Inventata de un roman, folosita de toata lumea: cum functioneaza transmisia automata CVT?

- Scurta istorie a cutiei CVT
- George Constantinescu, inventatorul cutiei CVT
- Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
V-am mai povestit in trecut despre cum functioneaza cutiile de viteze de tip automate cu dublu-ambreiaj, secventiale sau robotizate. Acum o sa va explicam cum functioneaza cutiile automate de tip CVT, adica transmisiile variabile continuu. Un tip de cutie despre care putini stiu ca a fost inventat de un roman.
Una din cele mai simple si eficiente transmisii de tip automat este, fara indoiala, cutia CVT. Adica Continuously Variable Transmission, in traducere libera fiind transmisia variabila continuu. Acestei cutii i se mai spune si cutia de viteze cu o singura viteza, transmisie-scripete sau transmisie fara intrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de alta cutie automata, adica o cutie fara pedala de ambreiaj ce face ca automobilul sa accelereze automat, cutia CVT nu are viteze care se schimba intre ele. Functioneaza pe un alt principiu.
Scurta istorie a cutiei CVT
Prima tentativa de a realiza o cutie CVT dateaza din 1490, cand Leonardo da Vinci a schitat un sistem de crestere a vitezei folosindu-se de o transmisie fara intrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Cateva sute de ani mai tarziu, in 1879, Milton Reeves a dezvoltat o varianta de CVT conectata la un motor cu abur care amplifica miscarea de rotatie si o accelera prin schimbarea diametrelor rotilor. Acest sistem era folosit la taierea cherestelei.
Primul patent inregistrat pentru o cutie CVT in domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz in 1886. Fiind insa epoca experimentelor, au urmat cativa producatori de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeasi idee, cea a schimbarii gradual a diametrului rotii pe care calca cureaua de transmisie.
Au mai urmat diverse incercari si proiecte de masini si motociclete cu transmisii CVT, insa toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de intretinut si limitau viteza maxima. Insa in 1926, romanul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT si a apropiat-o de forma pe care o intanim azi in masinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat in motorul cu 2 cilindri care functiona pe baza maselor inertiale. Adica cu cat calcai pedala de acceleratie, cu atat motorul se tura si datorita fortei de inertie, niste greutati faceau ca diametrul celor doua roti intre care era legat lantul de transmisie se modifica.
Cutia CVT inventata de romanul Constantinescu a fost prima cutie cu adevarat eficienta care permitea si o performanta crescuta. Principiile dezvoltate de roman se folosesc si azi in cutiile CVT, motiv pentru care putem spune ca el a inventat-o.
Cum functioneaza transmisia CVT?
Inca de la prima idee a lui da Vinci, pana in anul 2017, cutiile de tip CVT au existat si au tot fost dezvoltate continuu. In zilele noastre, multi producatori apeleaza la astfel de cutii, dar, indiferent de ce marca poarta, ideea este aceeasi ca acum 500 de ani. Respectiv, sa amplifici miscarea de rotatie a motorului folosindu-te de o curea sau lant care isi schimba forma.
Inainte sa vezi clipurile de mai jos care sunt foarte explicative, gandeste-te ca este la fel ca in cazul unei biciclete. Lantul isi pastreaza mereu aceeasi dimensiune, insa cand foaia mica invarte un pinion mare si parca dai in gol la pedale, e ca si cum ai pleca de pe loc cu o transmisie CVT. Daca vrei sa maresti viteza, pui lantul pe o foaie mare si folosesti un pinion mic. Acum dai mai greu la pedale, dar bicicleta alearga mai tare. Asa functioneaza si o cutie CVT, dar continuu, fara schimbari de viteza. Poti sa-ti imaginezi ca pinioanele sunt un con si foile sunt alt con pe care cureaua se plimba de colo colo: cand intr-un capat invarte diametrul cel mai mare, in cealalta parte inverte diametrul cel mai mic si invers.
Avantajele cutiei CVT
In zilele noastre, intalnim transmisia variabila continuu la scutere, ATV-uri, automobile si nu numai. Deoarece este o cutie simpla si ieftin de produs. La scutere si motociclete se foloseste o curea de cauciuc, dar la automobile se foloseste un lant de metal ca sa reziste in timp.
Daca nu ai vazut niciodata o masina de performanta inalta echipata cu o cutie CVT, este pentru ca acest tip de transmisie nu se preteaza la o putere mare. Si nici la o viteze maxima foarte mare. Cutiile CVT au ca avantaj principal consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Iar ca dezavantaj, ca sunt cutii destul de lenese, fara vreo legatura cu sportivitatea.
Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
De curand am condus noua Honda Civic cu cutie CVT. O cutie care se simte exact ca o transmisie automata, care ofera si performante bune, dar si un consum mic. Acum, cutiile CVT sunt controlate de computere care, in functie de forta de apasare a pedalei de acceleratie, stiu sa aleaga exact pozitia lantului intre cele doua conuri. De exemplu, daca e nevoie sa faci o depasire si calci tare pedala de acceleratie, lantul este brusc pus in pozitia care ofera puterea maxima de la motor spre roti.
Daca vrei demaraje agresive, nu cauti o masina cu transmisie CVT. Dar daca esti genul mai linistit, care cauta o cutie automata care sa ofere cel mai redus consum, atunci ai nevoie de asa ceva. Usor, usor, cutiile manuale incep sa piarda teren serios. Deoarece confortul in aglomeratie incepe sa fie tot mai cautat, iar o cutie manuala la care trebuie sa apesi des ambreiajul, nu iti ofera asa ceva. Si cum diversi producatori au inceput sa faca si aceste cutii CVT sa fie mai performante si mai rapide in reactie, o sa ne asteptam in cativa ani sa gasim aceste transmisii si pe masinile de viteza. Asadar, DA, merita sa conduci o cutie CVT zi de zi.
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei


