Ce merita sa cumperi: masina noua sau second-hand?

Ce merita sa cumperi: masina noua sau second-hand?
  • Piata second-hand a crescut in 2013 cu 28 de procente
  • Piata masinilor noi este in scadere din 2008
  • Chevrolet va iesi de pe piata europeana anul viitor
Distribuie pe Facebook

Importatorii de autoturisme din Romania nu o duc foarte bine. Si arata cu degetul spre piata second-hand care a explodat in ultimii ani. Insa piata masinilor la mana a doua vine cu un bagaj greu de probleme si dezavantaje, in timp ce un automobil cumparat de nou, din reprezentanta, are ceva mai putine neajunsuri. Iata o paralela intre cele doua variante ale unui sofer roman care are bani de automobil: sa cumpere nou, sau second-hand?

Multa lume abereaza in clipa in care mentionezi pretul unui automobil nou, sa spunem o Dacia Logan care costa 12.000 de Euro intr-o versiune full-option. Mereu se trezesc carcotasi prost informati sa spuna ca la banii aia si-ar cumpara un BMW din 2006 tipla, full de full, cu piele, ceva ce n-a vazut Parisul. Insa este o prostie sa compari o masina noua cu una second-hand. Nu au nicio legatura. Iar diferentele dintre aceste doua piete vom incerca noi sa le dezvoltam mai jos.

De ce merita sa-ti cumperi o masina la mana a doua

1. In primul rand, orice sofer care isi cumpara o masina la mana a doua o face dintr-un motiv legat de bani. Adica nu are bani de o masina noua. O masina second este mai ieftina ca una noua, asta e clar;

2. Oferta este mai variata in aceeasi gama de pret. Sa spunem ca la suma de 10.000 de Euro, ai vreo 4 variante de autoturisme noi ce pot fi cumparata din showroom. In schimb ce pe piata second-hand, vei avea zeci de optiuni, cu diferite motorizari;

3. Motorizari si dotari care de obicei sunt disponibile la echiparile scumpe, sunt accesibile oricui. In ziua de azi, oricine isi permite o masina premium de lux cu piele, navigatie, sisteme de confort si siguranta, care candva a costat noua peste 50.000 de Euro. Un astfel de exemplar costa pe piata second-hand circa 8000 de Euro;

4. Esti liber la service, oriunde doresti. Pentru ca nu ai garantie, poti apela la orice atelier de reparatii, care iti vor lua bani mai putini pentru manopera. Si poti sa te asiguri ca ti se schimba piesele cu cele noi, stand langa mecanici, lucru interzis in cazul reprezentantelor.

De ce merita sa-ti cumperi o masina noua

1. Garantie. Ai garantie mai multi ani, in functie de oferta fiecarui dealer. Un lucru pe care doar masinile second-hand cumparate din reprezentantele specializate pe autovehicule rulate mai ofera, dar numai pentru 12 luni. O masina noua poate veni cu garantie totala extinsa chiar si 7 ani, timp in care nu platesti decat reviziile;

2. Tehnologie la zi. Si aici nu ne referim doar la navigatie sau la scaune electrice care erau disponibile si in 1990. Ci la motorizari mai eficiente, mai economice, sisteme de siguranta mai bune si asa mai departe. Este o greseala sa crezi ca orice automobil realizat acum 10 ani este mai bun ca unul nou ieftin construit si gandit in 2014;

3. Consum mai mic. Din cauza reglementarilor legate de noxe si capacitati cilindriice, producatorii au scos pe piata recent numai propulsoare economice Euro 5 sau Euro 6. Si ca sa elimine noxe putine, trebuie redus si consumul. Asadar, masinile noi au consumuri mult mai mici ca cele rulate, fabricate mai demult;

4. Siguranta rutiera. Normele testelor de siguranta Euro NCAP au devenit in ultimii ani foarte stricte. Motiv pentru care producatorii au realizat masini din ce in ce mai sigure, inclusiv in clasa mini, adica cea mai mica, destinata orasului. O masina, chiar daca este mai mare, dar cu o vechime de 5-10 ani, a fost realizata pe baza unor reglementari mai permisive de siguranta;

