TEST DRIVE Skoda Kodiaq: primul SUV din istoria cehilor a meritat asteptarea
EXTERIOR
Din punct de vedere al design-ului exterior, Skoda Kodiaq nu este o masina spectaculoasa, insa are totusi acel ceva care te face sa astepti urmatoarea vitrina pentru a o admira. Unde mai pui ca atrage privirile tuturor chiar si atunci cand este parcata.
Liniile angulare, luminile de zi, partea frontala agresiva, grafica din interiorul stopurilor, toate sunt elemente specifice noului limbaj de design al brand-ului din Mlada Boleslav, adoptat odata cu lansarea noilor modele Octavia si Superb. Partea buna este ca se distinge de celelalte SUV-uri de pe piata, nu seamana spre exemplu ca si Mercedes-ul GLE cu BMW-ul X6.
Desigur, cei cu ochiul format pentru design ii vor gasi cateva mici defecte, insa per total echipa de creatie de la Skoda a facut treaba buna cand a desenat noul Kodiaq. Are un aer elegant, modern, insa iti si da de inteles ca daca vrei sa treci putin pe teren accidentat, nu te va lasa acolo. Pana la urma asta vrei de la un SUV de ultima generatie.
O alta parte buna este ca masina se simte foarte compacta si chiar daca are 4,7 metri lungime, te strecori destul de usor cu ea prin traficul aglomerat sau prin spatiile mai stramte. In aceasta ultima situatia te ajuta desigur si multitudinea de senzori care o inconjoara.
INTERIOR
O parte foarte importanta este interiorul, care in cazul lui Kodiaq este unul aerisit, care te impresioneaza cu aerul sau fresh. Materialele sunt calitative, plasticele nu fac un zgomot ciudat atunci cand le atingi iar butoanele nu sunt deloc inghesuite astfel ca le poti utiliza fara sa-ti distraga prea mult atentia de la condus. In plus, lumina ambientala nu te deranjeaza seara, culorile sunt calde iar intensitatea este potrivita si o poti regla la o adica.
Comenzile de pe volan sunt usor de folosit, insa un lucru care parca nu pare din acest tablou modern sunt ceasurile de bord. Probabil facelift-ul va beneficia de noul instrumentar digital introdus de modelul Karoq, insa Kodiaq are ceasuri clasice, cu un design nu tocmai modern. Aici probabil puteau sa lucreze putin mai mult, pentru ca totul sa fie perfect.
Un alt element care poate fi imbunatatit sunt scaunele. Acestea au un suport lateral destul de bun, sunt confortabile, insa daca iei virajele mai sportiv, vei simti putina nesiguranta la nivelul sezutului. Noi am testat versiunea fara piele, tapiteria era din material textil in doua culori, insa a fost placuta la atingere.
SPATIU
Daca tot suntem la capitolul habitaclu, trebuie sa vorbim putin si de spatiul interior. Primul SUV din istoria Skoda se descurca bine la acest capitol si este destul de generos cu cei cinci pasageri pe care ii poate gazdui, inclusiv soferul. Acestia au loc la picioare, la cap, la umeri, iar cei din spate nu se vor plange de dureri la genunchi dupa un drum mai lung.
Portbagajul este si el foarte incapator, oferind 720 de litri cu bancheta ridicata si 2,065 cu ea pliata. Ca o comparatie, este cu 600 de litri mai mult decat rivalul sau direct, Hyundai-ul Santa Fe. In plus, spatii de depozitare sunt din belsug, astfel ca nu ti se vor plimba toate lucrurile, in special flacoanele, prin portbagaj.
MOTOR
Noi am testat versiunea cu motorizarea diesel de 2.0 litri, care dezvolta 150 de cai putere si 340 Nm cuplu. Nu este o putere impresionanta si ai fi tentat sa spui ca este cam putin pentru un SUV, insa inginerii l-au calibrat extraordinar, asa ca se descurca de minune. In plus, masina cantareste doar 1,752 de kilograme, asadar nu forteaza prea tare propulsorul.
Tocmai din aceasta cauza se simte mai puternic decat este, raspunde bine la comenzi si nu in ultimul rand este economic. Singura mentiune pe care tin sa o fac aici este ca poate parea cam zgomotos la ralanti. Desigur, fiind un propulsor cu patru cilindri se intelege, insa poate m-as fi asteptat sa fie putin mai silentios.
TRANSMISIE
In cazul masinii testate de noi, unitatea diesel a venit impreuna cu o transmisie automata DSG (Direct Shift Gearbox) cu sapte trepte si tractiune integrala. Aceasta a fost facuta celebra de gigantul Volkswagen (parintele Skoda) si este apreciata de fani pentru schimbarile line, rapide si precise.
Nu s-a dezis de la aceste calitati nici in cazul Kodiaq-ului, cel putin atunci cand o lasi in modul automat. Daca insa vrei sa schimbi tu vitezele de la padelele situate in spatele volanului, transmisia tinde sa devina putintel cam inceata si sa te faca sa astepti pana trece intr-o alta treapta de viteza.
PERFORMANTE
Desi vorbim de un SUV, Kodiaq se simte destul de fasnet din spatele volanului. Atinge 100 de km/h in fix 10 secunde, desigur, in conditii ideale, si are o viteza maxima de 194 de km/h. Cei care vor cumpara acest model nu vor fi atat de interesati de aceste detalii, insa merita trecute in revista.
Daca am vorbit de viteza, acum trebuie sa mentionam si franele. Modelul testat de noi avea frane pe disc, atat pe fata cat si pe spate, care isi faceau foarte bine treaba. Acestea sunt asistate de sistemul electronic de stabilitate care include ABS, ASR, EDS, HBA si DSR, astfel ca te poti baza pe ele chiar daca suprafata de rulare este uda sau chiar inghetata.
