Top 12 cele mai ciudate automobile cu 3 roti fabricate vreodata

Top 12 cele mai ciudate automobile cu 3 roti fabricate vreodata
  • GAL, numele unui 3 Wheeler fabricat in Romania
  • Scott Sociable, singura masina cu doua roti pe o parte
  • Reliant Robin, cel mai bine vandut 3 Wheeler
Distribuie pe Facebook

Masinile cu 3 roti pot fi doar de doua feluri: cu o roata pe puntea fata sau cu o roata pe puntea spate. Indiferent de varianta, e cert un lucru: nu ai nicio sansa sa ocolesti o groapa cu succes... De fapt, avantaje ale masinilor cu 3 roti asupra celor cu 4 roti nu exista. Chiar si asa, mai multi producatori au realizat diverse modele mai mult sau mai putin interesante. Iata-le pe cele mai ciudate produse vreodata!

Reliant Robin 1973

Masini cu 3 rotiIncepand cu 1973, vreme de 30 de ani, Reliant Robin a fost cea mai produsa masina cu 3 roti din lume. Aceasta masina mica si ciudata chiar a ramas pe locul secund in lume la numarul de automobile cu o caroserie de fibra de sticla fabricate vreodata. Masina englezeasca, despre care prezentatorii Top Gear au ras in repetate randuri, a fost produsa in mii de exemplare dotate initial cu un motor de 750 cmc in 4 pistoane, dotat cu o cutie manuala cu 4 rapoarte. Automobilul avea 4 locuri si un portbagaj incapator daca era culcat spatarul banchetei din spate. Pretul mic si lansarea exact in toiul crizei de carburant au facut un succes real din aceasta masina. Insa avea o singura problema, intalnita foarte des la automobilele cu 3 roti: la o viteza mai mare intr-un viraj, masina se rasturna.

Davis D-2 Divan 1948

Masini cu 3 rotiO masina prezentata recent si pe canalul lui Jay Leno este Davis D-2 Divan. O masina de dimensiuni generoase, cat un sedan obisnuit, care isi propunea sa vina cu ceva nou dincolo de ocean in anii '40, imediat dupa razboi. Acest model a fost realizat in numar destul de mic in 1948 si propunea un design aerodinamic, menit sa scada consumul de carburant, dar si un motor cu doar 4 pistoane ce oferea tractiune spate. Din pacate, acest design nu a avut succesul scontat de producator care a intrat in faliment in urma unor procese cu statul. Dar acest model a ramas unul important pentru istoria americana pentru ca a vrut sa implementeze cateva inovatii futuriste: bancheta cu 4 locuri, faruri ascunse, motor economic si suspensie cu brat dublu pentru o singura roata.

Velorex 1952

Masini cu 3 rotiVelorex a fost un producator de automobile cehoslovac ce vindea cateva modele economice, de oras, printre care si un 3 Wheeler numit Oskar. Masina era propulsata de un motor de 150 cmc cu numai 6 cp si avea caroseria din material textil in loc de tabla sau fibra de sticla. Ulterior au urmat si motoare de 250 cmc sau 300 cmc de la motocicletele Jawa, insa ideea din spatele acestui proiect era aceeasi: sa vanda vehicule la un sfert din pretul unui automobil conventional. Fratii Frantisek, cei care au pornit aceasta fabrica, s-au inspirat de la englezii Morgan, ce fabricau asemenea automobile pana in anii '40. Printre clientii celor 2500 de automobile Velorex Oskar s-au numarat si cateva sute de romani care au cumparat aceasta masina, fiind una din cele mai populare modele exotice din epoca ceausista.

Davis 494 1949

Masini cu 3 rotiAceeasi companie americana Davis, care a facut si modelul D-2 prezentat mai sus, a realizat si cateva exemplare numite 494. Nu stim ce a fost in mintea patronului, Glenn Gordon Davis, de a avut convingerea ca o masina cu 3 roti se comporta mai bine decat una cu 4 roti in teren accidentat. Cert este ca a avut o intrare la Pentagon si acestia i-au comandat masina pentru a o testa. In total, 3 exemplare au fost produse si 2 au fost trimise armatei pentru testare. Masina, la baza, era un Divan obisnuit, cu o caroserie modificata, cu tractiune pe spate si doua banchete cu cate 3 locuri. Nu era o masina de off-road ci doar una de transport, promitand un singur avantaj: consum redus de carburant. Dar armata nu a parut interesata de acest proiect si a ramas cu ale lor Jeep Willys.

