Pe 30 ianuarie 1920 lua fiinta in Japonia, prefectura Hiroshima, compania Toyo Cork Kogyo specializata pe fabricarea de pluta. Spre finalul anilor '20, Toyo Kogyo a fost salvata de la faliment iar industrialistul Jujiro Matsuda a preluat afacerea si a transformat-o intr-un producator de unelte si mai apoi de vehicule.
In 1931 apare Mazda-Go, o camioneta cu trei roti care a prins imediat la public insa in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Toyo Kogyo isi aduce aportul si faureste pusti pentru armata japoneza. Hiroshima a fost, la propriu, stearsa de pe fata Pamantului in 1945 de bomba atomica lansata de Statele Unite ale Americii insa Mazda a fost nevoita sa se mobilizeze rapid si sa reia productia la doar cateva luni dupa acest eveniment.
In 1960, Mazda lanseaza prima masina de pasageri si anume modelul R360. Pe el l-au folosit acum japonezii ca sursa de inspiratie pentru editia speciala 100th Anniversary (sau Edition 100) care celebreaza centenarul Mazda.
Mai multe modele din gama au primit onoarea de fi imbracate in haine de sarbatoare, inclusiv compacta Mazda3 pe care am condus-o si noi in versiunea hatchback.
Spuneam ca producatorul asiatic a folosit ca sursa de inspiratie modelul R360, de aici si vopseaua exterioara Alb Snow Flake perlat, o nuanta care trebuie neaparat sa fie mangaiata de razele soarelui pentru a straluci cu adevarat. Alte detalii "aniversare" de la exterior sunt capacele centrale ale jantelor negre, cu diametrul de 18 inch, sau emblema de pe aripa fata.
Mazda3 era oricum una dintre cele mai aratoase si interesante compacte de pe piata insa aceste elemente speciale nu fac altceva decat sa te tina cateva minute in plus cu ochii atintiti pe silueta modelului japonez.
Interiorul unei Mazda nu impresioneaza prin zeci de display-uri, butoane cu touchscreen sau benzi de lumina LED. Nu. Interiorul unei Mazda impresioneaza prin simplitatea lui si prin finisajele de inalta calitate.
Fiind insa o Mazda3 Edition 100, exemplarul de fata are si in habitaclu cateva detalii speciale. Primele pe care le observi sunt tapiteria din piele visinie si partea mediana a bordului imbracata in piele alba pentru ca mai apoi atentia sa-ti fie captata de covorasele cu logo-ul aniversar, podeaua rosu burgundy sau gravura 100th Anniversary care evidentiaza tetierele scaunelor fata.
Pana si cheia are imprimat logo-ul Edition 100.
Mazda3, mai ales in versiunea hatchback, nu este cea mai incapatoare masina pe care o poti cumpara. In fata nu pot spune ca m-am simtit inghesuit sau ca pasagerul din dreapta nu a avut destul loc pentru genunchi, insa in spate ar fi trebuit sa-mi scurtez gatul cu vreo 10 centimetri pentru a incapea asa cum trebuie.
Asadar, daca ai 1.92 metri inaltime, mai bine stai la volan sau in dreapta. Dar de preferat la volan.
Cele mai generoase spatii de depozitare sunt torpedoul si cotiera centrala - care incorporeaza o priza la 12V si un port USB - dar si buzunarele portierelor au fost in asa fel impartie incat sa poti stoca si aici diverse lucruri mai mici. In partea inferioara a consolei centrale mai ai doua suporturi pentru pahare dar si un spatiu unde iti poti pune telefonul mobil sau portofelul.
Pentru ochelarii de soare, Mazda a pregatit un locas special in plafon. Asadar, practicalitatea este o alta caracteristica a interiorului unei Mazda.
Cu bancheta spate in pozitie normala, spatiul portbagajului masoara 351 litri insa poate fi extins la 1026 litri prin rabatarea ei.
Emblema Skyactiv-X de pe portbagaj iti spune ca masina alaturi de care am petrecut patru zile a fost echipata cu motorul minune al niponilor: primul sistem de propulsie care combina aprinderea prin scanteie cu cea prin compresie. Explicat mai simplu, este un propulsor pe benzina care se comporta din anumite puncte de vedere ca un agregat diesel.
Motorul cu patru cilindri, aspirat natural, dezvolta 180 de cai putere la 6000 de rotatii pe minut si 224 Nm cuplu la 3000 rpm. Lipsa unei turbine inseamna: 1. raspuns imediat si 2. ai ocazia sa experimentezi toata plaja de turatii, fara intreruperi, incepand de la 900 rpm si pana la 7000 rpm unde incepe linia rosie. Cu pedala de acceleratie apasata mai hotarat, viteza creste progresiv insa cuplul relativ mic infraneaza putin cei 180 de cai putere.
Agregatul este mai sprinten dupa ce acul trece de 3000 rpm si tot dupa acest prag, sunetul trece in registrul grav. Atenti la detalii, inginerii niponi au instalat o structura speciala in jurul motorului care accentueaza zgomotul si pastreaza motorul cald pentru un timp mai indelungat.
