TEST DRIVE Skoda Kodiaq: primul SUV din istoria cehilor a meritat asteptarea

EXTERIOR
Din punct de vedere al design-ului exterior, Skoda Kodiaq nu este o masina spectaculoasa, insa are totusi acel ceva care te face sa astepti urmatoarea vitrina pentru a o admira. Unde mai pui ca atrage privirile tuturor chiar si atunci cand este parcata.
Liniile angulare, luminile de zi, partea frontala agresiva, grafica din interiorul stopurilor, toate sunt elemente specifice noului limbaj de design al brand-ului din Mlada Boleslav, adoptat odata cu lansarea noilor modele Octavia si Superb. Partea buna este ca se distinge de celelalte SUV-uri de pe piata, nu seamana spre exemplu ca si Mercedes-ul GLE cu BMW-ul X6.
Desigur, cei cu ochiul format pentru design ii vor gasi cateva mici defecte, insa per total echipa de creatie de la Skoda a facut treaba buna cand a desenat noul Kodiaq. Are un aer elegant, modern, insa iti si da de inteles ca daca vrei sa treci putin pe teren accidentat, nu te va lasa acolo. Pana la urma asta vrei de la un SUV de ultima generatie.
O alta parte buna este ca masina se simte foarte compacta si chiar daca are 4,7 metri lungime, te strecori destul de usor cu ea prin traficul aglomerat sau prin spatiile mai stramte. In aceasta ultima situatia te ajuta desigur si multitudinea de senzori care o inconjoara.
INTERIOR
O parte foarte importanta este interiorul, care in cazul lui Kodiaq este unul aerisit, care te impresioneaza cu aerul sau fresh. Materialele sunt calitative, plasticele nu fac un zgomot ciudat atunci cand le atingi iar butoanele nu sunt deloc inghesuite astfel ca le poti utiliza fara sa-ti distraga prea mult atentia de la condus. In plus, lumina ambientala nu te deranjeaza seara, culorile sunt calde iar intensitatea este potrivita si o poti regla la o adica.
Comenzile de pe volan sunt usor de folosit, insa un lucru care parca nu pare din acest tablou modern sunt ceasurile de bord. Probabil facelift-ul va beneficia de noul instrumentar digital introdus de modelul Karoq, insa Kodiaq are ceasuri clasice, cu un design nu tocmai modern. Aici probabil puteau sa lucreze putin mai mult, pentru ca totul sa fie perfect.
Un alt element care poate fi imbunatatit sunt scaunele. Acestea au un suport lateral destul de bun, sunt confortabile, insa daca iei virajele mai sportiv, vei simti putina nesiguranta la nivelul sezutului. Noi am testat versiunea fara piele, tapiteria era din material textil in doua culori, insa a fost placuta la atingere.
SPATIU
Daca tot suntem la capitolul habitaclu, trebuie sa vorbim putin si de spatiul interior. Primul SUV din istoria Skoda se descurca bine la acest capitol si este destul de generos cu cei cinci pasageri pe care ii poate gazdui, inclusiv soferul. Acestia au loc la picioare, la cap, la umeri, iar cei din spate nu se vor plange de dureri la genunchi dupa un drum mai lung.
Portbagajul este si el foarte incapator, oferind 720 de litri cu bancheta ridicata si 2,065 cu ea pliata. Ca o comparatie, este cu 600 de litri mai mult decat rivalul sau direct, Hyundai-ul Santa Fe. In plus, spatii de depozitare sunt din belsug, astfel ca nu ti se vor plimba toate lucrurile, in special flacoanele, prin portbagaj.
MOTOR
Noi am testat versiunea cu motorizarea diesel de 2.0 litri, care dezvolta 150 de cai putere si 340 Nm cuplu. Nu este o putere impresionanta si ai fi tentat sa spui ca este cam putin pentru un SUV, insa inginerii l-au calibrat extraordinar, asa ca se descurca de minune. In plus, masina cantareste doar 1,752 de kilograme, asadar nu forteaza prea tare propulsorul.
Tocmai din aceasta cauza se simte mai puternic decat este, raspunde bine la comenzi si nu in ultimul rand este economic. Singura mentiune pe care tin sa o fac aici este ca poate parea cam zgomotos la ralanti. Desigur, fiind un propulsor cu patru cilindri se intelege, insa poate m-as fi asteptat sa fie putin mai silentios.
TRANSMISIE
In cazul masinii testate de noi, unitatea diesel a venit impreuna cu o transmisie automata DSG (Direct Shift Gearbox) cu sapte trepte si tractiune integrala. Aceasta a fost facuta celebra de gigantul Volkswagen (parintele Skoda) si este apreciata de fani pentru schimbarile line, rapide si precise.
Nu s-a dezis de la aceste calitati nici in cazul Kodiaq-ului, cel putin atunci cand o lasi in modul automat. Daca insa vrei sa schimbi tu vitezele de la padelele situate in spatele volanului, transmisia tinde sa devina putintel cam inceata si sa te faca sa astepti pana trece intr-o alta treapta de viteza.
PERFORMANTE
Desi vorbim de un SUV, Kodiaq se simte destul de fasnet din spatele volanului. Atinge 100 de km/h in fix 10 secunde, desigur, in conditii ideale, si are o viteza maxima de 194 de km/h. Cei care vor cumpara acest model nu vor fi atat de interesati de aceste detalii, insa merita trecute in revista.
Daca am vorbit de viteza, acum trebuie sa mentionam si franele. Modelul testat de noi avea frane pe disc, atat pe fata cat si pe spate, care isi faceau foarte bine treaba. Acestea sunt asistate de sistemul electronic de stabilitate care include ABS, ASR, EDS, HBA si DSR, astfel ca te poti baza pe ele chiar daca suprafata de rulare este uda sau chiar inghetata.