Fuldamobil 1950

Masini cu 3 rotiGermanii nu au produs doar celebra Isetta ca o alternativa economica la masinile de oras. Fuldamobil a fost numele dat unei serii de automobile mici produse de compania Elektromaschinenbau Fulda GmbH intre 1950 si 1969. Designul initial a fost realizat de un jurnalist neamt care a propus o masina cu doua locuri si 3 roti, impinsa de un mic motor termic pozitionat in spate. Dupa ce a batut la usile multor producatori, a ajuns sa fie sustinut de un industrias bogat, Karl Schmitt, patronul firmei din orasul Fulda, de unde si numele gamei de micro-masini. La fel ca si Isetta, Fuldamobilul a fost produs in diverse tari sub licenta, avand nume diferite: Nobel in Chile, Anglia si Turcia, Bambi in Argentina, Bambino in Olanda, Fram King Fulda in Suedia, Attica si Alta in Grecia, si Hans Vahaar in India. Cu micul sau motor de 200 cmc acest model a devenit foarte popular si vandut chiar si cu o caroserie pick-up in Argentina.

Masina romaneasca GAL 1954

Masini cu 3 rotiIn anii '50 circula pe strazile Bucurestiului un automobil cu trei roti care uimea opinia publica. Masina a fost realizata intr-un atelier modest ce-i apartinea unui automobilist amator numit Gheorghe Gal, fost campion si recordman de motociclism in anii '30. Microautomobilul GAL a fost construit complet manual in cateva exemplare. Are doua locuri si este dotat cu motor Jawa de 250 cmc, avand o greutate totala de 260 kg. Sasiul este tubular, iar caroseria a fost confectionata din tabla de 1.5 mm. Directia este pe fata, ca la orice alt autoturism, schimbatorul de viteze la volan, iar franele actioneaza pe toate cele trei roti. Ecartamentul are 1.35 metri, iar lungimea totala este 2.6 metri. Motorul are 12 cp si consuma 4.3 l/100 km si poate duce masina la o viteza maxima de 75 km/h. "Masina lui GAL", asa cum era cunoscuta aceasta curiozitate pe strazile capitalei, era inspirata de Morganul englezesc si de Velorex-ul cehoslovac. Gal si-a dorit ca ulterior sa faca un astfel de microcar cu 4 locuri, dotat cu motor de 350 cmc si 18 cp.

Mathis VEL 333 1940

Masini cu 3 rotiSi francezii s-au gandit sa produca masini cu 3 roti, chiar in vremea razboiului. Acolo a luat nastere modelul 333, in 1940, langa Paris, intr-un secret absolut, pe cand tara era sub ocupatie nazista. Numele VEL venea de la "Masina Usoara Economica cu 3 roti, 3 locuri si 3 litri la 100 km". Masina a fost realizata de Jean Andreau si avea un motor de 707 cmc racit cu apa, avand radiator separat pentru fiecare din cele doua pistoane. Caroseria era din aluminiu si greutatea totala a masinii era de numai 381 kg. In cele din urma, masina a fost prezentata opiniei publice la Salonul Auto de la Paris in 1946, dar nu s-a bucurat de sustinerea statului, prin urmare doar 10 astfel de exemplare au fost realizate, fiind in zilele noastre unul din cele mai scumpe automobile cu 3 roti de pe piata.

Messerschmitt KR200 1955

Masini cu 3 rotiImediat dupa razboi, Germania nu a mai avut voie sa construiasca avioane. Asa ca uzina Messerschmitt, cea care pana atunci a facut avioane si motoare de avion, a trebuit sa supravietuiasca intr-un fel. Si s-a orientat pentru moment asupra masinilor. Modelul Messerschmitt KR200, numit si "Scuter cu cabina", era un bubble-car produs intre 1955 si 1965, vandut in peste 40.000 de exemplare. Motorul de 191 cc Fichtel & Sachs in doi timpi cu un singur piston avea doar 10 cp, dar ii permitea acestui model usor si aerodinamic sa atinga peste 90 km/h. La interior aveau loc doar doua persoane, dar exista si ceva spatiu pentru bagaje si o vizibilitate uriasa datorita portierei convexe care era de fapt o bucata de sticla. Modelul KR200 a fost vandut si cu o caroserie cabrio si chiar roadster, fiind un model de bubble-car ce s-a bucurat de un mare succes.

