Noul Hilux cu facelift este o masina destul de conservatoare la exterior si foarte practica. La o masina de tip pick-up este chiar greu sa imbini un aspect futuristic cu functionalitatea. La Toyota Hilux insa primeaza partea practica, tocmai de aceea, masina nu poate obtine un punctaj mare la un concurs de frumusete. Chiar daca in fata avem parte de noua imagine Toyota, cu o grila uriasa si faruri noi, spatele este asa cum il stim noi de zeci de ani, de la o masina conceputa sa care: o usa care se lasa in jos, pentru a face loc unor obiecte de mari dimensiuni. Sau, in unele tari africane, loc pentru un intreg batalion de gherila.
Toyota Hilux isi transmite scopul si la interior. Nu gasim forme ciudate, noi, care sa te duca cu gandul la o epoca viitoare cu nave spatiale in cautare de Aliens. Un bord destul de clasic, cu multe spatii de depozitare, o consola centrala simpla si un volan mare cu 4 spite. Pe consola centrala Hilux ne arata controlul pentru climatizare, dar si un ecran LCD destul de mare, pe care putem vedea atat informatiile de la navigatie, cat si ce ne arata camera de marsarier sau titlurile muzicale de la sistemul audio. Totul este simplu si practic in Hilux la interior, insa confortul este pus pe un loc destul de inalt, mai inalt decat ma asteptam de la o masina utilitara. Si tocmai de aceea, primeste un punctaj destul de mare.
La capitolul spatiu voi spune 3 lucruri. In primul rand, masina este clar realizata cu gandul la cineva care are de carat tot felul de chestii, de toate dimensiunile. De aceea, in habitaclu gasim o multime de spatii pentru depozitare, dar si un torpedou imens. Al doilea lucru se refera la spatiul pentru pasageri. Incap linistit 5 persoane de orice dimensiune sau gabarit in varianta double-cabin, pe care am testat-o si noi. Si ultimul aspect, poate chiar si cel mai important, este referitor la spatiul de incarcare. Bena lui Hilux are dimensiuni mari, de 1545 x 1515 cm si o sarcina utila de 645 kg. Adica destul incat sa te muti cu tot mobilierul din casa numai din doua drumuri. Si daca te muti undeva sus, in varf de munte, nu e nicio problema cu Hilux...
Noi am testat noul Hilux facelift 2012 cu motorizarea cea mai puternica pe motorina. E vorba de motorul de 3.0 litri D-4D care are o putere de 171 cp la 3600 rpm si un cuplu de 360 Nm. Exista si o varianta ceva mai docila, cu motorul de 2.5 litri ce produce 144 cp. Insa fiind vorba de o masina utilitara, ce este incadrata la buget ca fiind utilitara, deci impozit redus, eu as alege din start varianta mai puternica. Si asta pentru ca masina se simte greoaie si chiar este. Asa ca 171 de cp sunt mult mai folositori decat cei 144. Este un motor excelent, care consuma decent.
Cutia de viteze de pe Hilux, varianta testata de noi, a fost automata. Este vorba de o transmisie in 5 trepte cu diferential si cutie de transfer pentru diverse moduri de mers pe teren accidentat. Este o cutie excelenta, care schimba lin si fara sa-ti dai seama. Se comporta de minune in mediul urban, acolo unde probabil vei merge destul de mult cu Hilux din pacate, dar se comporta exemplar in teren accidentat. Nu a fost nevoie sa folosesc niciodata modul de blocare 100% a rotilor, pentru ca nu am ramas impotmolit cu masina, dar si pentru ca modul 4x4 normal este excelent si te scoate din orice incurcatura, acolo unde asfaltul este demult disparut. Cel putin, pe nisipul umed de la intersectia plajei cu marea, Hilux s-a distrat de minune.
Accelerare - chiar daca ne bucuram de 171 de cp, nu trebuie sa uitam ca acestia trebuie sa traga o caroserie care cantareste aproape 2 tone. Prin urmare, Hilux accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 12 secunde, un timp foarte decent, care cam bate concurenta la fund. Chiar daca acesta nu este, cu siguranta, un criteriu dupa care sa fie cumparata Toyota Hilux.
Franare - masina sta excelent la acest capitol si franeaza impecabil. Daca la accelerare iti dai seama ca tragi o masina grea, la franare nu iti dai seama. Sistemul de franare cu 4 discuri, ABS, EBD si BA isi face treaba impecabil, iar acest capitol contribuie simtitor si la siguranta pe care ti-o ofera Hilux.
Suspensii - asa cum era de asteptat de la o masina de teren, suspensiile de pe Hilux sunt moi, confortabile si capabile sa ierte orice groapa sau sant din drum. Problema este ca vor fi destul de multe situatiile in care vei merge pe asfalt, lucru la care Hilux nu se prea pricepe. Asa ca la o viteza mare, pe autostrada, de peste 100 km/h sa zicem, masina este destul de "saltareata" si trebuie sa fii atent cu orice miscare brusca de volan.
