De ce au ales sa numeasca francezii tot Koleos aceasta masina, ramane un mister De ce au ales sa numeasca francezii tot Koleos aceasta masina, ramane un mister. Nu de alta, insa nu are nimic in comun cu vechiul model si nu e ca si cum ar trebui sa duca mai departe mostenirea unui nume rasunator care a schimbat lumea. Daca ar fi fost dupa mine, capitolul "vechiul Koleos" trebuia inchis si noua masina sa primeasca alt nume.
De exemplu, nici la exterior nu exista termen de comparatie. Unii spuneau despre vechea masina ca nu e tocmai atragatoare. Despre Koleos 2017 insa, nimeni nu poate spune ca este urata. In sfarsit, francezii au si ei un SUV full-size de care pot sa fie mandri. Si chiar daca imaginea globala este intalnita la orice SUV, micile detalii fac diferenta. De exemplu, liniile de pe capota si de pe aripi. Sau spatele cu farurile sale inguste si cu grila ornamentala cromata care simuleaza doua evacuari sportive.
Nu mai spunem de farurile in forma de cifra 9 care flancheaza grila uriasa a radiatorului. Toate aceste elemente ne plac si fac din Koleos, in sfarsit, o masina unica, atragatoare si plina de personalitate. Vedem in cele din urma o masina frantuzeasca la car designerii par a se fi jucat cu pensula pe plansa de desen, facand linii absolut fabuloase. Bravo, Renault!
Spre deosebire de Megane si Clio, acolo unde gasim interioare mai vesele si mai colorate pentru toate varstele, la Koleos habitaclul este mult mai sobru, dominat de culoarea neagra. Interiorul este ceea ce numim "business", cu materiale de calitate si finisaje premium. Mici ornamente gri din aluminiu se imbina cu bandourile glossy care imita lemnul, asortandu-se de minune cu tapiteria din piele neagra.
Bordul este dominat de ecranul LCD urias de la care faci reglajul climatizarii si controlezi tot ce tine de multimedia. Ceasurile de bord din fata soferului au in centru un afisaj digital pe care apar informatii de viteza, turatie si ale computerului de bord, cu doua ceasuri de tip analog in laterale pentru nivelul carburantului si temperatura motor.
Volanul este imbracat in piele si iti transmite un sentiment sportiv, fiind gros, cu prize pentru palme. Per total, imaginea interiorului este una calda si sobra, care pe timp de noapte se schimba datorita luminilor ambientale din bord si de pe portiere, lumina a carei nuanta se poate schimba dupa bunul plac.
Am vazut si SUV-uri din segmentul lui Koleos mai spatioase. Insa nu ai cum sa te plangi de spatiu la bordul acestei masini. Pentru ca bagajele se bucura de o capacitate de 579 litri, capacitate care se poate mari daca rabatezi bancheta. Iar pasagerii, indiferent de locul in care stau, au loc enorm pentru picioare, facand o placere calatoria pe distante lungi in Koleos.
Motorul de pe Koleos este unul cu 4 pistoane dCi pe motorina care produce 175 cp si 380 Nm cuplu. Este bine ca vorbim de un motor de 2 litri care "tine cu casa", adica nu esti taxat mult la impozit, dar suficient de puternic incat sa miste intreaga "sufragerie" pe roti foarte dinamic. Poate si datorita izolatiei fonice, motorul este foarte silentios si nu ai impresia ca esti la volanul unei masini diesel. De exemplu, la ralanti, nu vibreaza nimic in interior.
Motorul este cuplat la o transmisie automata cu 7 trepte numita X-TRONIC. Nu poti cumpara un Koleos cu transmisie manuala. De fapt, nici nu ai nevoie de o cutie manuala in zilele noastre, cand automatele fac legea si sunt mai performante si mai economice ca o cutie manuala. Mi-a placut ca este o cutie obisnuita, automata de tip traditional, fara nimic complicat, fara padele la volan, bagi in Drive si iti vezi de drum in maxim confort. Pentru ca asta e, pana la urma, esenta unei cutii automate: sa uiti de grija schimbarii treptelor.
