Contractele lui Victor Ponta cu lumea raliurilor din Romania. Dubioase sau corecte?

Contractele lui Victor Ponta cu lumea raliurilor din Romania. Dubioase sau corecte?
  • Ponta a investit 7 milioane de lei in promovarea brandului turistic romanesc
  • Mihai Marinescu a fost sustinut cu 2,65 de milioane de lei
  • Peste 1 milion de lei s-au investit in promovarea Raliurilor Sibiului si Deltei
Distribuie pe Facebook

Mai toata lumea stie ca actualul prim-ministru, injurat de mai toata lumea, pe numele sau Victor Ponta, a cochetat o perioada cu lumea sporturilor cu motor. Chiar daca nu de pe scaunul pilotului, macar din stanga, de unde dadea indicatii ca si co-pilot. Dupa ce a parasit masinile cu roll-cage, Ponta nu a lasat complet lumea evacuarilor zgomotoase. Ci a sustinut-o in mod constant cu bani publici. Acum, daca sunt bani aruncati pe fereastra sau nu, voi decideti.

Poate ca singurul pilot roman care face performanta in motorsportul international este Mihai Marinescu. De el se ocupa Asociatia Sportiva Club Sportiv District Racing Team. Acestei asociatii i-a fost incredintat in aprilie un contract in valoare de 2,65 de milioane de lei. Scopul este unul clar: promovarea brandului turistic romanesc, adica frunza realizata de Elena Udrea. In caz ca nu stiati, realizarea grafica si promovarea initiala a frunzei a costat "doar" 20 de milioane de Euro in 2010.

Banii oferiti de Ministerul Turismului pentru echipa lui Mihai Marinescu au fost pentru promovarea brandului turistic national prin intermediul "vectorului de imagine", adica pilotul roman din Formula 2, "World Series by Renault 2013".

Pana aici, nimic suspect. Pentru ca, pana la urma, daca nu il sustinem pe cel mai de succes pilot de masini al Romaniei, pe cine sa mai sustinem? Asadar, dupa parerea noastra, mai ales pentru ca e vorba de un campionat international care are etape in mai multe tari, a fost o investitie desteapta. Tari straine, multi spectatori, e bine ca lumea sa vada "frunza" romaneasca si poate ca in viitor se vor gandi sa treaca si pe noi prin tara.

Romania, explore the carpathian gardenRomania, explore the carpathian garden

Cateva semne de intrebare ridica insa sustinerea a doua evenimente din Romania. Primul, cu oarecare tenta internationala, a fost Raliul Sibiului din luna iulie 2013. A fost o etapa nationala din Campionatul National de Raliuri, dar si o etapa din Campionatul European de Raliuri. Astfel, Asociatia Club Sportiv Scorpion Rally Team a obtinut un contract in valoare de 976.000 de lei, tot pentru promovarea brandului turistic national.

Intrebarea se pune astfel: de ce am vrea sa promovam Romania, la un eveniment... din Romania? Pentru ca etapa a fost transmisa pe Eurosport? Pentru ca am avut participare din strainatate? Pai chiar si asa, nu are nicio logica. Deoarece la televizor ne-am promovat mai bine prin peisajele spectaculoase in care s-au desfasurat probele de concurs, dar si prin montajele realizate din materielele filmate din elicopter, tipice celor de la Eurosport.

Banii pentru Raliul Sibiului veniti de la Ministerul Turismului se regasesc si in logo-ul evenimentului, care nu este altul, decat... frunza lui Udrea. Normal, logo-ul turistic romanesc a fost pe materiale, pe bannere, afise, masini si asa mai departe. Problema ramane una singura: pe logo scrie Romania, iar evenimentul a fost in Romania. Adica, dupa opinia noastra, a fost o promovare inutila.

Romania, explore the carpathian garden

Un alt contract a vizat Raliul Deltei, o etapa nationala din CNR. Aici, a fost semnat un contract in valoare de 174.449 lei cu Club Sportiv Nautic Motorsport - DBV Media House. Raliul Deltei "Dupa 20 de ani" a fost un eveniment cu adevarat reusit. Si merita, la fel ca si etapa de la Sibiu, tot sprijinul posibil. Dar nu din partea Ministerului Turismului. Si nu pentru promovarea brandului turistic. In cazul etapei de la Tulcea, transmisa doar la nivel national, cu puncte doar in campionatul romanesc, brandul turistic, adica frunza, a fost promovata doar la nivel national. De ce ai vrea sa le arati conationalilor tai logo-ul pe care scrie Romania? Poate daca avea vreo influenta straina, ca sa poti spune ca atragi turisti din afara, ar fi avut o logica. Dar nu sa promovezi Romania, la un eveniment din Romania, doar cu spectatori din Romania. Este penibil.

Romania, explore the carpathian garden

Care este problema investitiilor in Motorsport?

Absolut niciuna, daca se fac cu cap. Daca banii erau investiti pur si simplu pentru sponsorizarea evenimentelor, nu avea nimeni nimic de comentat. Dar sa promovezi brandul turistic romanesc la tine in tara, cand scopul sau este acela de a atrage turistii straini, este jenant.

Ce-i drept, banii au fost obtinuti si prin finantare europeana, prin intermediul programelor de dezvoltare regionala europeana. Dar asta nu face decat sa arate un lucru negativ. Si anume, ca atunci cand se vrea, se poate. Se pare ca cei din Guvern nu sunt in stare sa obtina fonduri pentru spitale, pentru drumuri, pentru educatie, pentru scoli, pentru cultura, pentru salarii sau pensii. Dar se pot obtine bani europeni pentru promovarea complet inutila a brandului romanesc, in Romania.

Evenimentele auto de mare importanta din Romania merita sustinere totala din partea autoritatilor. Dar sa fie sustinere pe fata, corecta si care sa aiba o logica. Daca cineva doreste sa sustina o etapa de raliuri, o poate face fara sa se ascunda in spatele unei "frunze". O primarie sau un minister poate sustine lumea motorsportului din Romania si fara sa minta poporul cu televizorul. Mai corect era daca pe afise aparea scris: "Eveniment realizat cu sprijinul Primariei Tulcea", decat sa vedem o frunza. Este, repet, penibil, sa vedem mesajul "Romania, explore the carpathian garden" in cadrul unui eveniment national... Pai noi o tot exploram de cand ne-am nascut, nu?

Tie cum ti se par investitiile Ministerului Turismului in motorsport?

Distribuie pe Facebook
mai multe