Acciza la carburant a atras prima reactie dura a soferilor: boicotul la pompa!

Acciza la carburant a atras prima reactie dura a soferilor: boicotul la pompa!
  • Dupa criza, preturi duble!
  • Transportatorii alimenteaza in afara
  • A renascut micul trafic de frontiera
Distribuie pe Facebook

Razboiul nervilor dintre guvernanti si soferi inregistreaza o prima victorie pentru acestia din urma. Astfel, vanzarile la pompa ale carburantilor accizati au inregistrat o scadere importanta fata de perioada similara a anului trecut. Practic, calculele finantistilor din Guvern au fost date peste cap de boicotul la pompa practicat de soferi.

Incasarile bugetare din trimestrul II pe acciza la carburant nu s-a ridicat la 151,8 milioane euro, ci doar la 90 de milioane de euro. Analiza a fost facuta publica prin intermediul publicatiei Oil Buletin.

Dupa criza, preturi duble!

Costurile financiare suportate de soferii romani cu alimentarea masinilor aproape ca s-au dublat in ultimii cinci ani. Astfel, in 2009, perioada de inceput a crizei financiare, pretul benzinei era 3,52 lei, iar cel al motorinei ajungea la 3,58 lei.

In momentul de fata, benzina a ajuns la 6,34 lei, in timp ce pretul mediu al motorinei este de 6,31 lei. Introducerea accizei de 7 eurocenti din data de 1 aprilie 2014 pare sa-i fi scos din sarite pe soferi sau sa ii fi adus la capatul puterilor, din moment ce 10 milioane de euro din accizarea carburantului au fost pierdute de catre stat din prima luna de scumpire a carburantului.

Transportatorii alimenteaza in afara

Marile companii de transport marfa sustin ca masura de supra-accizare i-a facut sa ia masuri extreme pentru a rezista pe piata. Astfel, firmele au inceput sa schimbe camioanele folosite pe flota de transport extern cu unele care sa aiba rezervoare cat mai incapatoare. Iar de alimentat, alimenteaza in afara tarii.

"Toti cei care au auzit de aceasta majorare a accizei, incepand cu noiembrie anul trecut, cand a fost publicat actul normativ in Monitorul Oficial, fie ca isi comanda vehicule noi de transport marfa sau persoane, fie la mana a doua, le cauta cu rezervoare mai mari. Aceasta inseamna ca orice camion care are un rezervor de peste 800 de litri poate sa vina de la Viena pana la Bucuresti si sa se intoarca inapoi fara probleme si fara sa mai alimenteze in Romania", a dezvaluit Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.

Trasee rentabile

Pentru soferii de autocare si de camioane, anumite curse externe se dovedesc extrem de profitabile din punct de vedere al costurilor de alimentare cu carburanti. Astfel, zona fostei URSS este o destinatie ravnita de mai toti transportatorii. O cursa pe Ucraina iti permite sa alimentezi la 4 lei/litrul de motorina, in timp ce un drum in Rusia asigura o economie si mai mare, pretul motorinei fiind de 3,2 lei.

Pana si vecinii bulgari respira mai usurati in momentul in care isi alimenteaza camioanele, motorina fiind la 5,8 lei, un pret similar celui din benzinariile romanesti inainte de supra-accizarea carburantilor. Kosovo este iarasi o zona preferata de camionagii, motorina vanduta in statii fiind la pretul de 5,2 lei.

Traseele spre vest care traverseaza Slovenia sau Ungaria taxeaza 6 lei pentru un litru de motorina, Austria - 5,7 lei sau Polonia - 5,4 lei. In vestul Europei sunt preferate benzinariile din: Spania - 5,8 lei, Franta - 5,7 lei sau Luxemburg - 5,3 lei. Ba, pana si cele cateva benzinarii din Andorra sunt cautate pentru pretul de 5 lei/litru de motorina.

A renascut micul trafic de frontiera

Odata cu cresterea preturilor carburantilor in Romania a renascut si traficul de frontiera din zona estica si sudica a tarii. Astfel, iesenii sunt abonati la cateva plinuri facute pe saptamana dincolo de punctul vamal de la Sculeni.

Conditia de baza este sa ai pasaport, iar castigul este asigurat. La un plin de 45 de litri benzina castigi 76 de lei. Destul, cat sa merite deranjul de a parcurge cei 26 de kilometri dintre Romania si prima benzinarie din Republica Moldova e mai multe ori pe luna. Pretul benzinei: 4,46 lei. Cel al motorinei: 4,1 lei.

Si sudul tarii este cuprins de trei luni de febra achizitionarii carburantilor din Serbia sau Bulgaria. In ciuda pretului sensibil mai mare decat cel din benzinariile de peste Prut, vamesii inchid ochii mai mult la rezervele constituite in canistrele din portbagaj, iar cei 0,5 lei castigati la fiecare litru adus de peste granita se constituie in economii importante intr-un an.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 10 Iulie 2014