Avem printre cele mai batrane masini din Europa. PLUS: cat platesc romanii in medie pe un automobil nou

Avem printre cele mai batrane masini din Europa. PLUS: cat platesc romanii in medie pe un automobil nou
  • Romania are printre cele mai batrane masini din Europa
  • In tara noastra sunt aproximativ cinci milioane de autoturisme
  • Romanii platesc in medie 13.000 de euro pe o masina noua
Distribuie pe Facebook

Criza financiara din ultimii ani a afectat foarte mult parcul auto national. Romanii nu se inghesuie sa isi cumpere masini noi, spune un studiu facut PricewaterhouseCoopers pe baza datelor din perioada 2008 - 2014. In schimb, se orienteaza in numar tot mai mare catre autoturismele la mana a doua.

In cei sase ani de zile, numarul total de masini care circula pe strazile din Romania a urcat cu 21 de procente, ceea ce inseamna ca in prezent in tara noastra sunt aproximativ cinci milioane de autoturisme.

Aceasta crestere este datorata cumpararii de masini second hand. Raportul dintre cele doua categorii este net in defavoarea automobilelor noi, care reprezinta doar un sfert din numarul total de autoturisme inmatriculate in Romania.

Prima consecinta a faptului ca romanii prefera masinile la mana a doua este faptul ca parcul auto national a “imbatranit”. In 2008, varsta medie a autoturismelor inmatriculate in Romania era de 7,7 ani, in timp ce in 2014 aceasta a ajuns la 12,9.

La nivel european nu stam deloc bine, masinile noastre fiind mai batrane cu 4,6 ani. Totodata, in 2008, ponderea autoturismelor noi era de 22%, in timp ce acum a ajuns la doar 4%.

Chiar daca romanii au inceput sa se orienteze catre masinile la mana a doua, mai ingrijorator este ca acestia se uita la autoturismele vechi, si nu neaparat la cele mai noi. Varsta automobilelor second hand este de peste zece ani.

„Constatam ca in ultimii sase ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va creste la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, spune Daniel Anghel, Partener Consultanta Fiscala, PwC.

In plus, acelasi studiu spune ca 56% din masinile din Romania sunt mai vechi de 10 ani. Semnele nu sunt deloc bune nici in ceea ce priveste viitorul. In prezent, rata de innoire a parcului auto national este de doar 1,4% - fata de 5,1% cat este in tarile din Uniunea Europeana, si nu se arata niciun semn ca lucrurile se vor imbunatati sau macar ajunge la nivelul din 2007, cand Romania a inregistrat un varf de inmatriculari al masinilor noi.

Totul s-a prabusit odata cu inceperea crizei financiare, care nu a insemnat faptul ca romanii nu isi mai cumpara automobile, ci doar ca nu mai sunt dispusi sa investeasca sume mari sau sa faca leasinguri pentru autoturismele noi.

Romanii cumpara mult si ieftin

Dupa ce am stabilit cum a evoluat parcul auto national intre 2008 si 2014, va prezentam si cat de mult s-a schimbat puterea de cumparare a soferului din Romania.

Inainte de 2008, pretul mediul pe care un roman il platea pentru o masina noua era de aproximativ 15 mii de euro - fie ca era vorba despre plata in leasing sau cash.

Odata cu venirea crizei, soferii au inceput sa fie mai chibzuiti si sa caute solutii mai ieftine. Astfel s-a ajuns ca in 2014 pretul mediu platit pentru un autoturism nou-nout sa fie de aproxmativ 13 mii de euro.

Nici daca vorbim despre masinile la mana a doua lucrurile nu sunt mai bune. In 2008, un roman platea pentru un astfel de automobil in jur de sase mii de euro, pentru ca sase ani mai tarziu aceasta suma sa scada pana la 3.500 de euro.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 25 Aprilie 2016