Intoarce toate privirile, ca lumea s-a cam saturat de masini luxoase pe care le intalneste la orice coltGusturile nu se discuta, asa ca pot spune fara echivoc, in 2019 acest Peugeot 508 a fost si este cea mai frumoasa masina condusa de mine. Francezii in general, nu doar aceasta marca, nu au mai facut probabil de decenii lungi un automobil asa de atragator, care sa intoarca atatea priviri. Lumea se uita, nu stie ce este, vede logo-ul si tot nu vrea sa creada ca este un Peugeot. Ei bine, da, una din cele mai frumoase masini ale momentului este un Peugeot.
Nu stiu de unde sa incep, cu fata agresiva, incruntata, dominata de o grila cu design ce pare al unei posete Fendi pe care o poarta vedetele la Cannes, cu liniile capotei care o coboara mult si dau senzatia ca vrea sa manance kilometri cu nemiluita, cu jantele pe 19 inch absolut fenomenale, cu linia laterala care face din aceasta masina un real coupe cu 4 portiere, cu spatele cursiv si firesc, cu ale sale stopuri negre care imi aduc aminte de serialul KITT? Nu conteaza de unde o privesti. Este o aparitie care iti ramane in minte.
Intoarce toate privirile, ca lumea s-a cam saturat de masini luxoase pe care le intalneste la orice colt. In contact cu 508, ochiul vede forme noi, linii interesante si ceva ce nu mai au multe masini din ziua de azi: o personalitate care o face sa fie unica. Trasatura mea preferata? Portierele fara rama la geam. Toate 4 si niciuna. Adica nicio portiera nu are rama, iar cand portierele sunt deschise si geamurile coborate, zici ca esti intr-un coupe fabulos.
Cockpit de avion, cam asta vrea sa fie interiorul acestui automobil. Soferul este "izolat" de pasager printr-o consola ridicata, toate instrumentele sunt indreptate spre el, este imbracat de masina. De exemplu, ecranul din mijloc cu tot cu putinele butoane care exista, sunt orientate spre sofer pentru a avea acces mai usor la ele. Bordul si el are o curba, nu este dreapt, tot pentru a-l inconjura pe sofer.
Soferul este imbracat de masina, la propriuCeasurile de bord sunt acum digitale si isi schimba aspectul si functionalitatea dupa cum vrea soferul. Scaunele sunt sport, din materiale calitative, un amestec de piele si Alcantara, cu multe reglaje si chiar masaj. Insa ceea ce transforma cu adevarat masina asta intr-un avion de lupta este volanul. Extrem de mic, parca ar fi mansa unui Spitfire, cu doua spite, cu o priza buna pentru palme si cu butoanele si padelele de schimbare a treptelor la indemana.
Interiorul este scos din filmele SF, este mult prea futurist pentru vremurile noastre. Mai ales daca ne gandim ca este un Peugeot! Cine intra in habitaclu se va indragosti iremediabil si nu va mai dori sa iasa, inconjurat de lumini, ecrane LCD si materiale de cea mai inalta calitate premium.
Nu cred ca intereseaza pe cineva prea mult spatiul la masina asta. Nu ti-o cumperi daca ai 3 copii sau daca vrei sa aduci porcul de la tara in luna decembrie. Insa este suprinzator de spatioasa, cel putin pe bancheta din spate, unde 2 adulti intra fara probleme. Ai zice ca fiind un coupe in toata regula, cu linia plafonului care coboara mult spre spate, nu ai loc la cap daca ai 1.8 metri. Gresit. Ai si la cap si la picioare. Portbagajul este si el mare cu o capacitate de 487 litri, iar faptul ca se deschide cu tot cu luneta, masina fiind in doua volume, te ajuta sa transporti si obiecte mai lungi daca e cazul.
Epoca motorului diesel a apus, zice lumea. Nu cred ca este asa, dar pentru o masina atat de rafinata precum cea testata aici, nu putea fi mai bun nimic, decat un benzinar corect. Mai precis, un motor cu 4 pistoane de 1.6 litri turbo care produce 225 cp. Este acelasi motor intalnit la unele versiuni "pe steroizi" cu sigla de GTI. Pe aceasta masina de segment mediu, puterea se simtea pe deplin, chiar de la o turatie redusa. Ai zice ca un propulsor de numai 1.6 litri nu are cuplu si ca puterea este undeva sus. Nu e chiar asa, deoarece turbo-compresorul cu geometrie variabila isi face treaba de pe la 2800 rpm si masina se simte puternica. Este silentios si foarte economic.
Cutia automata cu 8 rapoarte este destul de rapida, schimba bine si lin, in timp ce prezenta padelelor de la volan este destul de inutila. Adica nu fac schimbarea foarte rapid, mult mai bine se descurca masina atunci cand o lasam in pace si ne folosim de functia kick-down. Daca vrem sa facem o depasire, bagam piciorul mai adanc si cutia stie in ce treapta sa retrogradeze: mai departe lucrurile vin de la sine. Oricum, poate ca exista, poate ca nu, optiunea unei cutii manuale. Dar noi preferam automata la orice ora.
Acceleratie: 7.3 secunde face masina pana la 100 km/h si atinge 250 km/h fiind limitata electronic;
Franare: masina franeaza foarte bine, avand discuri pe toate rotile, asistate de ESP, ABS, EBD plus cateva sisteme de franare autonoma;
Suspensii: Active Suspension Control, adica niste suspensii adaptive, foarte confortabile.
Incredibil, dar pe cat de sportiva pare masina asta, cu ale sale jante pe 19 inch, cu al sau aspect demential, pe atat este de confortabila. Nu ai zice ca este asa, dar este peste asteptari. Nu am mai intalnit de foarte multa vreme suspensie atat de silentioasa. Nu conteaza ca mergi pe asfalt, macadam, strazi cu gropi din Pipera sau piatra cubica din Slobozia. Masina asta te surprinde cu al sau confort de nota zece. In rest, la viteza mare, se asaza pe drum excelent, nu stie ce inseamna senzatie de ruliu si comportamentul este perfect. Directia nu este cea mai precisa din lume, ca nu discutam despre o masina sport, dar nici nu ai nevoie de asa ceva.
Vizibilitatea este buna. Nu excelenta, dar buna. Oglinzile laterale sunt generoase, te poti asigura bine in spate, luneta este mare, dar poti sa privesti in retrovizoare doar printr-o parte superioara. Vezi ce se intampla in urma ta, dar nu prea jos. Din fericire, cand parchezi, ai la dispozitie o camera de marsarier si senzori, asa ca nu trebuie neaparat sa vezi capota masinii din spate. Insa nu este un vehicul foarte mic, deci daca esti o domnisoara care vrea sa se descurce usor in aglomeratie si prin locurile de parcare, s-ar putea sa o zgargii pe la colturi destul de des.
EuroNCAP a testat masina in 2018 si i-a acordat punctaj maxim la testele de impact. Protectia pasagerilor, protectia copiilor si sistemele auxiliare de siguranta au facut ca masina sa obtina 5 stele. Are 6 airbaguri, sistem Isofix, senzori de presiune roti, sistem de urcare in rampa plus un pachet de dotari Safety Plus, precum franare automata in caz de impact, identificarea benzii de rulare, monitorizarea unghiului mort.
Versiunea testata de noi, numita GT, este cea mai scumpa si cea mai dotata. Vine cu i-Cockpit Amplify, adica un cockpit inteligent cu ecrane in loc de ceasuri tip analog, ecran tactil de 10 inch, sistem audio Focal, tapiterie piele Nappa/Alcantara, sistem Visiopark 180 de grade care te ajuta la parcare, navigatie, scaune fata cu reglaj electric si masaj, clima automata cu 2 zone, volan imbracat in piele cu comenzi si padele, scaune incalzite, incarcator telefon prin inductie, Active Suspension Control, schimbarea modului de functionare (ECO, Sport, Confort), finisaje interior imitatie lemn, lumini ambientale personalizabile, geamuri electrice, parbriz incalzit, haion portbagaj cu deschidere electrica, faruri cu tehnologie full-LED, regulator adaptiv de viteza, etc.
O masina de dimensiuni mari, cutie automata, motor pe benzina, cu turbina, ai jura ca va consuma mult. Insa nu este asa. Dupa multi kilometri parcursi, peste 500, am obtinut un consum mediu de 7.5 litri. In oras consumul creste doar pana la 8, datorita sistemului Start/Stop si a functionarii in modul ECO ce reduce consumul foarte mult. Doar daca vrei sa alergi de nebun, in modul Sport, consumul va sari la 10 l/100km parcursi, insa si senzatiile sunt pe masura.
Nu este o masina ieftina daca ne gandim ca versiunea testata de noi, cea mai echipata, ajunge la 36.700 Euro fara sa bifezi toate optionalele. Dar trebuie stiut ca acela este un pret mediu pentru vehiculele din acest segment. Exista, de exemplu, si Passat cu 39.000 de Euro, dar si Insignia la 33.000 de Euro, cu motor de 260 cp si tractiune 4x4. Insa nicio alta masina din segment nu arata "in halul asta" de bine precum 508 GT. Serios.
Poti sa iti configurezi masina si sa vezi cat te costa cu motorizarea si dotarile preferate pe site-ul importatorului: www.Peugeot.com.ro
Sistem audio hi-fi Focal. Marca Focal este una care candva era de top in domeniul sistemelor audio aftermarket de masina. Acum au intrat si pe partea de echipare de fabrica, ceea ce spune un singur lucru. Ca auditia de calitate devine accesibila si celor care vor masini noi, fara sa plateasca peste 100.000 de Euro ca pe limuzinele premium. Se aude intr-un mare fel, subwooferul din portbagaj este puternic, iar faptul ca exista si difuzoare centrale care dau impresia de spatialitate, exact ca in cazul sistemelor BO sau B&W, nu poate decat sa aduca un plus de calitate. Izolatia fonica a masinii este fara echivoc, sunetul ramana in interior, nu exista distorsiuni. Partea buna este ca vine standard pe echiparea GT, adica nu trebuie sa platesti nimic in plus.
Concluzii? Una singura am. Este cea mai frumoasa masina condusa in ultimul an. Arata absolut fabulos. Si la exterior, dar si la interior. Iar calitatile nu se termina aici. Este un sedan si coupe cu 4 usi in acelasi timp. Portierele alea fara rama sunt cireasa de pe tort. Confortul dat de suspensia adaptiva este o alta surpriza placuta care te ia pe nepregatite si te face sa te indragostesti iremediabil. O completare la concluzie ar mai fi ca romanii habar nu au sa cumpere masini. Modelul asta nu este nou, acus face 1 an de cand s-a lansat la Paris in 2018. Dar nu il intalnim foarte des pe strazile din Romania. De ce oare? Nu exista explicatie pentru care ai cumpara un alt model din segment, nici macar un BMW Seria 4 GranCoupe, in locul acestui 508 GT. Francezii mai stiu sa faca si masini in adevaratul sens al cuvantului, cred ca romanii au uitat asta...