Masina noastra a avut suspensia adaptiva Dynamic Chassis Control, cu sase moduri de condus: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual si Snow. In plus, pe consola centrala are butonul Off Road, care iti pregateste masina pentru putina distractie pe teren accidentat. Suspensia isi face bine treaba, absoarbe cu succes gropile si toate obstacolele de pe drum si iti ofera siguranta atunci cand rulezi cu viteza ceva mai mare.
Singura problema descoperita de mine a fost ca aceasta este putin cam rigida, chiar si atunci cand rulezi in modul Comfort. Insa probabil acest detaliu tine de gusturile fiecaruia, iar eu ma asteptam sa fie ceva mai "moale".
TINUTA DE DRUM
Fiind in spatele volanului, Kodiaq iti ofera foarte multa satisfactie. Masina mea de zi cu zi este un sedan cu o garda putin mai coborata la sol, asa ca am crezut ca voi avea nevoie de ceva mai mult timp sa ma adaptez. Insa, spre surprinderea mea, dupa cel mult 5 minute am reusit sa ma inteleg perfect cu masina. Se conduce usor si se comporta foarte bine la drum intins, insa si in trafic.
Chiar daca este destul de inalta (1.655 mm) si are o garda la sol generoasa (chiar daca pare mica la prima vedere), masina se simte bine pe curbe, nu se inclina foarte mult iar directia este precisa. Stii tot timpul unde sunt indreptate rotile si poti sa adopti un condus mai agresiv, mai ales daca treci in modul Sport.
VIZIBILITATE
Pozitia la volan este buna, iar daca esti mai scund poti sa-ti reglezi scaunul pe inaltime pentru a avea o vizibilitate optima. Stalpii A nu te incurca deloc, parbrizul ofera o vedere foarte buna iar oglinzile laterale sunt destul de mari si te mai ajuta si sistemul de monitorizare a unghiului mort.
Oglinda retrovizoare nu ar strica sa iti ofere un unghi putin mai mare, astfel ca vizibilitatea in spate nu este tocmai perfecta. Daca ridici si plasa care desparte compartimentul spate de portbagaj, luneta devine putin cam greu de observat.
SIGURANTA
Noua Skoda Kodiaq este fara indoiala o masina sigura, dovada sunt si cele 5 stele primite de la specialistii Euro NCAP. Potrivit acestora, SUV-ul cehilor ofera 92% protectie pentru pasageri, 77% pentru copii, 71% pentru pietoni iar sistemele de asistenta au fost notate cu 54%.
In nivelul de echipare STYLE, masina ofera mai multe Airbag-uri (genunchi soferi, sofer si pasager, laterale fata si pentru cap), centuri de siguranta in 3 puncte pentru toate locurile, pretensionate si reglabile pe inaltime pentru sofer si pasager, sistemul ESC de care ziceam mai sus, faruri LED adaptive, frana parcare electromecanica, Front Assist pentru pietoni, Hill Hold Control, Light Assistan si senzor de ploaie, sistem ISOFIX pentru scaunul de copil sau monitorizarea presiunii in pneuri.
DOTARI
Asa cum spuneam mai sus, Kodiaq-ul testat de noi avea nivelul de echipare STYLE, care presupune o seama de dotari standard, insa au fost si cateva optionale. Printre cele mai importante regasim Cruise Control-ul Adaptiv, climatronic automat pe doua zone, geamuri atermice si electrice fata/spate, iluminare ambientala cu banda LED, sistem de acces si pornire/oprire motor fara cheie, oglinzi exterioare electrice, scaune fata incalzite, bancheta incalzite si ventilata, sau senzori parcare fata/spate.
Sistemul de infotainment are un display generos, este usor de folosit, grafica este buna, insa este putin deranjant faptul ca daca iti setezi o destinatie in navigatia incorporata, traseul nu iti este atat de bine scos in evidenta.
Culoarea folosita pentru acest lucru este o nuanta de portocaliu, care se poate confunda usor cu celelalte drumuri care apar. Ca norocul, te ajuta sagetile care iti apar pe display-ul de dimensiuni reduse, dintre cele doua ceasuri de bord.
CONSUM
Potrivit specificatiilor tehnice oficiale, Skoda Kodiaq ar trebui sa aiba un consum mediu de 5.6 litri/100 de km, urban de 6.7 si extraurban de 5.1. Am spus "ar trebui" pentru ca nu prea este asa. Noi am reusit sa scoatem un consum extraurban de 5.5 litri/100 de km dupa ce am parcurs mai bine de 50 de kilometri cu functia Eco activata (6.6 fara ea), iar cel urban...ei bine, avand in vedere ca Bucurestiul este sufocat de trafic, consumul s-a plimbat intre 12.1 - 11.2.
PRET
Versiunea testata de noi are un pret de pornire de 32.393 de euro, iar acele cateva dotari optionale au crescut valoarea pana in jurul a 40.000 de euro. Desigur, poti alege variante mult mai accesibile, precum cea de baza care pleaca de la 21.222 de euro sau cel mai ieftin diesel, care costa de la 25.410 euro in sus.
CONCLUZII
Inginerii constructorului ceh de automobile si-au folosit toata experienta pentru a crea SUV-ul Kodiaq, iar acest lucru se vede. Este o masina buna, care se descurca bine in orice situatie si care ar merita cumparata, odata ce treci peste faptul ca nu este chiar ieftina. Desigur, are cateva mici defecte, insa asa cum stim, nu le poti impaca pe toate. Este bine ca nu a fost nevoie de compromisuri mai mari.
-
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale opel astra h 1000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei


