Nu este prima oara cand conducem un Opel Insignia break. Varianta Countru Tourer nu face exceptie de la acelasi design extrem de reusit, cu forme elegante, caruia nu-i gasim cusur. De fapt, numai cateva mici elemente de design fac diferenta intre un break normal si un Country Tourer. Cert este ca, dupa opinia noastra, asa cum va mai spuneam si data trecuta, Insignia in varianta asta de caroserie este fara indoiala un autoturism incredibil de atragator, poate unul din cele mai reusite modele break de pe piata. Country Tourer se bucura de elemente de protectie, scuturi, ornamente si protectii la roti si praguri, dar si de lumi cu LED sau evacuarea dubla incastrata in difuzorul sportiv.
Niciodata nu am fost fani foarte mari ai masinilor Opel. Oricum, este bine ca acum nemtii au scapat de consolele centrale suprasaturate de butoane, avand acum un ecran LCD cu functie tactila. Consola centrala arata mai bine acum, dar inginerii Opel inca nu se dezic complet de ceea ce este complicat. Tapiteria este mixta, avand si piele, dar si suprafata textila, volanul sport cu ornamente de aluminiu ne place, la fel si finisajele portierelor si a bordului. Ceasurile de bord sunt mari si vizibile, pedalele sunt de aluminiu cu insertii de cauciuc si pragurile sunt dotate cu placute metalice care mentioneaza modelul Country Tourer. Per total, Insignia este dotata cu un interior corect si confortabil, insa inca exista, din pacate, multe elemente complicate care nu-si au rostul.
Te mai poti plange de cum arata interiorul, poate de consum, poate de motorul zgomotos. Dar nu si de spatiu. Pasagerii se lafaie oriunde ar sta. Cei care vor face plimbari pe bancheta spate sunt cu adevarat rasfatati si au loc berechet pentru genunchi si cap. Portbagajul are o capacitate de 540 de litri, dar se bucura si de multe spatii pentru depozitare ascunse, foarte utile. Sunt spatii pentru pahare, buzunare mari in portiere, dar torpedoul este destul de mic. E clar insa un singur lucru: daca ai copii si vrei sa transporti carucioare sau bagaje mari, acest model este ideal. Chiar este gandit astfel incat sa poti cara marfuri agabaritice cu haionul ridicat, dar despre asta, iti povestim mai jos.
Nu este prima oara cand conducem o Insignia cu motorul acesta Biturbo de 2 litri si 195 cp. Dar si acum este putin dezamagitor. In ciuda cuplului destul de mare de 400 Nm, motorul nu se simte a avea aproape 200 cp. Poate si pentru ca are de carat aproape 2 tone de fier. Si cifrele de acceleratie, adica cele 9.9 secunde de care are nevoie masina ca sa atinga 100 km/h, spun acelasi lucru: nu este o masina performanta. Insa dincolo de felul in care se simte, adica deloc sportiv, motorul are o mare problema: este al naibii de zgomotos. Mai ales la turatie mica. Automobilul este antifonat excelent, nu este foarte zgomotoasa la viteza mare, dar la un mers normal in oras, motorul poate deveni enervant.
Transmisia automata cu 6 rapoarte si padele la volan este asa cum ma asteptam: special realizata pentru confort, nicidecum pentru performante. Este unica transmisie disponibila la Opel cu motorizarea 2.0 Biturbo CDTi. Daca vrei sa schimbi treptele de la padele, pierzi mult timp si ajungi sa te enervezi. Schimbarea treptelor nu este deloc rapida, dar nici nu ai nevoie de miimi de secunda in cazul acestui model familial, nu? Este genul de masina pe care o lasi numai in Drive si iti vezi de lucru, pentru ca masina schimba treptele corect, daca nu ai pretentii.
Acceleratie: asa cum ziceam mai sus, Opel Insignia Country Tourer 2.0 Biturbo are nevoie de 9.9 secunde ca sa atinga 100 km/h si are o viteza de top declarata de 210 km/h, viteza ce, sincer, credem ca poate fi depasita usor;
Frane: in ciuda greutatii mari, de aproape 1900 de kilograme, Insignia franeaza foarte bine, avand discuri pe toate rotile asistate de ABS si ESP, dar si datorita unor anvelope de calitate marca Continental. Anvelope ce nu sunt deloc pentru off-road!
Suspensii: la acest capitol, masina sta excelent. Nu conteaza ca treci sine de tramvai sau cobori de pe borduri. Si nici daca intri in gropi la mare viteza. Pentru ca masina este incredibil de confortabila si absoarbe orice soc cu brio, lasandu-si pasagerii sa se bucure de o plimbare de calitate.
Spre deosebire de alte modele concurente, Opel Insignia Country Tourer nu are o garda la sol cu mult mai mare fata de varianta break obisnuita. De fapt, numai 2 centimetri fac diferenta fata de varianta normala, insuficient ca sa putem vorbi de un Crossover veritabil. Insa tinuta de drum este foarte buna, la mers normal, pe asfalt. Caroseria break confera soferului o siguranta si o precizie speciala la viteza mare, in timp ce directia este excelenta la viteze mici, in mediul urban. Nu putem insa vorbi de vreo tinuta de mers iesita din comun in mediul... off-road. Pentru ca aceasta masina nu este pentru off-road, nici macar soft-road. Cu Insignia CT te poti aventura cel mult pe un drum pietruit, sau de pamant, dar... cam atat. Cert este ca la volan, este o placere sa fii in conditii normale, asa cum circula orice autoturism obisnuit, adica pe asfalt, dar mai ales la viteza mare, pe autostrada.