Totusi, nu e tocmai traditionala, fiind un CVT care simuleaza 7 viteze. Dar se comporta exact ca una hidramata! Nu este cea mai rapida transmisie, adica daca bagi brusc piciorul ca sa faci o depasire, transmisia are nevoie de cateva clipe ca sa se gandeasca ce treapta este cea optima. Sau unde sa urce lantul pe conurile din CVT... Insa la mers obisnuit, este ideala si nu prezinta probleme.
Acceleratie: 9.3 secunde face Koleos pana la 100 km/h si atinge putin peste 200 km/h viteza maxima;
Franare: avem frane cu disc pe toate cele 4 roti, ventilate pe toate cele 4 roti, asistate de ESP, ABS si EBD;
Suspensii: daca nici acest Koleos nu are suspensii confortabile, atunci nu mai stim ce masina ar putea avea... Nu exista nimic reglabil, insa suspensiile fixe sunt cele mai bune, fiind fiabile. Si sunt net superioare celor instalate pe vechea generatie.
Nicio treaba! Acest Koleos nu are nicio treaba cu vechea generatie care iti dadea emotii in viraje pe asfalt umed. Din fericire! Acum avem un autoturism complet, care se descurca la fel de bine in teren accidentat ca si pe asfalt. Ai sa razi, dar directia este foarte buna si precisa, simti prin volan exact ce fac rotile, lucru la care nu te-ai astepta de la un SUV. Raza de bracaj nu e cea mai mica, adica va trebui sa faci o intoarcere pe strazi inguste din mai multe miscari, insa spatul generos din interior ar si el compromisurile sale.
Fiind o masina inalta, Koleos iti ofera o pozitie inalta la volan de unde vezi tot traficul mai bine. Luneta este mare, poti sa te asiguri fara probleme in spate, iar oglinzile laterale par sa fie niste televizoare in sine, oferindu-ti vizibilitate excelenta la depasiri.
Daca ai probleme cu parcarea, Renault ti-a pregatit doua surprize pe versiunea de top INTENS, testata de noi: senzori de prcare fata-spate cu camera de marsarier si Easy Park Assist, un sistem prin care masina se parcheaza singura, fara sa tii mainile pe volan. Partea cea mai tare este ca stie sa faca tot felul de parcari, in spic, laterala sau in rand. Dar si sa iti scoat masina dintr-un loc stramt!
Vechiul Koleos a fost testat in 2008 de catre Euro NCAP, insa aici vorbim de o masina complet noua, fara nicio legatura in afara de nume cu cea veche. Iar acest modele inca nu a picat pe mainile clor de la Euro NCAP. Dar suntem siguri ca se descurca bine, deoarece vorbim de un pachet de siguranta destul de generos.
Koleos are 8 airbaguri, inclusiv laterale pentru torace si cortina, ceea ce nu o sa vezi la multe masini. Mai are senzori de presiune in roti, sisteme ESP si ABS, sisteme Isofix si I-Size, faza lunga automata si cateva sisteme electronice de siguranta pentru echiparea INTENS. Avem aici avertizarea la parasirea benzii de rulare, senzor de avertizare pentru unghiul mort si franare activa de urgenta cu avertizare la coliziunea frontala.
Pe langa dotarile de siguranta enumerate mai sus, Koleos mai vine si cu un pachet generos de echipari. Climatizare automata cu 2 zone, volan incalzit, tapiterie piele, scaune ventilate si incalzite cu reglaj electric, parbriz incalzit, trapa panoramica, sistem Renault R-Link2, sistem multimedia conectat cu ecran tactil de 8,7'', harta Europei, pilot automat, limitator de viteza, comenzi pe volan, faruri Led Pure Vision, geamuri electrice, parbriz incalzit, inchidere centralizata din telecomanda, haion cu deschidere automata si senzor, sistem Start/Stop, sistem audio BOSE.