Masina noastra a avut suspensia adaptiva Dynamic Chassis Control, cu sase moduri de condus: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual si Snow. In plus, pe consola centrala are butonul Off Road, care iti pregateste masina pentru putina distractie pe teren accidentat. Suspensia isi face bine treaba, absoarbe cu succes gropile si toate obstacolele de pe drum si iti ofera siguranta atunci cand rulezi cu viteza ceva mai mare.
Singura problema descoperita de mine a fost ca aceasta este putin cam rigida, chiar si atunci cand rulezi in modul Comfort. Insa probabil acest detaliu tine de gusturile fiecaruia, iar eu ma asteptam sa fie ceva mai "moale".
TINUTA DE DRUM
Fiind in spatele volanului, Kodiaq iti ofera foarte multa satisfactie. Masina mea de zi cu zi este un sedan cu o garda putin mai coborata la sol, asa ca am crezut ca voi avea nevoie de ceva mai mult timp sa ma adaptez. Insa, spre surprinderea mea, dupa cel mult 5 minute am reusit sa ma inteleg perfect cu masina. Se conduce usor si se comporta foarte bine la drum intins, insa si in trafic.
Chiar daca este destul de inalta (1.655 mm) si are o garda la sol generoasa (chiar daca pare mica la prima vedere), masina se simte bine pe curbe, nu se inclina foarte mult iar directia este precisa. Stii tot timpul unde sunt indreptate rotile si poti sa adopti un condus mai agresiv, mai ales daca treci in modul Sport.
VIZIBILITATE
Pozitia la volan este buna, iar daca esti mai scund poti sa-ti reglezi scaunul pe inaltime pentru a avea o vizibilitate optima. Stalpii A nu te incurca deloc, parbrizul ofera o vedere foarte buna iar oglinzile laterale sunt destul de mari si te mai ajuta si sistemul de monitorizare a unghiului mort.
Oglinda retrovizoare nu ar strica sa iti ofere un unghi putin mai mare, astfel ca vizibilitatea in spate nu este tocmai perfecta. Daca ridici si plasa care desparte compartimentul spate de portbagaj, luneta devine putin cam greu de observat.
SIGURANTA
Noua Skoda Kodiaq este fara indoiala o masina sigura, dovada sunt si cele 5 stele primite de la specialistii Euro NCAP. Potrivit acestora, SUV-ul cehilor ofera 92% protectie pentru pasageri, 77% pentru copii, 71% pentru pietoni iar sistemele de asistenta au fost notate cu 54%.
In nivelul de echipare STYLE, masina ofera mai multe Airbag-uri (genunchi soferi, sofer si pasager, laterale fata si pentru cap), centuri de siguranta in 3 puncte pentru toate locurile, pretensionate si reglabile pe inaltime pentru sofer si pasager, sistemul ESC de care ziceam mai sus, faruri LED adaptive, frana parcare electromecanica, Front Assist pentru pietoni, Hill Hold Control, Light Assistan si senzor de ploaie, sistem ISOFIX pentru scaunul de copil sau monitorizarea presiunii in pneuri.
DOTARI
Asa cum spuneam mai sus, Kodiaq-ul testat de noi avea nivelul de echipare STYLE, care presupune o seama de dotari standard, insa au fost si cateva optionale. Printre cele mai importante regasim Cruise Control-ul Adaptiv, climatronic automat pe doua zone, geamuri atermice si electrice fata/spate, iluminare ambientala cu banda LED, sistem de acces si pornire/oprire motor fara cheie, oglinzi exterioare electrice, scaune fata incalzite, bancheta incalzite si ventilata, sau senzori parcare fata/spate.
Sistemul de infotainment are un display generos, este usor de folosit, grafica este buna, insa este putin deranjant faptul ca daca iti setezi o destinatie in navigatia incorporata, traseul nu iti este atat de bine scos in evidenta.
Culoarea folosita pentru acest lucru este o nuanta de portocaliu, care se poate confunda usor cu celelalte drumuri care apar. Ca norocul, te ajuta sagetile care iti apar pe display-ul de dimensiuni reduse, dintre cele doua ceasuri de bord.
CONSUM
Potrivit specificatiilor tehnice oficiale, Skoda Kodiaq ar trebui sa aiba un consum mediu de 5.6 litri/100 de km, urban de 6.7 si extraurban de 5.1. Am spus "ar trebui" pentru ca nu prea este asa. Noi am reusit sa scoatem un consum extraurban de 5.5 litri/100 de km dupa ce am parcurs mai bine de 50 de kilometri cu functia Eco activata (6.6 fara ea), iar cel urban...ei bine, avand in vedere ca Bucurestiul este sufocat de trafic, consumul s-a plimbat intre 12.1 - 11.2.
PRET
Versiunea testata de noi are un pret de pornire de 32.393 de euro, iar acele cateva dotari optionale au crescut valoarea pana in jurul a 40.000 de euro. Desigur, poti alege variante mult mai accesibile, precum cea de baza care pleaca de la 21.222 de euro sau cel mai ieftin diesel, care costa de la 25.410 euro in sus.
CONCLUZII
Inginerii constructorului ceh de automobile si-au folosit toata experienta pentru a crea SUV-ul Kodiaq, iar acest lucru se vede. Este o masina buna, care se descurca bine in orice situatie si care ar merita cumparata, odata ce treci peste faptul ca nu este chiar ieftina. Desigur, are cateva mici defecte, insa asa cum stim, nu le poti impaca pe toate. Este bine ca nu a fost nevoie de compromisuri mai mari.
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Vw touran diesel 2011 5790 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €