Inventata de un roman, folosita de toata lumea: cum functioneaza transmisia automata CVT?

- Scurta istorie a cutiei CVT
- George Constantinescu, inventatorul cutiei CVT
- Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
V-am mai povestit in trecut despre cum functioneaza cutiile de viteze de tip automate cu dublu-ambreiaj, secventiale sau robotizate. Acum o sa va explicam cum functioneaza cutiile automate de tip CVT, adica transmisiile variabile continuu. Un tip de cutie despre care putini stiu ca a fost inventat de un roman.
Una din cele mai simple si eficiente transmisii de tip automat este, fara indoiala, cutia CVT. Adica Continuously Variable Transmission, in traducere libera fiind transmisia variabila continuu. Acestei cutii i se mai spune si cutia de viteze cu o singura viteza, transmisie-scripete sau transmisie fara intrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de alta cutie automata, adica o cutie fara pedala de ambreiaj ce face ca automobilul sa accelereze automat, cutia CVT nu are viteze care se schimba intre ele. Functioneaza pe un alt principiu.
Scurta istorie a cutiei CVT
Prima tentativa de a realiza o cutie CVT dateaza din 1490, cand Leonardo da Vinci a schitat un sistem de crestere a vitezei folosindu-se de o transmisie fara intrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Cateva sute de ani mai tarziu, in 1879, Milton Reeves a dezvoltat o varianta de CVT conectata la un motor cu abur care amplifica miscarea de rotatie si o accelera prin schimbarea diametrelor rotilor. Acest sistem era folosit la taierea cherestelei.
Primul patent inregistrat pentru o cutie CVT in domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz in 1886. Fiind insa epoca experimentelor, au urmat cativa producatori de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeasi idee, cea a schimbarii gradual a diametrului rotii pe care calca cureaua de transmisie.
Au mai urmat diverse incercari si proiecte de masini si motociclete cu transmisii CVT, insa toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de intretinut si limitau viteza maxima. Insa in 1926, romanul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT si a apropiat-o de forma pe care o intanim azi in masinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat in motorul cu 2 cilindri care functiona pe baza maselor inertiale. Adica cu cat calcai pedala de acceleratie, cu atat motorul se tura si datorita fortei de inertie, niste greutati faceau ca diametrul celor doua roti intre care era legat lantul de transmisie se modifica.
Cutia CVT inventata de romanul Constantinescu a fost prima cutie cu adevarat eficienta care permitea si o performanta crescuta. Principiile dezvoltate de roman se folosesc si azi in cutiile CVT, motiv pentru care putem spune ca el a inventat-o.
Cum functioneaza transmisia CVT?
Inca de la prima idee a lui da Vinci, pana in anul 2017, cutiile de tip CVT au existat si au tot fost dezvoltate continuu. In zilele noastre, multi producatori apeleaza la astfel de cutii, dar, indiferent de ce marca poarta, ideea este aceeasi ca acum 500 de ani. Respectiv, sa amplifici miscarea de rotatie a motorului folosindu-te de o curea sau lant care isi schimba forma.
Inainte sa vezi clipurile de mai jos care sunt foarte explicative, gandeste-te ca este la fel ca in cazul unei biciclete. Lantul isi pastreaza mereu aceeasi dimensiune, insa cand foaia mica invarte un pinion mare si parca dai in gol la pedale, e ca si cum ai pleca de pe loc cu o transmisie CVT. Daca vrei sa maresti viteza, pui lantul pe o foaie mare si folosesti un pinion mic. Acum dai mai greu la pedale, dar bicicleta alearga mai tare. Asa functioneaza si o cutie CVT, dar continuu, fara schimbari de viteza. Poti sa-ti imaginezi ca pinioanele sunt un con si foile sunt alt con pe care cureaua se plimba de colo colo: cand intr-un capat invarte diametrul cel mai mare, in cealalta parte inverte diametrul cel mai mic si invers.
Avantajele cutiei CVT
In zilele noastre, intalnim transmisia variabila continuu la scutere, ATV-uri, automobile si nu numai. Deoarece este o cutie simpla si ieftin de produs. La scutere si motociclete se foloseste o curea de cauciuc, dar la automobile se foloseste un lant de metal ca sa reziste in timp.
Daca nu ai vazut niciodata o masina de performanta inalta echipata cu o cutie CVT, este pentru ca acest tip de transmisie nu se preteaza la o putere mare. Si nici la o viteze maxima foarte mare. Cutiile CVT au ca avantaj principal consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Iar ca dezavantaj, ca sunt cutii destul de lenese, fara vreo legatura cu sportivitatea.
Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
De curand am condus noua Honda Civic cu cutie CVT. O cutie care se simte exact ca o transmisie automata, care ofera si performante bune, dar si un consum mic. Acum, cutiile CVT sunt controlate de computere care, in functie de forta de apasare a pedalei de acceleratie, stiu sa aleaga exact pozitia lantului intre cele doua conuri. De exemplu, daca e nevoie sa faci o depasire si calci tare pedala de acceleratie, lantul este brusc pus in pozitia care ofera puterea maxima de la motor spre roti.
Daca vrei demaraje agresive, nu cauti o masina cu transmisie CVT. Dar daca esti genul mai linistit, care cauta o cutie automata care sa ofere cel mai redus consum, atunci ai nevoie de asa ceva. Usor, usor, cutiile manuale incep sa piarda teren serios. Deoarece confortul in aglomeratie incepe sa fie tot mai cautat, iar o cutie manuala la care trebuie sa apesi des ambreiajul, nu iti ofera asa ceva. Si cum diversi producatori au inceput sa faca si aceste cutii CVT sa fie mai performante si mai rapide in reactie, o sa ne asteptam in cativa ani sa gasim aceste transmisii si pe masinile de viteza. Asadar, DA, merita sa conduci o cutie CVT zi de zi.
-
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
-
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
-
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
-
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
-
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
-
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei


