Din luna octombrie 2019 si pana acum noul Peugeot 208 a convins peste 110.000 de clienti, din intreaga lume, ca el este cel mai bun model sub- compact de segment B pe care il pot cumpara. Design-ul exterior a cantarit mult in luarea acestei decizii, asta pentru ca noul 208 impresioneaza la acest capitol cu o indrazneala rar intalnita in acest segment.
Partea frontala este piesa de rezistenta, cu o grila a radiatorului de mari dimensiuni si cu luminile de zi care se preling din faruri pana aproape de partea inferioara a spoiler-ului. O imagine care te duce cu gandul la coltii unui leu si pe care nu o vei uita prea curand. De fapt, de-abia vei astepta sa ajungi in spatele altei masini pentru a o vedea din nou.
Plafonul coboara subtil spre partea dorsala, acolo unde stopurile cu lumini LED sunt unite de un element negru in mijlocul caruia troneaza numele constructorului francez de automobile.
Rezulta, asa cum spuneam mai sus, un design exterior indraznet, pe alocuri chiar agresiv, pe care nu il vei intalni la alte modele din segmentul B.
Nivelul de echipare de top, botezat GT Line, propune cateva elemente estetice exclusive, printre care blocurile de lumini frontale cu LED, jantele din aliaj usor Camden cu diametrul de 17 inch, capacele oglinzilor laterale, pasajele rotilor si difuzorul de aer vopsite in negru perla sau geamurile laterale si luneta cu tenta fumurie. Sa nu uitam de inscriptia GT Line de pe montantul C.
Toate acestea au fost scoase in evidenta, in cazul masinii conduse de noi, de nuanta exterioara Rouge Elixir, una dintre cele sase culori puse la dispozitie de Peugeot pentru acest model.
Daca iti place sa fii inconjurat de forme desprinse parca din filmele SF, atunci nu vei cobori prea curand din noul Peugeot 208. La fel ca si SUV-ul 2008, modelul citadin este echipat cu asa-numitul i-Cockpit 3D, un interior inovativ si 100% digital, patentat de Peugeot.
Ecranul central, care in cazul nostru a avut diagonala de 10 inch, capacitiv si personalizabil afiseaza comenzile intuitiv si preia majoritatea functiilor butoanelor fizice, inclusiv pe cele ale sistemului de climatizare. Consola centrala, "imbracata" din cap pana-n picioare in piano black, este asadar mai aerisita si incorporeaza o priza la 12V, 3 porturi USB si unul USB-C si o zona cu incarcare prin inductie pentru telefonul mobil.
Tot din acest i-Cockpit 3D mai fac parte selectorul cutiei de viteze, volanul compact cu comenzi integrate si instrumentarul de bord complet digital cu display de 12.3 inch si grafica 3D. Acesta din urma iti pune la dispozitie mai multe modalitati de personalizare si afiseaza toate informatiile de care ai nevoie in timpul condusului.
Nivelul de echipare GT Line vine cu un habitaclu propriu. Scaunele, confortabile si cu suport lateral bun, sunt imbracate intr-o tapiterie MI-TEP (combinatie de material textil si piele), volanul imbracat in piele are inscriptia GT in partea inferioara iar pedalele din aluminiu sunt standard.
Din punct de vedere cromatic, negrul este predominant insa monotonia este intrerupta de cusaturile contrastante verzi si de cateva accente metalice. Sa nu uitam de benzile cu lumina ambientala care se intind pe toata lungimea bordului in partea dreapta si pe fetele usilor. Pentru si mai multa lumina noul 208 poate fi echipat, optional ce-i drept, cu un plafon transparent.
In ceea ce priveste calitatea materialelor regasite la interior, zonele cu care interactionezi cel mai mult (partea mediana a bordului, selectorul cutiei de viteze, cotiera centrala, volanul, butoanele de pe consola etc.) sunt moi si placute la atingere. Totusi, nu am putut sa nu observ plasticul tare putin cam prea prezent in habitaclu pentru un nivel de echipare superior. Din acest punct de vedere, Renault Clio sta ceva mai bine.
Dimensiunile modelului de segment B nu au suferit prea mult odata cu aceasta noua generatie. Lungimea masoara 4055 milimetri, latimea este de 1960 mm cu oglinzile deshise iar inaltimea ajunge la 1430 de milimetri. Ampatamentul a crescut insa nitel, la 2540 de milimetri, ceea ce inseamna ca pasagerii, mai ales cei din spate, au putin mai mult spatiu decat inainte.
Acum depinde si de "gabaritul" fiecaruia, pentru ca eu la o inaltime de 1.92 metri nu am putut sa imi tin capul drept pe locurile din spate. In plus, genunchii imi stateau fixati in scaunul din fata. La volan nu am semnalat vreo problema, inafara de manerul cruise control-ului, montat in partea stanga pe coloana de directie, pe care era sa-l rup de cateva ori cu genunchiul. Dar o persoana cu o inaltime medie nu va avea aceste probleme.
Cu bancheta in pozitie normala volumul portbgajului este de 311 litri. Modelul francez este mai incapator aici decat Ford Fiesta (291 litri), dar nu se apropie nici pe departe de Volkswagen Polo (351 litri) sau Renault Clio (391 litri). Daca rabatezi insa locurile din spate, vei obtine un spatiu decent (1106 litri) unde sa-ti depozitezi bagajele.
Alte locuri de depozitare gasesti in portiere, torpedou, in partea inferioara a consolei centrale iar suporturile de pahare (doua la numar) sunt pozitionate chiar langa cotiera centrala, care la randul ei ascunde un spatiu de depozitare neasteptat de mare.
Gama de propulsoare a noului 208 include unitati diesel si pe benzina, cu puteri cuprinse intre 75 si 100 de cai putere, dar si o versiune full electrica botezata e-208.
Masina condusa de noi a fost echipata cu un motor turbo de 1.2 litri Puretech, pe benzina, care dezvolta 100 de cai putere la 5500 de rotatii pe minut si un cuplu maxim de 205 Nm disponibil la 1750 de rotatii pe minut. Vorbim despre o unitate cu trei cilindri, calibrata pentru mediul urban, care trage de la turatii joase (exact ce-ti trebuie pentru o plecare optima de la semafor) si care suna destul de bine. Mai ales in modul Sport, cand devine ceva mai galagioasa.
Aceasta este cea mai puternica motorizare disponibila pe Peugeot 208 in Romania, daca te intrebai.
Resursele unitatii de 1.2 litri au fost gestionate, in cazul nostru, de o transmisie automata cu opt rapoarte. Aceasta poate fi alaturata si unei cutii de viteze manuale cu sase trepte, dar in acest caz trebuie sa renunti la nivelul de echipare GT Line. Cei care vor sa se implice mai mult vor opta, cu siguranta, pentru aceasta din urma, dar pentru un plus de comoditate cutia automata este mai buna.
Schimbarea treptelor este lina si rapida, chiar daca pornirea de pe loc nu este cea mai delicata, iar la o apasare mai hotarata a pedalei de acceleratie cutia retrogradeaza una sau doua trepte, dupa caz. Transmisia poate fi trecuta in modul manual de la buton, in acest caz schimbarea rapoartelor fiind facuta de la padelele cu accente metalice montate in spatele volanului, pe coloana de directie.
Prefer aceasta pozitionare pentru ca atunci cand rotesti volanul pozitia padelelor ramane neschimbata, astfel ca stii tot timpul de la care retrogradezi si de la care schimbi o treapta in sus.
La volanul unui Peugeot 208 GT Line vei ajunge de la 0 la 100 de km/h in 10.8 secunde iar cu pedala de acceleratie la podea, bordul iti va indica o viteza maxima de 188 km/h.
Suspensia, desi simpla, este destul de confortabila si nu foarte galagioasa atunci cand treci peste denivelari mai pronuntate sau lovesti vreo groapa.
Franele, asistate de ABS si ESP, sunt cu disc pe ambele punti si isi fac bine treaba chiar si pe un carosabil acoperit de apa sau praf. Pentru un plus de siguranta ai sistemul de asistenta la franarea de urgenta oferit in standard.
Noul 208 GT Line iti ofera multe satisfactii atunci cand te afli in spatele volanului. Cei 100 de cai putere sunt bine pusi in valoare de transmisia automata si sunt livrati asa cum trebuie pentru un condus dinamic. Ai la dispozitie trei moduri de rulare (Eco, Normal si Sport) pe care le selectezi de la un buton aflat in imediata apropriere a suporturilor pentru pahare din consola centrala.
In trafic, masina este fasneata iar dimensiunile compacte te ajuta sa te strecori oriunde ai nevoie. Asa cum spuneam mai sus, motorul trage de la turatii joase astfel ca ai toate sansele sa pleci primul de la semafor, daca vrei asta.
La drum lung, noul 208 este confortabil iar pozitia la volan relaxanta. De fapt, acesta este principalul avantaj al acelui volan compact care diminueaza considerabil miscarile din timpul manevrelor, impunand un unghi de deschidere a bratelor mai redus si un control mai bun al directiei.
Traseul a inclus si cateva viraje pe care am putut sa le atac chiar si mai sportiv, fara nicio problema. Deci da, te poti distra chiar si cu 100 de cai putere.
Vizibilitatea peste umar nu este extraordinara iar luneta de dimensiuni mici te cam incurca atunci cand vrei sa vezi ce se petrece in spatele tau. Pentru toate acestea exista insa senzorii de parcare - cei spate sunt standard pe toate versiunile de echipare - si camera de marsarier care iti vor face treaba mai usoara.
Oglinzile laterale si parbrizul nu iti vor pune niciun fel de probleme.
Chiar daca este echipat inca din standard cu o gama larga de sisteme de siguranta si asistenta printre care ABS, airbag de tip cortina, airbag-uri laterale fata, airbag frontal pentru sofer si pasager, centuri de siguranta in trei puncte cu pretensionare, asistenta la franarea de urgenta, frana automata nocturna, ESP cu Hill Assist, alerta risc coliziune, detector semne limita de viteza si alerta depasire viteza, frana automata diurna, alerta activa mentinere banda de mers, detector de oboseala sau recunoastere a semnelor de circulatie, noua generatie Peugeot 208 a primit numai patru stele in urma testelor Euro NCAP.
Din cate se pare, specialistii belgieni au depunctat modelul francez pentru lipsa unei capota active sau a airbag-urilor pentru genunchi si pelvis.
Chiar si asa, noul 208 ofera o protectie de 91% pentru pasagerii adulti, de 86% pentru copii, cu 56% a fost notata protectia oferita pietonilor si cu 76% sistemele de siguranta.
Pe langa elementele estetice si de interior amintite de-a lungul acestui articol, care fac parte din nivelul de echipare GT Line, masina condusa de are o lista de dotari standard kilometrica.
Aceasta include scaun sofer si pasager reglabil pe inaltime, asistenta la parcare fata si camera de marsarier, geamuri electrice, servodirectie asistata, volan imbracat in piele, reglabil pe inaltime si adancime, clima automata, faruri cu aprindere automata si senzor de ploaie, oglinzi exterioare reglabile electric si incalzite, servodirectie asistata, sistem de pornire fara cheie, sistem ISOFIX, 3 porturi USB, ecran tactil de 7 inch cu Mirror Screen, Bluetooth, comenzi audio pe volan, 6 boxe si USB, inchidere centralizata, computer de bord, kit reparatie pana, bancheta spate rabatabila si un detector indirect presiune pneuri.
Alaturi de acestea vin si sistemele de siguranta mentionate in rubrica anterioara.
Pe langa toate dotarile de mai sus, masina din aceste imagini a fost dotata optional cu scaune fata incalzite, plafon transparent, incarcare wireless, vopsea exterioara perlata, sistem acces fara cheie, sistem de navigatie cu ecran de 10 inch, detector activ unghi mort si regulator de viteza adaptiv cu functie Start&Stop pentru transmisia automata.
Peugeot declara urmatoarele cifre de consum pentru motorizarea de 1.2 litri Puretech cu 100 de cai putere si transmisie automata cu 8 trepte: 5.1 litri/100 de km facuti in mediul urban, 3.9 l/100 de km in extra-urban si un consum mixt de 4.3 litri/100 de kilometri. De mentionat ca aceste valori sunt conforme cu vechiul standard NEDC.
In realitate insa, treaba sta putin altfel. Din cei 320 de kilometri, circa 70 au fost facuti in oras iar consumul aratat de bord nu a coborat sub 11.2 l/100 de kilometri. Trebuie sa recunosc ca traficul a fost infernal.
In extra-urban, consumul a scazut cel mai mult pana la 6.8 litri/100 kilometri.
Capacitatea rezervorului este de 44 de litri.
Noua generatie Peugeot 208 este disponibila in Romania in trei niveluri de echipare denumite Active, Allure si GT Line. Pretul de pornire pentru un 208 Active si motor de 1.2 litri Puretech cu 75 de cai putere si cutie manuala cu cinci trepte este de 13.949 de euro cu TVA inclus.
Un 208 GT Line, ca si masina testata de noi, costa de la 20.290 de euro in sus. Toate dotarile optionale de care iti spuneam mai sus au facut ca pretul sa urce pana la 23.971 de euro cu TVA.
Vestea buna este ca modelul francez poate fi achizitionat si prin programul RABLA, beneficiind astfel de acel ajutor de cel putin 6.500 de lei de la stat.
Ca o comparatie, Renault Clio porneste in Romania de la 11.900 de euro cu TVA iar pentru un Clio RS Line, cu motor de 100 CP si cutie automata, trebuie sa scoti din buzunare cel putin 17.500 de euro.
Ceasurile de bord de tip Head-Up combina, pe scurt, functiile unui instrumentar digital de bord cu cele ale unui Head-up Display, rezultand astfel niste ceasuri de bord cu grafica 3D. Un fel de 2 in 1 daca vrei.
In acest fel, toate informatiile necesare condusului iti sunt afisate la nivelul privirii, fara a fi nevoie sa-ti iei ochii de la drum. Potrivit francezilor de la Peugeot, aceasta pozitie ergonomica a fost posibila datorita dimensiunilor reduse ale volanului, amplificand nivelul de confort si reducand starea de oboseala.
Dupa cum spuneam, instrumentarul de bord cu display de 12.3 inch si grafica 3D este foarte personalizabil, alegerea informatiilor pe care le vrei afisate aici facandu-se din meniul sistemului de infotainment. In plus, poti alege una dintre cele trei teme: albastru, rosu sau verde neon. Acestea schimba atat culoarea graficii ceasurilor de bord cat si pe cea a sistemului de infotainment.
In ciuda popularitatii si accesibilitatii, clasa subcompacta, de segment B, a fost considerata prea mult timp ca fiind "ieftina" si anosta. A fost nevoie de putin curaj din partea constructorilor de automobile si de modele precum noul Peugeot 208 pentru a schimba perceptia clientilor. Dintr-o data, modelele de segment B au devenit dinamice, atragatoare si pline de tehnologie regasita de obicei in segmentele superioare.
De fapt, fix aceste criterii i-au adus citadinei din Hexagon titlul de Masina Anului in Europa. O recunoastere la care aspira orice model din industria auto si care ajunge in curtea francezilor de la Peugeot pentru a sasea oara.
Revenind insa la noul 208, avem de-a face, inainte de toate, cu o citadina cu o personalitate distincta. Lupta pe care o are de dus cu rivalii din segment, in special cu Renault Clio, nu este deloc usoara. Insa clientii care vor sa se simta ca la mansa unui avion de vanatoare, vor alege cu siguranta un Peugeot 208 in defavoarea celuilalt model din Hexagon.