Top 10 automobile sport clasice necunoscute si date uitarii

Top 10 automobile sport clasice necunoscute si date uitarii
  • Matra a realizat prima masina de serie cu motor central
  • Lotus a produs modelul Europa dorind sa ofere feeling de Formula 1 publicului
  • Jide, un producator francez foarte putin cunoscut in lume
Trimite unui prieten

In anii '50-'70, o multime de producatori elaborau automobile sport atat pentru strada, cat si pentru circuit. Dar la acea vreme nu doar producatorii mari, precum BMW, Ford, Renault sau Mercedes-Benz faceau masini sportive, ci si unii fabricanti mai mici si mai putini cunoscuti. Insa acestia au reusit sa produca niste adevarate capodopere cu 4 roti care ar merita sa ramana si in ziua de azi pe buzele tuturor si in istoria moderna. Motiv pentru care incercam sa va aratam cateva dintre ele in acest articol.

Matra Djet (1962 - 1967)

Automobile sport necunoscuteMatra Djet a fost un automobil sport francez cu design realizat de Rene Bonnet si ulterior restilizata de inginerii Matra. De-a lungul vietii, masina a purtat mai multe nume, precum Rene Bonnet Djet, Matra Bonnet Djet, Matra Sports Djet sau Matra Sports Jet. Primele modele aveau sub capota un motor de 1.108 cmc de 65 cp produs de Renault, cuplat la o transmisie manuala de Estafette. Au existat si versiuni cu motorizari Gordini care ii permiteau masinii sa atinga 190 km/h. Foarte interesant la aceasta masina este ca a fost prima vanduta cu motor central in serie, inainte de Lamborghini Miura. In jur de 1650 de exemplare au fost in total fabricate, ceea ce face ca acest model sa fie unul destul de rar in zilele noastre.

DB HBR5 (1954 - 1961)

Automobile sport necunoscuteCompania Deutsch Bonnet a fost o alta firma din Franta care a realizat vehicule sport. De departe, cel mai de succes proiect al celor doi parteneri Charles Deutsch si Rene Bonnet a fost HBR 5. In total au fost produse 660 de astfel de automobile cu diferite motorizari si caroserii, numite HBR4, HBR5, Mille Miles si Coach. De retinut este ca primele modele erau echipate cu motoare in doi cilindri boxer marca Panhard care ofereau 65 cp, ulterior acestea fiind inlocuite cu motoare de 1.3 litri. Varianta cea mai performanta numita Super Rally, dotata cu motor de 954 cmc cu doua carburatoare Zenith ce producea 72 cp era capabila sa atinga 175 km/h. Acest model a luat startul in numeroase curse de anduranta, inclusiv in cursele de 24h de la Le Mans, in Raliul Monte Carlo si in Turul Frantei pentru automobile.

Iso Rivolta Fidia (1967 - 1975)

Automobile sport necunoscuteIso a fost o companie italiana de automobile nascuta in 1953, cunoscuta in principal pentru masina sport Grifo. Dar aceeasi reteta folosita si la Grifo a fost utilizata si pentru alte modele ale marcii: caroserie cu design elegant european si motor urias V8 american. Este si cazul modelului Rivolta Fidia, o limuzina exclusivista ce isi dorea sa concureze cu Maserati Quattroporte sau Aston Martin Lagonda. Designul acestui automobil a fost realizat de celebrul Giugiaro si sub capota avea motorizari Chevrolet sau Ford. Mai precis, motoare de 5.4 sau 5.8 litri care ofereau intre 265 si 360 cp, destul incat limuzina grea de peste 2 tone sa atinga 220 km/h si sa accelereze pana la 100 km/h in doar 7.4 secunde. In total, numai 192 de astfel de vehicule au fost realizate, pretul acestora fiind unul colosal la acea vreme. Al doilea exemplar Fidia fabricat de Iso a fost cumparat de celebrul John Lennon.

Italmeccanica IT160 Coupe (1950)

Automobile sport necunoscuteFord s-a gandit sa intre pe piata europeana cu un model coupe special: care sa aiba la exterior infatisarea clasica italiana asemanatoare cu cea a modelelor Ferrari si Alfa Romeo, dar sub capota sa aiba un propulsor pur american. Asa a luat nastere proiectul IT160 care a fost contractat de compania italiana din Torino, Italmeccanica. Acestia au folosit un design semnat de Pininfarina si au realizat un numar foarte redus de astfel de vehicule. Se estimeaza ca pana in 10 astfel de exemplare au fost construite in 1950 de catre italieni, dar in ziua de astazi se cunosc doar doua masini IT160. Ultimul exemplar care a fost scos pe piata s-a vandut in 2010 la o licitatie pentru suma de 110.000 de dolari, in zilele noastre valorand probabil mult mai mult.

Facel Vega (1954 - 1962)

Automobile sport necunoscuteLa fel ca si italienii de la Iso, si francezii de la Facel au aplicat aceeasi metoda pentru masinile lor sportive. Adica un design european comobinat cu puterea unui "muscle-car" american. Fara indoiala, cel mai cunoscut automobil din topul nostru este acest Vega. Exista chiar si in Romania un astfel de exemplar, castigator la concursurile de eleganta organizate de Retromobil Club Romania. In momentul lansarii, in 1954, Facel Vega era dotata cu motor DeSoto HEMI V8 de 4.5 litri realizat de Chrysler, dupa care au urmat motoare de 5.4 si 5.8 litri, iar spre finalul productiei sub capota acestui automobil sportiv au fost 'inghesuite' chiar si motoare uriase de 6.28 litri care, desi ingreunau masina, ii permiteau sa atinga aproape 240 km/h viteza maxima.

