Opel Combo Life este un MPV, adica un vehicul cu scopuri multiple. Poate fi un monovolum, un fel de utilitara, eventual ia si cate ceva de la un SUV, break sau chiar hatchback. De unde si numele. Nu este ca un cabriolet al carui scop este singular, acela de a te plimba sub cerul liber. Combo este poate cea mai versatila masina din cate exista pe piata. O folosesti sa iti duci copiii la gradinita, sa te duci in vacante undeva departe, sa te duci cu prietenii la pescuit sau in excursii cu cortul, sa cari mobila, sa faci cumparaturi sau sa transporti echipamentul de rugby pentru toata echipa liceului. Are mai multe scopuri utilitare si practice decat legate de imagine.
De aceea, masina asta nici nu a fost facuta sa atraga priviri sau sa iasa in evidenta. Este mare si impunatoare, toata partea din fata este masiva si dreapta ca o masina de spalat. La fel si spatele, care este practic un haion mare si drept cu deschidere in sus, ca la orice alta masina de genul asta. Poti sa faci 5 kilometri in jurul acestei masini ca tot nu vei gasi ceva iesit din tipare sau care sa-ti sara in ochi. Pana si jantele de aliaj sunt la fel de cuminti ca Maica Teresa.
Faptul ca Opel Combo nu vrea sa iasa in evidenta, poate fi un lucru bun. Deoarece nu vei incerca sa agati cu ea fetele la Mamaia, in fata la Fratelli si nici nu o cumperi sa fii magnet de priviri, e clar. Designul e unul cuminte potrivit mai degraba cu trasaturile sale practice cu care se si lauda.
Spre deosebire de exterior, interiorul are cu ce sa te uimeasca. In primul rand, nu ai zice ca esti intr-o "dubita" cu care poti sa cari jumatate din marfa de la Ikea. Volan sport imbracat in piele, cu partea de jos dreapta si cu prize pentru palme, ecran mare central cu functie tactila, head-up display, scaune cu cotiere individuale in fata, plafon parnoramic si multe alte dotari care te trimit in zona premium. Totul este organizat bine, ai putine butoane la indemana, iar in acest caz, faptul ca multe materiale de pe bord si portiere sunt plastice tari, eu il consider un avantaj. Adica este un material rezistent, care se poate murdari, se curata usor, rezista la zgarieturi si lovituri. Nu are ce sa caute intr-o asemenea masina un material pretentios, precum fete de usi cu piele si cusaturi sau oramente lucioase.
Avantajul principal al acestei masini. Incepem cu portbagajul care are o placa ce se poate ridica, astfel incat sa poti pune bagajele pe doua etaje. Volumul este mare, de aproape 600 de litri, dar daca lasam scaunele spate, eventual si scaunul de la pasager, sarim de 1200 de litri fara probleme. Exista doua torpedouri, spatii de depozitat peste tot, masute in spatele scaunelor fata, suporturi de pahare si sticle, sertar sub scaun si asa mai departe. Mai mult, masina are si un fel de sertar pe plafon, in partea din spate, pozitionat astfel incat sa nu ia deloc din vizibilitatea in oglinda retrovizoare. In el poti baga obiecte si din interior, dar si din spate, cand deschizi haionul. Iar in fata, deasupra capului, mai ai niste locuri de depozitare diverse chestii. Practic, ai atatea locuri incat s-ar putea sa nu mai gasesti ceva, pentru ca ai uitat in ce loc ai pus.
Motorul de 1.5 litri Turbo diesel testat impreuna cu masina era in varianta de 130 cp, adica cea mai puternica pe motorina, avand si 300 Nm cuplu. Nu foarte zgomotos, dar nici foarte silentios, avantajul sau fiind ca trage de la turatie mica si este al naibii de economic. E un motor obisnuit care nu iese cu nimic in evidenta, care se potriveste perfect cu aceasta caroserie nu foarte usoara. Exista si un mod ECO prin care motorul devine mai docil si consumul scade si mai mult.
La motor era o cuplata o transmisie automata cu 8 rapoarte. Inca un lucru pe care nu te-ai astepta sa-l vezi intr-o masina utilitara de persoane, cum este Combo Life: volanul cu padele. Da, ai padele pentru schimbarea vitezelor manual, de la volan. Cat despre "levierul" transmisie, acum s-a transformat intr-o rotita pe consola centrala de care invarti ca sa stie daca merge in Drive, Reverse sau Neutral. Iti ia ceva timp sa te obisnuiesti, dar la final ajunge sa-ti placa.
Acceleratie: 11,4 secunde face masina pana la 100 km/h si atinge o viteza maxima de 185 km/h. Destul de bine pentru o utilitara;
Franare: franele sunt excelente, cu discuri pe toate rotile, asistate de ESP si ABS;
Suspensii: confortabile, foarte silentioase in oras si pe mici denivelari.
Surprinzator, la viteza mare pe autostrada, masina se comporta excelent, e foarte stabila. Directia nu e cea mai precisa, fiind cam moale, dar nu ai nevoie de precizie pentru o asemenea masina. Insa nu exista senzatia de ruliu cand faci depasiri, ceea ce a fost neasteptat. Foarte bine se comporta si dincolo de asfalt, unde sistemul IntelliGrip testat si pe Opel Grandland X inlocuieste un sistem 4x4. Adica poti selecta suprafata pe care circuli, asfalt, nisip, zapada, iar prin felul in care distribuie tractiunea, masina trece mai departe. Practic, nu ai 4x4 pe Combo Life, dar cu acest sistem s-ar putea sa treci de eventuale obstacole.
Pozitie mai inalta la volan, geamuri uriase peste tot, o luneta dreapta, e clar: vizibilitatea este buna. Plus o camera de marsarier si senzori de parcare spate, ca sa te ajute atunci cand vrei sa strecori masina intr-un loc stramt de pe marginea drumului. Oglinzile laterale sunt si ele supradimensionate ca sa te asiguri in spate fara emotii. O singura problema poate fi oglinda panoramica din interior. Este o oglinda mica gandita ca soferul sa monitorizeze pasagerii din spate, in general copiii. Adica o oglinda cu un unghi mare care sa acopere bancheta din spate. Dar cineva s-a gandit ca este o idee buna sa o pozitioneze pe plafon, in spatele unei ridicaturi care iti indica ce airbaguri sunt conectate. Si nu se vede mai nimic in ea.
Opel Combo a fost testat in 2018 de Euro NCAP si a primit 4 din 5 stele la testele de impact. Din punctaj, se vede ca masina a fost depunctata pentru ceva aparent neimportant. Adica la protectia pietonilor. In rest, la protectia pasagerilor si la sistemele auxiliare de protectie a primit punctaj mare. Masina este dotata cu 6 airbaguri, sistem Isofix, blocare parentala la buton, franare automata de urgenta, alerta cu privire la o posibila coliziune frontala cu detectare pietoni, sistem de avertizare in cazul detectarii oboselii soferului, asistenta pentru mentinerea benzii de rulare, cruise control automat, sistem de asistenta la parcare si asistenta monitorizare unghi mort.
Versiunea testata de noi este cea mai dotata de fabrica la care s-au adaugat si niste dotari optionale. Masina avea clima dubla automata, volan imbracat in piele cu comenzi si padele, head-up display, senzor de lumina si senzor de ploaie, sistem Start/Stop, asistenta la coborarea in panta, mod ECO, jante de aliaj pe 16 inch, plafon panoramic, sistem multimedia cu ecran tactil si navigatie, IntelliGrip, proiectoare de ceata, bare plafon longitudinale, 4 geamuri electrice, inchidere centralizata, keyless-go, pilot automat, limitator de viteza, torpedou racit.
Am circulat cu Opel Combo si in oras, dar mai mult afara. Si pe asfalt dar si pe un drum forestier. Am obtinut un consum mixt de 6.9 litri, dar fara sa utilizam modul ECO. Daca il foloseam mai scadeam 1 litru fara probleme. Partea buna este ca in oras consumul nu sare de 7 litri, iar in exterior poti circula cu 5 litri/100 km fara sa te chinui. Practic, am obtinut niste cifre foarte apropiate de cele oficiale.
15.870 Euro este pretul de pornire pentru Opel Combo Life cu motor pe benzina. O echipare ca cea avuta de noi in test sare de 24.000 de Euro. Partea buna pare sa fie ca nu exista multi rivali in acest segment, dar aici intra Dacia Dokker cu o oferta imbatabila. Evident, masina romaneasca are niste minusuri legate de siguranta si performante, iar la dotarile lui Combo poate doar sa viseze.
Off-Road. Opel Combo nu este o masina de off-road. Nu este nici macar SUV si nu are tractiune integrala. Dar are o garda la sol destul de mare incat sa o poti scoate pe teren accidentat usor, pe un drum de macadam, forestier si chiar ceva mai mult. Pe de-o parte te ajuta garda la sol si pe cealalta parte te ajuta sistemul IntelliGrip. Daca ramai impotmolit in noroi sau zapada, selectezi modul de tractiune si masina stie cum sa iasa de acolo. Vine echipata cu anvelope MICHELIN CrossClimate cu aderenta crescuta si foarte performante, iar asta o ajuta in teren accidentat. Per total, nu este o masina de off-road, dar poti sa te distrezi foarte bine in natura, in timp ce cu o masina obisnuita de oras ti-ar fi imposibil.
Pentru familie este masina perfecta. Sau pentru cupluri, burlaci, care iubesc natura, sporturile de orice fel. Poti sa transporti placa de snowboard, sculele de pescuit, automodelele pentru competitie, bicicletele, cortul si toate accesoriile de camping, poti sa duci inca 4 prieteni in varf de munte, poti sa faci orice cu ea. Si o vei face in plin spatiu pentru bagaje fara sa te plangi vreodata ca nu ti-au incaput toate lucrurile. Este mai spatioasa si decat un SUV iar felul in care e facuta iti permite sa o murdaresti si sa o speli rapid la interior. Este ca un cal de povara, dar cu care nu vei lucra, ci te vei distra.