Fara indoiala, cu totii am visat cand eram mici la o masina compacta care sa aiba sigla GTI pe ea. E vorba de masini hatchback, compacte sau subcompacte, vandute de producatori intr-o varianta sport. Acele masini mici, de oras, care ascundeau sub capota un motor puternic. Ce poate fi masi fascinant?
10. Peugeot 205 GTi
Peugeot a lansat modelul 205 GTI in 1984, ca sa tina pasul cu opozitia nemteasca. S-a lansat cu un motor pe benzina de 1.6 litri si 104 cp, iar ulterior a fost inlocuit cu motorul de 1.9 litri care oferea 128 cp. Versiunea aceasta era cea mai puternica din gama Peugeot si se bucura de frane cu disc pe toate cele 4 roti, scaune sport imbracate pe jumatate in piele si ornamente rosii, dar si sigle GTI care te duceau cu gandul la Volkswagen Golf. Masina venea din fabrica cu jante din aliaj usor si s-a vandut pana in 1994 doar in varianta cu 3 usi.
9. Ford Fiesta RS Turbo
Intre 1990 si 1992, Ford a incercat segmentul subcompact sportiv cu Fiesta RS Turbo. Masina era bazata pe modelul XR2i lansat in 1989 si avea sub capota un motor pe benzina de 1.6 litri, dar caruia inginerii i-au adaugat o turbina Garrett T2 si un intercooler. Astfel, au reusit sa obtina o putere de 133 cp la 5500 rpm, o viteza maxima de 215 km/h si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 7.9 secunde. Orice Fiesta RS Turbo vandut venea din fabrica cu jante de 14 toli din aluminiu incaltate cu pneuri 185/55 VR14 marca Pirelli model P600, scaune sport Recaro si sistem ABS optional.
8. Toyota Corolla GT-i-16
Toyota Corolla E90 este un hot-hatch mai putin cunoscut in Europa, pentru ca aceste masini au fost in special cumparate in Japonia si in Statele Unite. Sub capota aveau motorul de 1.6 litri pe benzina cu 16 sau 20 de valve care produceau chiar si 165 cp. Deloc rau pentru un motor aspirat vechi de 20 de ani... Variantele GT-i 16 si GT-i 20 se bucurau de motorul 4A-GE foarte performant ce le permitea sa atinga 100 km/h in mai putin de 7 secunde. In zilele noastre, un astfel de model extrem de rar se vinde chiar si cu 10.000 de Euro.
7. Seat Ibiza 2.0 MPI GTI-16V
In 1996, Seat a imbunatatit gama de Ibiza 6K oferind acelasi motor ca si pe Golf Mk3 GTI de 2 litri cu 8 sau 16 supape. Puterea era la fel ca si in cazul Volkswagen: 115 cp pentru motorul cu 8 supape si 150 cp pentru cel cu 16 valve. Seat Ibiza 2.0 MPI GTI-16V avea 150 cp si era o masinuta interesanta, putin cunoscuta, dar care a fost mereu in umbra concurentei. Din fericire, astazi un asemenea model este destul de ieftin, costand maximum 1500 de Euro.
6. Renault Clio Williams
In 1993, Renault a lansat modelul Williams pe care l-a fabricat in doar 3800 de exemplare in primul an. Succesul a fost atat de mare, incat francezii au mai realizat ulterior inca 1600 de bucati. Insa cererea a continuat, asa ca au urmat Williams 2 si Williams 3, in total, numarul acestor masini hot-hatch ajungand la 12.100 de exemplare. Sub capota, echipa Renault Sport, fara nicio legatura cu echipa de Formula 1 Williams, careia ii purta numele micuta masina, i-a pus acestui Clio un motor special de 2 litri cu 16 supape care oferea 147 cp. Viteza maxima a masinii era de 215 km/h dar dincolo de viteza, masina era iubita pentru felul in care se conducea. Versiunile aspirate, modificate pentru raliuri, aveau chiar si 265 cp obtinuti prin modificarea acestui motor de 2 litri.
5. Volkswagen Golf VR6
Inca din momentul lansarii, in 1991, Volkswagen Golf Mk3 se vindea cu motorul de 2.8 VR6 care oferea 176 cp si un cuplu de 235 Nm. Insa in 1994, Golful se putea cumpara cu cel mai mare motor disponibil la acea vreme, propulsorul de 2.9 litri VR6 de 193 cp si 245 Nm ce-i permitea sa atinga 250 km/h viteza maxima si sa aiba o acceleratie pana la 100 km/h de 7.4 secunde. Un Golf VR6 era cel mai rapid din gama, mai rapid si decat versiunea GTI care avea nevoie de 8.1 secunde ca sa atinga 100 km/h. Cu acest motor, Golf Mk3 se vindea si cu tractiune fata, dar si cu tractiune 4x4. Un Golf Mk3 VR6 este fara indoiala o masina extrem de dorita si in zilele noastre.
4. Honda CR-X
Un hot-hatch ce nu poate lipsi din acest top este Honda CR-X. O masina japoneza celebra pentru aspectul si performantele sale. A doua generatie de CR-X a primit in septembrie 1989 un motor nou numit B16A VTEC. Avea o capacitate de 1.6 litri si avea 16 supape, oferind 150 cp pentru masinile vandute in Europa, dotate cu catalizator, sau 160 cp pentru cele japoneze numite SiR. Foarte interesant este ca motorul, desi "stors" la extrem de catre inginerii japonezi, putea fi usor modificat de catre pasionati, avand internele foarte rezistente. Nu putine au fost aceste motoare ce s-au bucurat ulterior de supra-alimentare. Un alt aspect interesant era ca puterea maxima era la o turatie uriasa, de peste 6500 rpm, motorul fiind capabil sa ajunga si la 9000 rpm fara probleme.
3. Nissan Sunny GTI-R
De departe, cel mai puternic hot-hatch japonez realizat in anii '90 este Nissan Sunny GTI-R, sau Pulsar, asa cum se numea in Japonia. Avea sub capota motorul SR20DET de 2 litri si 227 cp, dar si tractiune integrala ATTESA. Puterea mare si greutatea scazuta ii permiteau acestei masini sa atinga 100 km/h in doar 5 secunde, o cifra neatinsa de niciun alt hot-hatch al vremii. Viteza maxima era de 232 km/h si reusea sa atinga sfertul de mila in sub 13 secunde. Masina a fost fabricata intre 1990 si 1994, fiind vanduta in doua versiuni: GTI-RA (Road) care venea cu ABS, aer conditionat si alte dotari, si versiunea GTI-RB (Rally), care era o masina de strada, dar mai usoara cu 30 kg fata de versiunea cu multe dotari, fiindu-i scoase toate dotarile de confort.
2. Lancia Delta HF Integrale
Prima generatie de Lancia Delta a avut parte de mai multe versiuni sportive, menite sa omologheze masina in competitiile de raliuri. Lancia Delta HF Integrale s-a vandut cu motorul de 8 valve sau cel de 16 valve. Ultimul model lansat in 1993 s-a numit Integrale Evoluzione II si avea motorul de 2 litri cu 16 supape care producea 215 cp si 232 Nm cuplu. Masina atingea 100 km/h in 5.7 secunde si o viteza de top de 220 km/h. Ultimul model de Lancia Delta Integrale scos pe piata se bucura de un sistem de catalizare cu 3 cai, sistem performant de management al motorului, control automat al ralantiului, injectie programata, turbocompresor racit cu apa, aprindere mapata cu doua bobine si o sumedenie de alte specificatii imprumutate direct din lumea raliurilor, lume pe care a dominat-o in anii '80-'90.
1. Ford Escort RS Cosworth
Ford a vandut intre 1992 si 1996 7142 de exemplare numite Ford Escort RS Cosworth. Masina avea sub capota un motor de 2 litri dotat cu o uriasa turbina Garrett T3 ce-i crestea puterea la 220 cp. Motorul realizat de Cosworth era modificat fata de cel de pe Sierra RS Cosworth, la fel si cutia care era imbunatatita, dar avea tot 5 rapoarte. Tractiunea integrala avea un raport de 34% pe puntea fata si 66% pe puntea spate, permitandu-i astfel sa atinga 100 km/h in 5.7 secunde, la fel ca si Lancia Delta HF Integrale. Viteza de top era insa ceva mai mare, un Escort atingand 237 km/h. La bordul unor Forduri RS Cosworth, piloti celebri precum Carlos Sainz sau Francois Delecour, au reusit sa obtina intre 1993 si 1997 nu mai putin de 10 victorii in WRC, fara sa reuseasca insa sa castige niciun titlu de constructor.
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131
1000 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci
150 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084
120 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010...
100 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009...
249.99 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,...
150 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon...
70 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi...
250 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp)
59 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]...
1000 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia
55.48 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910
276 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -...
20 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001...
299 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2...
46 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee...
200 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /...
1000 €
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -...
99.99 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,...
180 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -...
100 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,...
100 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta...
50 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93...
102 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)...
831 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa
900 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182)
1700 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda...
199.99 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi
184 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2
700 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009)
65 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw
157.95 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor...
1100 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline...
328 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he
968 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c...
250 Lei
Publicat în categoria: Top 10
DATA PUBLICĂRII: 15 Octombrie 2014