Inventata de un roman, folosita de toata lumea: cum functioneaza transmisia automata CVT?

- Scurta istorie a cutiei CVT
- George Constantinescu, inventatorul cutiei CVT
- Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
V-am mai povestit in trecut despre cum functioneaza cutiile de viteze de tip automate cu dublu-ambreiaj, secventiale sau robotizate. Acum o sa va explicam cum functioneaza cutiile automate de tip CVT, adica transmisiile variabile continuu. Un tip de cutie despre care putini stiu ca a fost inventat de un roman.
Una din cele mai simple si eficiente transmisii de tip automat este, fara indoiala, cutia CVT. Adica Continuously Variable Transmission, in traducere libera fiind transmisia variabila continuu. Acestei cutii i se mai spune si cutia de viteze cu o singura viteza, transmisie-scripete sau transmisie fara intrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de alta cutie automata, adica o cutie fara pedala de ambreiaj ce face ca automobilul sa accelereze automat, cutia CVT nu are viteze care se schimba intre ele. Functioneaza pe un alt principiu.
Scurta istorie a cutiei CVT
Prima tentativa de a realiza o cutie CVT dateaza din 1490, cand Leonardo da Vinci a schitat un sistem de crestere a vitezei folosindu-se de o transmisie fara intrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Cateva sute de ani mai tarziu, in 1879, Milton Reeves a dezvoltat o varianta de CVT conectata la un motor cu abur care amplifica miscarea de rotatie si o accelera prin schimbarea diametrelor rotilor. Acest sistem era folosit la taierea cherestelei.
Primul patent inregistrat pentru o cutie CVT in domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz in 1886. Fiind insa epoca experimentelor, au urmat cativa producatori de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeasi idee, cea a schimbarii gradual a diametrului rotii pe care calca cureaua de transmisie.
Au mai urmat diverse incercari si proiecte de masini si motociclete cu transmisii CVT, insa toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de intretinut si limitau viteza maxima. Insa in 1926, romanul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT si a apropiat-o de forma pe care o intanim azi in masinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat in motorul cu 2 cilindri care functiona pe baza maselor inertiale. Adica cu cat calcai pedala de acceleratie, cu atat motorul se tura si datorita fortei de inertie, niste greutati faceau ca diametrul celor doua roti intre care era legat lantul de transmisie se modifica.
Cutia CVT inventata de romanul Constantinescu a fost prima cutie cu adevarat eficienta care permitea si o performanta crescuta. Principiile dezvoltate de roman se folosesc si azi in cutiile CVT, motiv pentru care putem spune ca el a inventat-o.
Cum functioneaza transmisia CVT?
Inca de la prima idee a lui da Vinci, pana in anul 2017, cutiile de tip CVT au existat si au tot fost dezvoltate continuu. In zilele noastre, multi producatori apeleaza la astfel de cutii, dar, indiferent de ce marca poarta, ideea este aceeasi ca acum 500 de ani. Respectiv, sa amplifici miscarea de rotatie a motorului folosindu-te de o curea sau lant care isi schimba forma.
Inainte sa vezi clipurile de mai jos care sunt foarte explicative, gandeste-te ca este la fel ca in cazul unei biciclete. Lantul isi pastreaza mereu aceeasi dimensiune, insa cand foaia mica invarte un pinion mare si parca dai in gol la pedale, e ca si cum ai pleca de pe loc cu o transmisie CVT. Daca vrei sa maresti viteza, pui lantul pe o foaie mare si folosesti un pinion mic. Acum dai mai greu la pedale, dar bicicleta alearga mai tare. Asa functioneaza si o cutie CVT, dar continuu, fara schimbari de viteza. Poti sa-ti imaginezi ca pinioanele sunt un con si foile sunt alt con pe care cureaua se plimba de colo colo: cand intr-un capat invarte diametrul cel mai mare, in cealalta parte inverte diametrul cel mai mic si invers.
Avantajele cutiei CVT
In zilele noastre, intalnim transmisia variabila continuu la scutere, ATV-uri, automobile si nu numai. Deoarece este o cutie simpla si ieftin de produs. La scutere si motociclete se foloseste o curea de cauciuc, dar la automobile se foloseste un lant de metal ca sa reziste in timp.
Daca nu ai vazut niciodata o masina de performanta inalta echipata cu o cutie CVT, este pentru ca acest tip de transmisie nu se preteaza la o putere mare. Si nici la o viteze maxima foarte mare. Cutiile CVT au ca avantaj principal consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Iar ca dezavantaj, ca sunt cutii destul de lenese, fara vreo legatura cu sportivitatea.
Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
De curand am condus noua Honda Civic cu cutie CVT. O cutie care se simte exact ca o transmisie automata, care ofera si performante bune, dar si un consum mic. Acum, cutiile CVT sunt controlate de computere care, in functie de forta de apasare a pedalei de acceleratie, stiu sa aleaga exact pozitia lantului intre cele doua conuri. De exemplu, daca e nevoie sa faci o depasire si calci tare pedala de acceleratie, lantul este brusc pus in pozitia care ofera puterea maxima de la motor spre roti.
Daca vrei demaraje agresive, nu cauti o masina cu transmisie CVT. Dar daca esti genul mai linistit, care cauta o cutie automata care sa ofere cel mai redus consum, atunci ai nevoie de asa ceva. Usor, usor, cutiile manuale incep sa piarda teren serios. Deoarece confortul in aglomeratie incepe sa fie tot mai cautat, iar o cutie manuala la care trebuie sa apesi des ambreiajul, nu iti ofera asa ceva. Si cum diversi producatori au inceput sa faca si aceste cutii CVT sa fie mai performante si mai rapide in reactie, o sa ne asteptam in cativa ani sa gasim aceste transmisii si pe masinile de viteza. Asadar, DA, merita sa conduci o cutie CVT zi de zi.
-
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei


