Am mai condus in trecut cateva variante ale noii generatii de Renault Clio. O masina care a reinventat designul exterior si care a pornit o revolutie in ceea ce priveste formele. Acum avem de-a face cu o masina restilizata usor, adica un facelift, cu faruri, stopuri si cateva linii noi.
Din orice unghi ai privi masina, nu are cum sa nu-ti placa. Clio este poate cel mai spectaculos subcompact de pe piata, cu o parte frontala agresiva, cu grila inclinata si cu noile faruri cu LED in 3 corpuri. Sigla frontala uriasa, specifica noilor modele Renault, domina partea din fata, in timp ce spatele este mult mai temperat, cu stopuri mai mici si cu un difuzor inferior ce transmite sportivitate.
La exterior mai gasim si niste jante noi care imbunatatesc aspectul, dar si o combinatie de culori, alb cu rosu, care ne da de inteles ca iti poti acum personaliza masina ta frantuzeasca.
Clio are un interior simplist, cu ornamente rosii ce denota un aer proaspat. Avem rosu putin si pe tapiterie, si langa schimbatorul de viteze, dar si la gurile de aerisire, suficient incat sa se asorteze cu exteriorul. Consola centrala are un ecran LCD cu functie tactila, de la care se fac toate reglajele sistemului multimedia. Numai climatizarea are un panou separat, usor de folosit chiar si de catre sofer, in timpul condusului.
Volanul are o grosime considerabila, fiind usor de tinut in palme, iar ceasurile de bord par supradimensionate pentru un panou atat de mic. Adica sunt vizibile, iar zona centrala care iti arata viteza pe un ecran LCD e usor de vazut din orice pozitie. Nu avem cum sa trecem cu vederea sistemul audio BOSE cu 8 difuzoare, un sistem puternic si calitativ pentru o masina din aceasta clasa.
Desi portbagajul se mandreste cu o capacitate de 300 de litri, acesta nu este foarte adanc, asa cum se intampla in cazul unui VW Polo, de exemplu. Dar este suficient loc pentru pasagerii din spate, atat la cap, cat si la genunchi. Evident, cei mai rasfatati sunt pasagerii din fata, nu doar pentru ca pot calatori in confort indiferent de distante, ci si pentru ca au la dispozitie multe spatii de depozitare, in portiere, sub cotiera si pe bord.
Motorul cu care era echipat acest Clio este un deja clasic 1.5 dCi de 110 cp, acelasi motor pus si pe Dacia Duster, de exemplu. Dar pentru ca in cazul lui Clio are de impins o caroserie foarte usoara, lucrurile sunt mult mai bune. De fapt, atata timp cat nu esti in modul ECO, masina este chiar curajoasa, se infige bine, iar in depasiri face fata cu brio. Poate ca nu este cel mai rafinat motor din lume, deoarece la ralanti vibreaza simtitor, insa este un motor ideal pentru un consum extraordinar si performante decente.
Cutia cuplata la motorul 1.5 dCi este o manuala cu 6 rapoarte. O cutie special gandita pentru mersul in oras, destul de scurta, dar bine etajata si usor de folosit. Ambreiajul nu este tare, asa ca poate fi apasat de orice domnisoara fara emotii, chiar si in traficul aglomerat, fara sa fie soldat cu dureri de calcai. La viteza mare insa, chiar daca are 6 trepte, turatia ajunge sa fie de 2000 rpm la 95 km/h. Din fericire, in afara de putin zgomot suplimentar, nu exista dezavantaje, nici macar la consum.
Acceleratie: Clio dCi are nevoie de 11,2 secunde ca sa atinga 100 km/h si prinde o viteza maxima de 194 km/h;
Franare: masina are discuri pe puntea fata si tamburi pe puntea spate, insa franarea se face asistata de ESP, ABS si AFU;
Suspensii: acestea sunt orientate spre confort, nu sunt deloc rigide, dar nici atat de moi incat sa ai senzatia de "barca".
Nu discutam despre o masina sportiva, nicidecum despre una care sa ia virajele in viteza mare fara sa se incline deloc. Este o masina obisnuita de oras, dar cu care poti pleca oricand in vacanta. Avand ampatamentul mic, Clio se misca usor in spatii stramte, se parcheaza usor si ia virajele repede, miscand volanul cativa milimetri. Directia nu e cea mai precisa, dar este cinstita, iar daca bruschezi mai agresiv volanul, pe niste curbe montane, vei avea surpriza ca e o caroserie echilibrata cu ruliu minim.
Renault Clio are o luneta destul de mica, insa vizibilitatea in spate este peste medie. Vezi orice in oglinda retrovizoare, te poti asigura bine, la fel ca si in cele laterale. Stalpii parbrizului sunt destul de subtiri incat sa vezi fara probleme, iar in cazul parcarii ai la dispozitie senzori fata-spate si camera de marsarier.
Euro NCAP a testat modelul Clio si i-a acordat punctaj maxim de siguranta la testele de impact. Noul model vine cu ABS cu repartitie electronica de franare si asistenta la franarea de urgenta (AFU), sistem de stabilitate electronica a autovehiculului (ESP), sistem de asistenta la pornirea din panta (HSA), tempomat regulator de viteza (cruise control) si limitator de viteza, airbag-uri frontale si laterale cap/torace pentru sofer si pasager fata, sistem de prindere ISOFIX pentru locurile laterale spate, sistem de monitorizare a presiunii din pneuri.
Modelul testat de noi cu echipare INTENS avea clima digitala automata, geamuri electrice, pilot automat, senzor de ploaie si de lumina, sistem Start/Stop, pornire fara cheie, jante din aliaj diamantate de 16 inch, faruri full LED, mod ECO de conducere, sistem de navigatie Media Nav, volan imbracat in piele, oglinzi electrice rabatabile, scaune incalzite, proiectoare ceata, sistem audio BOSE si pachet personalizare interior/exterior.
Nu am condus in ultimii 10 ani o masina care sa consume mai putin ca acest Clio, cea mai zgarcita masina cu inghititul de motorina. Punct. Simplu. Am facut 500 de kilometri si acul indicatorului de carburant scazuse la o treime. Deci poti face peste 1000 de kilometri cu un plin fara probleme. In oras, masina o sa consume cam 5 litri, iar la drum intins o sa scada pe la 3,5 daca mergi incet sau 4 daca bagi piciorul. Evident, cu modul ECO activat. Asadar, daca vrei sa te deplasezi cat mai mult cu un plin, asta e masina de care ai nevoie.
10.650 Euro cu TVA este pretul de la care incepe Renault Clio. Varianta cu motorul dCi de 110 cp si transmisie manuala cu 6 rapoarte incepe de la 15.800 de Euro cu echiparea de top INTENS. Adica la acesti bani primesti masina cam cu tot ce ai nevoie vreodata, asadar, nu este deloc scumpa.
ZI DE ZI. Multe tari au declarat razboi motorului diesel si si-au propus ca in urmatorii ani sa renunte la ele. Pentru ca elimina in atmosfera niste deseuri nocive, mult mai rele ca banalul CO2. Insa pana cand vom vedea masini electrice pe strazi, dieselul e la putere. Iar acest Clio are exact combinatia optima pentru Romania, indiferent de situatie. Poti sa mergi 1000 de kilometri in oras cu un plin, ai putere suficienta, dotari numeroase, iar pretul este unul foarte competitiv. Flote sau persoane private, cu totii am gasi usor avantajele unui Clio cu aceasta motorizare.
Epoca teribilismului a apus, iar cei care viseaza cai verzi pe pereti cu sute de cai putere sunt tot mai putini. Lumea vrea acum sa circule, sa mearga, sa parcurga multi kilometri la costuri reduse. Masina prezentata aici exact asta face: faci plinul si uiti sa mai dai pe le benzinarie. Putine masini din ziua de azi reusesc sa te surprinda si iti ofera mai mult decat te astepti pentru banii platiti. Clio 1.5 dCi de 110 cp este una din acele masini pline de surprize.