Sistemul mild-hybrid, care face si el parte din sistemul de propulsie Skyactiv-X, este compus dintr-un generator demaror integrat, actionat prin curea, si o baterie litiu-ion de 24V montata intre roti. Generatorul capteaza energia care se pierde in mod normal la franare, o stocheaza in baterie si mai apoi o foloseste pentru a porni sistemele electrice ale masinii sau motorul.
Tot el, la pornirea de pe loc, creste turatia peste 1000 rpm pentru un demaraj lin.
Motorizarea Skyactiv-X poate fi alaturata si unei transmisii automate dar ar fi pacat sa nu alegi cutia manuala cu sase trepte. Da, nu este la fel de comoda ca si cea automata, mai ales in trafic, dar te va convinge ca este una dintre cele mai bune cutii de viteze din industrie inca de la primele schimbari de trepte.
Cursa scurta a schimbatorului, click-ul pe care il simti la fiecare schimbare, precizia cutiei si taria ambreiajului iti dau impresia ca te afli la volanul...lui MX-5. Fiind manuala, tu decizi pana unde lasi acul vitezometrului sa urce, chiar daca calculatorul de bord te sfatuieste sa schimbi cat mai rapid pentru un consum redus de combustibil.
Generatorul demaror de care vorbeam mai sus intervine si la trecerea dintr-o treapta inferioara intr-una superioara: scade mai repede turatia motorului, egaland-o pe cea a transmisiei, totul pentru schimbari fine, fara acele mici socuri pe care toti incercam sa le evitam la o cutie manuala.
Chiar daca este cel mai puternic motor din gama lui Mazda3, agregatul de 180 CP propulseaza compacta japoneza pana la 100 de km/h in 8.2 secunde si pana la o viteza de top de 216 km/h.
Franele isi fac bine treaba si sunt cu disc pe ambele punti. Pentru un plus de siguranta vin asistate de ABS si alte sisteme de ultima ora.
Mazda3 se vrea a fi o compacta cu personalitate care stie sa echilibreze confortul si sportivitatea. Tocmai de aceea suspensia este mai rigida decat te-ai astepta. Dar si putin cam galagioasa la trecerea peste denivelari.
Pe langa suspensia rigida, care nu lasa sasiul si caroseria sa se miste prea mult, directia semi-greoaie si precisa te anunta inca de la primele viraje ca Mazda3 este o compacta construita special pentru a-ti alimenta placerea de a conduce, care prefera sa faca lucrurile intr-o maniera diferita de rivalii din gama, precum Volkswagen Golf sau Ford Focus.
Arata sportiv, dar nu este neaparat sportiva din punct de vedere al acceleratiei pana la suta de kilometri pe ora. Un detaliu care chiar nu ma deranjeaza, avand in vedere ca uneori m-am distrat cu masini de 140 CP mai tare decat cu unele de 300 CP.
Mazda3 este o masina bine echilibrata, pe care poti sa o conduci si relaxat dar si sportiv. Japonezii nu iti pun la dispozitie diverse moduri de condus, care sa modifice suspensia, raspunsul acceleratiei, al motorului, al transmisiei sau care sa faca directia mai greoaie atunci cand cauti un condus mai solicitant. In schimb, au calibrat-o dupa modelul roadster-ului MX-5 care se stie ca este una dintre cele mai manevrabile masini din cate exista.
Ca tot veni vorba de manevrabilitate, Mazda3 Skyactiv-X cu tractiune integrala se tine bine pe viraje insa daca fortezi nota vei simti o usoara subvirare.
Vizibilitatea nu este unul dintre punctele forte ale Mazdei3 hatchback. De la volan ai cam multe unghiuri moarte, mai ales atunci cand vrei sa te asiguri pe diagonala la iesirea dintr-o parcare sau la intrarea pe un drum principal.
Pentru parcari sau alte manevre la viteze mici ai senzori de parcare fata/spate dar si o camera de marsarier cu o calitate a imaginii cum rar am intalnit.
Mazda3 este una dintre cele mai sigure masini pe care le poti cumpara in prezent. Compacta nipona vine in standard - mai ales in nivelul de echipare GT Plus - cu multe sisteme de siguranta si asistenta inclusiv sistem monitorizare unghi mort cu sistem asistenta la deplasarea in marsarier, pilot automat adaptiv, asistent inteligent la franare, sistem alerta sofer, sistem automat faza lunga, sistem asistenta depasire banda de rulare sau franare de urgenta cu functie de recunoastere a pietonilor si biciclistilor, asta pe langa armata de airbag-uri si de centurile de siguranta cu pretensionare.
Tocmai din aceasta cauza, specialistii Euro NCAP i-au acordat un punctaj de 5 stele la testele de siguranta, notand cu 98% protectia oferita adultilor, cu 87% protectia oferita copiilor, 81% a primit protectie oferita pietonilor si cu 73% au fost notate sistemele de asistenta oferite in standard. Ce ii lipseste este capota activa.