Chiar daca producatorul spune ca noul Koleos are un consum mixt de 5.5 l/100 de kilometri parcursi, realitatea este putin diferita. Am condus exclusiv cu modul ECO activat, adica in cea mai economica configuratie. Cu climatizarea pornita in permanenta si cu tractiunea 4x4 Auto. Mai mult in Bucuresti, prin aglomeratie, ce-i drept, insa si putin pe drum extraurban. Dupa peste 250 de kilometri parcursi am obtinut un consum de 9 litri. Pesemne ca daca mergi exclusiv in oras, o sa ai un consum cam de 10-11 litri, iar la drum intins, de vreo 6-7. Insa nu trebuie sa speri la o medie de 5.5 cum anunta fisa tehnica, deoarece este imposibil in traficul din Romania. Asadar, Koleos consuma ca orice alt SUV de aproape 1700 de kilograme, nimic de speriat.
La prima vedere, Koleos, care incepe de la 30.500 de Euro cu TVA, este cel mai ieftin din segment. Sub Kodiaq, sub Santa Fe si sub Outlander. Insa toate celelalte SUV-uri competitive, chiar daca sunt o idee mai scumpe, vin in standard cu tractiune 4x4. Daca ne raportam la versiunea de top, cea testata de noi care costa 37.500 Euro, o sa realizam ca noul Koleos are cam acelasi pret cu oricare alt SUV cu echipare de top, precum Mazda CX-5 sau Skoda Kodiaq. Dar este cu mult mai ieftin ca un Hyundi Santa Fe care costa si peste 45.000 de Euro.
TRACTIUNEA 4X4. Koleos, ca oricare alt SUV din zilele noastre, nu e tocmai o masina de off-road. Adica nu poti traversa o albie de rau plina de pietre si nici un drum forestier plin de noroi, deoarece nu ai nici garda la sol necesara, iar masina vine cu anvelope de asfalt. Dar, totusi, aceste SUV-uri au niste abilitati dincolo de partea carosabila. Poti sa iesi pe drumuri pietruite, pe macadam, poti sa urci un deal, poti sa intri pe drumuri forestiere si in orice alta parte in care cu o masina mica nu te-ai aventura.
Pentru asta, Koleos vine cu tractiune 4x4. De fapt, este 4WD care are 3 moduri: 2WD, 4WD Auto si 4WD Lock. Cand esti in oras, poti merge cu tractiunea fata ca sa economisesti carburant. La drum intins sau oricand ploua sau este polei, zapada pe jos, poti apela la tractiunea 4WD Auto. In acest mod, sistemul controlat de computer calculeaza cata tractiune sa ofere fiecarei punti. De exemplu, daca pleci in tromba de la semafor, o sa vezi pe afisajul din bord ca transmite spre puntea fata 80% si pe cea din spate 20% din tractiune. Toate aceste valori se schimba constant in functie de acceleratie si de cum se simte comportamentul masinii. Iar daca esti blocat in zapada sau in noroi, adica in situatii mai grele, poti apasa 4WD Lock, cand puntea fata si spate au tractiune 50-50.
Nu este un simplu pas inainte fata de vechiul model. Este un salt cu prajina, o evolutie uriasa. De la un SUV plin de slabiciuni, Renault a trecut la un SUV plin de calitati capabil sa se bata cu produsele premium care costa mult mai mult. Ne-a placut cum se conduce, cu ce dotari vine si cat spatiu ofera. Dar si ca este o masina ideala pentru drumuri lungi, de mers in vacante, datorita confortului si sigurantei. Poate ca nu e masina ideala de mers in oras, insa este, fara indoiala, o masina perfecta pentru orice familie care vrea pachetul complet.