Acest capitol se refera la comportamentul masinii pe sosea. Toyota Hilux nu este facuta pentru asa ceva, in primul rand. Asa ca nu are cum sa ia un punctaj mare. In primul rand, din cauza suspensiilor moi, special realizate pentru mersul in teren accidentat. Acestea insa dau masinii un aer imprecis si greu de controlat in trafic sau cand mergi la drum intins cu viteza mai mare. Hilux este un exemplu clar de masina ce trebuie condusa mai cumpatat pe asfalt pana cand acesta se termina. Odata ce asfaltul dispare, masina se dezlantuie si ajunge in elementul sau.
Fiind vorba de o masina mare, cu o pozitie la volan inalta, automat vine si o vizibilitate buna. Mai mult de atat insa, Hilux vine si cu o vizibilitate perfecta in toate unghiurile: in fata, laterale si spate. Luneta este dreapta si generoasa, pusa deasupra benei, asa ca nu iti dai seama ca esti la volanul unei masini pick-up. Oglinzile laterale sunt mari, special facute sa nu ai nevoie de unele mai voluminoase nici daca ai o remorca dupa tine.
Din pacate, Hilux nu a ajuns pe mana celor de la Euro NCAP pentru testele de impact. Dar suntem siguri ca nu sta deloc rau, mai ales daca ne uitam la competitia care este, in general, cotata mai slab. Ca si sisteme de siguranta, Toyota vine cu 6 airbaguri pentru pasageri, atat frontale, cat si laterale si cortina, sistem de control al stabilitatii, ABS, asistenta la franare si sistem de distributie electronica a fortei de franare. Evident, avem si sistem Isofix, centuri pentru toti cei 5 pasageri si avertizare sonora de centura pentru locurile din fata.
Un atelaj utilitar cum este Hilux nu trebuie sa exceleze pe partea de confort si dotari excesive. Nici aceasta masina nu o face, dar nu sta deloc rau. Masina testata de noi, varianta Style, era dotata cu pilot automat, 4 geamuri electrice, volan si schimbator imbracate in piele, sistem multimedia cu navigatie si ecran touchscreen, comenzi pe volan, climatizare automata, camera marsarier, senzor de lumina, jante pe 17 inch, proiectoare ceata, carlig de remorcare, etc. Optional, un Hilux poate chiar sa treaca in sfera luxului prin intermediul unui pachet de dotari optionale numit Invincible, care ofera chiar si interior de piele.
Un drum din Bucuresti pana la Marea Neagra si inapoi mi-a confirmat ca Hilux este o masina ce poarta marca Toyota in fiecare piesa si in fiecare accesoriu. Si asta pentru ca fiabilitatea notorie a modelului se imbina acum si cu un consum mai mult decat decent. Masina consuma la drum intins in jur de 9 litri la 100 km. Un motor mare, o masina grea, transmisie automata. Partea frumoasa este ca, datorita cutiei de viteze, diferenta de consum in mediul urban este extrem de mica. Hilux nu sare de 11,5 - 12 litri la 100 de km daca mergi cu ea prin traficul din Bucuresti. Ciudat sau nu, se pare ca motorul este echilibrat bine cu caroseria. Si nu trebuie sa uitam ca mereu masina trage doar cu spatele, nu este selectat modul 4x4.
Exista si masini ale competitiei mai scumpe decat Hilux, cum ar fi Navara sau Ranger. Insa exista si masini mai ieftine, cum este Amarok. Modelul testat de noi costa in jur de 36.870 Euro, fiind varianta cea mai scumpa. La acesti bani se mai pot adauga diverse optiuni, astfel incat pretul unui Hilux poate sa atinga si pragul celor 40.000 de Euro. Nu este un pret mic, insa nici nu trebuie sa uitam ca la aceiasi bani gasesti si masini din clasa mica, cu 2 locuri, la bordul carora nu ai voie sa parasesti asfaltul. Asa ca daca te uiti la Hilux si la pret, o sa-ti dai seama ca primesti masina de toti banii platiti.
OFF-ROAD. Cum am spus si la inceput, Toyota Hilux este prima masina de off-road testata de noi. Nu o putem compara cu alte modele, dar putem spune ce am experimentat noi. In clipa in care intri pe teren accidentat, incepi sa te simti cu adevarat bine la volanul masinii. Garda la sol este foarte mare, rotile sunt late si aderente, iar motorul are un cuplu destul de mare la turatie mica. Daca intalnesti probleme sau nesiguranta, asa cum am avut noi in nisipul moale de la malul marii, ajunge sa cuplezi 4x4 normal, nu cel de tractiune. Si ca sa te bucuri de puterea maxima, selecteaza modul manual al cutiei de viteze automata, ca sa mergi doar in primele trepte de viteza.
Ne-a placut Toyota Hilux. Ne-a placut pentru ca iti ofera ceva ce numai o masina de teren iti poate oferi. Vrei sa ajungi la capat de drum, acolo unde nu a calcat picior de om? Acolo unde doar pescarusii, delfinii si valurile vorbesc? In varf de munte, unde stelele ating pietrele si nu exista alte drumuri in afara de potecile facute de cerbi? E simplu. Te urci intr-un Hilux si pleci la drum.