Vizibilitatea in acest model este buna. Poate ca luneta este considerata destul de mica, insa la parcari te ajuta senzorii cu care vine dotata. Si am mai observat ceva: oglinzile laterale destul de mici. Nu trebuie sa uitam ca Insignia Country Tourer este un vehicul mare. Insa oglinzile par a fi luate direct de pe Opel Adam. Daca insa iti mai trece prin cap sa legi de masina si vreo remorca, un peridoc, o platforma sau o rulota, acestea devin absolut inutile. Adica... draga Opel, masina ar fi meritat niste oglinzi mai mari!
Varianta facelift de Insignia nu a fost testata de Euro NCAP, dar nici nu are nevoie. Primul model a primit punctajul maxim de 5 stele din partea Euro NCAP, ceea ce spune tot. Acest model testat de noi vine cu airbaguri frontal care se deschid in doua trepte, airbaguri laterale si cortina, tetiere active, sistem de eliberare a pedalelor in caz de impact, dar si un pachet de sisteme de siguranta active. De exemplu, daca schimbi involuntar banda fara sa dai semnal, vei fi avertizat. Insignia mare are si pilot automat activ cu functie de adaptare a vitezei, dar si un sistem interesant de detectare a traficului posterior cand vrei sa scoti masina din parcare.
Modelul testat de noi era unul destul de scump, dar si dotat. Clima automata cu doua zone avea ecran tactil, daca va vine sa credeti. Cu greu ne-am obisnuit cu apasarea serioasa a unor gemulete mici... In plus, Opel mai are si un sistem multimedia dotat cu un cursor tactil, in loc de joystick. Nu prea ne-a placut, fiind greu de folosit, la fel ca si meniul sistemului. Pe partea de auditie, sistemul Bose isi face treaba foarte bine, pasagerii bucurandu-se de o auditie calitativa. Printre alte dotari, masina mai avea geamuri electrice, portbagaj soft-close, scaune incalzite, scaun cu comenzi electrice pentru sofer, senzor de lumina, senzor de ploaie si multe alte sisteme menite sa-i faca viata mai usoara soferului.
Un motor de 2 litri diesel nu poate consuma foarte mult, nu? Ei bine, in oras, nu am reusit sa scadem sub 11 litri de motorina, mergand incet. Dar la drum intins, pe autostrada, consumul a scazut la sub 7 litri. O medie de aproape 9 litri la 100 de kilometri nu e deloc mica, din pacate. Dar trebuie sa te astepti la asa ceva cand e vorba de o masina grea, cu transmisie automata si tractiune 4x4 permanenta...
Un Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi incepe de la 34.525 Euro cu TVA inclus. Insa cei care nu vor pretentii, pot comanda masina si de la 28.525 Euro, dar cu un motor 1.6 benzina. Care, credem ca are un consum similar cu motorul de 2 litri. Versiunea testata de noi se apropie la pret de 37.000 de Euro, adica... deloc putin. Este un pret destul de mare pentru un automobil de familie, ce-i drept spatios, dar care nu iti ofera avantajele unui adevarat SUV. La aceiasi bani iti poti cumpara fara probleme un SUV de calitate, chiar si unul german.
Stopurile din portbagaj. In momentul in care am deschis haionul, am vazut ascunse in portbagaj niste stopuri. Adica o alta pereche de stopuri fata de cele normale. Am vazut ca, atunci cand portbagajul este ridicat, ele functioneaza normal: semnal, stop pe frana si pozitii. Cu alte cuvinte, Opel s-a gandit ca este o idee buna sa faca aceasta masina special pentru cei care doresc sa transporte obiecte agabaritice, tinand haionul ridicat. Daca lasi si bancheta, vei putea lejer transporta obiecte mari si lungi, chiar si o canapea, poate niste tevi, materiale de constructii si asa mai departe. Inclusiv pe timp de noaptea, pentru ca stopurile din portbagaj isi vor face treaba fara probleme. O idee extrem de buna din partea celor de la Opel, care face toti banii.
Opel Insignia Country Tourer este o masina plurivalenta. Spatioasa, confortabila si extrem de eleganta. Atrage privirile ca un magnet si isi incanta soferul oricand, fiind in continuare cea mai frumoasa masina din parcare. Insa are cateva probleme: nu este un Crossover veritabil si nu te poti aventura in off-road serios. Dar principala problema este pretul. Destul de piperat pentru un break. Adica daca vrei doar spatiu, cumpara o Insignia Sports Tourer, adica varianta vreak, care incepe de la 21.000 de Euro. Din pacate, acest Country Tourer este o struto-camila destul de scumpa care are un target mult prea precis. Si doar anumite familii cu buzunare generoase, preocupate de siguranta si cu dorinta mare pentru spatiu suplimentar vor face coada la acest model. In rest, se vor indrepta spre alte SUV-uri in toata regula, de ce nu, chiar spre Opel Antara 4x4 care oricum este mai ieftin.