Peel P50 1962

Masini cu 3 rotiMasini cu 3 roti

Masini cu 3 rotiPeel P50 este detinatoarea unui titlu ravnit de "multi" producatori: este oficial cea mai mica masina din lume, conform Guinnes World Record Book. Este produsa din 1962 pe Isle of Man si se prezinta ca o masina pentru o singura persoana care nu are marsarier. In locul unui marsarier, producatorul a montat un maner in partea din spate, cu ajutorul caruia masina poate fi trasa, intoarsa sau manevrata. Masina fara pasager avea numai 59 de kilograme, ceea ce facea ca motorul DKW de 49 cmc si 4.2 cp sa ii ofere o viteza maxima de aproximativ 60 km/h, destul pentru orice sofer ce trebuia sa ajunga dintr-un loc in altul. Cutia de viteze era una manuala cu 3 rapoarte si consumul anuntat de producator era de sub 3 litri pentru fiecare 100 km parcursi.

Daihatsu Bee 1951

Masini cu 3 rotiJaponezii au vazut si ei la americani tentativele de a produce in serie masini cu 3 roti, asa cum a fost si cazul companiei Davis. Daihatsu a vrut sa intre pe acest segment cu modelul Bee, primul model cu 3 roti pentru pasageri, desi in trecut a mai produs astfel de modele pentru armata. Automobilul s-a vandut din 1951, imediat dupa ce compania Hatsudoki Seizo Co si-a schimbat numele in Daihatsu. Micul automobil avea o caroserie din fibra de sticla cu doua portiere, dar s-a vandut si cu 4 roti ca masina de TAXI. Motorul era unul de 540 cmc racit cu aer, cu doua pistoane in 4 timpi, ce producea in jur de 25 cp. Din pacate, vanzarile slabe au facut ca acest model sa se vanda in doar 300 de unitati, inainte sa fie scos de pe piata.

Benz Patent Motowagen 1886

Masini cu 3 rotiPoate cea mai interesanta masina cu 3 roti din toate timpurile este si cea mai veche. Dateaza din 1886 si este stiuta de toata lumea drept primul automobil cu motor termic din lume. Karl Benz a fost producatorul acestui vehicul si a reusit sa vanda circa 25 de astfel de unitati intre 1886 si 1893, fiind sustinut financiar de sotia lui. Motorul montat in acest ciclo-motor era unul de 954 cmc cu un singur piston, in 4 timpi, ce avea o putere de 0.75 cp. Ulterior, Karl Benz a imbunatatit acest motor si l-a montat pe cateva modele in variante de 3 sau 4 cp. Dar mai mult decat Benz, care a fost producatorul, succesul acestui vehicul i se datoreaza sotiei sale, Bertha. Ea a simtit potential de marketing si, cand toata lumea mergea cu trasura, si-a luat cei doi copii si a facut prima calatorie lunga cu un automobil, de 194 km, pentru a demonstra fiabilitatea si rezistenta acestui vehicul.

Scott Sociable 1916

Masini cu 3 rotiDaca cumva crezi ca masina din poza si-a pierdut o roata, te inseli. Asa a fost ea gandita in 1921 de catre Scott Autocar Company din Anglia. In timpul Primului Razboi Mondial, uzina a produs atasuri cu suporturi de mitraliera pentru motociclete. De aici i-a venit ideea de a face un automobil cu 3 roti, directie pe fata, tractiune pe spate. Dar, desi nu pare la prima vedere, designerii de la acea vreme s-au gandit si la stabilitate: Roata din stanga, cea care este singura pe o parte, este mai in fata decat roata din dreapta spate, facand ca cele 3 roti sa formeze un fel de triunghi pentru stabilitate maxima. Motorul era unul Scott racit cu apa de 578 cmc cu doua pistoane, in doi timpi, cuplat la o cutie cu 3 viteze care transmitea puterea prin cardan la roata din dreapta. Masinuta nu avea marsarier, dar la cat era de usoara, putea fi impinsa usor. Desi scopul initial era uzul militar, din cauza ca nu a primit comenzi multe, compania a vandut masina catre publicul larg. Desi a fost anuntata inca din 1916, clientii au putut cumpara "minunea" numita Sociable abia in 1921. In total, numai 200 de exemplare au fost produse, fiind astazi o adevarata raritate. Dar ca si atunci, cei care doresc sa conduca asa ceva azi trebuie sa fie extrem de atenti cu virajele.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (15) Poze Masini cu 3 roti
mai multe