Mazda MX-5 1.5 131 cp, M6, Revolution

"Rare sunt automobilele care sunt capabile sa nasca asemenea pasiuni"
PUNCTAJ
4TUNING
93
PRIZA LA PUBLIC
65
NOTA CITITORULUI
90
DESPRE TEST SI SUMAR PUNCTAJ
Testat de: Valentin Mănuș
  • Km. la bord: 8200
  • Km. efectuati: 428
  • Tipul drumului: asfalt
  • Mediul de condus: urban / extraurban
  • Conditii meteo: uscat / ploaie
  • Traseu: Bucuresti - Brasov - retur
  • Numar de pasageri: 2
  • Bagaje: DA
  • Stil de condus: legal
Chiar daca am primit masina la test-drive cand serile de vara erau deja o amintire, cand plaja din Vama Veche era pustie si fularele inlocuisera deja bermudele, m-am bucurat in totalitate de acest roadster mic ce emana "distractie" prin fiecare por.

Specificatii tehnice

BURLACI Cel mai probabil sa o conduca:
BURLACI
URBAN / EXTRAURBAN Conceputa sa fie condusa:
URBAN / EXTRAURBAN
MAGNET ABSOLUT Sex-Appeal:
MAGNET ABSOLUT
  • Carburant
    benzina
  • Cilindree
    1496 cmc
  • Putere
    131 cp
  • Cuplu
    150 Nm
  • 0 - 100 km/h
    8.3 s
  • Viteza maxima
    204 km/h
  • Tractiune
    RWD
  • Greutate
    975 kg
  • Consum mixt
    6.3 l/100km
  • Nr. locuri
    2
  • Nr. usi
    2
  • Volum portbagaj
    130 l
  • Euro NCAP
    4*
  • Pret de pornire
    20.990 Euro
  • Pret model testat
    25.290 Euro
  • Impozit anual
    60 lei

Exterior

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Inca de la celelalte automobile Mazda prezentate aici, in rubrica de test-drive, am lamurit un lucru: noile modele ale producatorului japonez sunt al naibii de reusite. Mai ales la aspectul exterior. Si daca Mazda CX-3 mi s-a parut cel mai atragator autoturism pe care eu l-am condus in ultimii ani, noua generatie de MX-5 nu este nici ea departe. De fapt, atunci cand conduci un roadster, faci parte dintr-o alta categorie, care vine la pachet cu multe priviri atintite asupra ta.

Test Drive Mazda MX-5

E greu sa realizezi cat de reusita este noua Miata. Pentru ca oamenii se uita oricum la decapotabile de parca inca am fi in 1995, pe faleza de la REX, in Mamaia. Dar cert este ca japonezii au facut treaba buna cu micuta masinuta de doua locuri si i-au daruit un aspect sportiv, agresiv, aerodinamic si dragalas, toate in acelasi chip. Si fara indoiala, responsabile de aceasta imagine de japoneza obraznica sunt cele doua blocuri optice frontale, cele mai mici pe care le-am vazut pe o masina vreodata - zici ca sunt de pe o macheta Bburago.

Luminile de zi oblice, cu LED-uri, contribuie si ele la personalizarea, la propriu, a acestei masini. Cu cat te uiti mai mult la partea frontala, cu atat ai impresia ca seamana ba cu Pokemon, ba cu gagica aia sexy din Mortal Kombat. Iar din spate... La naiba, Mazda!!! Ai facut o treaba la fel de buna, mai buna decat un chirurg estetician, dand nastere celui mai atragator posterior din lumea roadsterelor de azi... Bravo!

Test Drive Mazda MX-5Test Drive Mazda MX-5

Interior

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Ia-ti gandul daca visezi la cine stie ce arogante sau la vreun lux iesit din comun. Scaune sport, un volan normal, un schimbator minuscul si o frana de mana care este langa tine, la indemana, in caz ca ai chef de joaca. Cam asta primesti odata cu masina. Cotiera este de fapt pasajul cardanului, suporturile de pahare sunt demontabile si pozitionate in spate, intre scaune, totul este minimalizat la maximum, orice greutate in plus a fost inlaturata.

Pozitia la volan este una foarte joasa, zici ca stai in "subsolul" traficului, fiind mai jos decat oricare alt sofer de langa tine. Totul este aproape de tine si nu de putine ori se intampla, atunci cand dai mai cu inversunare de volan, sa atingi stalpul parbrizului sau chiar portiera de langa tine. De fapt, interiorul acesta inghesuit, care parca te invaluie, te face una cu masina. Acesta, cred eu, fiind unicul scop al acestui produs semnat de Mazda.

Test Drive Mazda MX-5

Spatiu

PUNCTAJ 4TUNING
7 /10

Nu ai buzunare in portiere. Nu ai torpedou. Nu ai suporturi de pahare (sunt doua suporturi demontabile). Nu ai spatiu pentru o geanta in interior. Nu prea ai portbagaj, decat daca vrei sa cari o geanta de farduri. Si in caz ca ai vreun coleg la baschet pe care vrei sa-l duci acasa, trebuie neaparat sa mergi decapotat, chiar daca afara sunt zero grade.

Mazda MX-5 este o masina foarte mica. Nu degeaba are sub o tona in greutate. Nu degeaba are niste performante si un comportament dinamic de invidiat. Insa spatiul a fost cel mai compromis. Pentru ca la inceput te lovesti de un sentiment claustrofob destul de acut, dar cu care te obisnuiesti repede. Iar pe termen lung trebuie sa fii mereu pregatit atunci cand pleci la drum cu masina asta. De exemplu, in cei 180 de litri ai portbagajului, vor intra doar doua valize mici cu care te lasa in cabina avionului. Nimic mai mult. In plus, trebuie sa iti pui in portbagaj geaca, poseta si orice alt bagaj de mana. Ca la interior pur si simplu nu ai unde.

Atunci cand masina are plafonul sus, ridicat, este un loc micut, dar greu accesibil, acolo unde intra plafonul textil cand este coborat. Insa nu te baza pe el, deoarece vei avea probleme sa scoti ceea ce bagi acolo... Apropo: nu are nici priza clasica masina. Am cautat sa bag undeva camera de bord fara de care nu ma urc in masinile de test. Dar pana la urma am bagat-o de unde am scos-o...

Test Drive Mazda MX-5

Motor

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Ce masina mai are motor de 1.5 litri? Pai are batranul Cielo, mai are Loganul dCi, au cateva motociclete si mai au niste generatoare de curent folosite de ISU. Aaaa, si aceasta Mazda MX-5. Da, are un motor de numai 1.5 litri si 131 cp. Insa nu este un motor ca oricare altul, ci unul asa cum ne place noua sa gasim pe o japoneza. Adica unul de turatie, aspirat, asa cum aveau pe vremuri nemuritoarele Honde V-TEC, cu doua axe cu came, ce se anunta nemuritor si fiabil din cale afara. Un motor foarte silentios, dar a carui evacuare scoate un sunet placut, un motor care se tureaza imediat si care pare, intre 5000 si 7000 rpm mult mai puternic. Oricat de sub-motorizata ti s-ar parea masina asta, trebuie sa stii ca are un raport putere-greutate mai bun decat un BMW Seria 3 cu motor de 190 cp.

Test Drive Mazda MX-5

Transmisie

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

O cutie manuala, asa cum ii sta bine oricarui model sport, este acolo pentru placerea ta totala. Are o timonerie cu niste curse foarte scurte, cele mai scurte pe care le-am vazut la o masina de serie. Bine etajata, fara sa fie gandita pentru cine stie ce competitie, ci pentru mersul zi de zi, poate fi utilizata atat in oras, cat si la drum intins fara probleme.

Test Drive Mazda MX-5

Performante

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Acceleratie: de 8.3 secunde are nevoie Mazda MX-5 cu motorul de 1.5 ca sa atinga 100 km/h, putand atinge o viteza maxima de 204 km/h;

Franare: cu discuri pe toate rotile, asistate de ABS, ESP si cu ajutorul unor pneuri de calitate, micul roadster franeaza peste medie, excelent, in special datorita unei greutati mici;

Suspensii: chiar daca la prima vedere ai zice ca este o masina sport, in versiunea aceasta confortul este destul de bine scos in evidenta. Spre deosebire de versiunea de varf care vine cu suspensii reglabile Ohlins, probabil mult mai rigide, masina condusa de noi se comporta excelent si pe drum pietruit, dar si in viraje.

Test Drive Mazda MX-5

Tinuta de drum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

O masina care se lasa condusa, nu te conduce ea pe tineNu ma intereseaza daca masina asta consuma mult, daca are dotari, daca are priza pentru detectorul de radar sau daca nu imi incape geanta de pescuit in portbagaj. Pentru ca ea a fost facuta ca sa ofera altceva: placere in forma pura. Putine sunt masinile ce reusesc sa lege o legatura atat de stransa si directa cu soferul de la volan ca MX-5. De fapt, atunci cand te infigi in scaunul sport si strangi volanul, te transformi si devii din sofer, un pilot adevarat. Simti in volan, prin anvelope, jante, fuzete, capete de directie, caseta de directie si coloana de directie absolut orice vrea sa iti transmita asfaltul. Este o bucurie sa stii ca daca tragi un milimetru de volan, masina isi schimba directia. Iar aceasta placere absoluta vine din faptul ca iti dai seama de un singur lucru: masina asta se lasa condusa, se lasa dominata, iti ofera control total. Adica, spre deosebire de 99% din vehiculele zilelor noastre, te lasa sa o conduci, nu te conduce ea pe tine. Iar acest lucru iti aduce zambetul pe buze fara sa-ti dai seama.

Test Drive Mazda MX-5

Test Drive Mazda MX-5Test Drive Mazda MX-5

Vizibilitate

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Si ce daca nu vezi mare lucru atunci cand plafonul este sus? Si ce daca oglinda retrovizoare este mica si prost pozitionata? Si ce daca nici in cele laterale nu prea vezi tot ce vrei din cauza ca sunt prea mici? Sau ca trebuie sa ridici putin capul atunci cand te apropii de o trecere de pietoni, deoarece capota este uriasa? Da, este drept ca la capitolul vizibilitate micul roadster nu straluceste. Insa compenseaza cu alte calitati.

Test Drive Mazda MX-5

Siguranta

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mazda MX-5 a trecut prin mainile celor de la Euro NCAP si a primit 4 stele de siguranta. Chiar si asa, in ciuda faptului ca nu a primit punctaj maxim, eu i-am acordat punctaj maxim in acest test. Mai ales acum, dupa ce am vazut si rezultatul concurentului direct, BMW Z4, care a obtinut doar 3 stele de siguranta. E clar ca atunci cand iti lipsesc niste stalpi la plafon, dinamica este alta in momentul unui impact. Si daca nemtii de la BMW au obtinut doar 3 stele de siguranta, e clar ca cele 4 obtinute de japonezi sunt un rezultat admirabil.

Cu stele sau fara, mai ceva ca un General-Ministru cu escorta, aceasta Mazda MX-5 este o masina sigura, daca verificam lista de dotari. Adica are 4 airbaguri, sisteme de asistenta ABS si ESP, senzor de presiune in anvelope, senzor de alerta in caz de parasire a benzii de rulare si proiectoare de ceata. Se pare ca masina a fost depunctata de Euro NCAP din cauza lipsei unui sistem de franare in caz de impact iminent, sistem pe care Mazda il are, dar pe MX-5 nu il ofera nici optional. Who cares???

Test Drive Mazda MX-5

Dotari

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Poate cea mai scurta lista de dotari intalnita la o masina este urmatoarea: masina are geamuri electrice, clima automata, scaune incalzite, senzor de ploaie si senzor de lumina, faruri cu LED, sistem audio Boze cu 9 difuzoare, sistem multimedia cu navigatie si ecran tactil, pilot automat, jante din aliaj pe 16 inch si... cam atat. Decapotarea plafonului se face manual, in doar cateva secunde. Un sistem electric ar fi incetinit procesul si ar fi ingreunat masina. Lipseste insa un torpedou si priza de 12V, asa cum am mai spus...

