul in care linia plafonului coboara spre spate, manerul ascuns al portierelor spate si designul lateral al geamurilor, te fac sa spui ca masina asta e, de fapt, un break coupe.
Avem faruri cu LED, un pachet Look exterior format din ornamente praguri, calandru si hayon Rouge/Ivoire, jante pe 16 inch cu design Pulsize, eleron la luneta si un joc de nuante care se joaca cu mintea ta: plafon alb, mijlocul negru, partea de jos alba iar. De fapt, Ivoire, culoarea fildesului... Destul incat sa arate demential si sa fie cel mai frumos break din spatele blocului. Pe partea de design francezii au cam nimerit-o.
Renault Clio a fost un temerar indraznet si la capitolul interior. Pe vremea cand Fiesta, Corsa, Fabia si altii ofereau niste interioare anoste si lipsite de culoare, Clio a venit cu forme noi, finisaje stralucitoare, culori vii, ceasuri de bord fanteziste, digitale, plus o plansa de bord ca o tableta. Deja, interiorul lui Clio nu mai este nou si toti ceilalti au devenit mai indrazneti, insa imaginea transmisa e aceeasi. Poate ca materialele folosite la interior nu sunt de cea mai buna calitate, fiind mult plastic tare, insa e un amestec de culori si texturi. Avem volan si schimbator de piele, plansa de bord lucioasa, mici ornamente polisate de culoare gri pe volan si schimbator, ornamente rosii la aeratoare si consola, din nou piele pe scaune amestecata cu textil. Cotiera nu este cea mai generoasa, dar macar isi face treaba pentru sofer, ca pasagerul nu mai are loc...
Portbagajul acestui break are o capacitate de 445 de litri, iar daca lasi jos spatarul banchetei, se dubleaza. Sunt spatii destule la interior pentru depozitare, de la buzunarele uriase din portiere, pana la torpedoul incapator, locurile pentru telefon, chei, chiar si suporturile de pahare dintre scaune. Romanului ii place sa beneficieze de mult loc, pentru bagajele din vacante sau cumparaturile de Craciun, dar cert este ca aceasta masina ii va satisface cu prisosinta nevoile.
Pentru soferii din Romania nu cred sa existe un motor mai bun decat clasicul 1.5 dCi intalnit pe toata gama Dacia-Renault-Nissan, mai nou si pe Mercedes-Benz. Un motor deosebit de fiabil, economic, versatil si care tine cu casa. Iar pe micul Clio este un motor care se simte cu adevarat puternic, si datorita celor 260 de Nm pe care ii ofera inca de la 1750 rpm. Nu e cel mai silentios motor din lume, oricata antifonare ai pune pe sub capota, dar este motorul perfect pentru situatiile din tara noastra. Iar pe caroseria break, o idee mai grea decat cea hatchback, s-a potrivit manusa.
Masina testata de noi era varianta de echipare Intens, cu cele mai multe dotari, inclusiv transmisia manuala cu 6 trepte. O cutie ideala pentru mersul in oras, ale carei ultime doua viteze sunt foarte lungi, permitand o rulare de croaziera la 120 km/h cu doar 2000 rpm. Este o cutie corecta, cu ambreiaj usor de apasat, cu vitezele bine conturate si precise, care va fi pe placul oricarui sofer. Din pacate, singura cutie automata disponibila pe Clio Estate, transmisia EDC cu 6 trepte, e disponibila exclusiv pe motorizarea 1.2 TCe pe benzina.
Acceleratie: masina are nevoie de 11.2 secunde ca sa atinga 100 km/h si poate prinde un top speed de 194 km/h;
Franare: Clio are frane cu disc pe puntea fata si cu tamburi pe puntea spate, asistate de ESP, ABS, AFU (asistenta la franarea de urgenta);
Suspensii: sunt confortabile, deloc rigide, iar impreuna cu anvelopele care au balon inalt ofera liniste chiar si la trecerile peste limitatoarele de viteza.
Pentru ca nu vorbim de un Clio RS, e normal sa nu avem asteptari sportive in ceea ce priveste tinuta de drum. De retinut este ca varianta break ofera o stabilitate mai buna ca hatchback-ul la viteze mari, datorita suprafetei crescute a plafonului care permite o apasare mai mare. In viraje, masina se descurca bine, evident, fara a brusca volanul, deoarece exista o oarecare tentativa de ruliu din cauza suspensiei moi, insa directia electrica este acum ceva mai precisa. Per total, masina se comporta normal pentru gama in care se incadreaza si la viteza mare se comporta foarte bine.
