Top 10 modele Porsche uitate azi, dar care au facut istorie in trecut

Top 10 modele Porsche uitate azi, dar care au facut istorie in trecut
  • Primul model Porsche integral ia nastere in 1937
  • Masina de curse capabila sa atinga 362 km/h avea 1580 cp
  • Porsche ofera un program de personalizare in 1981
Distribuie pe Facebook

Porsche a realizat inca din 1893 o multime de proiecte inovative, inainte sa ramana la productia de automobile. Purtand marca Porsche, au fost dezvoltate motoare pentru submarine, generatoare, tancuri si tractoare, vehicule amfibie, proiecte si designuri pentru alti producatori sau chiar motoare de barca, motociclete si transmisii automate inca din 1942. Iata insa care sunt cele mai interesante automobile Porsche despre care lumea nu stie foarte multe lucruri.

1937 Porsche 64

Top 10 masini Porsche necunoscuteCunoscut si sub numele de Type 64 sau Type 60K10, acest model este considerat de multi ca fiind primul automobil care a dat nastere companiei Porsche din zilele noastre. Automobilul, produs in numar foarte mic, era de fapt un sasiu de Beetle cu o caroserie aerodinamica si motor cu 4 pistoane. Caroseria aerodinamica era realizata de Porsche Buro si a fost finalizata in urma unor testari indelungi in tunelul de vant. Compania de caroserii Reutter s-a ocupat propriu-zis de produsul finit din tabla de aluminiu si a reusit sa termine 3 exemplare. Un Porsche 64 a fost distrus in timpul razboiului si doua au fost folosite ulterior de familia Porsche. Cand au venit americanii in 1945 peste Germania, soldatii au gasit un exemplar caruia i-au taiat plafonul si s-au plimbat asa cu el, inainte sa-l duca la fier vechi. Al treilea exemplar si ultimul i-a apartinut lui Ferry Porsche care l-a restaurat in 1947 la compania Battista Farina. Automobilul ramas unic i-a fost in 1949 vandut motociclistului Otto Mathe care a si castigat cu el Alpine Rally in 1950.

1947 Porsche 360 Cisitalia

Top 10 masini Porsche necunoscuteAfaceristul si pilotul de 'Grand Prix' Piero Dusio a comandat la uzina Porsche in 1946 o masina speciala de curse pentru care a platit suma integrala inainte. Banii au fost folositi de familia Porsche pentru platirea unei cautiuni in urma careia celebrul Dr. Ferdinand Porsche a fost eliberat dintr-o inchisoare franceza in care fusese tinut pentru colaborarea sa cu Hitler. Odata eliberat din inchisoare, Porsche a avut la dispozitie doar 16 luni ca sa livreze masina promisa lui Dusio. Asa a luat nastere unicul exemplar numit Porsche 360 Cisitalia (Consorzio Industriale Sportive Italia) dupa numele companiei detinute de Piero Dusio. Monopostul menit sa alerge in Formula 1 a vremii era dotat cu motor de 1.5 litri cu 12 pistoane in linie si cu doua compresoare Roots care producea 300 cp la 8500 rpm. Monopostul era capabil sa atinga 300 km/h insa nu a participat decat la cateva curse, pentru ca Dusio a ramas fara finantare. In prezent, unicul exemplar realizat vreodata poate fi admirat la Muzeul Porsche din Stuttgart.

1953 Porsche 550 Spyder

Top 10 masini Porsche necunoscuteLansat in 1953 la Salonul Auto de la Paris, Porsche 550 Spyder era un automobil de curse cu doua locuri, fabricat in doar 90 de exemplare. Motorul de 1.5 litri cu 4 pistoane producea 110 cp, insa automobilul avea o greutate de numai 590 kg, asa ca 550 Spyder putea atinge lejer 220 km/h. Acest model era special gandit pentru curse, asa ca nu este de mirare ca Porsche a reusit sa castige multe competitii ale vremii cu aceasta decapotabila. Mai interesant este ca pilotii puteau veni cu masinile de acasa pe roti, alergau pe circuit, dupa care plecau iar pe drumurile publice. Porsche 550 Spyder si-a castigat popularitatea si pentru ce celebrul actor american James Dean si-a pierdut viata intr-un astfel de exemplar, proprietate personala. Automobilul lui Dean avea porecla "Little Bastard" si era folosit de actor in cursele pe circuit, atunci cand nu filma. El si-a pierdut viata cand alerga pe o sosea publica, lovindu-se frontal cu un Ford la 137 km/h.

1954 Porsche 597 Jagdwagen

Top 10 masini Porsche necunoscuteIntre 1955 si 1958, Porsche a realizat 71 de exemplare numite Jagdwagen, adica 'vehicul pentru vanatoare'. Automobilul era dotat cu motor pozitionat in spate, acelasi motor de pe Porsche 356 care oferea numai 50 cp, cuplat la o cutie manuala cu 5 trepte care putea trimite puterea la doua sau 4 roti. Masina era un veritabil vehicul de off-road, fiind capabil sa abordeze o rampa cu inclinatie de 65 de grade. Si mai interesant era faptul ca Porsche 597 nu avea portiere, dar era... amfibiu. Adica era capabil sa pluteasca si sa mearga pe apa. Din cele 71 de exemplarea fabricate, 49 au fost vandute publicului larg, restul fiind rezervate armatei. Insa costurile uriase de fabricatie si dezvoltare cu care se lupta uzina Porsche nu au dus la fabricarea acestui model in numar mare.

1957 Porsche 718

Top 10 masini Porsche necunoscutePorsche a fabricat intre 1957 si 1962 mai multe exemplare de 718 cu diverse caroserii si motorizari in functie de competitia in care luau startul. Piloti precum Stirling Moss sau Jean Behra au alergat in Formula 1, Formula 2 sau in cursele de anduranta, dar fara prea mult succes indelungat. Jean Behra a reusit totusi in 1958 sa obtina primul loc in clasa si al treilea la general in cursa de 24h de la Le Mans, dupa ce cu un an inainte masina a avut probleme si a abandonat. Insa dincolo de mici succes in anduranta si Formula 2, Porsche 718 nu a fost un automobil de mare succes. Masina avea un motor de 1.5 litri montat central care producea 147 cp, insa acesta era schimbat ocazional in functie de cursa in care lua startul: de exemplu, pentru a alerga in cursele de anduranta de 12 si 24 de ore, mai multe exemplare de Porsche 718 au fost dotate cu motoare V8 care produceau aproape 250 cp.

1958 356A Porsche Beutler

Top 10 masini Porsche necunoscuteIncepand cu luna decembrie 1958, compania de caroserii Beutler din Elvetia a realizat 7 automobile Porsche unice in lume: a facut 6 masini coupe (foto principala de articol) cu patru locuri si un singur exemplar cabriolet. Automobilele purtau sigla Porsche dar si numele carosierului elvetian si erau realizate pe platforma lui Porsche 356A sau 356B. Motorul cu 4 pistoane pozitionat in spate producea 95 sau 115 cp si era racit cu aer. Toate cele 7 exemplare de Porsche Beutler exista si in ziua de azi, majoritatea fiind localizate dincolo de ocean, in Statele Unite ale Americii. Unicul Beutler cabriolet are seria de sasiu 1182 si este in prezent proprietatea Stanley Gold din California, fiind o masina care a schimbat multi proprietari pana acum. In rare ocazii, cate un Beutler mai apare la evenimentele auto precum Goodwood Festival of Speed fiind o adevarata curiozitate.

1963 Porsche 904

Top 10 masini Porsche necunoscutePorsche s-a retras din Formula 1 in anul 1962 si a inceput sa se axeze mai mult pe alte curse sportive de motorsport. Pentru a concura in cursele FIA-GT, Porsche a dezvoltat modelul 904 care era o evolutie a lui 718 si care purta numele oficial de Porsche Carrera GTS. Uzina a realizat 104 exemplare de 904 pentru ca acest model sa fie omologat FIA, realizand cate 4 masini pe zi care se vindeau la un pret de 7245 dolari la acea vreme. Masina sport cu motor pozitionat in spate de 2 litri cu 4 pistoane se bucura de 198 cp, destul incat sa treaca de pragul celor 260 km/h in cadrul competitiilor sportive. In versiunea de circuit, masina avea numai 655 kg si accelera pana la 100 km/h in doar 5.5 secunde. Au fost realizate si versiuni numit 904/6 sau 904/8 cu motoare in 6 sau 8 pistoane montate pe acelasi cadru de tip 'scara'. Porsche 904 a fost primul Porsche cu o caroserie din fibra de sticla si a fost modelul care a dat startul unei lungi serii de masini sport care a debutat cu 917.