OSI 20M (1967 - 1968)

Automobile sport necunoscuteOSI (Officine Stampaggi Industriali) a fost o companie creata in 1960 de Luigi Segre, fostul presedinte de la Ghia, si Arrigo Olivetti. Firma isi propunea sa se ocupe de proiecte mai speciale subordonate brandului Ghia. OSI a realizat de-a lungul vremii mai multe automobile de serie, precum Innocenti Spyder sau Fiat 2300 Coupe. Insa aceasta divizie se ocupa si de carosarea unor sasiuri de producator, precum Ford, Alfa Romeo sau Fiat. De exemplu, un Ford Taunus a fost baza pentru acest model numit OSI 20M care si-a facut debutul la Geneva in 1966. De design s-a ocupat cunoscutul Sergio Sartorelli, cel care a realizat si modelul VW Karmann Ghia 34. Imediat dupa lansare, cei 800 de angajati ai uzinei au reusit sa produca circa 15 astfel de masini pe zi. In total, peste 2200 de modele OSI 20M au fost produse, insa pana in zilele noastre numai 200 se pare ca au supravietuit. Motorul era cel standard de Ford, adica un V6 de 2000 cmc care oferea numai 90 sau 108 cp.

Alpine A106 (1955 - 1961)

Automobile sport necunoscuteDesi primele prototipuri au inceput sa fie dezvoltate in 1955, modelul de serie si-a facut debutul in 1957 la Salonul Auto de la Paris. Alpine A106 era o masina cu motor central de 747 cmc de Renault, care a avut de-a lungul timpului puteri cuprinse intre 21 si 43 cp, cea din urma varianta fiind denumita si Mille Miles. Si cum greutatea totala a acestui automobil era de sub 600 kg, performantele nu erau deloc modeste. Acest model produs de francezi a fost primul dintr-o serie de vehicule usoare cu o caroserie din fibra de sticla si motor in spate, precum A108 sau A110. In total au fost fabricate 650 de automobile A106, dintre care numai cateva, spre finalul productiei, au fost echipate cu motoare de Renault Dauphine de 59 cp si 904 cmc.

Jide 1600 S (1969 - 1974)

Automobile sport necunoscuteJide a fost un producator francez specializat pe masini sport. Modelul 1600 S a fost produs in 130 de exemplare si isi propunea sa fie un competitor pentru vehiculele Alpine. Aceasta masina este una extrem de mica, avand o lungime de numai 3.59 metri si o inaltime de 1 metru. Sub capota spate se ascunde un motor de 1.6 litri si 88 cp de pe Renault 8 Gordini care ii permitea acestui automobil sa atinga 202 km/h viteza maxima. Masina a fost realizata de Jacques Durand, acesta inspirandu-se foarte mult din aspectul lui Ford GT40. Ea se vindea fie ca o masina intreaga, fie ca un kit special pentru circuit, pe care noul proprietar isi monta motorul si transmisia dorita. Diverse modele Jide au participat in raliuri si competitii sportive cu succes, fiind prezente si in zilele noastre la raliurile istorice.

DKW GT Malzoni (1964 - 1968)

Automobile sport necunoscuteO marca auto din brazilia destul de cunoscuta era Puma, care facea masini sport. Incepand cu 1964, Puma a inceput sa colaboreze cu DKW si asa a luat nastere modelul GT Malzoni, o masina produsa de pilotul de curse Rino Malzoni. Special gandita sa concureze cu Willys Interlagos, o masina sport produsa local dar copiata dupa Alpine A108, GT Malzoni se dorea a fi o masina sport usoara cu o caroserie din fibra de sticla. Masina a castigat diverse curse si a inceput sa devina populara, iar numarul clientilor a inceput sa creasca. Dar pentru ca nu reusea sa faca fata cererii, Malzoni a rebranduit aceste masini Puma, masinile fabricandu-se in uzina principala. In total, in jur de 170 de masini dotate cu motoare DKW au fost produse, cu motoare de 900 cmc si 1.1 litri care ofereau pana la 100 cp.

Lotus Europa (1966 - 1975)

Automobile sport necunoscuteProdus intr-o serie destul de mare, de aproximativ 9300 de automobile, Lotus Europa a fost un automobil sport realizat in 6 variante diferite: S1, Type 47, Type 62, S2, Twin Cam si Special. Primul model era dotat cu un motor modificat de Renault 16, de numai 1470 cmc si 82 cp. Cu tot cu sofer, Lotus Europa S1 avea doar 610 kg si putea atinge o viteza maxima de 193 km/h si accelera pana la 100 km/h in 9.3 secunde. Au urmat motorizari Cosworth de 1.6 litri si 165 cp, 2.0 de 240 cp, 1.6 cmc de 80, 105 sau 126 cp. Caroseria era realizata aproape in totalitate din fibra de sticla si sistemul de suspensii era unul extrem de performant - nu degeaba cei de la Lotus se mandreau ca Europa este automobilul cel mai apropiat de monoposturile de Formula 1 ca si comportament pe sosea, la acea vreme.

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (10) Poze Automobile sport necunoscute
Publicat în categoria: Top 10 DATA PUBLICĂRII: 4 Februarie 2015