Pe langa detaliile aniversare pe care le-am mentionat mai sus si sistemele de asistenta, Mazda3 Skyactiv-X 180 GT Plus din imaginile alaturate a mai fost echipata cu faruri, semnalizari si stopuri LED, Head-up Display, display central color de 8.8 inch, navigatie cu sistem recunoastere semne trafic, kit Apple Carplay, Android Auto, Bluetooth si DAB, volan si scaune fata incalzite, senzori de ploaie si lumina, climatizare automata pe doua zone, sistem acces fara cheie si sistem alarma, senzori de parcare fata/spate si camera pentru marsarier.
Tot pe lista de dotari mai regasim si trei pachete: Sound Pack a venit cu sistem audio premium BOSE si 12 difuzoare, Safety Pack a adus in plus sistem monitorizare la 360 de grade, sistem alerta trafic fata, sistem alerta trafic marsarier, sistem de alerta sofer cu camera, asistent trafic si croaziera sau asistent inteligent la franare spate iar Luxury Pack include, pe langa tapiteria din piele rosie, scaun sofer reglabil electric si cu memorie, functie de memorie proiectie parbriz si functie de memorie oglinzi exterioare.
Chiar daca vorbim despre un motor pe benzina, aspirat natural, am stabilit deja ca agregatul Skyactiv-X se comporta din anumite puncte de vedere ca si un diesel. Consumul redus de combustibil este unul dintre particularitatile sale.
Mazda declara pentru aceasta motorizare un consum mediu de 6.2 litri la fiecare suta de kilometri parcursa, valoare calculata in ciclul de testare WLTP.
Pe parcursul celor aproape 500 de kilometri facuti, bordul mi-a indicat un consum extra-urban de 6.3 - 6.6 l/100 de km iar atunci cand am returnat masina aveam un consum mediu de 7.3 litri/100 de km.
Dar stim de la testele internationale la care am luat si noi parte anul trecut ca se poate obtine si consum de diesel, unul care sa coboare chiar si sub 5 litri la 100 de kilometri (extra-urban).
O Mazda3 Skyactiv-X in nivelul de echipare GT Plus, cu transmisie manuala si tractiune integrala, porneste in Romania de la 27.290 de euro insa fiind o editie aniversara, masina condusa de noi a avut un pret de 29.280 euro cu TVA inclus.
Daca omitem acest detaliu si facem o comparatie cu rivalii din segment observam ca un Ford Focus Vignale (asemanator ca nivel de echipare), cu motor pe benzina si cutie automata, costa cel putin 29.850 euro (fara alte promotii), iar un VW Golf R-Line cu motorizare mild-hybrid pe benzina, 150 CP, cutie DSG si tractiune fata costa 26.879 euro.
Mazda3 nu este, asadar, nici cea mai scumpa compacta din Romania dar nici cea mai accesibila. Cu siguranta, insa, este una dintre cele mai frumoase si interesante. (Cred ca am mai zis o data)
Skyactiv-X. Mazda a lansat in 2012 familia de motoare Skyactiv iar anul trecut a debutat pe piata propulsorul Skyactiv-X, unicul motor pe benzina din industrie, care combina aprinderea prin scanteie cu cea prin compresie.
Dupa o analiza indelungata, Mazda si-a dat seama ca procesul de ardere poate fi imbunatatit printr-un raport de compresie mai mare si prin injectarea unei cantitati aproape duble de aer in camera de ardere, rezultand astfel o temperatura mai scazuta a gazelor arse.
Pentru a stabiliza amestecul, Mazda a combinat aprinderea prin compresie si cea prin scanteie, concept care sta la baza tehnologiei Spark Controlled Compression Ignition sau, pe scurt, SPCCI. Amestecul sarac, pana la 40:1 in modul SCCI, este comprimat la o presiune extrem de mare, apoi o scanteie aprinde o cantitate foarte mica si densa de combustibil, care creste si mai mult caldura si presiunea in cilindru, cauzand aprinderea combustibilului ramas sub presiune. In acest fel, combustibilul arde mai bine si mai rapid.
Am detaliat intr-un alt articol principiul de functionare al motorului de 2.0 litri Skyactiv-X, asa ca da click aici daca vrei sa afli mai multe despre el.
Mazda a fost dintotdeauna un producator de automobile care a preferat sa faca lucrurile in felul sau. Care a inotat impotriva curentului, daca vrei. De la dezvoltarea motorului rotativ in 1961 si pana la acest Skyactiv-X.
Japonezii celebreaza acum centenarul, marcat de suisuri si coborasuri, cu aceasta editie speciala 100th Anniversary de care nu avea cum sa nu se bucure si cel mai popular model din gama: Mazda3.
In ceea ce o priveste, Mazda3 hatchback este o compacta construita special pentru cel de la volan, o masina corecta care vine cu un design superb, un interior plin de detalii si finisaje a-ntaia, tehnologie de ultima ora si...totul pentru un pret relativ accesibil.