1969 Porsche 917

Top 10 masini Porsche necunoscuteTot ce se stia pana in 1969 despre viteza si masini de circuit a fost uitat odata cu aparitia lui Porsche 917. Nu suntem modesti daca spunem ca au existat numai doua masini sport de anduranta: Porsche 917 si restul. Si ca sa ne sustinem afirmatia, va dam cateva date: viteza maxima inregistrata in cadrul unei curse Le Mans a fost de 362 km/h. Acceleratia de la 0 la 100 km/h se facea in doar 2.2 secunde si pana la 200 km/h in doar 5.3 secunde. Si asta pentru ca Porsche 917 avea un motor V12 care producea pana la 890 cp in varianta aspirata. Porsche a reusit sa obtina in 1970 si 1971 victoria la general in cursa de 24 de ore de la Le Mans, dar si o multime de alte curse de anduranta atat in Europa, cat si in Statele Unite. Fara indoiala, cea mai extrema varianta de Porsche 917 din cele 11 realizate era versiunea 917/30 special fabricata pentru Can-Am. Masina fusese initial testata cu un motor V16, dar ulterior s-a ales un motor V12 de 5.4 litri turbo care producea chiar si 1580 cp. Porsche 917/30 a fost cea mai puternica masina de curse care a concurat vreodata.

1981 Porsche 930 Flachbau

Top 10 masini Porsche necunoscutePorsche 930 este modelul cunoscut sub numele de Porsche 911 Turbo. Masina s-a fabricat intre 1975 si 1989 fiind varianta de top a ofertei Porsche, iar in momentul lansarii era cea mai rapida masina disponibila in Germania. Porsche 930 a avut doua motorizari disponibile, ambele cu 6 pistoane, racite cu aer: un propulsor de 3 litri si 260 cp si un motor de 3.3 litri si 330 cp. Varianta cea mai interesanta de 930 era cea numita Flachbau, adica 'Nas Inclinat'. Porsche oferea aceasta varianta pentru public prin intermediul programului numit 'Sonderwunschprogramm', adica un program special de personalizare a masinilor pe comanda, care a inceput in 1981. Masina era de fapt un 930 obisnuit cu o parte frontala de Porsche 935, masina speciala de curse cu faruri escamotabile. Fiecare Flachbau era realizat manual avand aripile laterale remodelate si costa chiar si cu peste 70% mai mult decat un 911 Turbo de serie. Numai 948 de unitati de acest gen au fost produse de Porsche, fiind dotate cu motorul puternic de 330 cp capabil sa impinga masina pana la 278 km/h.

1987 Porsche 959

Top 10 masini Porsche necunoscuteFara indoiala, cea mai cunoscuta masina din topul nostru este modelul Porsche 959. Chiar si Ion Tiriac detine unul din cele 337 de exemplare realizate de Porsche in vederea omologarii FIA a acestui model pentru grupa B din WRC. Toate cele 337 de masini erau asamblate la uzina Baur care facea si caroserii decapotabile pentru BMW. Porsche 959 a luat nastere in 1986 si, pana la aparitia lui Ferrari F40 un an mai tarziu, a fost cea mai rapida masina de serie produsa vreodata, atingand la acea vreme 317 km/h. Acest model a fost si a ramas unul din cele mai complicate si performante automobile realizate dea-a lungul vremii. Masina avea o caroserie realizata din aluminiu si kevlar pentru a se bucura de o greutate redusa si tractiune 4x4 Porsche-Steuer Kupplung (PSK) cu transmitere automata a cuplului intre punti. Motorul de 2.85 litri cu 6 pistoane in linie avea doua turbo-compresoare care ii cresteau puterea pana la 444 cp, destul incat masina sa atinga 100 km/h in doar 3.7 secunde. Printre alte inovatii, modelul 959 mai avea suspensie auto-nivelanta, jante forjate dintr-un bloc de aluminiu cu senzori de presiune, directie activa si anvelope speciale Dunlop. Totodata, versiunea de strada se bucura de piele si aer conditionat la interior, fiind un automobil de lux. Porsche 959 se vindea cu 225.000 de dolari in 1987, la jumatate din pretul pe care il cheltuia Porsche pentru realizarea fiecarui exemplar. In ziua de azi, un Porsche 959 costa de la 200.000 de Euro in sus.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (15) Poze Top 10 masini Porsche necunoscute
mai multe