Test Drive Mazda MX-5Test Drive Mazda MX-5

Consum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

I-am dat punctaj maxim Miatei la consum, desi nu e cea mai economica masina din lume, dintr-un singur motiv: ma asteptam sa consume mai mult. Nu cunosc cifrele oficiale pe care le anunta brosura masinii, cu siguranta sunt aberatii cu valori imposibile, de 4-5 litri la 100 de kilometri parcursi in regim mixt. Realitatea este insa una imbucuratoare, pentru mine cel putin: 6.3 l/100 km media. Adica in jur de 5.5 in exterior, la mers super decent, cu 100 km/h si vreo 7.5 spre 8 in Bucurestiul aglomerat. In ciuda lipsei unui sistem Start/Stop automat atunci cand se opreste masina, motorul nu trebuie sa traga o greutate uriasa dupa el, de unde si consumul decent. Evident, daca incepi sa te joci cu motorul facut pentru turatie, lucrurile o iau razna si te trezesti ca vei consuma chiar si 10 in oras, daca vrei sa pleci de fiecare data primul de la semafor... Lucru normal, cand ai masina asta.

Test Drive Mazda MX-5

Pret

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mazda MX-5 este cel mai ieftin roadster nou pe care il poti cumpara. Incepe de la 20.990 de Euro si ajunge, in versiunea cu motorizare de 2.0 si 160 cp si echipare Revolution Top la 28.990 Euro cu TVA inclus. Nu este un pret mic pentru o masina atat de mica. Insa astfel de automobile nu sunt facute pentru oricine si nu sunt cumparate rational, ca sa produca bani sau ca sa transporte marfa si oameni. Iar daca repetam ca este cel mai ieftin roadster, e clar ca orice alt comentariu este de prisos.

Test Drive Mazda MX-5

Special

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

MASINA UNISEX. Nu am niciun dubiu ca femeile vor cumpara masina asta in egala masura cu barbatii. De fapt, de aceea sunt disponibile si doua motoare: 1.5 pentru doamne si 2.0 pentru baietii mari car vor sa simta adrenalina. In Romania acest model are un public nisat, destul de restrans. Insa in strainatate, majoritatea femeilor care conduc un roadster au un MX-5. Si cu aceasta noua generatie lucrurile nu se vor schimba. Iar cand o masina reuseste sa indeplineasca placerea tuturor, atat nevoia femeilor de libertate si de miscare, oferind strictul necesar in materie de spatiu, cat si a barbatilor care vor senzatie si adrenalina, lucrul asta trebuie respectat.

Test Drive Mazda MX-5Test Drive Mazda MX-5

Test Drive Mazda MX-5

Concluzii

PUNCTAJ TOTAL
93 / 100

Este greu, daca nu imposibil, sa nu iubesti masina asta. Din prima clipa in care te urci la volan si te cuprinde sentimentul de inghesuiala, dar de care uiti cand te pui in miscare, pana cand ajungi la destinatie zambind, dupa o calatorie plina de viraje si ciupituri de acceleratie, tot comportamentul ei te face sa o iubesti. Da, este una dintre acele masini suprasaturate de personalitate, pe care le cumperi cu sufletul, nu cu capul. Este o masina pe care o vei considera un membru al familiei, atat de tare reuseste sa te faca sa te atasezi de ea. Pe scurt, este una din acele extrem de putine masini dupa care, mereu, fara exceptie, intorci capul dupa ce ai parcat-o ca sa te asiguri ca e bine, ca e a ta, ca este frumoasa.

Test Drive Mazda MX-5

 
  • lipsa priza 12V
  • lipsa torpedou
  • sistem audio
  • transmisie
  • finisaje interioare
  • motorizare
  • tinuta de drum
  • frane
  • modul decapotarii

SPUNE-TI PAREREA!

NOTA CITITORULUI
90 / 100
Browser-ul tau nu suporta javascript. Te rugam sa-l actualizezi.
Acordă o notă maşinii
Salvează
Punctajul dat de 4Tuning este cat se poate de obiectiv, fiind rezultatul propriei experiente acumulata conducand mai multe masini similare. Punctajul 4Tuning al fiecarei masini este si ca urmare a comparatiei cu alte modele din acelasi segment, niciodata cu masini din alte categorii. Popularitatea unei masini este calculata in functie de numarul de citiri ale articolului, impactul in mediul social online si comentarii. Nota cititorului este media notelor date de vizitatori, in functie de propriile preferinte. Spune-ti si tu parerea despre aceasta masina mai jos.
Da o nota masinii testate

Distribuie pe Facebook