In general, cam toate break-urile ofera o vizibilitate buna soferului. Pentru ca suprafata vitrata este generoasa iar luneta este verticala. Clio face acelasi lucru, cu un spatiu larg in oglinda retrovizoare. Stalpii parbrizului sunt inclinati exact cat trebuie, astfel incat soferul sa se poata asigura optim la trecerile de pietoni, iar pentru parcare avem senzori fata-spate cu camera de marsarier, un pachet optional care costa 350 de Euro.
Sa tot fi trecut vreo 6-7 ani de cand s-a lansat noua generatie de Renault Clio. Atunci, Euro NCAP a "busit" masina si i-a oferit punctaj maxim la testele de impact. Iar acest lucru spune multe, Clio fiind o masina sigura atat pentru pasagerii adulti, cat si pentru copii, dar sta bine si pe partea de sisteme auxiliare de siguranta. Si faptul ca este o masina cat se poate de sigura o face sa fie dezirabila in ochii celor care ar fi vrut un model Dacia cu aceeasi motorizare si dotari similare, dar care nu a iesit bine la testele de siguranta.
Versiunea Intens testata de noi este cea mai dotata din oferta pentru Clio si vine echipata cu aer conditionat automat, proiectoare ceata, geamuri electrice, senzor ploaie, senzor de lumina, sistem navigatie, senzori parcare spate, keyless go, oglinzi rabatabile, functie ECO, jante de aliaj pe 16 inch, pilot automat, faruri full-LED, volan si schimbator imbracate in piele, cotiera centrala si tapiterie mixta piele-textil. La aceste dotari se mai adauga unele optionale care erau bifate la masina noastra: scaune fata incalzite, senzori de parcare fata + camera marsarier, R-Link cu sistem audio Bose, acoperis panoramic din sticla. Per total, Clio are oricum un pachet standard destul de bogat in dotari, lista de optionale fiind si ea lunga, dar nu necesara.
Un motiv serios pentru care am ales acest Clio sa fie "masina poporului" este consumul. La drum intins cu functia ECO pornita motorul 1.5 dCi consuma cam 3.5 litri/100 km. In oras, nu trece de 6 litri (foto). Este un consum atat de mic, incat face orice hibrid sa devina inutil. Poti face cu un plin in jur de 1000 de kilometri, evident, daca nu alergi de zor. Are Start/Stop care contribuie si el la consumul mic, ceea ce o face ideala pentru oras.
Clio Estate incepe de la 10.950 de Euro cu TVA, iar daca includem si voucherul Rabla si o oferta de la dealer s-ar putea sa gasim masina asta la vreo 9000 de Euro, ceea ce nu e rau deloc pentru o masina cu aer conditionat, pilot automat, keyless go si alte dotari in standard. Versiunea Intens testata de noi incepe de la 16.800 de Euro cu TVA si cu dotarile optionale ajunge pe la 19.000 de Euro si ceva. Aceste preturi devin mai mici cand cumperi automobilul prin Rabla, asadar, cel mai dotat si mai scump Clio dCi cu transmisia manuala in 6 trepte poate sa ajunga la 17.000 de Euro, mai ales daca gasesti vreo oferta la dealeri. Astfel, Renault pune la bataie o oferta... imbatabila.
UNIVERSALA. Masina asta e universala, pentru toata lumea, pentru orice. Si este ideala pentru Romania. De fapt, masina autohtona, Dacia, este masina ideala pentru Romania, ieftina, incapatoare, economica si fiabila. Dar Clio are ceva ce Dacia nu are: siguranta confirmata de Euro NCAP. Iar acest lucru face diferenta. Pentru cine doreste mult loc la interior, motor economic, fiabilitate, costuri minime de exploatare, un design atragator, o tinuta de drum excelenta si dotari din plin, plus o siguranta sporita pentru familie, Renault Clio este raspunsul. Evident, la un pret modest, de pana in 19.000 de Euro pentru varianta de top. Ghici ce: toti romanii vor aceste lucruri!
Nu este cea mai rapida, cea mai cizelata, cea mai spatioasa, cea mai atragatoare si cea mai tehnologizata masina din lume. Si nu este nici cea mai ieftina de pe piata, "fratii" de grup de la Dacia avand preturi mai mici. Dar ofera cel mai complet pachet la banii astia, pachet imbatabil pe piata europeana. Pentru ca la pretul acesta primesti o masina noua care consuma mai putin ca un robot de bucatarie si care stie sa raspunda exact nevoilor soferului roman.