5. Achitare in rate sau leasing. Poate ca nu e cea mai buna varianta, sa ajungi la final sa-ti dai seama ca pentru un automobil de 10.000 de Euro ai platit la sfarsitul ratelor peste 15.000... Insa este exact ca la creditul imobiliar: daca nu ai banul jos, alta varianta nu exista. Si cei care fac credite nu sunt putini, aceasta fiind singura optiune convenabila, in special pentru firmele care fac leasing;

6. Iti faci masina cum vrei tu. Cand dai comanda de un automobil nou, ti-o personalizezi cu ce optiuni vrei tu. Alegi culoarea si dotarile pe care le vrei si de care ai nevoie, asigurandu-te ca dai banul fix pe ce doresti, nu pe ceva ce si-a dorit fostul proprietar;

De ce nu merita sa-ti cumperi masina second-hand

1. Lipsa garantiei. Asta inseamna ca orice ti se intampla la masina, platesti din buzunar. Si fiindca vorbim de o masina al carei trecut nu-l cunosti, nu sti ce se poate intampla cu masina pe care tocmai ai dat bani;

2. Probleme tehnice. Este dovedit ca 4 din 10 autoturisme cumparate la mana a doua au probleme in primii 1000 de kilometri de la achizitie. Nici cea mai detaliata diagnoza sau verificare in service nu iti spune toate problemele masinii. Sunt cazuri in care masina s-a stricat la 10 minute dupa ce tranzactia a fost finalizata;

3. Uzura morala. Dincolo de faptul ca te vei urca intr-o masina condusa de altii despre care nu sti nimic ce au facut inaintea ta, dincolo de faptul ca ai cumparat o masina uzata, care poarta urme de folosire, vei avea si un automobil uzat moral. Adica un vehicul ce poate fi catalogat drept demodata, invechit, trecut sau folosit. Sunt multi care aleg masini noi tocmai din acest caz: nu accepta faptul ca au mai fost alti soferi care au stat la acelasi volan;

4. Taxa auto (timbrul de mediu). Din pacate, automobilele Euro 3 si Euro 4, care ocupa un procent majoritar din piata masinilor second-hand mai de calitate, au cele mai mari taxe. Nu te bucuri sa cumperi un Volkswagen Golf 5 cu norma de poluare Euro 4 cu doar 5000 de Euro, pentru ca apoi sa platesti o taxa de mediu de vreo 600 de Euro, la un amarat de motor de 1.6 litri, nu?

5. Defecte ascunse. Indiferent ca vorbim de kilometrajul dat inapoi, care este cel mai greu de depistat, sau de accidentari grave reparate, multi soferi nu se pricep la partea tehnica si cumpara autoturisme crezand ca fac o afacere buna, iar ulterior isi dau seama ca a fost lovita, sansele de revanzare scazand dramatic.

6. Intretinere mai mare. Pentru ca nu are garantie, orice reparatie majora va costa mai mult. Si aici ne referim la orice, in afara de intretinerea periodica, pe care orice masina o face, indiferent de vechime. Adica, daca ti se strica debitmetrul, pompa de benzina, ambreiajul sau alta piesa mai importanta, scoti ceva bani din buzunar. In timp ce unei masini noi, acestea ii vor fi reparate gratuit, daca este in garantie;

7. Investitii suplimentare. Poate ca ai nevoie ulterior de un set de anvelope noi, eventual si de unul pentru iarna, poate vrei sa schimbi ceva, poate trebuie sa-i montezi folie pe geamuri, carlig de remorcare, portbagaj pe plafon si asa mai departe. Cand masina este noua, poti comanda toate astea la preturi mai bune, iar anvelopele cu siguranta vor fi noi si te vor tine multi ani.

De ce nu merita sa-ti cumperi masina noua?

1. Devalorizare instanta. Cum ai finalizat tranzactia de cumparare si ai platit, sa zicem, 27.000 de Euro, dupa 5 minute masina ta valoreaza deja 24.000 de Euro, chiar daca are 0 kilometri la bord. Daca mai faci cu ea cateva mii, pretul scade spre 20.000 imediat;

2. Pretul umflat de taxe si accize. Din pacate, pretul masinilor noi in Romania este mai mare ca in alte tari. De ce ai vrea sa platesti pentru aceeasi masina cumparata din reprezentanta Mercedes din Romania suma de 48.000 de Euro, cand aceeasi masina, aceleasi dotari, 100% identica, costa in Germania aproximativ 44.750 de Euro. Da, platesti transportul, dar atat... Problema este ca Romania are un TVA foarte mare, in timp ce in alte tari este mai mic, iar pretul poate fi automat mai accesibil. Mai adaugam si faptul ca masinile se produc acolo si deja piata romaneasca nu mai este una competitiva la alte marci decat cele produse local;

