Top 10 dotari care par 'figuri', dar contribuie la siguranta ta

Top 10 dotari care par 'figuri', dar contribuie la siguranta ta
  • Volanul de piele, scaunele electrice sau luminile automate nu sunt doar mofturi
  • Cele mai multe accidente sunt cauzate de neatentia soferilor
  • Sistemele moderne sunt gandite pentru ca soferul sa nu isi ia privirea de la trafic
Distribuie pe Facebook

Multa lume crede ca majoritatea dotarilor pentru care producatorii iti cer bani extra sunt legate de confort sau de arogante. Insa nu e chiar asa. Poate ca sunt si cateva dotari strict pentru "moftul" soferului, insa sunt destule care, desi la prima vedere par ceva de lux si scump, tin strict de siguranta rutiera la volan.

Car-Kit

10 dotari pentru sigurantaPoate cel mai cunoscut element al masinilor moderne care contribuie la siguranta rutiera este sistemul hands-free sau Car-Kitul. Mai toate masinile produse recent, inclusiv cele din grupul Dacia, vin din fabrica dotate cu asa ceva. Iar motivul pentru care aceasta dotare ne asigura un plus de siguranta, este lesne de inteles: nu mai trebuie sa ridicam telefonul, sa ne uitam in el, si atentia sa ne fie distrasa de la drum. Cu un Car-Kit, soferul va fi mai atent la trafic, va avea ambele maini libere pentru a tine volanul si pentru a schimba treptele de viteza, poate da semnal mai usor si pentru ca nu are lipit de ureche un telefon, se poate asigura mai eficient in oglinzile laterale. Oricum ai da-o, e clar ca daca nu ai telefonul la ureche, esti mai atent si risti mai putin sa produci un accident.

Frana de mana electronica

10 dotari pentru sigurantaDaca nu esti vreun 'drifter' care sa faca abuz de frana de mana, atunci fara indoiala iti va placea o masina care are frana automata. Sau electronica, asa cum se mai numeste ea. E vorba de o frana de stationare care se cupleaza automat atunci cand parchezi si opresti masina. Este o dotare excelenta care va face imposibila alunecarea masinii, in cazul in care uiti sa tragi frana de mana. Daca te stii uituc si ti s-a intamplat vreodata sa vezi masina cum o ia la vale dupa ce ai iesit din ea, pentru tine este acest sistem. Pentru ca se activeaza automat, imediat cum ai luat contactul. Asa ca nu mai exista riscul de a pierde masina. Insa acest sistem are un inconvenient: pe timp de iarna nu ne dorim sa avem frana de mana trasa, fie ea si electronica. Oricum ingheata...

Oglinda retrovizoare cu senzor

10 dotari pentru sigurantaEste nevoie numai de o fractiune de secunda pentru ca un accident sa se produca si sa moara oameni nevinovati. De fapt, asa se intampla mai toate accidentele, in urma unei clipe de neatentie. Si una din cele mai intalnite situatii este atunci cand soferul este "orbit" pe timp de noapte. Orbirea se poate face atat din fata, cat si din spate. Cu siguranta ai avut si tu parte in trecut de niste soferi care circulau in spatele tau cu farurile uitate pe faza lunga sau complet dereglate. Iar atunci cand priveai in oglinda retrovizoare, aveai o senzatie de orbire pentru cateva clipe. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa ai privirea 'alterata' la volan, chiar daca e vorba de secunde. Pentru evitarea acestor situatii exista oglinzile cu senzor in ele, care devin heliomate atunci cand simt o lumina puternica. Cu o astfel de oglinda, nu vei mai risca sa fii neatent la drum din cauza luminilor venite din spate.

Inchiderea centralizata

10 dotari pentru sigurantaToate masinile au acum inchidere centralizata din fabrica, mai putin cele ieftine, in echiparea entry-level. Dar aici nu ne referim la orice inchidere centralizata, ci la acea inchidere cu senzor de viteza. Care blocheaza toate portierele atunci cand viteza masinii depaseste 20 km/h. De ce este chestia asta ceva sigur? In primul rand, pentru ca blocheaza masina impotriva eventualilor hoti de la semafor despre care am tot scris. Dar poate mai importanta este blocarea usilor pentru familiile care au copii la bord. Odata ce am blocat usile, nu vom mai sta cu grija ca portierele se vor deschide in mers.

Jantele de aliaj

10 dotari pentru sigurantaJantele de aliaj au aparut pentru prima oara in anii '30, pe masinile de competitie. Si motivul folosirii lor era unul singur: erau mai usoare si mai rezistente decat cele din otel. Iar rigiditatea rotilor inseamna ca toata masina este mai rezistenta. Daca mai discutam si despre o tara precum Romania, plina de gropi, santuri sau sine de tramvai in mijlocul drumului, e clar ca orice sofer vrea mai multa rezistenta. Jantele de aliaj rezista mai bine decat cele de tabla la indoituri, insa in urma unui soc violent exista un risc mai mare de a sparge aliajul. Oricum, jantele de aliaj sunt mai sigure decat cele din metal pentru ca protejeaza mai bine masina, se deformeaza mai greu si astfel faci mai rar pana, iar in cazul unui soc agresiv, janta se fisureaza sau se sparge, in loc sa se indoaie si sa afecteze sistemul de franare in mers. Adica pui rezerva si pleci mai departe fara alte reparatii... cu putin noroc.

Padele la volan

10 dotari pentru sigurantaMulta vreme am crezut ca aceste padele de la volan pentru schimbarea treptelor sunt o prostie. Cine vrea sa schimbe o treapta inferioara poate folosi kickdown-ul sau maneta schimbatorului, padelele nu sunt chiar folositoare. Insa mi-am dat seama ca de fapt ele chiar au un scop care poate salva vieti. Sa zicem ca esti pe un drum virajat sau pe un drum aglomerat si te pregatesti pentru o depasire. Stai in spatele unui TIR si vrei sa fii pregatit pentru a trece pe langa el. Esti atent la drum si in spate, sa iti faca vreun destept o figura cu triplarea, si cand esti hotarat sa depasesti, trebuie doar sa dai din timp inferioara de la padele. E mai usor si mult mai la indemana decat sa folosesti schimbatorul. Dupa ce ai facut trecerea, transmisia intra singura inapoi in Drive si iti vezi de drum linistit.

Comenzi volan

10 dotari pentru sigurantaComenzile de pe volan au un rol strict legat de siguranta. Gandeste-te ca butoanele care controleaza sistemul audio nu sunt degeaba acolo, langa degetele tale. Daca nu le-ai avea, ai fi nevoit sa-ti iei ochii de la trafic ca sa vezi unde pui degetele pe butoanele de pe consola centrala, pierzi secunde pretioase ca sa gasesti postul preferat, iti iei mult ochii din fata ca sa dai volumul mai tare de la rotita, si asa mai departe. Daca nu ai avea comenzi pe volan, ai pierde multe secunde in sir ca sa umbli la sistemul audio. La sistemul de pilotare automata este acelasi lucru: controlezi totul din buton, fara sa iti iei ochii de la drum.

Senzor lumini

10 dotari pentru sigurantaZilele trecute am vazut circuland pe strada o femeie cu un Peugeot 206. Era ceata si era ora 19, adica era intuneric deja. Dar ea mergea fara emotii cu farurile stinse complet. De aici mi-a si venit ideea acestui articol: unii cred ca senzorul automat de lumina este o fita, dar nu este. Daca femeia aia ar fi avut acest senzor, poate ca luminile s-ar fi aprins singure si ar fi mers mai in siguranta. Sper doar ca femeia a ajuns sanatoasa acasa, pentru ca riscul de a fi lovit din spate de o masina care nu te vede este urias. La fel si riscul de a lovi un pieton care nu vede masina fara lumini, la fel si lovirea unui obstacol sau a unei masini parcate care se vedea doar cand este prea tarziu... Asadar, daca aveti cumva senzor de lumini, lasati-l pe AUTO, sa va faca treba daca va stiti uituci. Sa mergi pe timp de noapte fara lumini este sinucidere curata.

Scaune cu reglaj electric

10 dotari pentru sigurantaCum pot scaunele cu reglaj electric sa ma ajute sa circul in siguranta? Pai este simplu. Pe acelasi principiu cu cel al comenzilor de pe volan. Nu te lasa sa-ti scada concentrarea de la traficul din fata, asadar risti mai putin sa produci un accident. Sa luam exemplul unei masini care are scaune cu reglaj manual. La drum intins, daca esti de multa vreme in aceeasi pozitie, simti uneori nevoia sa te misti. Incepi sa reglezi scaunul, il departezi de volan sau mai lasi spatarul. Daca ai un scaun cu maneta, in loc de rotita, risti sa dai scaunul prea pe spate. Sau daca faci reglaje in timpul mersului, mai ales daca franezi, te poti trezi ori cu scaunul lipit de bord, ori cu el departat foarte tare de pedale. Adica exista sansa de a da nastere unei situatii de panica, ceea ce nu este bine si te poate face sa ramai fara atentia obisnuita. Cu un scaun reglat electric, nu trebuie sa-ti ridici ochii pentru ca stii si simti unde sunt butoanele iar reglajul se face extrem de fin si lejer, fara ca scaunul sa alunece in vreo parte.

Volanul imbracat in piele

10 dotari pentru sigurantaCand auzi undeva de piele, e clar: vorbim de extra-optiuni scumpe si fara rost. Dar nu e chiar asa. Initial, pe vremuri, mai toate volanele erau imbracate in piele. Din cel mai banal motiv: aveau o aderenta foarte buna cu... pielea palmelor. Si rezistau in timp si ceva mai mult. Insa a urmat perioada materialelor sintetice, adica un fel de burete care imbraca tot volanul, sau chiar imitatiile de piele, cum sunt in ziua de azi destul de multe. Pielea naturala, daca imbraca un volan, nu este acolo doar pentru partea estetica si de efect. Este acolo pentru a-ti da tie, soferul, o aderenta mai buna in orice conditii. Un volan imbracat in piele de calitate ofera aderenta mai buna si daca este ud, daca iti transpira palmele de exemplu sau in situatiile in care conduci iarna cu manusi pe maini. Pielea nu este doar un moft, este un material care te ajuta sa pastrezi controlul volanului mai bine si sa fii sigur ca tu esti cel care conduce masina si nu ea pe tine.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (10) Poze 10 dotari pentru siguranta
mai multe