3. Service de calitate indoielnica. Orice masina cumparata noua vine cu marele defect numit service obligatoriu. Adica daca ai cumparat un Mitsubishi, garantia te obliga sa faci reparatiile doar la ei, la preturi foarte mari. Insa am intalnit multe cazuri de reparatii in service-uri de reprezentanta facute prost, in timp ce angajatii fura piese noi si monteaza unele folosite. Faima atelierelor de marca trebuie sa traiasca cu aceasta "cruce" din cauza nenumaratelor cazuri in care clientii au fost nemultumiti. In acelasi timp, daca folosesti alt service, pierzi garantia. Si nu mai merita deja suma platita initial pe masina noua;

4. Informatii mincinoase din partea vanzatorilor. Din pacate, atat in reclame, cat si in detalii oficiale, mai toti producatorii le vand gogosi clientilor. Incepand cu puterea reala a motoarelor si terminand cu fiabilitatea si consumul, mai toti dealerii ne ofera date mincinoase. De exemplu, acestia ne prezinta consumul minim pe care il poti obtine, ca cel mixt. Mercedes, de exemplu, spune ca vinde masini care consuma intre 3 si 5 litri la 100 de kilometri. Insa si un Jeep Grand Cherokee SRT V8 de 6.2 litri consuma 3 litri in frana de motor... Asadar, cine minte pana la urma?

5. Piese si accesorii scumpe. Fiind vorba de un model mai nou, sansele sa gasesti piese pe piata second-hand sunt minime. Sa zicem ca nu ai CASCO, dar ai parte de un accident si ai nevoie de o capota sau o bara. Asadar, esti obligat sa apelezi la dealer, care iti va vinde o piesa la un pret colosal. Aceeasi poveste este si cu accesoriile: bare de plafon, carlige de remorcare, proiectoare, jante, etc. Cu cat masina este mai noua, cu atat aceastea sunt mai scumpe;

Tu ce ai alege?

De asta spuneam la inceput ca este o diferenta uriasa intre un automobil nou si unul second-hand. Cineva spunea, si noi credem ca spunea bine, ca "valoarea" sau puterea de cumparare a unui om se masoara in pretul unei masini noi. Adica daca cineva tocmai si-a cumparat un BMW Seria 5 din 2005 la numai 6000 de Euro, cu piele, clima, navigatie, full de full si se crede mare boier cu multi bani, valoarea lui reala este echivalentul sumei pe piata masinilor noi. Cu 6000 de Euro iti poti cumpara un Chevrolet Spark nou. Asta este, de fapt, valoarea celui care si-a cumparat masina bavareza la mana a doua.

Dar nu putem compara masina noua cu cea folosita, dupa cum ati putut citi mai sus. Masina noua vine cu avantaje clare, precum garantia, fiabilitatea, lipsa problemelor cauzate de uzura si defecte tehnice, te urci in ea, dai la cheie si pleci oriunde fara griji. In schimb ce o masina second-hand te poate lasa in drum oricand, poate ascunde defecte mari, este uzata tehnic si moral, iar costurile de intretinere sunt mari, neavand garantie.

Insa masinile noi nu sunt nici ele "usa de biserica". Se devalorizeaza instant, au preturi exagerate, service indoielnic in reprezentanta, reviziile mai scumpe la reprezentanta si asigurare CASCO scumpa. Aici sunt in avantaj masinile la mana a doua, pentru care platesti mai putin, poti sa te bucuri de mai multe optiuni si o motorizare mai performanta la bani putini, poti sa faci service oriunde, poti sa cumperi singur piesele si pierzi mai putini bani la revanzare ca in cazul masinii noi.

Concluzia este una singura: masinile noi au atat avantaje, cat si dezavantaje. La fel si cele second-hand. Insa dupa ce tragi linie, principala caracteristica ce face diferenta este banul: ai bani, iti cumperi masina noua. Nu ai bani destui, apelezi la piata second-hand.

Sondaj

Cum ti-ai cumparat ultima ta masina?

Distribuie pe Facebook
mai multe